Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ruuan suhteen nirson puolison kanssa eläminen

Vierailija
28.03.2021 |

Meillä tulee kohta ajankohtaiseksi, että muutetaanko tästä vuokralta omaan kotiin, mennäänkö naimisiin ja muuta.

Avomieheni on muuten täydellinen, mutta hän on ruuan suhteen todella nirso. Melkein jo ruokavammainen. Samanlainen on hänen isänsä.

Mies ei syö:
- kermakastiketta tai juustokastiketta. Kelpaa vain tomaattikastike. Ei saa olla esim. kookosmaitoa. Vain paseerattuja tomaatteja, jos on kastiketta.

- valkosipulia tai sipulia. Mikään ei saa maistua sipulille tai valkosipulille.

- maitotuotteita. Ei ole allerginen, mutta ei vain syö. En voi tehdä lasagnea, koska siinä ei saa olla valkokastiketta.

- mureaa lihaa. Pitää olla mustaksi paistettu. Haudutettu ei käy, pitää paistaa pannulla toisen kerran kuoliaaksi.

- hedelmiä. Vain banaaneja, ei mitään muuta.

- kokonaisia perunoita. Pitää olla perunamuussia.

Listaa voisi jatkaa pitkälle. Hän on ihana mies muuten, mutta tuleeko tästä tulevaisuudessa liian iso este parisuhteelle?

Kommentit (121)

Vierailija
81/121 |
28.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäni oli nirso ja äiti taitava kokki ja herkkusuu. Äiti harmitteli aina sitä, että isä ei jaa kiinnostusta ruokaan eikä yhdessä voi käydä lomilla ravintolassa, kun toiselle ei kelpaa mikään ruoka. Isä söi vain elääkseen, ei pitänyt kuin makkarasta ja perunasta. Äiti laitteli itselleen herkkuja.

Vierailija
82/121 |
28.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tuo jonkinlainen OCD:n ja syömishäiriön muoto jolle on nimikin, psyykkinen dysfunktio siis. Syömishäiriöiset projisoi usein elämän hallinnan tunteet puutetta ruokaan, mitä mies koittaa hallita nirsoilulla?

Mitä tapahtuu jos juhlissa tarjoillaan perunoita ja mureaa lihaa eikä annosta voi vaihtaa?

Suolisto tosin sietää eri tavalla esimerkiksi jopa juuri keitettyä perunaa kuin uudelleen lämmitettyä perunaa yms. Joten alunperin voi olla kyse suoliston toiminnastakin ja on tullut tapoja suosia tietyllä tapaa valmistettuja ruokia. Maidon proteiinille voi olla allergian sijaan herkkäkin joten maito-ongelmaa en ihmettele.

Mutta ehkä pitäisi vähän aikuismaisemmin suhtautua vatsan toimintaan kun fikattuina säästöinä, valikoivuudella ei voi alkaa hallita koko huushollia kuten Supernanny sarjan lapset tekee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/121 |
28.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On tuo jonkinlainen OCD:n ja syömishäiriön muoto jolle on nimikin, psyykkinen dysfunktio siis. Syömishäiriöiset projisoi usein elämän hallinnan tunteet puutetta ruokaan, mitä mies koittaa hallita nirsoilulla?

Mitä tapahtuu jos juhlissa tarjoillaan perunoita ja mureaa lihaa eikä annosta voi vaihtaa?

Suolisto tosin sietää eri tavalla esimerkiksi jopa juuri keitettyä perunaa kuin uudelleen lämmitettyä perunaa yms. Joten alunperin voi olla kyse suoliston toiminnastakin ja on tullut tapoja suosia tietyllä tapaa valmistettuja ruokia. Maidon proteiinille voi olla allergian sijaan herkkäkin joten maito-ongelmaa en ihmettele.

Mutta ehkä pitäisi vähän aikuismaisemmin suhtautua vatsan toimintaan kun fikattuina säästöinä, valikoivuudella ei voi alkaa hallita koko huushollia kuten Supernanny sarjan lapset tekee.

Psyykkinen häiriö on niillä, jotka pakkomielteisesti vahtivat TOISTEN syömisiä.

Vierailija
84/121 |
28.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

vatsavaivaiset voivat olla nirsoja,sipuli ja maito voi aiheuttaa järkyttävät vatsakivut

T:nirso

Vierailija
85/121 |
28.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En syö arjessa perunaa, mutta en missään juhlissa siitä valita. Toki tähän asti olen saanut kasviksia perunan ja riisin sijaan esim. ravintola-annoksissa. Ja juhlissakin on löytynyt jotain sen perunan sijaan, mutta jos ja vain jos olisi perunaa lisukkeena, niin ei mikään estä sitä syömästä sillä kertaa.. Meneehän se paremman puutteessa kuitenkin, jos on kova nälkä. 

