Teini valehtelee ja manipuloi!
Mitä tehdä kun teinin elämään on hiipinyt huonoja asioita. On näpistänyt (onneksi jäi heti kiinni ja pystyttiin puuttumaan heti), äikkä mennyt huonompaan suuntaan ja siksi sovittu, että lukee kirjoja. Numeron lasku ei ole iso juttu ja voidaan tukea, mutta teini ei ota vastuuta äikän numeron laskusta, vaan aina selittelee sen johtuvan hänestä riippumattomista tekijöistä. Jatkuvasti inttää ja vaatii lähes aina jonkun selityksen ja perustelun miksi jotain pitää tehdä ...päivästä ja vuodesta toiseen, oli sitten kyseessä sängyn petaus tai roskien vienti. Ehkä eniten huolestuttaa se, että valehtelee ja selittää tilanteet itselleen ja muille tilanteet muuksi. Eli jos on sovittu siitä, että lukisi kirjaa sen jälkeen kun on valmistellut kouluhommat, niin lähtee minulle huutamaan ettei lue. Hän kääntää asiat ihan muuksi ja selittää asiat ihan muuksi toiselle vanhemmalle kirkkain silmin!Väittää vaikka, että en ole antanut hänen valmistautua kouluhommiin vaan pakottanut koko illan lukemaan eikä hän ole kieltäytynyt lukemasta. Kääntää asiat laelleen ja toivoo, että se lukuaika menee siihen, että selvitellään kuka sanoi ja mitä ja se toinen vanhempi sitten lähtee minua läksyttää, että ei tarvitse pakottaa lukemaan kirjaa koko iltaa kun teini niin väittää minun sanoneen vaan saa tehdä ensin koulujuttuja. Tilanne ihan uskomaton. Yhtäkkiä minä olen mukamassa estänyt kouluhommat ja teini ei ole kieltäytynyt lukemasta. Teini vaatii aina läpikäyntiä ja haluaa joka kerta, ettähänen selitys asiasta kuullaan oli kyse roskien viennistä tai siitä mitä tämän asian suhteen tapahtui. Kun sanon, että näihin asioihin ei käy nyt selitykset että tekee ne koulujutut ja lukee tai roskat viedään sovitusti, niin sitten syyllistää minua siitä, että häntä ei ikinä kuunnella eikä hänen kantaans. Tässä kannassa sitten vain keskittyi siihen kuinka minä estänyt muka hänen kouluhommansa ja kuinka hän ei ole väittänyt , että ei aio lukea. . Asia sinällään pieni ja mitätön, mutta se käyttötapa ja valehtelulla manipulointi on huolestuttavaa. Valehdellut on ennenkin monesti asioista, mutta ei näin räikeästi manipuloidakseen tilanteita.
Eli miten saada teini ottamaan vastuuta, lopettamaan selittelyn , hoitamaan sovitut asiat ja varsinkin lopettavan valehtelulla manipuloinnin.
Kommentit (75)
Tehkää hommia yhdessä.
Teini voisi opettaa sinulle esim. kappalejakoa.
Normaalia teinille. Te vanhemmat alatte pitää molemmat samoja sääntöjä. Läksyt tehdään aina samaan aikaan, silloin ne tulee tehtyä ilman valheita. Ennen sitä ei lähdetä ulos. Kännykkä pois siksi aikaa kun opiskellaan.
Ei teini-ikä eroa mitenkään uhma iästä, lapsi on vaan nyt isompi, mutta tarvitsee yhtä selkeät säännöt kuin ollessaan 3v!!!
Luuri ja läppäri pois siksi aikaa, kun kouluhommat on tehty. Teini ei pysty keskittymään, jos puhelin on samassa huoneessa. Se on kuin huumetta.
Olen useamman kerran painottanut sitä, että yhtä köyttä ja samaa linjaa vedettävä, mutta toinen vanhemmista lipsuu. Jos ollaan sovittu yhdessä teinin kanssa, että sovitut kotihommat tehdään ilman inttämistä, jatkuvia selityksiä ja perusteluita, niin jossain vaiheessa toinen vanhemmista lyö läskiksi ja antaa teinin vääntää, selitellä ja vaatia perusteluita samoista asioista päivästä toiseen ja yhtäkkiä vika on minussa kun en hyväksy jatkuvaa perustelua samoista sovituista asioista ja sitä, että teini selittelee tilanteet toisiksi. Tämä on parisuhteemme isoin ongelma. Onneksi ei ole muita ongelmia.
Joo , kannattaa vanhempien vetää yhtä köyttä. Kun teini yrittää vetää keskustelua sivuraiteelle sanotte NAPAKASTI että pysytään asiassa. Ette mene mukaan jankkaamiseen. Kun teini jankkaa sanotte jälleen NAPAKASTI miten haluatte hänen toimivan . JÄMÄKKYYTTÄ kehiin , näyttäkää kuka on vanhempi. Sitten kun teini on täysi-ikäinen hän voi tehdä asiat haluamallaan tavalla , ei vielä.
Ihan oikeastiko te tappelette teinin kanssa jostain sängyn petaamisesta ja roskien viennistä?
Kannattaa keskittyä isompiin ongelmiin. Tarvittaessa apua perheneuvolasta.
