Teini valehtelee ja manipuloi!
Mitä tehdä kun teinin elämään on hiipinyt huonoja asioita. On näpistänyt (onneksi jäi heti kiinni ja pystyttiin puuttumaan heti), äikkä mennyt huonompaan suuntaan ja siksi sovittu, että lukee kirjoja. Numeron lasku ei ole iso juttu ja voidaan tukea, mutta teini ei ota vastuuta äikän numeron laskusta, vaan aina selittelee sen johtuvan hänestä riippumattomista tekijöistä. Jatkuvasti inttää ja vaatii lähes aina jonkun selityksen ja perustelun miksi jotain pitää tehdä ...päivästä ja vuodesta toiseen, oli sitten kyseessä sängyn petaus tai roskien vienti. Ehkä eniten huolestuttaa se, että valehtelee ja selittää tilanteet itselleen ja muille tilanteet muuksi. Eli jos on sovittu siitä, että lukisi kirjaa sen jälkeen kun on valmistellut kouluhommat, niin lähtee minulle huutamaan ettei lue. Hän kääntää asiat ihan muuksi ja selittää asiat ihan muuksi toiselle vanhemmalle kirkkain silmin!Väittää vaikka, että en ole antanut hänen valmistautua kouluhommiin vaan pakottanut koko illan lukemaan eikä hän ole kieltäytynyt lukemasta. Kääntää asiat laelleen ja toivoo, että se lukuaika menee siihen, että selvitellään kuka sanoi ja mitä ja se toinen vanhempi sitten lähtee minua läksyttää, että ei tarvitse pakottaa lukemaan kirjaa koko iltaa kun teini niin väittää minun sanoneen vaan saa tehdä ensin koulujuttuja. Tilanne ihan uskomaton. Yhtäkkiä minä olen mukamassa estänyt kouluhommat ja teini ei ole kieltäytynyt lukemasta. Teini vaatii aina läpikäyntiä ja haluaa joka kerta, ettähänen selitys asiasta kuullaan oli kyse roskien viennistä tai siitä mitä tämän asian suhteen tapahtui. Kun sanon, että näihin asioihin ei käy nyt selitykset että tekee ne koulujutut ja lukee tai roskat viedään sovitusti, niin sitten syyllistää minua siitä, että häntä ei ikinä kuunnella eikä hänen kantaans. Tässä kannassa sitten vain keskittyi siihen kuinka minä estänyt muka hänen kouluhommansa ja kuinka hän ei ole väittänyt , että ei aio lukea. . Asia sinällään pieni ja mitätön, mutta se käyttötapa ja valehtelulla manipulointi on huolestuttavaa. Valehdellut on ennenkin monesti asioista, mutta ei näin räikeästi manipuloidakseen tilanteita.
Eli miten saada teini ottamaan vastuuta, lopettamaan selittelyn , hoitamaan sovitut asiat ja varsinkin lopettavan valehtelulla manipuloinnin.
Kommentit (75)
Miten siis ns "estät kouluhommien tekemisen"? Meluatko paljon? Ei ole teinin vika jos hän ei saa tehtäviä tehtyä jos meluat kotona.
Vierailija kirjoitti:
Ikävä kyllä tuo on narsistisen ihmisen käyttäytymismalli.
Teini on tullut äitiinsä.
Vierailija kirjoitti:
Perusteletko minullekin, että miksi se sänky pitää pedata?
Nainen kohta 43-v
Kotona pätee ne kodin säännöt, jotka aikuiset asettaa. Homma lähtee lapasesta, jos lapsi määrää, mitä kotona tehdään. Huoneen siivous on osa sitä sääntöjen ja rajojen noudattamista. Tosin, meillä ei pedata petiä, mutta säännöt määräämme me aikuiset.
Mikähän siinä on, että monet vanhemmat eivät kykene sanomaan lapselle ei, älä, tai lopeta. Lapsen kieltäminen tai käskeminen on joillekin aivan ylivoimaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaksi asiaa.