Vierailija
86/121 |
28.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo ei. Kertoo muutenkin niin rajoittuneesta ihmisestä, että aika haastavaa olisi elämä. En ymmärrä aikuisia nirsoja ihmisiä, jotenkin vajaaksi jäänyt kehitys.

Sinä haluat määräillä muidenkin syömiset, nirso sentään vain omansa. Olisin enemmän huolissani sinun kehityksestäsi.

En halua määritellä, mutta oletan, että juhlissa, illanistujaisissa tai ravintolassa kykenee syömään. Ihanko oikeasti joku pitää normaalina tulla ristiäisiin mäkkipussin kanssa?

Normaalia on syödä ennen tai jälkeen ristiäisten, jos niissä tarjolla oleva ruoka ei maistu. Kertookin kaiken ongelmanratkaisukyvystäsi, että ehdotat mäkkipussia.

"Joo, meidän täytyy jo mennä, kun Maurilla on niin kova nälkä ja tarvitsee jo lihapullia ja muusia" .

Jos sinun ongelmanratkaisukykysi on tuolla tasolla, niin sitten varmaan on tosiaan parempi etsiä samanhenkinen puoliso. Ja jättää lapset kokonaan tekemättä.

No kerro sitte ratkaisu ongelmaan, miten tuollaisen nirson kanssa toimitaan?

Uusivuosi ja teidät on kutsuttu mökille yöksi

Ystävien illalliskutsut

Työpaikan 30.v. iltajuhla

Ravintoloita Farangissa

Matkustus ulkomailla

Et kysynyt minulta, mutta vastaan siltä pohjalta, että syön mahdollisimman vegaanisesti.

Uusivuosi mökillä: en lähde yökylään sen paremmin uutenavuotena kuin muulloinkaan, mutta jos lähtisin niin sopisimme tietysti etukäteen, tuonko tullessani omat ruokani vai jotain, mistä riittää kaikille.

Ystävien illalliskutsut: ystäväni tietävät ruokavalioni, joten he joko varaavat jotain vegaanista tai ehdottavat, että tuon tulelssani

Työpaikan iltajuhla: aina on löytynyt vegaanista

Ravintoloita Farangissa??

Matkustus ulkomailla: "hätätilanteessa" syön tuotteita, joissa on juustoa tai kananmunaa. 25 vuotta aktiivista matkailua, 2000-luvulla useita matkoja vuodessa, eikä koskaan ole ollut ongelmia.

Kotona minä teen ruoan. Puoliso on sekasyöjä, joten hänelle kokkaan myös kala- ja liharuokia.

Vierailija
87/121 |
28.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, miksi haluat miehesi syövän epäterveellisiä kerma- ja juustokastikkeita?

Vierailija
88/121 |
28.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No joo. Meillä mies syö vaikka kengän pohjallisen kun sen paneroi ja paistaa voissa. Hän ei huomaa eroa oikeeseen. Tosin voi ehkä tulla pieni maininta ” vähän sitkeetä mutta hyvää ”.

Sikäli helppo. Mutta muuten sanon hänestä, ettei aina niinkään sopuisa ja ihana tyyppi.

Mieluummin ottaisin nirson ja ihanan kuin tämän mikä mulla nyt on.

Vierailija
89/121 |
28.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Psyykkinen häiriö on niillä, jotka pakkomielteisesti vahtivat TOISTEN syömisiä.

En ole pakottaja vaan pakottajien huomassa kasvanut suolisto-ongelmainen itsekin.

En voisi olla kermakastikepakottajan kanssa ja monet ongelmani johtuvat suoliston huonosta kunnosta, olisi tympeää jos puoliso ei ymmärtäisi ilmavaivoja, ärtyvää suolta yms.

Mutta toisaalta mulla ei mielestäni ole oikeutta hallita muiden elämää syömättömyyksilläni ja näistä voi keskustella kanssani, en kiukuttele ruoan kanssa.

Vierailija
90/121 |
28.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan tulisi ongelmia ap:n kanssa kun en syö maitotuotteita laisinkaan enkä perunaa. Sen sijaan sipulista ja valkosipulista pidän tosi paljon. 

Vierailija
91/121 |
28.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en kestäisi. Eihän tuossa voi mennä edes mihinkään yhtään kivempaan ravintolaan kun herra haluaa jotain nakit ja muusi-linjan ruokaa. Ruoanlaitto on itselleni elämän suola, menisi itselläkin ilo ruoanlaitosta jos ei voisi tehdä esim. curryja, pataruokia, coq au viniä, pico de galloa, valkosipuliperunoita, tomaatti-sipulisalaattia, boef bourguignonia, pulled porkia, chili sin/con carnea, uuniperunoita, uunikasviksia, hedelmäsalaattia, melonikuutioita, ei yhtään mitään hyvää.

Yhdessä kokkaaminen ja syöminen on ehkä parasta mitä tiedän. Eihän tuosta tule yhtään mitään jos toinen syö kuin taapero.

