Suositelkaa kirjaa, jonka kirjoittaja ei ole valkoinen
https://yle.fi/uutiset/3-11390734
” Valkoinen lukija suhtautuu ei-valkoisen kirjailijan teokseen usein kuin turisti safariin, sanoo tutkija.”
Kommentit (119)
Murakami on mun lempikirjailija. Ja Koushun Takamin Battle Royale yksi suosikkikirjoistani.
Vierailija kirjoitti:
Alexandre Dumas - Kolme muskettisoturia
Liioittelet. Ei Dumas NIIN musta ollut, että voisi sanoa, ettei hän ollut valkoinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Zadie Smithin Kauneudesta.
Zadie ei ole musta.
Eihän tässä ollutkaan kyse mustista kirjailijoista, vaan kirjailijoista, jotka eivät ole valkoisia. Se ei ole sama asia.
Zadie Smith ei ainakaan kuvan perusteella ole "puhtaasti" valkoinen.
Tässä kysyttiin kirjailijoita, jotka eivät ole valkoisia. Siis ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liioittelet. Ei Dumas NIIN musta ollut, että voisi sanoa, ettei hän ollut valkoinen.
Olin itsekin tulossa tätä ehdottamaan, vähän silleen kieli poskessa testatakseni, missä ns. mustan kirjailijan raja kulkee. Toinen ehdokas olisi Venäjän rakastettu kansallisrunoilija Puškin.
Ei enää ihminen - Osamu Dazai
Mielestäni suuri taideteos. Kertoo masentuneen psyykestä.
Vierailija kirjoitti:
Pahimpia rasisteja Suomessa ovat
- muslimit
- romanit
- somalit
- näitä ryhmiä niin heikkoina pitävät feministit, että heitä pitää jatkuvasti pönkittää ja loukkaantua puolesta
Nyt ette aloita tätä jankkausta tässä ketjussa! Kaikki menee pilalle tän typerän itseään toistavan jankkauksen takia.
Keskustellaan nyt vaan niistä kirjoista, ne kiinnostaa!
Käyttäjä42257 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- muslimit
- romanit
- somalit
/quote]Suhtautuminen tummaihoisiin Lähi-idässä saa paatuneimmankin meikäläisen äärioikeistolaisen näyttämään kiltiltä koulupojalta. Mutta nämä ovat niitä asioita, joista ei keskustella, koska vallitsevan uhrihierarkiakäsityksen mukaan vain valtahierarkian huipulla olevat voivat olla rasisteja. Surullista.
Samaa mieltä kun tuo joku edellinen, älkää aloittako tai koko ketju poistetaan!! Täällä on ollut hyviä vinkkejä ja kiinnostava puheenvuoro ownvoice ilmiöstä (ihan uusi juttu minulle) ja olisi kiva pitää keskustelu yllä!!
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä42257 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- muslimit
- romanit
- somalit
/quote]Suhtautuminen tummaihoisiin Lähi-idässä saa paatuneimmankin meikäläisen äärioikeistolaisen näyttämään kiltiltä koulupojalta. Mutta nämä ovat niitä asioita, joista ei keskustella, koska vallitsevan uhrihierarkiakäsityksen mukaan vain valtahierarkian huipulla olevat voivat olla rasisteja. Surullista.
Samaa mieltä kun tuo joku edellinen, älkää aloittako tai koko ketju poistetaan!! Täällä on ollut hyviä vinkkejä ja kiinnostava puheenvuoro ownvoice ilmiöstä (ihan uusi juttu minulle) ja olisi kiva pitää keskustelu yllä!!
Oikeassa olet. Pysytään siis asiassa.
Ocean Vuong - On Earth We're Briefly Gorgeous
Erittäin hyvä kirja.
Jung Changin tuotanto, Villijoutsenet, maon elämänkerta ja Kiinan viimeinen keisarinnan elämänkerta.
En itse tunnista itsessäni ilmiötä että lukisin ei-valkoisten kirjoja eri tavalla, mutta en ole toisaalta asiaa kovasti miettinyt.
Luulen että asia voi olla erilailla maissa joissa syrjinnällä on pitkät ja rakenteissa vahvasti sisällä olevat perustat. Esim jenkeissä historiallisesti asia on ihan eri kuin suomessa, jossa ei vuosisataista orjuutta ole ja järjestelmä on rakenteellisesti tasa-arvoinen. Jenkeissähän esim koulujen rahoitus riippuu asuinalueen verotuloista, eli köyhillä alueilla on lähtökohtaisesti huonommat koulut, jne. Ei Suomessa ole tällaista, vaikka eriytymistä on nähtävissä. Kuitenkin pääasiassa samoissa kouluissa on rikkaat ja köyhät lapset.
En siis kiellä etteikö ilmiötä voisi olla olemassa, en vain usko että se on suomessa näkyvillä samalla lailla. Samalla "safarimaisella" uteliaisuudella luetaan niin valkoisen kuin mustan jenkin kirjaa, koska kulttuuri ja elämäntapa on joka tapauksessa jonkin verran erilainen.
En taida tietää kuin muutaman lukemani kirjailijan etnisen identiteetin. En ole koskaan pitänyt sitä erityisen tärkeänä, joten en voi auttaa.
Chimamanda Ngozi Adichien tuotanto ❤
https://www.sttinfo.fi/tiedote/mediatiedote-maailmankirjallisuuden-uusi…
Tässäpä loistoteos eli Eka Kurniawan Kauneus on kirous.
Joo, kyllä sinänsä eksotisoin kirjaa koska Indonesian historia ei ole minulle tuttua. En itse näe tässä mitään pahaa tai r4sistista, koska en ajatellut että tämä on joku yleispätevä kuvaus kaikista indonesialaisista, vaan enemmänkin mielestäni oli kiinnostavassa kirjassa erityisen kiinnostava lisä , että sijoittui menneisyyden Indonesiaan. Koin saaneeni uutta tietoa maasta.
Jos tykkää Sadan vuoden yksinäisyydestä, luultavasti pitää tästäkin. Tämä on kuitenkin helpompi luettava kuin se ja tässä on vähemmän symboliikkaa joka tarvitsisi natiivitason ymmärrystä kulttuurista.
Toni Morrison - koko tuotanto : oli mm.ensimmäinen musta nainen, joka sai kirjallisuuden nobelinkin
Gabriel Garcia Marquez (latino) : ainakin se "Sadan vuoden yksinäisyys"
Hmm ... huomaa kyllä, että aika valitattavan vähän näitä on tullut luettua, kun ei äkkiä muuta muistu ...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mm.Dumasin uudelleenhautaamisen yhteydessä v2002 Ranskan silloinen presidentti J.Chirac puhui "Dumasin kohdistetusta rasismista", joka haluttiin korjata hautaamalla muitten suurien ranskalaisten kulttuurivaikuttajien yhteyteen ...
Monte-Criston kreivi.