Ruuan suhteen nirson puolison kanssa eläminen
Meillä tulee kohta ajankohtaiseksi, että muutetaanko tästä vuokralta omaan kotiin, mennäänkö naimisiin ja muuta.
Avomieheni on muuten täydellinen, mutta hän on ruuan suhteen todella nirso. Melkein jo ruokavammainen. Samanlainen on hänen isänsä.
Mies ei syö:
- kermakastiketta tai juustokastiketta. Kelpaa vain tomaattikastike. Ei saa olla esim. kookosmaitoa. Vain paseerattuja tomaatteja, jos on kastiketta.
- valkosipulia tai sipulia. Mikään ei saa maistua sipulille tai valkosipulille.
- maitotuotteita. Ei ole allerginen, mutta ei vain syö. En voi tehdä lasagnea, koska siinä ei saa olla valkokastiketta.
- mureaa lihaa. Pitää olla mustaksi paistettu. Haudutettu ei käy, pitää paistaa pannulla toisen kerran kuoliaaksi.
- hedelmiä. Vain banaaneja, ei mitään muuta.
- kokonaisia perunoita. Pitää olla perunamuussia.
Listaa voisi jatkaa pitkälle. Hän on ihana mies muuten, mutta tuleeko tästä tulevaisuudessa liian iso este parisuhteelle?
Kommentit (121)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies käy kaupassa ja kokkaa, sinä ostat ja valmistat lisäksi haluamiasi ruokia.
Nämä kommentit ovat aina yhtä tyhjän kanssa. Harvalla on kotona 2 keittiötä. Jos tullaan samaan aikaan kotiin niin onhan se aivan järjetöntä, että toinen odottaa 1-2 tuntia että toinen saa ruokansa tehtyä ja alkaa sitten tekemään omaa ruokaa.
Joku kompromissi täytyy löytää.
Kyllä me ainakin saadaan miehen kanssa ihan hyvin tehtyä omat ruuat samaan aikaan yhdessä keittiössä.
Mistä näiden ruokapakottajien pakkomielle määräillä toisten syömisistä oikein tulee? Puuttuuko kenties omasta elämästä mielekäs sisältö?
Itse en pidä kypsennetystä sipulista tai kaalista, joten käytän sipulijauhetta, siitä saa tarpeeksi samaa makua, ja kaalin syön raakana (maistuukin paremmalta). En pidä muistakaan "löllöistä" ruuista, joten en niitä tee tai syö. Toistaiseksi ei ole ollut ongelma kenellekään. Yksi kaverini rakastaa kaaliruokia, mutta kun käyn hänen luonaan kylässä, ei hän niitä tee kun tietää että en niistä tykkää.
Jos kotonanne on sekä hella että uuni (eikä jokin yksittäinen keittolevy), niin toinen laittaa ruokaa hellalla, toinen uunissa, vaihdatte päittäin aina välillä. Ruokaa voi myös tehdä moneksi päiväksi ja pakastaa tai pitää jääkaapissa ja sitten lämmittää mikrossa/uunissa/hellalla nopeasti.
Jos tuo on miehen ainoa suuri huono puoli (varmasti muitakin huonoja puolia on, ei meistä kukaan ole lähellekään täydellinen), niin sietäisin sen, vaikka tuo harmittaisikin. Meidän perheeseen kuuluu yksi supernirso (tyyliä ap:n mies), pari "valikoivaa" ja lisäksi useampi erilainen ruokavalio. Hyvin tullaan toimeen, eikä ruoasta riidellä. Suoernirso kyllä hankaloittaa esim. matkustamista ja ravintolan valintaa, mutta selvitty on aina. Nirso tietää olevansa nirso ja hyväksyy sen, että välillä vastaan ei tule oikein mitään, mitä hän voisi syödä.
