Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä järki tässä kellojen siirrossa oli

Vierailija
29.03.2021 |

Voisko joku selittää että mikä järki on siinä että yhtäkkiä muutetaan satojen miljoonien ihmisten normaaleja päivärutiineja.
En keksi yhden yhtäkään syytä tälle järjettömälle toiminnalle.
Yksikään ihminen ei tätä "kesäaikaan" siirtymistä kaipaa missään maassa.

Kommentit (112)

Vierailija
61/112 |
29.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auton kellonaika siirtoon tarvitaan englannin sanakirja ja tiirikointi välineet

että onnistuu.

Vierailija
62/112 |
29.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eihän tästä mitään haittaakaan ole. Eilen yksi tunti vähemmän ja tänään taas normipäivä.

Tutkijat eivät ole kanssasi samaa mieltä kesäaikaan siirtymisen haitattomuudesta.

Niin. Älykkäät ihmiset vastustavat kesäaikaa, ja tyhmät kannattavat sitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/112 |
29.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haloo, voit ihan itse siirtää omaa rytmiäsi kesällä tuntia aikaisemmaksi.

En tiedä, missä pussinperällä sinä elät, mutta mulla ainakin päivärytmeihin vaikuttaa se, missä aikataulussa työelämä ja ympäröivä yhteiskunta toimii. Aika vaikea siirtää yksilöllistä päivärytmiä tuntia aikaisemmaksi.

Niinpä, eipä kyllä esim. onnistuisi järjestelmällisesti lähteä töistä aina klo 15-16 välillä. Ja kaikki kellonaikasidonnaiset tapahtumat sitten kuitenkin pyörisi iltaisin sen ajan mukaan, missä muu yhteiskunta elää. Mutta toki oma rytmi jossain peräkylän perällä itsekseen eläessä saattaisi onnistua, meillä kaikilla ei ole sama todellisuus.

Vierailija
64/112 |
29.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä, missä pussinperällä sinä elät, mutta mulla ainakin päivärytmeihin vaikuttaa se, missä aikataulussa työelämä ja ympäröivä yhteiskunta toimii. Aika vaikea siirtää yksilöllistä päivärytmiä tuntia aikaisemmaksi.

Niinpä, eipä kyllä esim. onnistuisi järjestelmällisesti lähteä töistä aina klo 15-16 välillä. Ja kaikki kellonaikasidonnaiset tapahtumat sitten kuitenkin pyörisi iltaisin sen ajan mukaan, missä muu yhteiskunta elää. Mutta toki oma rytmi jossain peräkylän perällä itsekseen eläessä saattaisi onnistua, meillä kaikilla ei ole sama todellisuus.

Te idiootit voittekin tehdä ilmaiseksi ylitöitä vaikka kellon ympäri, mutta älkää sekoittako muiden elämää!

Vierailija
65/112 |
29.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eihän tästä mitään haittaakaan ole. Eilen yksi tunti vähemmän ja tänään taas normipäivä.

Tutkijat eivät ole kanssasi samaa mieltä kesäaikaan siirtymisen haitattomuudesta.

Niin. Älykkäät ihmiset vastustavat kesäaikaa, ja tyhmät kannattavat sitä.

Niin siis se yksi suomalainen unitutkija kannattaa normaaliaikaa. Ja Keski-Euroopassa sitten varmaan ollaan laajasti väärässä, kun on valittu kesäaika. 

Taas tässä tällainen huvittava erillissota Suomella. On siis niin ihan täysin erilaista ja omanlaistaan täällä kuin muualla.

Vierailija
66/112 |
29.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oot töissä jossain aataminaikuisessa työpaikassa. Eikö teillä ole esim. liukuvaa työaikaa?

No jaa, oletko esim. sairaaloista kuullut?

Vierailija
67/112 |
29.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se "järki", että utupäät saavat "illalle tunnin lisää aikaa". Eivät vain tajua, että saman saisi, kun menisi töihin jo klo 8., eikä vasta 9.00 jälkeen.

Ihan järjetöntä siirrellä kellonaikoja, normaaliaika on ainut oikea aika!

Vierailija
68/112 |
29.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvittavaa, että jotkut jaksaa kiistellä tästä ihan hiessä.

Tietty jos on ylimääräistä patoutunutta energiaa, niin mikäs.

Mutta ei tää tule muuttumaan, kun asiasta pitäisi päättää koko EU:n yksimielisesti. Yksimielisyyttä ei ole eikä myöskään halua käyttää aikaa tähän melko merkityksettömään asiaan, joka pyörii omalla painollaan valmiin systeemin mukaan.

Vierailija
69/112 |
29.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessakin pitäisi tässä vaiheessa odottaa ihan kaksi viikkoa niin ilta olisi yhtä valoisa kuin tällä yhtäkkisellä kellojen käännöllä tehdään. Nyt pitää sitten puoli vuotta harjoiteltu aamun heräämisaika opetella taas uusiksi, miksi, siksi että osa vain haluaa veivata kelloja ilman päätä tai häntää. Illat alkaa olla ihan valoisia muutenkin tässä vaiheessa kevättä ja nyt ei saatu aikaan muuta kuin pimeä aamu muutamaksi lisäviikoksi. Järjen köyhyyttä. Tosiaan peiton jatkamista toisesta päästä leikatulla siivulla.

Vierailija
70/112 |
29.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tavoite saada valoisa aika osumaan paremmin ihmisten valveillaoloaikaan. Moni ihminen herää 6-7 aikaan aamulla ja käy nukkumaan 22-23 aikaan illalla. Työt pääosin ns. toimistoaikaan 8-16 mahdollisen liukuman puitteissa. Yksinkertainen vertailu kertoo minkä verran esimerkki-ihmisemme elämään vaikuttaisi nykyinen siirtely vs. ainainen kesäaika vs. ainainen normaaliaika. 

