Mikä oli suurta luksusta sinulle lapsena?
Tuli mieleen tuosta köyhäilyketjusta.
Mikä - nykyään todennäköisesti paljon tavallisempi - asia oli sinulle suurta luksusta lapsuudessa? Ja siis nimenomaan omakohtaisesti, eli mistä luksuksesta pääsit nauttimaan vain harvoin, jos ikinä?
Kommentit (2708)
Sain vappuna ilmapallon ja mennä ulos kauniissa kesämekossa, polvisukat ja sandaalit jaloissa. Oli millainen sää tahansa. Maalla sukulaisten luona ollessani sain sedältä kokonaisen karamellipussin vain minua itseäni varten. Miten lumoavilta näyttivät jo ne karamellien päällyspaperitkin. Kerran kesässä pääsin viikon matkalle. Jonkun maalla asuvan sukulaisen luo tai muutaman kerran jopa Helsinkiin!
80 luvulla ravintolassa ja laivalla käynti oli harvinaista. Ja kivaa.
Pääsin 11-vuotiaana Särkänniemeen koko päiväksi ja syödä kananuggetit ja ranskalaiset kurkkumajoneesilla :) Muistan yhtä sen makuelämyksen, kun kotona oli aina vaan perunaa ja kastiketta tai jotain keittoja.
Oma karkkipussi, jota ei tarvinut jakaa 8 sisaruksen kanssa.
Sen jälkeen kun äiti menehtyi, isä kertoi meille aina itse keksimiään iltasatuja. Minä olin 5v ja sisko 7v. Olimme siskon kanssa tarinan päähenkilöitä. Ja sadut eivät olleet mitään tylsiä "niin prinsessa ja prinssi elivät elämänsä onnellisesti loppuun saakka" vaan niissä seikkaili esim. dinosauruksia, yksisarvisia, lentäviä autoja yms. :)
Kun pääsin ensimmäistä kertaa elämässä kummitädin kanssa Spice Iceen ja sain valita ihan mitä halusin. Muistan kuinka valitsin suklaarouhetta, ranskanpastilleja, nonparelleja ja suklaa- sekä kinuskikastiketta. Kotona oli joskus harvoin, pari kertaa kesässä aina se halvin vaniljapaketti, ja meistä kuudesta lapsesta jokainen sai vaan pienen siivun.
Rymd-jauheen syöminen suoraan pussista
Sunnuntainen jäätelötötterö kesäaikaan!
Banana split Stockan kahvilassa, ylipäänsä karkit ja suklaat (niitä sai yleensä vaan synttäreillä ja jouluna), ratsastustunnit, kun niitä oli ensin vuosia odottanut. Lintsi-reissu kerran kesässä. Ulkomailla (en laske Tukholmaa ja Tallinnaa tähän) ei käyty koskaan.
Se ettei uhkailtu hakkaamisella tai lyömisellä, myös kouluruoka oli luksusta,,rahaa kun paloi vanhempien kaljaan ja muuhun typerään.
Kun äiti leipoi pullaa tai leipää. Saatiin silloin syödä niin paljon kuin haluttiin.
50-luvulla, kun äiti toi kaupasta appelsiinin ja jakoi sen meille kolmelle lapselle. Sitä makua ja onnen tunnetta en unohda koskaan. Rakastan vieläkin appelsiineja, mutta saan niistä usein migreenin. Sen uhallakin syön pari appelsiinia vuodessa.
Sain joka perjantai saunan jälkeen suklaalevyn. Tuolloin ne olivat 100g painoisia ja jaoin sen aina tunnollisesti kolmeen osaan, mulle, äitille ja isälle kaikille saman verran. Muistan edelleen miten nautinnollista oli syödä ne muutamat palat suklaata. Meillä ei juuri herkkuja syöty kun ei ollut rahaa.
Lohi oli kaikissa muodoissaan sellaista mitä 70-80 luvulla ei syöty kotona vaan yleensä jossain ruotsinlaivoila.
Sen jälkeenhän sitä vasta aletiin kasvattamaan jossa se kasvaa 7 kertaa nopeammin kuin luonnossa. Nykyäänhän se on jokseenkin jauhelihan hinnoissa...
Vierailija kirjoitti:
Kun äiti leipoi pullaa tai leipää. Saatiin silloin syödä niin paljon kuin haluttiin.
No eikös tuo nimenomaan nykyisin olisi luksusta? Aika harva meistä saa säännöllisesti kotona leivottua pullaa ja leipää.
Itselläni oli luksusta lapsena kun sain pitää vasta ostettuja vaatteita heti päällä. Yleensä äiti oli tarkka, etteivät vasta ostetut vaatteet heti kuluneet / likaantuneet. Nykyään henkilökohtainen luksukseni on se, että kaupasta tultua napsasen heti hintalapun pois ja laitan uuden vaatteen päälle. :-D
Isä kävi kaupungissa katsastuttamassa auton ja toi torilta jonkin lelun.
Muistan erityisetyi vipulukko-kiväärin näköisen korkkipyssyn.
Piirustuspaperi!
Aina oli pulaa piirustuspaperista, piirtelin kaupan mainosten taakse ja sanomalehden laitoihin.
Kun sai oikeaa paperia, se oli juhlaa.
Olen syntynyt 1971.
Vanhempien huomiosta. Taloudellisesti oli puitteet kunnossa mutta viidestä lapsesta keskimmäisenä tuntui että vanhemmat eivät olisi huomanneet minua ollenkaan.
70-luvulla: limsapullo, kokonaan omaksi (0.3)