Mikä oli suurta luksusta sinulle lapsena?
Tuli mieleen tuosta köyhäilyketjusta.
Mikä - nykyään todennäköisesti paljon tavallisempi - asia oli sinulle suurta luksusta lapsuudessa? Ja siis nimenomaan omakohtaisesti, eli mistä luksuksesta pääsit nauttimaan vain harvoin, jos ikinä?
Kommentit (2708)
Jouluna ostettiin edamjuustoa leivälle. Se oli hyvää. Oli jouluna muutakin hyvää ruokaa mutta tämä on jäänyt mieleen kummallisena yksityiskohtana.
En joutunut todellakaan kärsimään nälkää lapsena, eikä oltu köyhiä jos ei rikkaitakaan, mutta ruoka oli aika yksipuolista. Olen ottanut vahingon takaisin sittemmin ;)
Vanhempien lämmin ja välittävä kosketus.
Olin 9 vuotta koulukiusattu joten KESÄ oli mulle luksusta, kun ei tarvinnut mennä kouluun.
Kun äiti oli sunnuntaina (krt/vko) selvinpäin.
Kun kotiin ostettiin limsakori juhannukseksi!
Jäätelö ja hampurilainen Carrollssissa. Kumpaakin sai noin neljä kertaa vuodessa 70-luvun lopulla.
Itä-Helsingistä oli pitkä matka ilman metroa keskustan Carrollssiin, äiti vei aina joskus bussilla.
Clubburger ja omenapiirakka, ah.
Ihan parasta luksusta oli, kun vanhemmat tykkäsivät kovasti matkustella. Käytiin karibiat, kanarian saaret, espanja, kreikka, ranska yms ja tietty lapset otettiin mukaan!
Omilleen kun muutin niin loppu matkustelu, ei ole varaa.
Limsa oli luksusta 70-luvulla. Limsaa sai vain erikoistilaisuuksissa ja sitäkin vähän. Limsapullot olivat 0,33l ja se piti jakaa sisaruksen kanssa.
En tiedä oliko limsa jotenkin kallista kun sitä ostettiin niin vähän. 70-luvulla ei kyllä muutenkaan ollut tapana ostella turhuuksia ja herkkuja. Monessa perheessä raha oli tiukassa. Meillä ei ollut tiukkaa, mutta ei silti saanut paljon limua.
Vierailija kirjoitti:
Jäätelö ja hampurilainen Carrollssissa. Kumpaakin sai noin neljä kertaa vuodessa 70-luvun lopulla.
Itä-Helsingistä oli pitkä matka ilman metroa keskustan Carrollssiin, äiti vei aina joskus bussilla.
Clubburger ja omenapiirakka, ah.
Puotinharjuun tuli Carrols, mutta olisikohan ollut 80-luvun alussa.
Joulun vietto maaseudulla sukulaisten luona ! Ne jätkän kynttilät pihalla, kun ei ollut katuvaloja, navetassa lehmiä kävin katsomassa ja joulupukin tultua(olin vihainen kun en saanut Hellaksen metallirasiaa, joka täynnä
konvehteja) äitini, ja sukulaistyttö saivat, muistan vieläkin sen kiukun ja pettymyksen.
Se olisi ollut myös luksusta 70-luvulla
Kaupasta ostettu leipä tai mehu, koska maistuihan ne eriltä kuin äidin itse tekemät.
Vierailija kirjoitti:
Kun kotiin ostettiin limsakori juhannukseksi!
Sama! Ja usein saatiin limsapullo palkaksi jo ennen juhannusta, kun oli seuraavan talven puut kannettu liiteriin.
Käytiin aina uutena vuotena ravintolassa. Tosin myöhemmin ravintola vaihtui pizzeriaan, koska syötiin siellä ravintolassakin aina vain pizzaa.
Ammetta, lämmintä vettä ja suihkua kadehdin ja kaipasin eniten. Häpesin sitä, kun meillä ei ollut peseytymis paikkaa.
Ravintolassa ei käyty kertaakaan. Yhtään markkaa tai penniä en saanut koko ikänäni vanhemmiltani.
Luksusta oli yöpyä kavereiden luona, ei tarvinut heräillä(nukuin keittiössä kuin piiat)
Eikä niissä perheissä ryypiskelty.
Miksiköhän olen introvertti ;)
R-kioskin käsittämättömän kalliit joulukalenterit 1980 luvun alussa. Kuvastosta niitä ihailtiin, ei olisi ikipäivänä ollut sellaiseen varaa
Meille ostettiin telkkari 1961, vaikka oltiin köyhiä. Kaikilla naapureilla ei vielä ollut.
Vierailija kirjoitti:
Limsa oli luksusta 70-luvulla. Limsaa sai vain erikoistilaisuuksissa ja sitäkin vähän. Limsapullot olivat 0,33l ja se piti jakaa sisaruksen kanssa.
En tiedä oliko limsa jotenkin kallista kun sitä ostettiin niin vähän. 70-luvulla ei kyllä muutenkaan ollut tapana ostella turhuuksia ja herkkuja. Monessa perheessä raha oli tiukassa. Meillä ei ollut tiukkaa, mutta ei silti saanut paljon limua.
nykylimsat on huonoja
Sähköt. Meillä ei ollut sähköjä kun olin pieni. Olin jo alakoululainen kun meille tuli sähköt ja se oli ihan mullistavan upeaa!:)