Ihminen ei herää luonnollisesti 6-7 aikaan. Sekin ihan yhteiskunnan pakottamaa.

Vierailija
71/112 |
29.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos meillä ei olisi kesäaikaa, aurinko nousisi kesällä pahimmillaan kahdelta, mutta laskisi kymmeneltä, mikä vaikuttaisi myös ihaniin kesäiltoihin lyhentävästi.

Jos meillä ei olisi talviaikaa, aurinko nousisi pahimmillaan talvella klo 10.

Siksi paras systeemi on nykyinen, jolla aurinko asettuu parhaiten valveillaoloaikaan. Ihmettelen, miten yksi tunti voi olla niin monelle niin ylitsepääsemätön ongelma. Itselläni on niin tarkka sisäinen kello, että voin "säätää" siihen herätysajan ja todella heräänkin, yleensä n. 5 min ennen. Silti ei ole mitään ongelmaa sopeutua vaihteluun. Vai onko se juuri niin päin sitten, että ne, joilla on huono sisäinen kello, eivät pysty sopeutumaan.

Vierailija
72/112 |
29.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä näkisin hyvänä perusteluna sen, että valitaan aika, kumpi vaan, ja pysytään siinä. Liukuva työaika on jo hyvin monessa työpaikassa ja etätyöt ovat tulleet jäädäkseen. Ajan pitäisi pystyä seuraamaan yhteiskunnan muuttuvaa työaikarakennetta ja nykyinen systeemi on turha ja täysin tarpeeton luutuma menneisyydestä.

Nimenomaan, sillä ei ole mitään väliä kumpi aika valittaisiin, kunhan tuo siirtely lopetettaisi.

Vierailija
73/112 |
29.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne, joille tunnin siirto aiheuttaa ongelmia, heräättekö te viikonloppuisinkin aina samaan aikaan kuin arkena? Ja menette nukkumaan?

Itse herään arkisin klo 6 ja menen nukkumaan puoliltaöin. Viikonloppuisin nukkumaanmenoaika on n. kahdelta ja heräilen klo 9. Minuun ei millään tavoin vaikuta tunti sinne tänne, niin todella vaikea ymmärtää, miten tämä voi olla tuollainen kuoleman kysymys joillekin.

Vierailija
74/112 |
29.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama täällä, minäkään en ymmärrä. Kova vääntö yhden tunnin siirtämisestä, miksi siitä on nyt nii vaikea luopua?! Tuolla valolla perustelu on kyllä ihan turha... Menen itse sekaisin, en mahda sille mitään vaikka kuinka henkisesti koittaisi valmistautua. Talviaika on enemmän juttuni, mutta kesäaikaan siirtyminen on aina hankalampaa vaikka kuinka koittaisi. 

Vierailija
75/112 |
29.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Normaalina töissäkäyvänä kyllä pidän kellojen siirtelystä, valoisat tunnit sattuu vähän paremmin aikatauluun tällaiseen normaaliin päivärytmiin

Mites epänormaalit töissäkäyvät? Pitävätkö hekin tästä?

Vierailija
76/112 |
29.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei muka onnistu? Liukuvan työajan pakollinen osuus päättyy klo 15:00 ja minä olen jo vuosikymmeniä lähtenyt töistä klo 15:00. Harvoja poikkeuksia lukuunottamatta kun olen joustanut eri syistä ja ollut pidempään. Silti tulee päivittäin plussaa koska työajan kertyminen alkaa klo 06:00.

Vierailija
77/112 |
29.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Normaalina töissäkäyvänä kyllä pidän kellojen siirtelystä, valoisat tunnit sattuu vähän paremmin aikatauluun tällaiseen normaaliin päivärytmiin

Enemmistön mukaan on mentävä. Enemmistölle vaihdos tuo lisäaikaa päivään. Tietty sohvaperunoillehan valoisuus on turhaa (ehkä aiheuttaa jopa haittaa, kun tulee heijastuksia TV-ruutuun), joten eipä ihmetytä kesäajan vastustus.

Vierailija
78/112 |
29.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä näkisin hyvänä perusteluna sen, että valitaan aika, kumpi vaan, ja pysytään siinä. Liukuva työaika on jo hyvin monessa työpaikassa ja etätyöt ovat tulleet jäädäkseen. Ajan pitäisi pystyä seuraamaan yhteiskunnan muuttuvaa työaikarakennetta ja nykyinen systeemi on turha ja täysin tarpeeton luutuma menneisyydestä.

Nimenomaan, sillä ei ole mitään väliä kumpi aika valittaisiin, kunhan tuo siirtely lopetettaisi.

Normaaliaika on parempi niin pimeät aamut vähenee.

Vierailija
79/112 |
29.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei muka onnistu? Liukuvan työajan pakollinen osuus päättyy klo 15:00 ja minä olen jo vuosikymmeniä lähtenyt töistä klo 15:00. Harvoja poikkeuksia lukuunottamatta kun olen joustanut eri syistä ja ollut pidempään. Silti tulee päivittäin plussaa koska työajan kertyminen alkaa klo 06:00.

Jos et ymmärrä yhtään omaa työpaikkaasi laajemmin tätä asiaa, aika turha jatkaa keskustelua.

Vierailija
80/112 |
29.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enemmistön mukaan on mentävä. Enemmistölle vaihdos tuo lisäaikaa päivään. Tietty sohvaperunoillehan valoisuus on turhaa (ehkä aiheuttaa jopa haittaa, kun tulee heijastuksia TV-ruutuun), joten eipä ihmetytä kesäajan vastustus.

Enemmistä kylläkin halusi normaaliajan. Siitä äänestettiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kuusi