Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hei! Olen menossa naimisiin

12.08.2006 |

turkinkurdin mieheni kanssa ja meillä on yhteinen lapsi. Kertokaahan nyt minulle mitä on edessä? Siis oleskeluluvista ja kaikesta? Mieheni ei paljon puhu suomea joten ei ymmärrä kaikkea, eikä siis osaa kertoa minulle kaikkea. Ja kertokaa muut naiset joilla mies samasta maasta tästä kulttuurista, en paljon mitään tiedä. Kiitos jo etukäteen.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
12.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuuko miehesi Suomessa? Itse olen naimisissa myös turkin kurdin kanssa, mutta mies odottaa oleskelulupaa Turkissa.. odottanut jo 9 kk. Onnea tulevaan :)

Vierailija
2/12 |
13.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai sinun mies odottaa Turkissa? Onks se joku käytäntö vai? Vai miksi hän siellä odottaa? Onko teillä lapsia? Ja sellainen kysymys vielä että meneekö paljon rahaa kaikkiin kustannuksiin kun hakee oleskelulupaa? Mites työlupa? Meneeks siinä kauan kun sen hakee jne...? Vastaathan pian, mulla ei ole omaa konetta joten en voi tulla joka päivä tänne...:(

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
13.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, menimme turkissa naimisiin, ja siksi hän joutuu odottaa oleskelulupaansa siellä, valitettavasti. Uvi on syönyt jo meidän hermot. Jotain joudut pulittamaan oleskeluluvasta, katsopa uvin sivuilta tai poliisin sivuilta. Työlupaan menee varmaankin oma aikansa.. Maltti on valttia näiden asioiden kanssa, sen voin kokemuksesta sanoa. Jaksamista!

Vierailija
4/12 |
13.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moikka,

Ihmettelin vain vastaustasi, menitte Turkissa naimisiin ja siksi, miehesi odottaa oleskelupaa siellä. Meillä mies ei ole Turkista vaan et-aasiasta, mutta mekin menimme naimisiin mieheni kotimaassa ja tulimme Suomeen odottamaan oleskelulupaa, minkä saikin heti viisumin mentyä umpeen. Miehesi voi hakea viisua Suomeen (lähetystö) ja odottaa Suomessa käsittelyn ajan. Onko teitä ohjastettu väärin ?

t.emmi

Vierailija
5/12 |
13.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kuullut eräästä tuttavastani että hän ja mies meni naimisiin Suomessa ja mies joutui Turkkiin odottamaan oleskelulupaansa. Piti ihan tulla kysymään että missä asut ja minkäikäinen olet? Kauanko olette olleet yhdessä? Mä en tunne muita naisia joilla turkinkurdi mies.

Vierailija
6/12 |
13.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tulin itse aiemmin takaisin suomeen, ja mieheni haki turistiviisumia, mutta sitä ei hänelle jostain syystä myönnetty, vaan hänelle kerrottiin, että pitää hakea oleskelulupaa. Aina ei käy niin kuin haluaa. Tiedän, että jotkut ja useimmat ovat saaneet turistiviisumin.

Vierailija
7/12 |
13.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

olemme olleet n. vuoden naimisissa mutta olemme tunteneet toisemme jo useamman vuoden. Olen nelikymppinen " akka" :), tosin en ikäiseni näköinen... Hyvää kannattaa odottaa, niinhän sitä sanotaan.

Vierailija
8/12 |
13.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

asun länsihesassa ja olen työeälämässä.

Vierailija
9/12 |
13.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meillekin pari kertaa Nairobissa suurlähetystöstä kerrottiin, että tuskin mies TURISTIviisumia Suomeen saa, jos kerran tänne ei turistiksi ole tulossa... Noh sen jälkeen kun oltiin avioliitto Suomeen rekisteröity ja olivat meidät haastatelleet, niin johan irtosi " turisti" viisumi ja juurikin Suomeen muuttoa ja täällä oleskeluvan hakua varten.

Eka oleskelulupa oli halpa, koska silloin oli vielä voimassa joku asetus, että suomalaisen puoliso sai sen halvemmalla. Viime vuonna tämä kohta oli tasa-arvoistettu ja kaikki perhesideperustaiset ovat kai samanhintaisia, 100 euroa. Paria valokuvaa lukuunottamatta ei muita kuluja tainnut olla.

Vierailija
10/12 |
13.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen oli se käytäntö että omassa maassa odotettiin (joskus julmetun pitkäkin aika) o-lupaa, mutta nyt saa jäädä Suomeen (jos sattuu täällä olemaan) odottamaan o-lupaa. Jos miehellä on muuten asiat kunnossa niin ei pitäisi olla mitään hätää.

Vierailija
11/12 |
14.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luvan hakuajan, joka saattaa olla jopa vuosi, hakija ei kuulu suomalaisen sosiaaliturvan piiriin ja ei siis pääse terveyskeskukseen, ei saa (esim Helsingissä) kaupungin halvempaa bussilippua, ei asumistukea tai ylipäätään mitään rahaa elämiseen mistään luukulta (jollei tee pimeitä töitä). Tähän mahdolliseen kuluun on syytä varautua, kuukaudet on pitkiä pelkästään toisen tuloilla elämiseen. Mutta ehkä tämä onkin jo tiedossa kun kerran miehesi asuu/on Suomessa.

Vierailija
12/12 |
15.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äskeiseen viestiin sellainen tarkennus, että toimeentulotukea voi saada, vaikka vasta odottaisi ensimmäistä oleskelulupaansa. Oma mieheni ei sitä kuitenkaan saanut, koska meillä ei tuossa tilanteessa ollut vielä lapsia ja minä olin töissä, ja tuloni ylittivät kahden ihmisen elämiseen lasketun toimeentulotuen rajan. Toimeentulotukea haettaessahan otetaan huomioon myös puolison tulot.