Mikä oli suurta luksusta sinulle lapsena?
Tuli mieleen tuosta köyhäilyketjusta.
Mikä - nykyään todennäköisesti paljon tavallisempi - asia oli sinulle suurta luksusta lapsuudessa? Ja siis nimenomaan omakohtaisesti, eli mistä luksuksesta pääsit nauttimaan vain harvoin, jos ikinä?
Kommentit (2708)
Mentiin pyörällä Härmälän lentokentälle Tampereella ja sain vanilijapuikon terminaalin kahvilasta ja katseltiin DC-3 laskeutumista.
Joskus isovanhemmat veivät syömään Sammongrilliin.
Setä osti maalla 0.33 limun saunajuomaksi
Huippuhetkiä.
Vierailija kirjoitti:
Risteilyt ruotsinlaivalla 80-luvulla. Rakastin hyttikäytävien pehmeitä kokolattiamattoja, laivan sisustusta ja iloista tunnelmaa, buffetin herkkuja ja tax freen karkkihyllyjä, joista sai valita kotiin jotain viemisiksi. Mieleen ovat jääneet suklaakuorrutetut kahvipavut ja pyöreät peltirasiat, joissa oli kovia hedelmäkarkkeja. Ja leikkihuoneessa oli pallomeri ja piirrettyjä.
Nykyään ei tuu ku paha mieli kuluneista paikoista ja ryöstöhinnoista, musiikki on huonoa jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Risteilyt ruotsinlaivalla 80-luvulla. Rakastin hyttikäytävien pehmeitä kokolattiamattoja, laivan sisustusta ja iloista tunnelmaa, buffetin herkkuja ja tax freen karkkihyllyjä, joista sai valita kotiin jotain viemisiksi. Mieleen ovat jääneet suklaakuorrutetut kahvipavut ja pyöreät peltirasiat, joissa oli kovia hedelmäkarkkeja. Ja leikkihuoneessa oli pallomeri ja piirrettyjä.
Nykyään ei tuu ku paha mieli kuluneista paikoista ja ryöstöhinnoista, musiikki on huonoa jne.
Eikä pallomereen ole enää asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Hammaslääkärin jälkeen -jos kouluruokailu tuli missattua - saatoi päästä äidin kanssa esim mäkkäriin ennen kouluun menoa
Vaikka oli tutti-frutti-FLUORI-myrkkymönjä hampaissa ja ikenissä?
Vaalea leipä. Luulin lapsena, että se on liian kallista eikä sitä siksi osteta. Meillä oli aina ruisleipää.
Pillimehutetra joskus 60 luvulla,6v. Sitten Wienerleike lounaskuppilassa 10v. 11v jäätelöpirtelö valion baarissa. Ja tietenkin vuosittainen käynti linnanmäellä. Taisin olla melkein viimeisiä kun sain heittää merenneitoja altaaseen. En kyllä nähnyt siinä silloin mitään sen kummempaa.ja paljon muutakin tietysti tapahtui.
Äiti teki pari kertaa itse jäätelöä kesällä 60 luvulla. Kerma oli tietysti eri luokkaa kuin nyt , kuten isot kanelitangot. Ei kai tuollaista saa enää Suomesta.
Kerran viikossa sain lenkkimakkaraa kuin äiti kävi kaupungissa.
Airfixin spitfire ja siihen maalit..kummitätin rieska ja toisen tätin sianpääsyltty...
Ratsastustunnit. Parasta maailmassa.
Tutti-irtokarkki, kolmion mallinen pillimehu, käydä missään kodin ulkopuolella, yhden kerran erilainen nallen muotoinen jäätelö
Nuket mitä rakastin, hameet ja muut ihanat vaatteet. Kerran punaiset kengät, joissa valkoiset kukat. Muutama Lego. Lelujoulukalenteri. Suklaajoulukalenteri. 

