Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eroperheet: oletteko antaneet teinien päättää täysin vapaasti, kumman vanhemmat luona asuu?

Vierailija
29.03.2021 |

Siis saako teini vapaasti päättää esim. asuuko selvästi enemmän äidillä vai isällä (esim. tapaa toista joka toinen vklp), tai onko viikko/viikko rytmi vai jokin muu rytmi?

Vai tekevätkö vanhemmat nämä päätökset ja jos tekevät, niin neuvotellaanko niistä teinin kanssa ja joustetaan puolin ja toisin vai onko se enemmän ilmoitusasia vanhemmilta?

Mites sitten kun joku päätös on tehty: millä perusteella ja/tai kuinka usein sitä voi muuttaa?

Huom. nyt puhun siis perheen sisäisistä, vapaamuotoisista sopimuksista enkä oikeuteen menevistä tapauksista.

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
29.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mieheni kohdalla teinit saivat päättää. Tytär asuu äidillä ja mies kysyy, milloin haluat tulla. Sopimiset tapahtuvat suoraan isän ja tyttären välillä. Vanhemmat eivät keskustele. Tytär käy epäsäännöllisesti meillä, ei ole mitään sopimuksia.

Minun lasteni kohdalla vuoroviikkoteini päätti (molemmat, mutta yksitellen), ettei halua enää mennä isälleen kuin viikonloppuisin. Isä ei olisi tähän suostunut, ja siksi teinit joutuivat katkaisemaan välit kokonaan isäänsä. Toinen solmi välit aikuisena, Toinen ei silloinkaan.

Tämä oli teinin taholta yksipuolinen sopimus ja päätös. Mutta minähän siitä vihat sain niskoilleni...

Vierailija
2/33 |
29.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmat päättävät, mutta tietenkin lasten mielipidettä kuullaan ja asioista jutellaan. En antaisi teini-ikäisille vastuuta päättää yksin tällaisesta. Nuori näkee vain tämän hetken ja saattaa myös toimia fiiliksellä, jos vaikka äiti on tiukka ja ärsyttävä ja isä lepsumpi, niin "yllättäen" nuori haluaa muuttaa isälleen :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
29.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä hetkellä yritetään pitää kiinni vuoroviikoista. Olen kyllä sanonut ex-miehelle, että sydäntä särkee heittää lapsi ulos kotoa. Eli jos positiivinen neuvottelu ei enää ratkaise asiaa, tyttö saa asua täällä, jos niin haluaa. 

Vierailija
4/33 |
29.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun lasteni kohdalla vuoroviikkoteini päätti (molemmat, mutta yksitellen), ettei halua enää mennä isälleen kuin viikonloppuisin. Isä ei olisi tähän suostunut, ja siksi teinit joutuivat katkaisemaan välit kokonaan isäänsä. Toinen solmi välit aikuisena, Toinen ei silloinkaan.

Tämä oli teinin taholta yksipuolinen sopimus ja päätös. Mutta minähän siitä vihat sain niskoilleni...

Oliko sinulla joku syy siihen, ettet "pakottanut" teiniä menemään isälleen? Ymmärrän kyllä jos on oikeasti ollut siellä pahoja ongelmia tms mutta myös tosi ikävä tilanne, että välit isään ovat katkenneet.

Vierailija
5/33 |
29.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oliko sinulla joku syy siihen, ettet "pakottanut" teiniä menemään isälleen? Ymmärrän kyllä jos on oikeasti ollut siellä pahoja ongelmia tms mutta myös tosi ikävä tilanne, että välit isään ovat katkenneet.

Toinen lapsi itki monta tuntia, kun puhui isänsä luona asumisesta. En, en todellakaan pakota itkevää lasta.

Ja toisinaan oli niin täynnä vihaa, etten ole koskaan nähnyt ketään niin vihaisena.

Toinen lapsi yksi kertaisesti vain kieltäytyi menemästä. Hän ei mene ja piste. Miten minä kannan itseäni painavamman lapsen paikalle?

Vierailija
6/33 |
29.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Virallisestihan se menee niin, että 13-vuotiasta pitää kuulla, kun asumisratkaisusta päätetään.

Käytännössä tietty niin, että mitä enemmän on ikää yli tuon kolmentoista, sitä enemmän teinillä on ja pitää olla sanavaltaa siinä, missä haluaa asua. Monethan muuttaa 2. asteen opintoja varten ihan itsekseenkin jo asumaan.

