Kysy ex-lestadiolaiselta
Otsikossa on. Olen siis ex-vanhoillislestadiolainen. Kysykää mitä vain.
Kommentit (55)
Vierailija kirjoitti:
Mikä tämä mitätön synti oli, jota et uskaltanut kertoa? Katsoitko koskaan kaverilla salaa salaa televisiota? Rangaistiinko sellaisesta, jos jäit kiinni kotona?
Katsoin kavereilla, mutta saatiin kyllä katsoa muumeja joskus jos hypättiin yli se alkumusiikki. Kuuntelin salaa lapsena musiikkia mutta en enää teininä. Teininä elin 10 lestadiolaisena ja uskoin täysin. Synti oli luokkaa en uskaltanut harrastuksessa sanoa etten saa tanssia ja seisoin salin nurkassa ja katselin (en tanssinut edes). Kotona ei juurikaan rangaistu mistään paitsi erittäin vahvasti sanallisesti (et saa anteeksi, et ole minun lapseni kun teet näin)
Exvl kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi lestanaiset on niin kuumia?
Alkoholiton elämä? Ainakin ennen ulkoiltiin eikä katsottu ohjelmia, luonnollisuus?
Voi olla. Tuosta alkoholista tulikin mieleen, että eikö les tat polta sitten tupakkaa kuitenkin jopa yllättävän paljon? Vai onko se vähentynyt nykyään ja/tai vaan enemmän miesten juttu?
Vierailija kirjoitti:
Minun kaverille opetettiin hyvin pienestä, että joutuu "tuliseen mereen", jos esim. kuuntelee kiellettyä musiikkia. Peloteltiinko sinua näin? Vanhempansa olivat opettaneet kaverilleni myös, että minä (tuolloin 7v) olin syntinen ja helvettiin menossa kidutettavaksi.
Opin kyllä erottelemaan ihmiset uskovaisiin ja epäuskovaisiin, mutta vanhempani eivät pelotelleet tulimerellä tai muutenkaan opettaneet uskontoa paitsi kielsivät syntiset asiat. Nuo pelot tulivat seuroista yms.
Vierailija kirjoitti:
Saitteko katsoa lastenohjelmia tai lastenelokuvia? Siis esim pikkukakkosta?
Joitakin kyllä, ei kaikkea, nykyään on vapaampaa. Piti hypätä aloitusmusiikin yli
Mikä siinä musiikissa oli niin pahaa? Miten se perusteltiin?
Exvl kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koitko pedofiliaa lestapiireissä?
En, mutta jouduin rikoksen kohteeksi teini-iässä jonka salasin koska en uskaltanut kertoa asiasta sillä olin tekemässä syntiä jota häpesin liikaa. Tämä tuskin on yleistä, mutta isoin syy lähtemiseen
Olitko teininä jänn ätyttö?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pedofiliahan EI ole lestapiireissä sen yleisempää kuin muunkaan väestön keskuudessa.
Kohut tulivat siitä, kun jotkut olivat käyttäneet uskoa hyväksi tekojensa peittelyyn ja näitä asioita oltiin selvitelty yhteisön keskuudessa, eikä viety poliisille kuten olisi pitänyt.
Ei se välttämättä ole erityisen yleistä, jos lasketaan tapaukset lasta kohden. Mutta kun lapsia on paljon, myös pedofiliaa lienee paljon...
Vierailija kirjoitti:
Mitä vl-piireissä oikeasti ajatellaan yhteisön ulkopuolisista ja heidän kanssaan toimimisesta? Esim. naapureista, koulu/työtovereista jne.
Ajatellaan kaikkien menevän helvettiin. Muuten ihan neutraalisti (vain muutaman olen oikeasti huomannut ajattelevan ulkopuolisia huonompina ihmisinä) , ihan tottuneita ovat kun lapsesta asti ovat tekemisissä normaaleiden ihmisten kanssa. Ex-lestadiolaisiin suhtautuminen varauksellisempaa kun ei tiedetä mitä ihminen ajattelee onko katkera tms säälitään.
