Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten läheisriippuvaiset yrittää korjata muita?

Vierailija
28.03.2021 |

Päihderiippuvaisen tai väkivaltaisen kumppanin korjaaminen tai muutoksen odottaminen lienee klassinen esimerkki, ja aika selkeä sellainen.

Toisessa ketjussa ("miksi kaverini tarjosi eksäänsä minulle?") sanottiin, että läheisriippuvainen yrittää korjata myös kavereitaan. Aloin miettiä, olenko ollut korjaamisen kohteena.

Miten nuo läheisriippuvaisten korjaamisen yritykset näkyy kaverisuhteissa? Esimerkkejä?

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
28.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No vaikka tarjoamalla exäänsä muille?

Vierailija
2/11 |
28.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottaa kaverikseen myös alkkiksia?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
28.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odottaa että oot aina valmis vaikka keskellä yötä puhumaan puhelimessa tai ottamaan kylään tai ajamaan autolla hänen asioitaan, lainaamaan hänelle rahaa, mitä tuskin koskaan maksaa takaisin... Nää ihmiset eivät tuu toimeen yksin...

4/11 |
28.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikenlainen rajattomuus ja symbioottisuus. Jatkuva soittelu ja ahdistuneisuus.

Ei ymmärretä, että jokaisella on oma elämä ja omat kiireet.

Huono pettymysten sietokyky.

Keskitytään toisten asioihin, sen sijaan että hoidettaisiin omat kuntoon.

🇺🇦🇮🇱

5/11 |
28.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja siis nämä läheisriippuvaisethan eivät yritä korjata toista, vaan itseään.

Sen toisen pitää olla vain häntä varten ja auta armias, jos et tanssikaan hänen pillinsä mukaan.

Yleensä tässä kuviossa on hyväksikäyttöä ja kontrollointia mukana paljon, ei aitoa auttamista.

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
6/11 |
28.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffepulla kirjoitti:

Sen toisen pitää olla vain häntä varten ja auta armias, jos et tanssikaan hänen pillinsä mukaan.

Yleensä tässä kuviossa on hyväksikäyttöä ja kontrollointia mukana paljon, ei aitoa auttamista.

Totta. Läheisriippuvainen ei vain itse tätä tiedosta vaan kuvittelee olevansa avuksi ja tietävänsä, mikä toiselle on parasta. Hän ei tarkoita varsinaisesti pahaa mutta on täysin sokea omalle käytökselleen ja sille, että muut ovat hänestä erillisiä ihmisiä. "Tie helvettiin on kivetty hyvillä aikeilla" kuvaa erinomaisesti läheisriippuvaisen toimintaa.

Vierailija
7/11 |
28.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle eräs loukkaantui ja pettyi syvästi kun en ollut tavattavissa heti.

Vierailija
8/11 |
28.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odotukset suhteille ovat korkeat, ylimaalliset.

Vierailija
9/11 |
28.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Odotukset suhteille ovat korkeat, ylimaalliset.

Vielä pahempi, kun he alkavat mielestään toipua ja "tiedostaa tarpeitaan". Tarpeita sitten luennoidaan muille ja jos niitä ei täytetä, auta armias!

Vierailija
10/11 |
28.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaffepulla kirjoitti:

Totta. Läheisriippuvainen ei vain itse tätä tiedosta vaan kuvittelee olevansa avuksi ja tietävänsä, mikä toiselle on parasta. Hän ei tarkoita varsinaisesti pahaa mutta on täysin sokea omalle käytökselleen ja sille, että muut ovat hänestä erillisiä ihmisiä. "Tie helvettiin on kivetty hyvillä aikeilla" kuvaa erinomaisesti läheisriippuvaisen toimintaa.

Tämä kuvaa läheisriippuvuuteen taipuvaista exääni niin täydellisesti! Hän näki paljon vaivaa etsiessään minulle "parempia" opiskelupaikkoja ja työpaikkoja, painostaen minua harrastamaan jotain mikä ei itseäni kiinnostanut mutta hänen mielestään olisi sopinut minulle, yrittäessään tuputtaa terveellisempiä elämäntapoja (en siis elänyt mitenkään poikkeuksellisen epäterveellisesti, hän vain esimerkiksi saattoi julistaa talouteemme yksipuolisesti karkkilakon tms). Monta riitaa tuli kun hän yritti valikoida ystävistäni "hyvät" joiden kanssa minun olisi pitänyt viettää aikaa enemmän ja "huonot" joista minun kannattaisi etääntyä.

Eron jälkeen kun kerroin näistä, moni kaverini keittiödiagnosoi exäni narsistiksi, mutta itse en ollut enkä edelleenkään missään nimessä pidä häntä narsistisena. Hän vilpittömästi tarkoitti kyllä hyvää.

Vierailija
11/11 |
28.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsismi ja läheisriippuvuus ovat peilikuvia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kahdeksan