Toimitteko te muut aktiivisesti sen eteen että pienet yritykset selviytyisivät tämän ajanjakson yli?
Olen itse tosi pieni palkkainen, joten ravintoloissa en ole syönyt aiemminkaan, mutta nyt kyllä harmittaa etten pysty tilaamaan TaKe away ruokaa ravintoloista. Mutta muuten olen pyrkinyt tekemään ostoksia pikku liikkeistä, pohdin joka ostosta siltä kantilta, että voisin parhaiten kannattaa pienyrittäjiä mm. kevät kukkia ostin pienestä kukkakaupasta sen sijaan, että yleensä olen napannut narsissit mukaan vain muiden ostosten lomasta isoista marketeista. Niin ja pari kertaa olen aamiasleivät tilannut läheisestä leipomosta lapselle, sitäkään ei aiemmin ole tehnyt mutta nyt säästin sitä varten.
Pelkään ihan hirveästi konkurssuaaltoa sillä kun verorahat tästä pienenee niin olemme kaikki todella pulassa. Nyt jo kunnallinen terveydenhuolto on pelkkää tulipalojen sammuttelua, joten eihän meitä tulevaisuudessa hoida kerää kun verotuloja ei tule ja yritykset on ajettu alas.
Kommentit (46)
Olen yrittänyt tukea pientä paikallista esim. tilaamalla ruokaa ja leivonnaisia paikalliselta yrittäjältä silloin tällöin. Tuo kukkien ostaminen oikeasta kukkakaupasta olisi hyvä idea, eipä nuo markettikimput kauaa nättinä edes pysy, jospa olisivat kukkakaupassa laadukkaampia, ja tulisi tuettua paikallista kukkakauppaa siinä ohessa.
Jonkin verran tulee tilattua juttuja netistä, kun ei jaksa käydä maski naamalla kiertelemässä kaupungissa erikseen, vaikka pitäisi.
Itseltä loppui työt niin eipä ole varaa ostaa pienistä putiikeista mitään vaikka haluaisin. Pakko on senttiä venyttää kun ei tiedä kauan tämä kestää.
Valitettavasti ja nyt on kertynyt 10 ylimääräistä kiloa🤣
En ole tukenut paikallisia pienyrityksiä päinvastoin odottelen että joku laittaisi lapun ovelle ja kiinteistön myyntiin. Täälläpäin kaikki keskustan liikekiinteistöt ovat jo käytössä joten ostan heti kun porukalta alkaa rahat loppumaan. Miksi valtio ylipäätään tukee yksityisiä yrityksiä velkarahalla jos ei yrittäjällä riittää omaisuus yrityksen pyörittämiseen niin millälailla seon valtion ongelma?
Joo.pienet kaupat.ravintoloilla ja kahviloilla ei niin väliä..tai joku kytynen fillari liike niin aivan sama, tai kodin elektroniikka kodin kone kauppa ei niinku vois vähempää tarvita.gigantti myy nekin eikä edes vuosittain tarvi mitää niistä ostaa, Suomessa on liikaa pienyrityksiä joilla ei ole halua tai varaa työllistää ketään kaikki pitäis saada ilmaseks
Meillä kyllä käydään säännöllisesti sadan metrin päässä pikkukampaamossa tai ostetaan paikallisesta kahvilasta juoma mukaan (nyt kun ei saa siellä nauttia). Muutenkin lähes kaikki palvelut omasta (pikku)kaupungista hankitaan, nyt kun ei enää käydä Helsingissäkään ostoksilla...
Pyrin valitsemaan aikaisempaa useammin kotimaisen vaihtoehdon kaupassa.
Olen tilannut muutaman kerran ruokaa kotiin, sitä en ollut tehnyt koskaan ennen. Kampaajalla käyn heti, kun tautitilanne hellittää.
Samalla olen elänyt hitaampaa elämää. Siivonnut kaappeja ja hankkiutunut tavaroista eroon, enkä aio ostaa uutta tilalle. Koetan jatkossa keskittyä enemmän käsitöihin yms. harrastuksiin ja ostan tarvikkeet Suomesta.
En ole koskaan elämässäni työttömänä tai köyhänä saanut yhtään mitään apua tai tukea pienyrittäjiltä tilanteeseeni. En töitä, en mitään. Kokeilkoot nyt, miltä tuntuu.
