KOKEMUKSIA 6:N KUUKAUDEN TÄYSIMETYKSESTÄ??
Pojallani lähenee neljän kuukauden ikä, ja tiedän että silloin neuvolassa suositellaan aloittamaan soseiden antaminen vauvalle. Onko tämä kuitenkaan ollenkaan niin välttämätöntä kuin he sanovat?Nyt kaipaisinkin muiden äitien kokemuksia asiasta!Onko muita samassa tilanteessa?Eli mietitkö pitäisikö aloittaa soseet vai jatkaa täysimetystä?Onko ketään joka olisi täysimettänyt tuonne puoleen vuoteen asti?Millaisia kokemuksia teillä on soseiden aloittamisesta?
Kommentit (11)
Kuinka tuo kiinteiden aloittaminen vaikuitti teillä yöunin? Huomasitko vauvastasi jotenkin, että nyt taitaa olla aiheellista aloittaa kiinteät ruuat?
Täysimetin poikaani hieman yli 6kk:n ikäiseksi -en nähnyt mitään syytä aloittaa kiinteitä ennemmin. Vauva kasvoi hyvin ja oli tyytyväinen. Nykyinen suositushan onkin, että täysimetystä 6kk. Toiset sanovat, että lapsi ei opi syömään kiinteitä enää siinä vaiheessa kunnolla, mutta itse en moiseen usko -lapset ovat yksilöitä- toinen ei millään suostu kiinteisiin, vaikka olisi aloitettu maistattamaan jo 3kk:n ikäisenä (esim.yksi sukulaiseni) ja toiselle se taas on helppoa ja mukavaa, vaikka aloiteltiin hieman yli 6kk ikäisenä (kuten oma poikani). Meidän neuvolassa ainakaan ei kukaan minulle suositellut ennemmin niitä aloittamaan. Kyselivät aina vain, että vieläkö mennään täysimetyksellä ja kehuivat, että kylläpä jaksan hienosti ja poika kasvaa kovin hyvin =) Joten, jos sinusta tuntuu, että jaksat ja haluat täysimettää, niin tee niin ehdottomasti! Siitä on kuitenkin monia positiivisia seurauksia ja ehtii se lapsi niitä kiinteitä syödä sitten loppukänsä :)
Kiitos Lotta rohkaisevasta viestistäsi!Saa nyt sitten nähdä mitä sanovat neuvolassa, mutta enköhän mä nyt kuitenkin sitten jatka tuolla pelkällä rintamaidolla...Tuskin vauva nukkuisi öitään niin hyvin jos pelkkä maito ei enään riittäisi täyttämään hänen masuaan!
Kiinteiden aloituksella ei ole valitettavasti ollut vaikutusta yöuniin. Edelleen herätään öisin monta kertaa ja ikää on jo kohta 9kk.
luulisi että jos vauva nukkuu hyvin ja pitkiä yöunia pelkällä rintamaidolla niin miksikäs sitä ei voisi jatkaa? Ja jos syöttövälit noin muutenkin ovat normaalit eikä syöttämässä tarvitse olla parin tunnin välein?
Ei kiinteiden aloitus yöunissa auta, mutta kun meidän poika sai viljavelliä illalla niin siitä alkoi 11h-12h yöunet. Nukyään siis jäbä nukkuu noin pitkään eikä herää kertaakaan välissä :) kyllä on ihanaa!
Heippa!