Kuinka mahdollista ja hyväksyttyä on ulkopuolisen seurustella ja jopa mennä naimisiin ulkopuolisen kanssa? Vai onko ollenkaan mahdollista?
Vierailija kirjoitti:
Mikä siinä musiikissa oli niin pahaa? Miten se perusteltiin?
Sanoitukset, rytmi, saa ihmisen tanssimaan joka johtaa syntiin, synnilisissä paikoissa kuunnellaan musiikkia, ei sovi uskovaisille ilman enempiä perusteluita. Tässä jotain mitä olen kuullut
Mikä siinä tvssä on niin valtavan syntistä?
Oletko heittänyt hyvästit Jeesukselle? Vai ainoastaan vanhoillislestadiolaisten tavalle palvoa häntä?
Vierailija kirjoitti:
Exvl kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En, mutta jouduin rikoksen kohteeksi teini-iässä jonka salasin koska en uskaltanut kertoa asiasta sillä olin tekemässä syntiä jota häpesin liikaa. Tämä tuskin on yleistä, mutta isoin syy lähtemiseen
Olitko teininä jänn ätyttö?
En vaan ihan aidosti uskovainen ja viaton
Exvl kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä oli kanta rokotteisiin? Oikeasti?
Oman perheeni kanta positiivinen enkä tavannut kuin yhden rokotevastaisen perheen koko lestadiolaiselämäni aikana. HPV rokote poikkeuksena, sitä ei suurin osa ottanut kun vanhempien mielestä ei tarve (iso osa näistä tytöistä kuitenkin jättänyt liikkeen). Otin itse kuitenkin myös tämän
Eikös se ole lähinnä Luodossa asuvat ruotsinkieliset lestadiolaiset jotka suhtautuvat nuivasti rokotteisiin...
Vierailija kirjoitti:
Kuinka mahdollista ja hyväksyttyä on ulkopuolisen seurustella ja jopa mennä naimisiin ulkopuolisen kanssa? Vai onko ollenkaan mahdollista?
Ei ole mahdollista ilman uhmaamatta yhteisöä. Syntiä käsittääkseni
Vierailija kirjoitti:
Oletko heittänyt hyvästit Jeesukselle? Vai ainoastaan vanhoillislestadiolaisten tavalle palvoa häntä?
Olen löytänyt Jeesuksen.
Vierailija kirjoitti:
Mikä siinä tvssä on niin valtavan syntistä?
Joku joskus päättänyt. Nykyään perusteltu, että sieltä näkyy syntistä elämää (alkoholia, irtosuhteita joka normalisoi syntiä)
Vierailija kirjoitti:
Exvl kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi lestanaiset on niin kuumia?
Alkoholiton elämä? Ainakin ennen ulkoiltiin eikä katsottu ohjelmia, luonnollisuus?
Voi olla. Tuosta alkoholista tulikin mieleen, että eikö les tat polta sitten tupakkaa kuitenkin jopa yllättävän paljon? Vai onko se vähentynyt nykyään ja/tai vaan enemmän miesten juttu?
Saa polttaa, mutta en tiedä kuinka yleistä on. Itse en tiedä lähipiiristä ketään joka polttaisi
Exvl kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mahdollista ilman uhmaamatta yhteisöä. Syntiä käsittääkseni
Ja nyt kun kerkeän vähän enemmän kirjoittamaan niin lisäisin, että minut ainakin isoon ääneen tuomittiin yksittäisten ihmisten puolesta helvettiin kun näin tein. Kuitenkin pysyin lestadiolaisena, mutta myöhemmin erosin.
Mitä vl-piireissä oikeasti ajatellaan yhteisön ulkopuolisista ja heidän kanssaan toimimisesta? Esim. naapureista, koulu/työtovereista jne.