Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten toimeentulotuella tulee toimeen?

Vierailija
25.03.2021 |

Miten tuon reilu 500 euroa kuussa saa riittämään?

Kommentit (494)

Vierailija
281/494 |
26.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

käsittämätöntä, että työssäkäyvät veronmaksajat elättävät työnvälttelijäloisia 500 eurolla joka kuukausi. siis JOKA kuukausi noille annetaan 500e ihan tyhjästä.

Sosiaaliturvamenoista 8% menee työttömiin ja 40% eläkeläisiin (kansaneläkkeet, takuueläkkeet, kodinhoitajat ja hoitokodit), tuohon lisäksi eläkeläisille maksetaan 27 miljardia työeläkkeitä. Nykyisille eläkkeellä oleville eläkkeet maksetaan nykyisten työssäkäyvien palkan eläkemaksuista ja pieni osa rahastosta, rahasto on vain 200 miljardia ja riittäisi vain 7 vuotta, jos ei työssäkäyvien palkoista otettaisi.

Työttömyyskorvauksia maksetaan 5 miljardia, pelkästään eläkeläisten hoitokotimaksuja maksettiin verorahoista viime vuonna 5 miljardia eli sama raha mitä meni työttömyyskorvauksiin, siihen lisäksi sitten eläkkeitä 30 miljardia, kodinhoitajat, kelataksit, lääkkeet ja terveydenhoito.

Nyt eläkkeellä olevat ovat jo koko elämänsä ajan maksaneet systeemiin. Tuo nyt on ihan hemmetin rumaa ja alhaista sitä kadehtia.

Jos jostain pitää leikata niin opiskelijoilta. Muualla maailmassa opiskelijat eivät yleensä saa mitään tukia eivätkä ilmaisia opintoja vaan joutuvat itse maksamaan kaikesta. Ja opiskelijoiden ei todellakaan pitäisi asua yhteiskunnan tukemana maan kalleimmilla paikoilla kuten jossain Töölössä. Niiden takia asumistukiin menee vuosittain jo yli 2 miljardia.

Nyt eläkkeellä olevat nimenomaan eivät ole maksaneet eläkkeitään, ja siksi nykyisten työssäkäyvien palkasta pidätetyt tyel-maksut nousevat koko ajan.

Vierailija
282/494 |
26.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vinkkinä köyhille ja muille, jotka haluavat säästää: vertailkaa kilo- ja litrahintoja, ei yksittäisten purkkien hintoja. Tässä muutamia tuotevinkkejä, joilla varmasti saa hygienia- ja kodinhoitokulut pysymään alle kympissä per kuukausi:

-Pirkka nestesaippua 3 litraa 2,79e, puhdistaa kädet ja vartalon -> 0,93e/l

-Pirkka yleispuhdistusaine 1,79e/l

-Pirkka astianpesuaine 1,29e -> 2,58e/l

-Pirkka perheshampoo 1,69e -> 3,38e/l Shampoista myös esim. TreSemme, Erittäin Hieno Suomalainen ja Linna ovat litrahinnaltaan edullisia.

-Erittäin Hieno Suomalainen hoitoaine 1,79e -> 5,97e/l

-Pirkka puhdistusemulsio kasvoille 3,00e -> 12,00e/l

-K-menu hammastahna 0,65e -> 5,20e/l Myös Pepsodent 125ml aika edullinen 1,55e -> 12,40e/l

-K-menu hammasharja 4-pack 1,69e -> 0,42e/kpl

-Pirkka Sun aurinkovoide 5,55e -> 27,75e/l

Ei ehkä laadullisesti parhaita tuotteita, mutta ajaa asiansa eli puhdistaa köyhän ihmisen ja hänen asuntonsa. Pidemmän päälle säästöä tulee paljonkin. Vertailkaapa huviksenne näiden litrahintoja niihin tuotteisiin, joita normaalisti käytätte. Vieläkin halvempia varmaan löytyy, vinkatkaa ihmeessä jos tiedätte.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/494 |
26.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

käsittämätöntä, että työssäkäyvät veronmaksajat elättävät työnvälttelijäloisia 500 eurolla joka kuukausi. siis JOKA kuukausi noille annetaan 500e ihan tyhjästä.

Suomen sosiaalimenot esim. vuonna 2018 olivat 70,2 miljardia euroa. Tästä toimeentulotuen osuus oli yksi prosentti, ja iso osa toimeentulotukeen oikeutetuista ei edes hae sitä.

