Roskisten penkojat taloyhtiöissä
Tämä on nyt jo toinen taloyhtiö, jossa asun ja joku tekee tätä. Edellisellä kerralla roskia viedessä naapuri oli siellä joskus pyörimässä ja kommentoi muille tutkimiaan roskia.
Nyt kuitenkin kävi niin, että päätin heittää vanhoja papereita pois. Siellä oli muutamia terveysjuttuja ja vanhoja laskuja. Papereissa sotu, puh nro, osoite kaikki. Toki revin paperit, mutten mitenkään älyttömän huolellisesti, koska ajattelin että eihän kukaan täyspäinen tosissaan niitä pengo. Heitin pussin lähes tyhjään roska-astiaan. Kävin sitten seuraavana aamuna viemässä pahvi- ja muoviroskia, joiden sekaan oli eksynyt sekajätettä. Laatikkoon nakatessa huomasin, että edellisenä iltana viemäni pussi oli kadonnut. Tsekkasin myös viereisen laatikon eikä ollut sielläkään. Siis mitä ihmettä?
Kommentit (110)
Pyyhkäiset vähän ulostetta siihen solmitun pussin solmuun ja heität roskikseen. Kun tonkija avaa pussin solmun, ja huomaa jossain vaiheessa käsissään jotain ruskeaa ja haistaa käsiään...
Vierailija kirjoitti:
Pyyhkäiset vähän ulostetta siihen solmitun pussin solmuun ja heität roskikseen. Kun tonkija avaa pussin solmun, ja huomaa jossain vaiheessa käsissään jotain ruskeaa ja haistaa käsiään...
No jos edes käytetyt siteet eikä huumeneulojen mahdollisuus ei pysäytä näitä tapauksia, niin luuletko että uloste mitään haittaa? Onhan siellä roskiksissa varmasti vaippojakin.
Meidän taloyhtiössä on kaksi erillistä Molokia, joista toinen on sekajätettä ja toinen on paperinkeräystä varten. Ne ovat sen verran syviä jäteastiota että ei niistä voi tonkia mitään roskia. Eniten minua ärsyttää se että jotkut eivät osaa tai viitsi lajitella jätteitä niihin tarkoitettuihin roska-astioihin kuten pahvit, muovit, lasit ja metallit. Minulle ainoa syy tonkia roskiksia on se että joku on laittanut pahvien joukkoon esimerkiksi muoviastioita tai sekäjätettä. Silloin saatan heittää sen sekäjätepussin Molokin kitaan sieltä pahvien joukosta.
Jos hävittää tärkeämpiä papereita, ne voi silputa pienemmiksi jo kotona ja hävittää niistä ainakin ne henkilötiedot. Kaikkein pienemmät paperit voi muuten hävittää vessanpöntön kautta pieniksi silputtuina.
Jos on hyvää tavaraa,mitä vaan.Tiedän ihan omistusasuntoja joiden roskakatokseen voi jättää ylös parrulle juttuja.Jos kukaan vie heittää sitten pois.Nauratti taannoin kun erään omist.rivareiden roskis lukittii,onhan se totta että kun heität tavaraa roskikseen sen omistaa sitten jätefirma.Meillä ennen koronaa ja loronankin aikaan ainakin yhdesti oli kierrätyspäiviä,sai viedä omia mitä ei tarvitse ja sai ottaa tavaraa mitä tarvitsee ,eikä ollut pakko viedä mitään silti sai ottaa.Oli tosi suosittu tapahtuma.Maailma hukkuu pas..an.Kierrättäkää kaikki hyvä ja tarpeellinen.Voi myös viedä kauniina päivänä loodalla juttuja kadulle kirjottaa siihen saa ottaa.Huolehdi illalla paikan siisteys.Näin meillä ...hienooo ihmiset.
Laita pussiin vanhaa jugurttia, kahvin suodatinpussi puruineen, rikkinäistä lasia tms.
Vierailija kirjoitti:
Meidän taloyhtiössä on kaksi erillistä Molokia, joista toinen on sekajätettä ja toinen on paperinkeräystä varten. Ne ovat sen verran syviä jäteastiota että ei niistä voi tonkia mitään roskia. Eniten minua ärsyttää se että jotkut eivät osaa tai viitsi lajitella jätteitä niihin tarkoitettuihin roska-astioihin kuten pahvit, muovit, lasit ja metallit. Minulle ainoa syy tonkia roskiksia on se että joku on laittanut pahvien joukkoon esimerkiksi muoviastioita tai sekäjätettä. Silloin saatan heittää sen sekäjätepussin Molokin kitaan sieltä pahvien joukosta.
Jos hävittää tärkeämpiä papereita, ne voi silputa pienemmiksi jo kotona ja hävittää niistä ainakin ne henkilötiedot. Kaikkein pienemmät paperit voi muuten hävittää vessanpöntön kautta pieniksi silputtuina.
Joo ei missään nimessä vessanpönttöön niitä papereita! Tulee vielä kallis lasku taloyhtiölle.
Vierailija kirjoitti:
Tuollaiset paperit laitetaan silppurin kautta tai poltetaan. Ei niitä viedä roskiin. Edes revittynä.
Oma moka siis, jos utelias naapuri pääsee terveystietoihisi käsiksi tai tilaa nimissäsi ties mitä tavaraa netistä.