1. Valitse taistelusi.
Sängynpetaamisesta riiteleminen on turhaa. Laita teinin ovi kiinni ettei itseäsi häiritse, eläkööt sonnassaan. Jos miehen ja teinin salaliitto venyy oikeasti tärkeisiin asioihin, niin sitten kohta 2.
2. Istuta mies ja lapsi alas, ja sano että sinä et jaksa enää tällaista, ja että muutos tulee joko tämän keskustelun jälkeen tai sitten sinä lähdet, ja he saavat keskenään tehdä niin kuin huvittaa.
Meillä asustelee miehen lapset säännöllisesti, ja äitinsä luona heillä on riitaa milloin mistäkin, täällä meillä ei riitaa tule koskaan. Äidin luona on aivan typeriä "siksi kun minä niin sanon"- riitoja, jotka syntyvät ainoastaan äidin omasta halusta kontrolloida muita ihmisiä ympärillään, sillä ilman sitä hän ei koe oloaan turvalliseksi. Äiti ei tätä itse näe, eikä täten halua itseään muuttaa ja opetella uusia käyttäytymismalleja.
Meillä vastaavaa ei ole, joten ei ole riitojakaan.
Niin joo, ja vielä 3.
Teinit on teinejä, ja parikymppisenä viimeistään teineily on ohi.
Ei muuten mene kaikilla ohi. Sivusta seurannut. Nuorena jo ilmennyt aktoriteetteja vastaan kapinointi ja häiriökäyttäytyminen usein kertoo luonnehäiriöstä. Etenkin rikokset, poliisin kanssa ongelmiin joutuminen ym. Ei kuulu normaali nuoruuteen vaan vaatii esim psykologiin yhteydenottoa, perheneuvola/psykiatri... Tuo valehtelu on kamala luonnehäiriö ja tulee jatkumaan läpi koko elämän, usko pois! Mulla suvussa tällainen tapaus, pahenee vaan .
Olen nähnyt niin monia satoja teinejä, että se kyllä kumoaa sinun väitteesi yhdestä sukulaisestasi. Lisäksi tuossa on se puoli, että kun se teini on aikuinen, sen valheita ja manipulointeja ei tarvitse enää itse katsella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaksi asiaa.
1. Valitse taistelusi.
Sängynpetaamisesta riiteleminen on turhaa. Laita teinin ovi kiinni ettei itseäsi häiritse, eläkööt sonnassaan. Jos miehen ja teinin salaliitto venyy oikeasti tärkeisiin asioihin, niin sitten kohta 2.
2. Istuta mies ja lapsi alas, ja sano että sinä et jaksa enää tällaista, ja että muutos tulee joko tämän keskustelun jälkeen tai sitten sinä lähdet, ja he saavat keskenään tehdä niin kuin huvittaa.
Meillä asustelee miehen lapset säännöllisesti, ja äitinsä luona heillä on riitaa milloin mistäkin, täällä meillä ei riitaa tule koskaan. Äidin luona on aivan typeriä "siksi kun minä niin sanon"- riitoja, jotka syntyvät ainoastaan äidin omasta halusta kontrolloida muita ihmisiä ympärillään, sillä ilman sitä hän ei koe oloaan turvalliseksi. Äiti ei tätä itse näe, eikä täten halua itseään muuttaa ja opetella uusia käyttäytymismalleja.
Meillä vastaavaa ei ole, joten ei ole riitojakaan.
Niin joo, ja vielä 3.
Teinit on teinejä, ja parikymppisenä viimeistään teineily on ohi.
2. Vaihtoehdon olen tehnyt selväksi miehelle. Kolmanteen en usko luonteen perusteella tapahtuvan muutosta, sillä teini oli pienenäkin inttää ja vaatii perusteluita ja ne oli vielä ne perustelut lapsena ymmärrettäviä.
Ensimmäiseen kohtaan vielä, että haittaa hänen oma huone muutoin eli ei olla vaadittu tiptoppia, mutta sänky pitää olla pedattuna. Omat pyykit vietävä likapyykkiin tai sitten pesee ne itse. Muista kodin yhteisistä kotitöistä ei saa kuitenkaan luistaa ja jokaisella on omat hommat, mitkä pitää tehdä.