Eli älä huoli, sinunkin verorahoistasi menee hyvin pieni osuus näiden ”loisten” elättämiseen.

paljonkos työttömyyskorvaukset ja asumistuki?

Työttömyystuen ja asumistuen osuus on ollut alle kuusi prosenttia.

Suurin osa tuosta 70,2 miljardista on mennyt väestön ikääntymisestä aiheutuviin kuluihin.

Vierailija
284/494 |
26.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomen sosiaalimenot esim. vuonna 2018 olivat 70,2 miljardia euroa. Tästä toimeentulotuen osuus oli yksi prosentti, ja iso osa toimeentulotukeen oikeutetuista ei edes hae sitä.

Eli älä huoli, sinunkin verorahoistasi menee hyvin pieni osuus näiden ”loisten” elättämiseen.

paljonkos työttömyyskorvaukset ja asumistuki?

Työttömyyskorvaukset 5 miljardia vuodessa ja osa tekee työmarkkinatuella töitä, itse tein sairaalassa sillä toimistotöitä.

Asumistukea eivät saa kaikki työttömät esim. puolison kanssa asuvat.

Myös eläkeläisille maksetaan eläkeläisten asumistukea esim. Jos asuu yksin ja eläke vai 800, niin tuohon lisäksi tulee eläkeläiselle asumistuki.

Vierailija
285/494 |
26.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tule toimeen. Liian monta vuotta takana ja voimat loppu. Lapset kasvavat ja menot kasvavat. Koko ajan pelkää, riittääkö rahat ruokaan ja tarpeellisiin menoihin. Itse karsin kaikista omista menoistani (ei vaatteita, meikkejä, harrastuksia). Olen aivan rättiväsynyt.

Vierailija
286/494 |
26.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vinkkinä köyhille ja muille, jotka haluavat säästää: vertailkaa kilo- ja litrahintoja, ei yksittäisten purkkien hintoja. Tässä muutamia tuotevinkkejä, joilla varmasti saa hygienia- ja kodinhoitokulut pysymään alle kympissä per kuukausi:

-Pirkka perheshampoo 1,69e -> 3,38e/l Shampoista myös esim. TreSemme, Erittäin Hieno Suomalainen ja Linna ovat litrahinnaltaan edullisia.

-K-menu hammastahna 0,65e -> 5,20e/l Myös Pepsodent 125ml aika edullinen 1,55e -> 12,40e/l

Ei ehkä laadullisesti parhaita tuotteita, mutta ajaa asiansa eli puhdistaa köyhän ihmisen ja hänen asuntonsa. Pidemmän päälle säästöä tulee paljonkin. Vertailkaapa huviksenne näiden litrahintoja niihin tuotteisiin, joita normaalisti käytätte. Vieläkin halvempia varmaan löytyy, vinkatkaa ihmeessä jos tiedätte.

Pitkiä hiuksia kun hoidat tuolla paskalla, niin heti näytät variksenpelättimeltä!

Vierailija
287/494 |
26.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lyhytaikaisesti sillä voi tulla toimeen, mutta yli vuoden jatkuva asiakkuus alkaa viemään voimat. Kannustan hakemaan täydentävää toimeentulotukea (esim. hajoavat kodinkoneet, harrastukset, tietokone) ihan oman mielenterveyden vuoksi!

t. aikuissossu

Vierailija
288/494 |
26.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy vaan hyväksyä se, että ei ostella tonnin älytelkkareita ja joka viikko syödä sisäfilepihvejä. Nämä on luksustuotteita, jotka ansaitaan tienaamalla rahaa. Itse olen pitkäaikaistyöttömänä todennut, että ei mulla ole "oikeutta" rellestää miten sattuu tukirahoilla, jotka on tarkkaan laskettu riittämään elämiseen. Joskus voi hemmotella itseään, mikäli sukan varteen on sattunut jäämään mitään, mutta joka viikolle ei todellakaan tarvitse mitään kalliita leivoshetkiä kahviloissa. Kun hyväksyy tämän, niin tuet riittää vallan hyvin. Itselläni jää "pakollisten" menojen jälkeen 450€/kk ruokaan ja muihin tarvikkeisiin. Tämä on noin satanen per viikko eli todella hyvin. Jos tämä ei riitä, niin elää liian kalliisti tuloihin nähden.