Rikollisille muuten tuo, että pussissa on selvästi revittyä paperia on juurikin se, mikä kiinnostaa.
Olen kyllä eri mieltä tästä "oma moka" asiasta. Jos ne paperit on revitty tai silputettu jätteen sekaan ja viety taloyhtiön lukolliseen jätekatokseen hävitettäväksi ja joku ne sieltä tonkii ja kasaa palapeliä muiden papereista, niin se ihminen on kyllä sairas ja mahdollisesti rikollinen myös.
Voiko tonkijasta tehdä rikosilmoituksen? Jos epäilee että tarkoitus on urkkia henkilötietoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo ei missään nimessä vessanpönttöön niitä papereita! Tulee vielä kallis lasku taloyhtiölle.
En tarkoita mitään A4 paperiarkkeja vaan lähinnä pieniä ostoskuitteja tai pankkitilin tietoja, jotka on valmistettu hyvin pehmeästä ja helposti hajoavasta paperista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tarkoita mitään A4 paperiarkkeja vaan lähinnä pieniä ostoskuitteja tai pankkitilin tietoja, jotka on valmistettu hyvin pehmeästä ja helposti hajoavasta paperista.
No en kyllä silti uskaltaisi laittaa. Se paperi on kuitenkin rakenteeltaan todella erilaista kuin vessapaperi.
Vierailija kirjoitti:
Sieltä voi löytää vähän käytettyjä maskeja. Säästöä.
Ihanaa säästöä. Kun ne "vähän käytetyt" maskit on marinoituneet siellä jätekatoksen hajuissa ja ulostebakteereissa, noroissa ja kaikissa muissa mielenkiintoisissa bakteerikannoissa mitä siellä on, niin kelpaa kyllä laittaa suulle.
Itse vedän mustalla paksulla yliviivaustussilla yli henkilökohtaiset tiedot. Ei tarvitse silppuria tai takkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuollaiset paperit laitetaan silppurin kautta tai poltetaan. Ei niitä viedä roskiin. Edes revittynä.
Oma moka siis, jos utelias naapuri pääsee terveystietoihisi käsiksi tai tilaa nimissäsi ties mitä tavaraa netistä.
Rikollisille muuten tuo, että pussissa on selvästi revittyä paperia on juurikin se, mikä kiinnostaa.Mitä sitten jos ei ole silppuria eikä takkaa? Taloyhtiöllä on muuten velvollisuus järjestää jätehuolto siten, ettei siitä aiheudu vaaraa eikä vahinkoa asukkaille. Jos roskien penkominen johtaa väärinkäytöksiin ja rikoksiin, niin tämä ei kyllä toteudu.
Sitten vaan pitää käyttää aikaa repimiseen ja repiä noita papereita mahdollisimman ohuiksi kaistaleiksi, varsinkin henkilötietojen kohdalta todella pieniksi. Aikaahan siinä hieman menee.
Tuntuu kyllä, että nykyään alkaa olla koko ajan yhä enemmän näitä asioita, joista pitää olla varuillaan. Nyt sitten tämäkin vielä.
Mielenkiintoista puuhaahan tuo varmasti on. Nuoruudesta muistan erään pultsarin joka kertoi että on löytänyt paljon hyvää tavaraa roskiksista ruuan lisäksi mm tekopllun, vaatteita (hänellä oli päällä roskiksesta ongittu pikkutakki, paistinpannu, saippuapullojen jämiä mihin kun kuulemma lisäsi vettä niin niin riitti saippuaa kuukaudeksi, panttipulloja ym sälää. Tämä pultsari siis asui siis kerrostalossa ja dyykkäsi oman taloyhtiönsä roskista sekä korttelin muidenkin kerrostalojen roskiksia. Sanoi että oppii tuntemaan omasta talosta kenen roskapussi on kenenkin ihmisen kun tarpeeksi pitkään dyykkää. Kantoi siis aina niitä roskapusseja ihan asuntoonsa ja siellä dyykkäsi niitä olohuoneen lattialla.
Muistan että mulla oli edellisessä asunnossa ns avoin roskis. Kun muutin, heitin monta jätesäkkiä vanhoja vaatteita ja revittyjä laskuja jne pois. Kun olin aamupäivällä tehnyt sen, niin illalla joku oli roskiksella tonkinut kaikki säkit ulos rosksäiliöstä ja aukaissut ne ja vienyt muutaman säkin ilmeisesti pois. V***n pummit. :D
Vierailija kirjoitti:
Minä en ole koskaan vastaavaan törmännyt, missäpäin Suomea on tuollaista kulttuuria?
Helsingissä pengotaan.
On näitä. Kerran vein roskat viiden maissa aamulla kun olin lähdössä töihin niin siellä tämä täti oli leipäveitsen kanssa availemassa roskapusseja. Ensin vähän säikähdin mutta sitten tokaisin vain huomenta ja annoin roskakassini hänelle käteen ja poistuin. Jostain syystä tapaus ei enää toistunut ja on muutenkin vältellyt minua sen jälkeen.
Roskisdyykkaus on ollut yleistä hupia Helsingissä niin kauan kuin muistan, mutta lähinnä käyttökelpoista tavaraa tai kirjoja/lehtiä ihmiset dyykkailevat.
Toivottavasti trollaat. Ne paperin valkaisuaineet ja musteen kemikaalit ei ole terveydelle hyväksi. Eli ei kannata syödä.