Oma mielikuvitus.
isoisäni oli yritysjohtaja joten lapsuus oli pelkkää luksusta. Olin 11 kun hän kuoli ja oli mm määrännyt minulle ostettavaksi poni.
sitä vaan sit jankuttaa vanhemmille et ostakaa se nyt!
Myöhemmin perheellemme on käynyt huonosti. Media on täynnä uusrikkaita ja mamma/pappa betalar tyyppejä. Osattiin sitä ökyillä ennenkin. Tämäkin ketju vaan entisten köyhien muisteloja. se on häpeä ja tabu että on tehny luokkaretken alaspäi, siitä ei kukaan puhuta.
Kaikki on katoavaista.
Sirkuksessa käynti, ravintolassa käynti, keltainen ja punainen Jaffa (vain jouluisin ja juhannuksena), vapun isot ilmapallot, leivoskahvit, sipsit ja popcornit. Ja pizzeriasta pizzan tilaaminen. Oltiin kerran kylässä ja perheen isä tilasi kaikille pizzat. Olin ihan, että wau, näin joillakin.
Päivät ilman urheilupakkoa. No, nykyään on urheilu vain painajaismainen muisto ja selkää särkee.
90-luvun alkupuolella ja keskivaiheilla alkoi olla sen verran ikää, että pääsi kaverin kanssa junalla Helsinkiin tai kirkonkylälle (pikkukylältä) tai kaverin äidin kyydillä jonnekin kauppakeskukseen, meidän perheessä ei autoa ollut.
Kävimme usein näillä reissuilla McDonaldsissa, mutta minulla ei useinkaan ollut rahaa ostaa mitään. Katsoin siis vieressä, kun kaveri söi juustohampurilaisaterian ja suklaa-Sundaen.
Sen kerran, kun oli saanut rahaa vaikka syntymäpäivälahjaksi ja oli varaa itse ostaa esim. juustohampurilainen, sitä ei melkein halunnut syödä, kun se oli jotain niin ihmeellistä. Siihen aikaan hampurilaiset pakattiin styroksirasiaan ja senkin olisin halunnut säästää 😄
Pitsa oli vielä harvinaisempaa herkkua, ehkä pari kertaa koko lapsuuden ja nuoruuden aikana. Kotona tehtiin itse joskus, mutta eihän se sama ollut.
Helsinkiin muutimme -99 ja muistan, että silloin menimme muuttopäivänä läheiseen ravintolaan pitsalle ja se maistui taivaallisen hyvälle, olin silloin jo lukiossa.
Vierailija kirjoitti:
Matka Disneylandiin tai matka johonkin kauemmas, esimerkiksi safarille Afrikkaan. Nuo oli sellaisia kerran lapsuudessa -juttuja. Muuten suurta luksusta oli lomailu jossain kivassa kohteessa ja se kun sai valita lelukaupasta sen lelun minkä halusi. Leffassa käyminen myös oli luksusta.
Ei kysytty missä lomailit lapsena vaan mikä oli suurta luksusta.
Suurta luksusta oli Jaffapullo ja kaupasta ostetut vaatteet
Kun pääsi maalta, Pohjanmaalta junalla Linnanmäelle.
Leivos! Voi mikä harvinainen ihmeelinen asia jos sellaisen sai syödä varsinkin kahvilassa. Vanhempani olivat lääkäreitä, muttei sellaisia noin vain syöty. Edelleen suhtaudun säästeliäästi tällaisiin asioihin.
Mielenkiintoinen näkökulma. Itse maalla lapsuuden ja nuoruuden eläneenä, pidän ideaaliympäristönä maaseutua ja luontoa. Kavereiden luo oli tosiaan 5-10km, vanhemmat kuskaili vuoronperään ja teininä kuljettiin pyörillä. Oli mopoja ja traktoreita, millä kuljettiin. Onhan sitä nuoret päässeet liikkumaan aina, silloinkin kun autot olivat harvinaisia... Maaseutu ja luonto ollut terve, turvallinen ja mielikuvitusta kehittävä ympäristö.