Vierailija
289/494 |
26.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkeläinen voi saada kansaneläke, takuueläke, eläkeläisten asumistuki, kelan hoitotuki (kodinhoitajapalvelut), sekä lisäksi toimeentulotukea esim. lääkkeisiin. Yksi eläkeläinenhän sai 1500 netto kuukaudessa, koska sai lääkkeisiin toimeentulotukea, oli juttu lehdessä. Lisäksi 1257 eläkkeellä tai tuon alle saa palveluseteleitä siivouspalveluiden ostoon. Rikkaimmat eläkeläiset saavat kotitalousvähennystä siivouspalveluihin.

Kodinhoitajat eivät enää nykyään siivoa.

Vierailija
290/494 |
26.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitkiä hiuksia kun hoidat tuolla paskalla, niin heti näytät variksenpelättimeltä!

Minulla on kylläkin vyötärölle asti ulottuvat kiiltävät hiukset. Mutta niitä ei olekaan pilattu kaikenmaailman kemikaaleilla, väriaineilla, suoristusraudoilla tms. Hennaan hiuksiani säännöllisesti, mikä pitää ne todella hyväkuntoisina. Hintaa värjäykselle tulee noin kymppi per vuosi.

Vierailija
291/494 |
26.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täytyy vaan hyväksyä se, että ei ostella tonnin älytelkkareita ja joka viikko syödä sisäfilepihvejä. Nämä on luksustuotteita, jotka ansaitaan tienaamalla rahaa. Itse olen pitkäaikaistyöttömänä todennut, että ei mulla ole "oikeutta" rellestää miten sattuu tukirahoilla, jotka on tarkkaan laskettu riittämään elämiseen. Joskus voi hemmotella itseään, mikäli sukan varteen on sattunut jäämään mitään, mutta joka viikolle ei todellakaan tarvitse mitään kalliita leivoshetkiä kahviloissa. Kun hyväksyy tämän, niin tuet riittää vallan hyvin. Itselläni jää "pakollisten" menojen jälkeen 450€/kk ruokaan ja muihin tarvikkeisiin. Tämä on noin satanen per viikko eli todella hyvin. Jos tämä ei riitä, niin elää liian kalliisti tuloihin nähden.

Mutta tuo on siis vain vuokralla asuvalle.

Itse en työttömänä polta enkä juo, mutta meillä on 2 lasta ja puoliso tarvitsee vuorotyön takia auton niin siksi rahasta tiukkaa. Autoilu kallistuu ja moni joutuu lopettamaan työt tai sitten työnantajat kuljettaa työntekijät iltaisin ja viikonloppuisin töihin, kun linja-autot ei kulje.

Vierailija
292/494 |
26.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä väliä jos et kerran edes töissä käy?

Vierailija
293/494 |
26.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lyhytaikaisesti sillä voi tulla toimeen, mutta yli vuoden jatkuva asiakkuus alkaa viemään voimat. Kannustan hakemaan täydentävää toimeentulotukea (esim. hajoavat kodinkoneet, harrastukset, tietokone) ihan oman mielenterveyden vuoksi!

t. aikuissossu

Auttaako se pelkkä hakeminen jos sitä ei kuitenkaan myönnetä?

Vierailija
294/494 |
26.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tule toimeen.

Voit kokeilla itse!

Vierailija
295/494 |
26.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tule toimeen.

Voit kokeilla itse!

Miten ihmeessä ei kun laskujen jälkeen jää 500e per henkilö? Mitä oikein syöt jos ei yli 100e per viikko riitä ruokaan??

Vierailija
296/494 |
26.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä työttömänä pitkät hiukset, puoliso tasoittaa hiusten latvat eli en käy parturissa. Pitkiä hiuksia voi myös onneksi pitää kiinni. Saan aina välillä töitä, mutta silloin täytyy säästää rahaa ruokaan, koska jossain vaiheessa on taas työttömänä. Eläkeläisiä on 1,6 miljoonaa ja he käyvät paljon parturissa jne. 10 vuoden sisällä heidän määränsä vähenee, suuret ikäluokat nyt noin 75-vuotiaita, joten tulemme menettämään paljon työpaikkoja palvelualalta ja kaupan alalta. Itse ostan esim. kirpparilta vaatteet.