Se on sitä teinikapinointia se. Vaaditaan sängyn petaamista, vaikka muuten saa olla sotkuinen huone. Ei tuossa ole muusta kyse kuin siitä että sinä haluat määrätä näin. Lapsille tulee ne vanhempien geenit, joten hänen alkuperäinen luonteensa on ihan sinun ja miehesi "vika". Kun teini on aikuinen, hän voi jatkaa valitsemallaan tiellä sitten omassa kodissaan. Sinulla ei tuota ruljanssia kuitenkaan ole jäljellä enää montaa vuotta. Tulet sen huomaamaan. Oma teinini kun oli 14v, niin kyllä tuntui välillä että loppuisi jo tämä kerpeleellinen show, mutta nyt, ihan ykskaks hän onkin jo 21v.
Vierailija kirjoitti:
Se sängyn petaaminen on osa rutiineja. Rutiinit tekevät hyvää tuossa iässä. Rutiinien kautta kehittyy myös omakuva - minä olen siisti ja asiani hoitava ihminen. Itsetunto kasvaa ja kodinhoitotavat periytyvät omaan kotiin. Pieni juttu voi olla isompi kuin ajattelee ja luo pohjan muulle.
Jos tuollaisesta on itsetunto kiinni niin se tekee sinusta kontrollifriikin. Suurin osa ihmisistä ei ole samankaltaisia kuin sinä tässä asiassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sillä sängyn petauksella ei ole mitään merkitystä siinä vaiheessa kun vastakkainasettelussa ovat siisti huone tai onko teillä puhevälit teiniin/tiedättekö oikeasti mitä hänelle kuuluu.
Antakaa teinien huoneiden olla. Niillä on kaaos myös päässä, sotkuinen huone ei paljoa siinä paina.
Keskittykää pitämään luottamukselliset välit ja puheyhteys.Kuvitelkaa, että teinillänne olisi paha tilanne. Kiusaamista tai muita ongelmia. Hän ei halua tai uskalla tulla puhumaan teille, koska ensimmäisenä latte vinkumaan roskista ja petaamattomasta sängystä.
Neljän lapsen äitinä tässä on tullut jo jonkinlainen perspektiivi, kun kaikki lapset asuvat jo omillaan.
Kaikilla oli se sotkuinen vaihe, silti niistä tuli ylioppilaita ja pääsivät yliopistoon/AMK:kun ja saivat työpaikat.
Yhden kanssa oli vaikeampaa ja tarvittiin jopa lastensuojelun apua vetämään rajoja. Ja sekin on ihan OK, että hakee viranomaisilta apua, kun oma lapsi on luisumassa huonoille teille. Kun omalla lapsella on paha olla ja hän joutuu pois kotoa, jotta pahan kierre saadaan poikki, tuntuu joku huoneen sotku ihan pikkuasialle.Ei ole kyse teinin huoneesta. Se ei ole ongelma. Kyse on siitä, että yhteisistä kotitöistä yrittää lusmuta, vänkää ja vaatii perusteluita. Hyvä puheyhteys on teinin ja häntä nolottaa omat törmäykset ja niistä otettu opiksi. Se mikä huolettaa on se valehtelu, manipulointi ja jatkuva perusteluiden vaatiminen sekä selittelyt silloin kun hänen pitäisi tehdä sovitut kotityöt tai kuinka hän valehtee asiat muuksi kirkkain silmin.
Ihminen on sillä tavalla älykäs, että hän käyttää niitä keinoja jotka hänellä on käytössään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sillä sängyn petauksella ei ole mitään merkitystä siinä vaiheessa kun vastakkainasettelussa ovat siisti huone tai onko teillä puhevälit teiniin/tiedättekö oikeasti mitä hänelle kuuluu.
Antakaa teinien huoneiden olla. Niillä on kaaos myös päässä, sotkuinen huone ei paljoa siinä paina.