Olen vuosien varrella oppinut nopeasti tekemään kaikille sopivaa ruokaa. Esim. kun sitä sipulia inhotaan, paistan sitä erikseen meille, jotka sitä haluaa. Usein ruoka on kokoelma erilaisia ruokia, joista jokainen kasaa sopivan yhdistelmän lautaselleen. Esim. tänään ruokana oli lihapullia, paistettua tofua ja uunilohta. Vihanneslaatikkoa, lohkoperunoita ja makaronia. Salaattivihannekset kaikki erillään. Osaa näistä oli jo eilen, osaa syödään huomennakin. Eli joka päivä ei tarvitse tehdä 8 eri ruokaa (lounas ja päivällinen 4 hengelle kun nyt etäkoulut ja -työt).
Mulle tekee ruokarajoitteita ruuan tekstuuri eli suutuntuma. Ei ruuan maku tai mistä tehty. Tätä ei voi parantaa tavalla opetella maistamaan tarpeeksi monta kertaa. Pällivika, minkä teet.
Itse en voi sietää possua missään muodossa. Siinä on vaan joku sellainen vastenmielinen makuvivahde.
En missään nimessä alkaisi muussaamaan perunoita aikuiselle miehelle. Huh.
Mies hoitaa ruokapuolen nirsona ja jos sinulle ei kelpaa, sitten kokkaat omat ruuat.
Kumppanin vauvamainen käytös vaikuttaisi myös lapsiin. Ei jatkoon
T itsekkin eronnut sen takia että kumppani oli vauvasuu
Vierailija kirjoitti:
Esim. tänään ruokana oli lihapullia, paistettua tofua ja uunilohta. Vihanneslaatikkoa, lohkoperunoita ja makaronia. Salaattivihannekset kaikki erillään. Osaa näistä oli jo eilen, osaa syödään huomennakin. Eli joka päivä ei tarvitse tehdä 8 eri ruokaa (lounas ja päivällinen 4 hengelle kun nyt etäkoulut ja -työt).
En ikipäivänä jaksaisi tuollaista säätämistä. 10 erilaista ruokaa ja jokainen eri kupissa, osa vanhoja ja osa uusia. Niitä sitten pakata taas jääkaappiin ja suunnitella uudet ruuat. Ei koskaan meille tuollaista.
En syö mitään maitotuotteita ja mitä väliä kuka mitäkin hedelmiä syö? Ei kai se ole sinulta pois jos mies ei syö banaania?
Meillä kumpikin tekee omat ruokansa. Silloin kun lapset olivat kotona niin tein kaikille ruokaa. Ihanaa kun nyt voi syödä niitä itselle mieluisia ruokia.
Vierailija kirjoitti:
Mulle tekee ruokarajoitteita ruuan tekstuuri eli suutuntuma. Ei ruuan maku tai mistä tehty. Tätä ei voi parantaa tavalla opetella maistamaan tarpeeksi monta kertaa. Pällivika, minkä teet.
Mulla sama, ja taitaa olla aistiyliherkkyyttä. Tekstuuri on ehkä se rajoittavin asia, mutta en myöskään tykkää voimakkaan makuisesta ruuasta. Ongelma on hieman parantunut lapsuudesta, mutta olen silti vieläkin supernirso. Kouluruokailu oli aikoinaan painajaista. Nyt aikuisena olen alkanut ymmärtää itseäni ja ongelmaa paremmin.
Edellisessä suhteessa mulle ruoka oli paljon tärkeämpää kuin puolisolleni. Lopulta sovittiin niin, että minä hoidan aina ruokapuolen ja onneksi ex-puolisolle se kävi niin. Hänelle oli lopulta ihan sama mitä syö, kunhan nyt jotain ruokaa oli. Oppi siinä sitten vähän terveellisempään ruokavalioon. Ja pidän siis ruuanlaitosta, joten oli ihan sama kokata kahdelle kuin yhdelle. Toki eksä olisi saanut kokata omat sapuskansa, mutta taisi tulla siihen tulokseen, että minun sapuskat paremmat.
Jos sinulle sopii miehen sapuskat, niin annan hänen kokata ihan vapaasti ja ota sinä rennommin.
Ei ainakaan minulla tullut mieleenkään, että ex olisi alkanut kokata minun tarkkojen mieltymyksien mukaan.
Tämä! En kattelis yhtään kerran ei ole allergiaa. Varaudu yhteen muuton jälkeen että näitä näitä "ei allergeenisia juttuja" tulee lisää!