Miksi ihmisten on niin vaikeaa ymmärtää, että juhannus ei ole keskikesää vaan kesä alkaa juhannuksesta?
Samoin kuin kevät alkaa kevätpäiväntasauksesta maaliskuun lopussa.
''Pohjoisen pallonpuoliskon kesä alkaa kesäpäivänseisauksesta 21. tai 22. kesäkuuta ja päättyy syyspäiväntasaukseen 22. tai 23. syyskuuta.''
Kommentit (33)
Vierailija kirjoitti:
Minun mielestäni juhanneksena kesä on ohi ja alkaa syksy. Siksi tympäisee kun työtehtävien vuoksi en voi pitää lomaani kesäkuussa kuin max. viikon. Joudun lomailemaan heinäkuussa, jolloin alkaa jo hämärtyä puhumattakaan elokuusta. Pitäisin lomani mieluummin vaikka toukokuussa, jolloin on valoisaa.
Isoäiti tapasi aina juhannuksena todeta, että tästä se kesä alkaa syksyyn kääntyä. Ärsytti suunnattomasti, koska omasta mielestäni se on keskikesän tai paremminkin alkukesän juhla. Monet puutkin juhannuksena ovat vielä hennon vihreitä. Mutta tuohon päivän pituuteen isoäiti väitteensä varmaan perusti, vaikkei sitä koskaan selitellytkään.
Vierailija kirjoitti:
Minun mielestäni juhanneksena kesä on ohi ja alkaa syksy. Siksi tympäisee kun työtehtävien vuoksi en voi pitää lomaani kesäkuussa kuin max. viikon. Joudun lomailemaan heinäkuussa, jolloin alkaa jo hämärtyä puhumattakaan elokuusta. Pitäisin lomani mieluummin vaikka toukokuussa, jolloin on valoisaa.
Sun mielestä varmaan joulun alla talvipäivänseisauksena talvi on ohi ja alkaa kevät?
Vierailija kirjoitti:
Eiks juhannus ole midsommar eli keskikesä? Kielellisesti siis keskikesän juhla on juhannus.
Ei se juhannus juhla-sanasta tule, vaan Johanneksesta.
Koska kristillistä joulua on päätetty viettää 24.-25.12, niin Johannes Kastajan juhla pitää ola 6kk sitä ennen, koska Raamatun mukaan Johannes Kastaja oli Jeesusta 6kk vanhempi. (Johannes Kastajan äiti oli Elisabet.)
"Kun Elisabet oli kuudennella kuukaudellaan, Jumala lähetti enkeli Gabrielin Nasaretin kaupunkiin Galileaan, neitsyen luo, jonka nimi oli Maria. Maria oli kihlattu Daavidin sukuun kuuluvalle Joosefille."
Luuk. 1: 26-27
On tulkittu, että Johannes Kastaja viittaisi tähän syntymäkuukauteen epäsuorasti tässä Raamatun kohdassa puhuessaan Jeesuksesta (lempinimeltään Maailman Valo) ja itsestään.
"Te olette itse minun todistajani, että minä sanoin: en minä ole Kristus, vaan minä olen hänen edellänsä lähetetty. "(...)
"Hänen tulee kasvaa, mutta minun vähetä."
"Hän, joka ylhäältä tulee, on yli kaikkien. Joka on syntyisin maasta, se on maasta, ja maasta on, mitä hän puhuu; hän, joka taivaasta tulee, on yli kaikkien."
Joh. 3:28 ja Joh. 3: 30-31
Eli kun Jeesus tulee, valo lisääntyy (talvipäivän seisaus). Kun Johannes Kastaja syntyi, valo väheni (kesäpäivän seisaus.)
Juhannus on valon - vaan ei keskikesän - juhlaa
Vierailija kirjoitti:
Miksi juhannus on sitten ruotsiksi midsommar?
Ja mitä ovat Midsomerin murhat??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi juhannus on sitten ruotsiksi midsommar?
Ja mitä ovat Midsomerin murhat??
Se on paikkakunta.
Juhannuksena kesä on ohi ja odotellaan joulua!
Heinäkuussa Olavinpäivään asti on valoa paljon, ei toukokuu ole sen valoisampi. Vilkuna kertoo selkeästi että vanhan kansan keskikesä on 13.7. Talvennapa taas 13.1.
Linnea A kirjoitti:
Vilkuna kertoo selkeästi että vanhan kansan keskikesä on 13.7. Talvennapa taas 13.1.
Näinhän se on, mutta mikä on Vilkuna?
Kesä tapahtumineen ja vain kesäaikaan auki olevine paikkoineen saisi kyllä Suomessakin jatkua vielä elokuulle jolloin on monasti vielä lämmintä, monilla suomalaisillakin on kesäloma ja turistit ovat täällä liikkeellä.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Kes%C3%A4