Keskittykää pitämään luottamukselliset välit ja puheyhteys.Kuvitelkaa, että teinillänne olisi paha tilanne. Kiusaamista tai muita ongelmia. Hän ei halua tai uskalla tulla puhumaan teille, koska ensimmäisenä latte vinkumaan roskista ja petaamattomasta sängystä.
Neljän lapsen äitinä tässä on tullut jo jonkinlainen perspektiivi, kun kaikki lapset asuvat jo omillaan.
Kaikilla oli se sotkuinen vaihe, silti niistä tuli ylioppilaita ja pääsivät yliopistoon/AMK:kun ja saivat työpaikat.
Yhden kanssa oli vaikeampaa ja tarvittiin jopa lastensuojelun apua vetämään rajoja. Ja sekin on ihan OK, että hakee viranomaisilta apua, kun oma lapsi on luisumassa huonoille teille. Kun omalla lapsella on paha olla ja hän joutuu pois kotoa, jotta pahan kierre saadaan poikki, tuntuu joku huoneen sotku ihan pikkuasialle.Ei ole kyse teinin huoneesta. Se ei ole ongelma. Kyse on siitä, että yhteisistä kotitöistä yrittää lusmuta, vänkää ja vaatii perusteluita. Hyvä puheyhteys on teinin ja häntä nolottaa omat törmäykset ja niistä otettu opiksi. Se mikä huolettaa on se valehtelu, manipulointi ja jatkuva perusteluiden vaatiminen sekä selittelyt silloin kun hänen pitäisi tehdä sovitut kotityöt tai kuinka hän valehtee asiat muuksi kirkkain silmin.
"Tämä asia ei ole muuttunut viimekerrasta. Tiedät kyllä. Hoida osuutesi."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se sängyn petaaminen on osa rutiineja. Rutiinit tekevät hyvää tuossa iässä. Rutiinien kautta kehittyy myös omakuva - minä olen siisti ja asiani hoitava ihminen. Itsetunto kasvaa ja kodinhoitotavat periytyvät omaan kotiin. Pieni juttu voi olla isompi kuin ajattelee ja luo pohjan muulle.
Jos tuollaisesta on itsetunto kiinni niin se tekee sinusta kontrollifriikin. Suurin osa ihmisistä ei ole samankaltaisia kuin sinä tässä asiassa.
Juuri näin. Itse en todellakaan noudata sitä samaa pakkomielteistä siivousmallia mitä kotoa olen saanut. Meillä ei ole sänkyjä pakko pedata, muuta kuin ehkä silloin jos vieraita tulee. Meillä ei silti ole haisevia roskia eikä petivaatteet pesemättä, mihin tuolla joskus aiemmin vedottiin :D. Mutta olen todella paljon rennompi siivouksen suhteen kuin äiti on. Ja hei, olemme hengissä, meillä ei ole likaista, ilmapiiri rento ja 3 teiniäkin on kasvanut ihan normaaleiksi aikuisiksi petaamattomien sänkyjensä keskellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Sovitut kotityöt" on todellisuudessa "vanhemman määräämät kotityöt". Mikä on ihan ok, mutta oikeasti on aika huvittavaa ja ärsyttävääkin kun lastenkasvatuksessa vanhemmat vetoavat "me olemme sopineet näin" -vaikka kyse on siis siitä että "minä (ja toinen vanhempasi) olemme määritelleet näin."
Teini-ikäisen kanssa tosiaan kannattaisi keskustella ja SOPIAKIN yhdessä asioista. Miten paljon teinisi saa vaikuttaa omaan elämäänsä?
Vierailija kirjoitti:
Luuri ja läppäri pois siksi aikaa, kun kouluhommat on tehty. Teini ei pysty keskittymään, jos puhelin on samassa huoneessa. Se on kuin huumetta.
Etäkoulussa ne kouluhommat tehdään läppärillä...
Vierailija kirjoitti:
Miten siis ns "estät kouluhommien tekemisen"? Meluatko paljon? Ei ole teinin vika jos hän ei saa tehtäviä tehtyä jos meluat kotona.