Meillä on vähän reilu 5kk poika ja täysimetyksellä edelleen. Mitään syytä kiinteiden aloittamiseen meillä ei ole ollut, 5kk neuvolassakin todettiin pojan kasvaneen hyvin, pituuskasvu vähän alkanut taittaa, mutta on terkkarin mukaan ihan normaalia tässä vaiheessa ja tasoittuu omalle käyrälleen sitten kun kiinteitä menee hyvin. Meillä terkkari kannustaa 6kk imetykseen, kun tietää, että itse sitä haluan. Mitään kehoitusta aloittaa kiinteät aikaisemmin ei ole tullut. Terkkari päinvastoin tuki minua jaksamaan, kun tuossa 4.5kk iässä oli pari viikkoa jatkuvaa yöheräilyä normaalin parin kerran sijaan. Ilmeisesti liikkeelle lähtö teki öistä rauhattomia ja nyt ollaan taas palattu normaaliin rytmiin. Itse ainakin koen 6kk täysimetyksen meillä hyvin toimivaksi systeemiksi, kun maitoa tulee riittävästi ja lapsi on tyytyväinen. Meillä kiinteiden aloitusaika alkaakin kohta olla käsillä, olisiko jollain hyviä vinkkejä kiinteiden aloitukseen, kun se tapahtuu vasta 6kk iässä (missä tahdissa, miten karkeaa jne?)?
-Terppari ja poju reilut 5kk
Meillä kiinteät aloitettiin lääkärin määräyksestä 4-kuiselle tytölle eikä tyttö ollut siihenkään mennessä täysimetetty. Yöuniin asialla ei ollut vaikutusta.
Soseita ei normaalisti ole mikään välttämättömyys aloittaa heti 4-kuisena eikä toisaalta ole pakko aina odottaa päivälleen 6 kk:n ikään. Kiinnittääkö vauva huomiota muiden syömisiin, pistääkö tavaroita ahkerasti suuhun? Suun motoriikan kehityksessä on aktiivinen vaihe tuossa puolen vuoden kieppeillä, joten kovin paljon 6 kk pidemmälle ei kannata kiinteisiin totuttelua lykätä. Mutta jos maitoa tulee, vauva kasvaa, olette molemmat tyytyväisiä - odota ihmeessä vielä parisen kuukautta!
Meillä täysimeteksellä oleva poika 4,5kk ja seuraan tilannetta, koska ruvetaan maistelemaan kiinteitä. Paino noussut hyvin, joten kiirettä ei pidetä. Esikoisen kanssa jouduttiin aloittamaan kiinteät lääkärin määräykstä 3kk ja alku oli kauheaa sotkemista. Nyt odottelen noita Ninnin mainitsemia merkkejä, mutta vielä ei ole näkynyt. Odotellaan ainakin 5kk, ehkä kauemminkin.
Meidän neuvolassa ei ainakaan suositella soseiden aloittamista neljän kuukauden iässä. Jos lapsesi kasvaa ja voi hyvin, täysimetä ihmeessä sinne 6 kk:n ikään saakka.
Aloitin meidän tytölle kiinteät sapuskat neljän kuukauden iässä, typsy kun on alusta asti saanut korvikemaitoa eikä se enää tuntunut pitävän nälkää poissa. Iltavelli auttoi meillä selvästi yöuniin, lapsi nukkuu useasti kellon ympäri.
KL.
ja tyytyväinen olin ratkaisuuni. Neuvolassa eivät tosin kauheesti kannustaneet ennen kuin tuon 6kk:n jälkeen rupesivat oikeen onnittelemaan, kun onnistui noin pitkä täysimetys. Hassua... tais olla vähän vanhakantainen terkkari.
Yöuniin kiinteillä ei ollut mitään vaikutusta. Ja hyvin on oppinut syömään, vaikka ekat lusikkamaistiaiset saikin vasta puolivuotiaana. Eka kuukausi oli pelkkää maistelua, max. ruokalusikallinen. Mutta sitten alkoikin maistumaan ihan kunnon annokset ilman ongelmia.
Eli jos itse haluat ja vauva kasvaa niin imetä vaan!
Itse imetin vähän yli 5kuukauden ikään saakka poikaani. Poika kasvoi hyvin pelkällä rintamaidolla. Syy miksi aloitin kiinteät oli, että tottuisi kiinteisiin. Että syöminen olisi helpompaa sitten kun todella alkaisin antamaan säännöllisesti kiinteää ruokaa. Mielestäni jos vauvasi kasvaa hyvin ja on tyytyväinen niin sinun ei tarvitse aloittaa kiinteiden antamista
Mukavia imetyshetkiä