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan elämässäni työttömänä tai köyhänä saanut yhtään mitään apua tai tukea pienyrittäjiltä tilanteeseeni. En töitä, en mitään. Kokeilkoot nyt, miltä tuntuu.
Mitä? Pienyrittäjä ei voi noin vaan palkata ylimääräistä henkilökuntaa. Moni pienyrittäjä tietää mitä on venyttää penniä ja painaa ympäripyöreitä työpäiviä, ilman vapaita tai lomia.
Kohdistat nyt katkeruutesi väärään paikkaan.
Vierailija kirjoitti:
Se on totta, että nyt voisivat muistaa ne omat sanansa ”kyllä tekevälle aina töitä löytyy”. Prkl. Veroja ei haluta maksaa killinkiäkään, mutta käsi on valtion kukkarolla välittömästi, kun itsellä on vaikeaa.
En. Ei ole mitään syytä miksi ravintolat, kuntosalit tms. olisi pitänyt sulkea tai aukioloaikoja rajoittaa. En osallistu tähän hulluuteen millään tavalla.
Teen sitä muutenkin, mutta jos yrittäjä valittaa esim. alv:sta, käynti loppuu. Sellainen yrittäjä ei hallitse taloushallintoa tarpeeksi.
Mutta - korona on kyllä osoittanut hyvin ja taas kerran todeksi sen faktan, että mitä vaadit muilta, siihen et ole itse valmis. koronan takia työttömäksi jääneet ovat mielestään muita työttömiä parempia, joiden ei tarvitse noudattaa omia neuvojaan muille. Eivät he kuitenkaan ole sen kummempia kuin konkurssin tms. syiden takia työttömäksi jääneet. Yhtä lailla he voivat etsiä toisen työn, vaihtaa alaa jne.
Silloin aluksi vuosi sitten, kun tämä alkoi ostettiin tavallista useammin paikallisesta leipomosta, tilattiin noutoruokaa ja pyrittiin muutenkin käyttämään paikallisia palveluja. Valitettavasti vaan pidemmän päälle oma lompakko ei anna myöten, joten nyt vaan välttämättömiä hankintoja ja sieltä mistä saa edullisemmin.
Miksi kukkakauppa pärjäisi koronan aikana huonommin kuin aiemmin? Luulisi että kotona jumittamisen myötä viherkasvikiinnostus on lisääntynyt ja sitä myötä tulot kaikessa kasvien myynnissä.
Kummasti yrittäjällekin yhteiskunnan rahat kelpaavat, kun on oma lehmä ojassa. Monikohan on juoksuttanut työttömiä työkokeilemassa firmassaan?
Senttiäkään ei tipu, vaan kirjatilaukset menevät Amazonin kautta ja vaatteet tulevat H&M:ltä niin kuin aina ennenkin.
Olen ostanut take awayta lähiravintolasta joka perjantai. Ennen joulua ostin taidetta 500 eurolla ja kävin kehystyttämässä sen lähikehystämössä. Hieronnassa olen käynyt myös jossa minulla on luottohieroja, mutta niin, olenko pahis sen takia? Pitäisikö lopettaa?
Toimin siten heidän puolestaan, että vastustan näitä älyttömiä ja keinotekoisia koronarajoituksia.
Korona-aikana olen vähentänyt ostamistani. Nyt mietin tarkkaan, että mitä tarvitsen ja mistä. Aina olen pyrkinyt suosimaan kotimaisia tuottajia ja tekijöitä. Ravintoloista jätän nämä ketjut helposti väliin ja käyn yksityisomisteisissa ravintoloissa. yms.
Ei ole varaa ostella mitään käsitöitä tai muita, kun itselläkin on rahat aika vähissä.
Väistämättä se konkurssiaalto tulee sieltä, ei sitä oikein voi enää estää. Vaikka yksittäiset ihmiset ostaisivat enemmän pikkufirmoilta, tarvittaisiin tuhansia jotka tekisivät niin.
No, haastetaanpa rikkaat palstalaiset nyt käyttämään pienten yritysten palveluja. Jos teidän mielestänne yrityksille pitäisi antaa valtion tukea, niin antakaa itse tukenne ja ostakaa vain pieniltä yrityksiltä, eikä isoilta ketjuilta. Teillä ehkä on vielä mahdollisuus vaikuttaa.