Vierailija
297/494 |
26.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei voi sanoa kuin että huh huh mitä porukkaa nämä tukiloiset. Hirveä ulina kun kaikea kivaa ei maksetakaan. Olkaa tyytyväisiä siihen että saatte ne kaikki tuet ja jääkin vielä vapaaseen käyttöönkin. Newsflash teille... Jotkut (melkoisen iso joukko) maksavat valtavia veroja (eivät saa rahaa valtiolta) JA maksavat ihan kaikki kulunsa itse.

Ja taas tätä samaa roskaa. Kuten sanoin, halusin saada aitoja kokemuksia. Olen aika varma, että maksan enemmän veroja kuin sinä ja sen lisäksi maksan kaiken elämiseni itse.

Mutta ensimmäiseksi, niin kyllä, minua kiinnostaa se, miten voisin elää säästäväisemmin, joten olen vertaillut kulutustani virallisesti laskettuihin minimibudjetteihin, kuten niihin joita käytetään toimeentulotuen laskemisessa, ja kuten sanoin aiemmin ketjussa, se on ollut hätkähdyttävä. Joten aidosti olen kiinnostunut miten ihmiset pärjäävät sillä. Kaikki kunnioitus niille, jotka siihen kykenevät.

Toiseksi, en ole täällä nähnyt valitusta. Pelkoa, ahdistusta ja stressiä joissain viesteissä. Päinvastoin, jos ihmiset ovat edes osin rehellisiä, niin hienosti pärjäävät vaikeissa olosuhteissa.

Kolmanneksi, olen kiinnostunut myös ymmärtämään erilaisia elämäntilanteita. Ja osaan myös kokea empatiaa.

Tuollainen roska, mitä juuri päästit näppäimistöltäsi, taas ei kiinnosta minua. Joten jospa olisit nyt ihan hiljaa ja kiitollinen kaikista niistä tuista, joita itse saat. Sillä valtaosa suomalaista on nettosaajia yhteiskunnalta, eli saavat enemmän rahaa erilaisina tukimuotoina kuin maksavat veroina. Erittäin suurella todennäköisyydellä myös sinä kuulut tähän joukkoon.

Ap

En saanut viime vuonna Euroakaan tukia. Sitä vastoin maksoin palkastani ennakkoon veroja 28 140,40 € (eikä esitäytetyn ilmoituksen mukaan edes riittänyt) ja pääomatuloista 3528,32 €. Montako euroa sinä maksoit?

Eli ilmeisesti et ansaitse yli 100 000 euroa? Se yleensä tarvitaan että on nettomaksaja. Mutta sellaisista tuloista menee yleensä enemmän veroa kuin mitä sinä maksat. Joten kyllä, todennäköisesti olet nettosaaja.

Ei pidä paikkaansa.

Julkisyhteisöjen kokonaismenot tehtävittäin vuonna 2019 olivat 23 175 €/ henkilö. 31 668 on ainakin Minun matematiikan mukaan 31668(+välilliset verot) on enemmän kuin 23175.

Ohis.

Vierailija
298/494 |
26.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on kylläkin vyötärölle asti ulottuvat kiiltävät hiukset. Mutta niitä ei olekaan pilattu kaikenmaailman kemikaaleilla, väriaineilla, suoristusraudoilla tms. Hennaan hiuksiani säännöllisesti, mikä pitää ne todella hyväkuntoisina. Hintaa värjäykselle tulee noin kymppi per vuosi.

Lisään vielä sen, että hoitoainetta hiukseni eivät edes tarvitse muuten kuin sähköisyyden poistamiseen. Käytän hoitoainetta vain talvisin :)

Vierailija
299/494 |
26.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tule toimeen.

Voit kokeilla itse!

Miten ihmeessä ei kun laskujen jälkeen jää 500e per henkilö? Mitä oikein syöt jos ei yli 100e per viikko riitä ruokaan??

Mitään lainoja ei lasketa. Kaikissa kaupungeissa ei ruokaa saa tilattua ruokakaupasta kotiin eli jos ei ole autoa täytyy 4 hengen ruoat raahata kävellen 2 km. Meidän kaupungissa on kyllä kauppakassipalvelu eli kauppa kerää ruoat valmiiksi, mutta ne täytyy itse kuitenkin kaupasta hakea.

Ja pyöriä varastettu jo 2, ei auta lukot, vievät jopa keskellä päivää ja vanhasta pyörästä ei vakuutus korvaa. Lapselta vietiin pyörä, ei saatu mitään mistään.

Vierailija
300/494 |
26.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ollut.

Vuonna 2019 oli 57,74 miljardia joten tuo lukusi ei millään voi pitää paikkaansa.