===

Onneksi et ole minua pakottamassa syömään noita ruokia, tai siis osaa niistä. En syö lihaa, en valkosipulia, enkä raakaa sipulia.

Minä teen puolisoni kanssa monia mukavia asioita, mutta yhdessä ruuanlaitto ei kuulu niihin.

Vierailija
92/121 |
28.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En syö arjessa perunaa, mutta en missään juhlissa siitä valita. Toki tähän asti olen saanut kasviksia perunan ja riisin sijaan esim. ravintola-annoksissa. Ja juhlissakin on löytynyt jotain sen perunan sijaan, mutta jos ja vain jos olisi perunaa lisukkeena, niin ei mikään estä sitä syömästä sillä kertaa.. Meneehän se paremman puutteessa kuitenkin, jos on kova nälkä. 

Mielestäni OCD:n puolelle menevän ongelman erottaa muusta juuri se, että jos jostain ruoasta ei saa fyysisiä oireita tai ei ole ideologisia syitä olla syömättä, niin pärjää sujuvasti sosiaalisissa tilanteissa vaikka ei olisi tarjolla juuri sitä mitä itse haluaa. Jos alkaa tehdä muillekin kuin itselleen ongelman perunoiden tai lihan valmistustavasta ilman vatsan toimintaan liittyviä syitä niin se on jo raskaampaa.

Nykyään ruoan sulamista voi myös edesauttaa esimerkiksi entsyymien ja maitohappobakteerien avulla.

Vierailija
93/121 |
28.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanki sille niitä vauvoille tarkoitettuja soseita.

Vierailija
94/121 |
28.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei se tee itse itselleen sopivaa ruokaa ja sinä syöt mitä haluat?

Vierailija
95/121 |
28.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on totuttu lautasen tyhjäksi syömiseen, joten moni ei tule ajatelleeksi, että kyllä sille lautaselle voi nirsokin ihan hyvin jättää sen, mitä ei halua syödä. Ei kukaan kuole nälkään, jos joskus syö vähän vähemmän.

Itse olen ollut lapsesta pitäen nirso syömään. Voi olla jokin perinnöllinen tai neurologinen syy taustalla, en tiedä. Syömiseni on aina ollut suurempi ongelma muille kuin itselleni.

Vanhemmalla iällä löysin vhh-dieetin, joka sopii minulle hyvin. Syön terveellisemmin kuin normisyöjät.

Vierailija
96/121 |
28.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten kukaan voi suhtautua kunnioittavasti aikuiseen ihmiseen joka syö kuin vauva? Ei jatkoon missään nimessä

Vierailija
97/121 |
28.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle ruoka on yksi elämän isoimpia iloja, en voisi olla missään tapauksessa nirppanokan kanssa. Monet tärkeät asiat elämässäni liittyvät iloiseen yhdessä syömiseen ja matkoilla haluan nauttia uusista mauista. En pysty kuvittelemaan elämääni jonkun sellaisen kanssa, joka ei halua tai uskalla syödä mitään mikä ei ole omaa turvaruokaa. Mies alkaa näyttää silmissäni pikkuvauvalta nirsoillessaan.

Vierailija
98/121 |
28.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei se tee itse itselleen sopivaa ruokaa ja sinä syöt mitä haluat?

No niinhän se tekisikin, mutta AP:lle tämä ei käy. Kun täytyisi päästä päsmäröimään muidenkin ruuista.

Vierailija
99/121 |
28.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pystyisi. Illalliset kavereiden kanssa jäisi käymättä.. Samoin ravintolasyömiset reissuissa ja kotimaassa. En halua miestä, jota joutuu häpeämään joka paikassa.

Itse siis harrastan ruuanlaittoa ja kaikkea siihen liittyvää, jos kumppani vaan nirppailis menemään, niin soronoo.

Onneksi olen löytänyt ihmisen, joka kokee tärkeistä, isoista asioista samalla tavalla.

Vierailija
100/121 |
28.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on totuttu lautasen tyhjäksi syömiseen, joten moni ei tule ajatelleeksi, että kyllä sille lautaselle voi nirsokin ihan hyvin jättää sen, mitä ei halua syödä. Ei kukaan kuole nälkään, jos joskus syö vähän vähemmän.

Itse olen ollut lapsesta pitäen nirso syömään. Voi olla jokin perinnöllinen tai neurologinen syy taustalla, en tiedä. Syömiseni on aina ollut suurempi ongelma muille kuin itselleni.

Vanhemmalla iällä löysin vhh-dieetin, joka sopii minulle hyvin. Syön terveellisemmin kuin normisyöjät.

Lautaselle otetaan sen verran, jonka jaksaa syödä (tyhjäksi). Eli nirso ei sitten ota mitään?

Olihan apn miehen isä samanlainen nirso, eli opittu tapa. Tuohan tulee myös periytymään jollekin omista lapsista, jos aikuinen mies ei edes yritä tavoille.