Luetko jutun uudestaan eli minä en ole estänyt mitään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Sovitut kotityöt" on todellisuudessa "vanhemman määräämät kotityöt". Mikä on ihan ok, mutta oikeasti on aika huvittavaa ja ärsyttävääkin kun lastenkasvatuksessa vanhemmat vetoavat "me olemme sopineet näin" -vaikka kyse on siis siitä että "minä (ja toinen vanhempasi) olemme määritelleet näin."
Teini-ikäisen kanssa tosiaan kannattaisi keskustella ja SOPIAKIN yhdessä asioista. Miten paljon teinisi saa vaikuttaa omaan elämäänsä?
Juuri näin. Kotihommat on kaikille ikävä perusasia. On saanut itse valita listalta kotitöitä , mitä tekee. Joka tapauksessa jokainen niitä tekee halusi tai ei. Kuitenkin Jokaisella jotain mieleistä. Palkkaakin on niistä saanut silloin kuin ei tee niistä perustele, selitä, intä-kohtausta.
Moni on vastannut tähän petaamis kysymykseen. Kyse ei mielestäni ole sängyn petaamisesta vaan siitä miksi teini valehtelee , inttää , vaatii perusteluita joka asiaan ja syyttää muita. Vastasin jo aiemmin että narsistisia piirteitä omaava käyttäytyy näin. Keskustelusta tällaisen ihmisen kanssa ei tule mitään koska koko ajan toinen puhuu asian vierestä, johdattaa keskustelua muualle , jankkaa , väistelee ja lopuksi ihmettelet oletko sinä syyllinen. Kokemusta on , minä onneksi en ole tekemisissä näiden "uhmaiässä " olevien aikuisten kanssa enää. Suosittelen terapeuttia tai keskusteluapua ammattilaisen luona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei itsetunto ole tietenkään yhdestä asiasta kiinni vaan yritin viestiä, että pienillä tavoilla voi olla isompikin merkitys mitä ajattelee.
Jokainen tavallaan, ja suurin osa ihmisistä ei todellakaan ajattele ja toimi kuten minä. Ei ole mitään uutta minulle.
Vierailija kirjoitti:
Moni on vastannut tähän petaamis kysymykseen. Kyse ei mielestäni ole sängyn petaamisesta vaan siitä miksi teini valehtelee , inttää , vaatii perusteluita joka asiaan ja syyttää muita. Vastasin jo aiemmin että narsistisia piirteitä omaava käyttäytyy näin. Keskustelusta tällaisen ihmisen kanssa ei tule mitään koska koko ajan toinen puhuu asian vierestä, johdattaa keskustelua muualle , jankkaa , väistelee ja lopuksi ihmettelet oletko sinä syyllinen. Kokemusta on , minä onneksi en ole tekemisissä näiden "uhmaiässä " olevien aikuisten kanssa enää. Suosittelen terapeuttia tai keskusteluapua ammattilaisen luona.
Kyllä kysymys on nimen omaan sängyn petaamisesta, mikäli omalle reviirille tullaan päsmäröimään ilman erittäin validia syytä. Ei oman lapsen kanssa voi lähteä ihmettelemään omaa syyllisyyttään. Pitää kyetä olemaan aikuinen, ja vanhempi sille lapselle.
Vierailija kirjoitti:
Jos keksit sääntöjä ilman hyvää syytä herätät kapinaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos keksit sääntöjä ilman hyvää syytä herätät kapinaa.
Viimeinen lause ap. taitaa tulla sun teiniltä : D D
Ei ole kyse teinin huoneesta. Se ei ole ongelma. Kyse on siitä, että yhteisistä kotitöistä yrittää lusmuta, vänkää ja vaatii perusteluita. Hyvä puheyhteys on teinin ja häntä nolottaa omat törmäykset ja niistä otettu opiksi. Se mikä huolettaa on se valehtelu, manipulointi ja jatkuva perusteluiden vaatiminen sekä selittelyt silloin kun hänen pitäisi tehdä sovitut kotityöt tai kuinka hän valehtee asiat muuksi kirkkain silmin.