Silti mun mielestä pitää olla jonkinlaista säännöllisyyttä ja pysyvyyttä, ettei teini voi täysin fiilispohjaisesti tai ärsyyntymispäissään vaihdella sitä, missä milloinkin on.

Vierailija
7/33 |
29.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni teinit olivat aluksi meillä joka toinen vkl ja viikolla kävivät milloin halusivat. Välimatka ei ollut kovin pitkä, julkisilla pääsivät pääkaupunkiseudulla. Vuoden päästä vanhempi, tytär, ehdotti äidilleen viikko-viikko-systeemiä (oli silloin 17v). Äiti veti tästä herneen nenään niin syvälle, että pakotti tytön muuttamaan kokonaan meille. Sitten hän kävi äidillään joka toinen vkl. Yleensä sentään niin, että oli veljen kanssa samassa osoitteessa viikonloput.

Vierailija
8/33 |
29.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Virallisestihan se menee niin, että 13-vuotiasta pitää kuulla, kun asumisratkaisusta päätetään.

Käytännössä tietty niin, että mitä enemmän on ikää yli tuon kolmentoista, sitä enemmän teinillä on ja pitää olla sanavaltaa siinä, missä haluaa asua. Monethan muuttaa 2. asteen opintoja varten ihan itsekseenkin jo asumaan.

Silti mun mielestä pitää olla jonkinlaista säännöllisyyttä ja pysyvyyttä, ettei teini voi täysin fiilispohjaisesti tai ärsyyntymispäissään vaihdella sitä, missä milloinkin on.

Samaa mieltä, ja minusta jopa täysi-ikäisen nuoren kohdalla vanhemmilla on enemmän sananvaltaa niin kauan kuin nuori asuu kotona. Silloinhan toki saa muuttaa omilleenkin jos tuntuu ettei vanhempien kanssa löydy yhteistä säveltä.

Vierailija
9/33 |
29.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se kai on aika tavallista, että isompana teininä ei oikeasti enää halua mennä viikko-viikko systeemillä vaan haluaa rauhoittua olemaan siihen paikkaan, missä on vakiitunut kaveri-, seurustelu- ja harrastuskuviot. Ja lukiolaisilla varsinkin on kouluhommaakin sen verran paljon, että moni haluaa rauhoittaa vapaa-aikansa ja kokeisiin lukemisen jatkuvalta siirtyilemiseltä.

Vierailija
10/33 |
29.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun vanhempani erosivat ollessani 3v. Olin vuoroviikoin molempien luona, mutta sitten vaihdettiin että olin aina kaksi viikkoa kerrallaan, koska itse koin että viikon välein vaihto oli raskasta koulukirjoineen päivineen. Taisin olla tuolloin 14 tai 15-vuotias kun vaihdettiin kahteen viikkoon. 

Ja olikohan 17 tai 18-vuotiaana en jaksanut enää vuoroviikkoja vaan taisin jäädä äidin luo asumaan koska hän asui suuressa omakotitalossa jossa sai paljon omaa rauhaa. Sitten muutinkin pois kotoa. 

Vierailija
11/33 |
29.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se kai on aika tavallista, että isompana teininä ei oikeasti enää halua mennä viikko-viikko systeemillä vaan haluaa rauhoittua olemaan siihen paikkaan, missä on vakiitunut kaveri-, seurustelu- ja harrastuskuviot. Ja lukiolaisilla varsinkin on kouluhommaakin sen verran paljon, että moni haluaa rauhoittaa vapaa-aikansa ja kokeisiin lukemisen jatkuvalta siirtyilemiseltä.

Just näin! Osoittaa myös sen, että ei se vuoroviikkoasia oikeasti ole lapsen tai nuorenkaan mielestä kiva asia, niin moni siitä haluaa pois kun saa itse päättää.

Vierailija
12/33 |
29.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isä saa tavata jokusen kerran vuodessa, jos itse lapsensa kanssa asian sopii, niin se on ihan ok.

Vierailija
13/33 |
29.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Just näin! Osoittaa myös sen, että ei se vuoroviikkoasia oikeasti ole lapsen tai nuorenkaan mielestä kiva asia, niin moni siitä haluaa pois kun saa itse päättää.

Meillä on kolme teiniä, joista 2 on täysin tyytyväisiä vuoroviikkoihin ja yksi ei niin.  Joten on se monen mielestä ihan kivakin asia, vaikka ei kaikkien.