Vierailija kirjoitti:
Ihan oikeastiko te tappelette teinin kanssa jostain sängyn petaamisesta ja roskien viennistä?
Kannattaa keskittyä isompiin ongelmiin. Tarvittaessa apua perheneuvolasta.
Toinen vanhemmista antaa siihen mahdollisuuden. Itse olen sanonut , ettei homma jatku näin. Joko vedetään yhtä köyttä tai sitten ei. Toinen vanhemmista on valitettavasti täysin sokea teinin käytökselle ja täysin nenästä vedettävissä. Kyllä Toinen vanhempi antaa mahdollisuuden tähän vänkäykseen. Jälleen eilen piti perustella teinille, että miksi sänky pedataan...
Rahahanat kiinni ja härpäkkeet pois, kunnes osaa käyttäytyä ja hoitaa velvollisuutensa.
Jos ei homma toimi keskustelemalla ja sopimalla, niin "tylytys" käyttöön. Mahdollisimman vähäeleisesti ja neutraalisti käskytys, jos ei toimi, lyhyesti ilmoitat seurauksen ja toteutat sen.
Ja valitse taistelusi, mieti, onko tässä vaiheesssa kun aivot kehittyy niin ettei teini itsekään voi niitä hallita, mikä on olennaista ja mikä ei. Kyllä se oppii myöhemmin, vaikka nyt ei "osaisikaan". Aivojen "teini-ikä" kestää noin 25-vuotiaaksi asti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa keskittyä isompiin ongelmiin. Tarvittaessa apua perheneuvolasta.Toinen vanhemmista antaa siihen mahdollisuuden. Itse olen sanonut , ettei homma jatku näin. Joko vedetään yhtä köyttä tai sitten ei. Toinen vanhemmista on valitettavasti täysin sokea teinin käytökselle ja täysin nenästä vedettävissä. Kyllä Toinen vanhempi antaa mahdollisuuden tähän vänkäykseen. Jälleen eilen piti perustella teinille, että miksi sänky pedataan...
Kerron kauhu-uutisen, meillä ei teini petaa sänkyään. Koulussa menee mainiosti.
Ikävä kyllä tuo on narsistisen ihmisen käyttäytymismalli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa keskittyä isompiin ongelmiin. Tarvittaessa apua perheneuvolasta.Toinen vanhemmista antaa siihen mahdollisuuden. Itse olen sanonut , ettei homma jatku näin. Joko vedetään yhtä köyttä tai sitten ei. Toinen vanhemmista on valitettavasti täysin sokea teinin käytökselle ja täysin nenästä vedettävissä. Kyllä Toinen vanhempi antaa mahdollisuuden tähän vänkäykseen. Jälleen eilen piti perustella teinille, että miksi sänky pedataan...
Onko sängyn petaus sellainen asia, että siitä pitää sotia? Toinen teistä haluaa täyskurin ja toinen kuuntelee selittelyt. Voisiko tämä täyskurin kannattaja hieman höllentää?
Meillä kertoi valheita kodin ulkopuolella, seurauksena kiireellinen sijoitus. Lastensuojelun toimet katkaisivat valehtelukierteen: perusteellinen penkominen toi esiin ristiriidat lapsen puheissa. Oli raskas prosessi, mutta kannatti, sillä teinin käytös kotona muuttui totaalisesti.
Perusteletko minullekin, että miksi se sänky pitää pedata?
Nainen kohta 43-v
Vierailija kirjoitti:
Nainen kohta 43-v
Saivartelua. Pyydätkö perusteluja edelleen myös sille, miksi roskat pitää viedä tai vaikkapa miksi vuodevaatteet pitää pestä. Aikuisenayksin asuessa voit elää vaikka kuin navetassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nainen kohta 43-v
Saivartelua. Pyydätkö perusteluja edelleen myös sille, miksi roskat pitää viedä tai vaikkapa miksi vuodevaatteet pitää pestä. Aikuisenayksin asuessa voit elää vaikka kuin navetassa.
En kysy perusteluja roskien viennille tai vuodevaatteiden pesemiselle. Kysyin sängyn petaamiselle. Osaatko vastata?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nainen kohta 43-v
En kysy perusteluja roskien viennille tai vuodevaatteiden pesemiselle. Kysyin sängyn petaamiselle. Osaatko vastata?
Perustelut on perusteltu jo teinille enkö niitä enää perustele teinille tai saati aikuiselle :D. Sinulla on oma tilanne ja tiedät omat perustelusi. : ). Mukavaa päivänjatkoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nainen kohta 43-v
Perustelut on perusteltu jo teinille enkö niitä enää perustele teinille tai saati aikuiselle :D. Sinulla on oma tilanne ja tiedät omat perustelusi. : ). Mukavaa päivänjatkoa.
Kiitos samoin. Vaikutat aika jyrältä muutenkin, teinisi taitaa siinä olla oikeassa, että häntä ei liiemmälti kuunnella perheessä....
Keskustelkaa vanhemmat enempi asioista keskenänne niin että voitte vetää yhtä köyttä eikä teini pääse hämmentämään siihen väliin. Ihan tyypillinen teini muuten, haastaa nyt vaan teitä.