Vierailija
14/33 |
29.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä, ja minusta jopa täysi-ikäisen nuoren kohdalla vanhemmilla on enemmän sananvaltaa niin kauan kuin nuori asuu kotona. Silloinhan toki saa muuttaa omilleenkin jos tuntuu ettei vanhempien kanssa löydy yhteistä säveltä.

Kyllähän se vanhemmankin arkielämän ratkaisuihin ja suunnitelmiin vaikuttaa, kuinka paljon oma nuori vanhemman luona asuu. Siksi nämä kuviot pitää sopia yhdessä eikä niitä voi jatkuvasti veivata eri suuntiin. Toki nuori silti voi olla ja monesti onkin tervetullut kummankin vanhemman luo koska vain.

Täysi-ikäisen kohdalla vanhempien päätösvalta oikeastaan kasvaa, kun velvollisuudet elättää ja asuttaa lasta ovat päättyneet. Eli täysi-ikäisen lapsen kohdalla kaikki on 100% neuvoteltavissa ja sovittavissa eikä ketään osapuolta voi velvoittaa yhtään mihinkään. Ei vuoroviikkoihin, ei joka toiseen viikonloppuun, ei mihinkään.

Vierailija
15/33 |
29.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saivat päättää. Jäivät entiseen kotiin isälleen, kun muutin pois. Sieltä yksitellen muuttivat luokseni vuoden sisällä kaikki kolme teiniä.

Vierailija
16/33 |
29.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi harvoin kuulee puhuttavan siitä näkökulmasta, että mikä eri asumis- ja perhemuotojen vaikutus on lapsen ja vanhemman suhteelle. Esim. onko lapsen etu viettää moninkertaisesti enemmän aikaa äiti/isäpuolen kanssa kuin oman, muualla asuvan vanhemman? Siis tietenkin äiti/isäpuoli voi olla ihan tolkun tyyppi ja mukava ihminen, mutta ainakin mua tää kuvio mietityttää. Lähtökohtaisesti lapsella pitäisi kuitenkin olla oikeus molempien vanhempiensa hoivaan eron jälkeenkin. Tämän(kin) takia kannatan pitkälti vuoroasumista, jos vain vanhemmat ovat molemmat vastuullisia.

Vierailija
17/33 |
29.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saavat päättää menemisistään itse koska asutaan lähekkäin. Lukiolainen voisi muutenkin jo muuttaa omilleen jos haluaisi, joten en katso, että häntä voi pakottaa mihinkään "tapaamisiin" isänsä kanssa.

Vierailija
18/33 |
29.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tällä hetkellä yritetään pitää kiinni vuoroviikoista. Olen kyllä sanonut ex-miehelle, että sydäntä särkee heittää lapsi ulos kotoa. Eli jos positiivinen neuvottelu ei enää ratkaise asiaa, tyttö saa asua täällä, jos niin haluaa. 

Lisähuomautuksena, että molemmat kodit ovat samassa naapurustossa, yhtä lähellä koulua ja kavereita. 

Ex:n luona on nyksä, teinin mielestä ihan mukava, mutta varmasti se jollain tasolla häiritsee. 

Tullaan onneksi hyvin toimeen ex:n kanssa ja yritetään joustavasti sopia asioita. 

Vierailija
19/33 |
29.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän se vanhemmankin arkielämän ratkaisuihin ja suunnitelmiin vaikuttaa, kuinka paljon oma nuori vanhemman luona asuu. Siksi nämä kuviot pitää sopia yhdessä eikä niitä voi jatkuvasti veivata eri suuntiin. 

Jep, kyseessä ei ole VAIN nuoren intressi, vaan koko perheen. 

Vierailija
20/33 |
29.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisähuomautuksena, että molemmat kodit ovat samassa naapurustossa, yhtä lähellä koulua ja kavereita. 

Ex:n luona on nyksä, teinin mielestä ihan mukava, mutta varmasti se jollain tasolla häiritsee. 

Tullaan onneksi hyvin toimeen ex:n kanssa ja yritetään joustavasti sopia asioita. 

Meillä sama kuvio, on hyvät välit teinin isään ja toivon niin heidän molempien takia, että viikkosysteemi toimisi nuorenkin mielestä paremmin. Koulut, harrastukset, kaverit kaikki sujuvat hyvin molemmista kodeista. Koen että vastustus on nuoren puolelta enemmänkin periaatteellinen eikä nuori katso nenäänsä pidemmälle

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi seitsemän