Millä saada ferritini nousemaan kun kaikista rautavalmisteista tulee vatsaoireita?
Kokeiltu vaikka ja mitä valmisteita. Kokeiltu ottaa ruoan yhteydessä.
Kaikista tulee järkyt vatsakivut ja oksettava olo ja joistain sen lisäksi ripuli.
Maksaruokia en pysty syömään. En vaan pysty, oksennan ne samantien.
Ferritiini huitelee 10-15 huijakoilla.
Kommentit (36)
50mg Retaferia joka toinen päivä oli ainoa lukuisista raudoista mitä kestin ilman tuskaa. Se jopa nosti ferritiinin vaikka pitkään menikin. C-vitamiinitabletti aina samaan aikaan.
Suoneen annettavassa rautainfuusiossa on aina vakavan anafylaksian riski. Siksi sitä ei anneta ennen kuin kaikki muu on kokeiltu ja tietyt kriteerit täyttyvät.
Valurautaisen paistinpannun käyttäminen nostaa ainakin jossain määrin rauta-arvoja. C-vitamiinilisä, maitotuotteiden, teen ja kahvin vähentäminen myös tärkeitä. Mulle sopivia rautavalmisteita on Maltofer ja Floradix-mehu. Muista tulee kaameat vatsakivut.
Mulla on ollut anemia. Parani pitkän ajan kuluessa ruualla. Oli myös sama homma, ettei vatsa juurikaan sietänyt rautatabletteja, vaan niistä tuli aina ripuli.
Raudan imeytymiseen elimistössä auttaa tietyt muutkin vitamiinit joko tableittana tai sitten vaan pitää laatia se ruokavalio sellaiseksi, että rauta saa. Maksa ei todellakaan ole mikään pakollinen ruoka edes niille, joilla anemia on.
Mutta tietenkin on helpompi valittaa ja kauhistella omaa tilaansa, kuin itse tehdä sen hyväks jotain.
Apua voi saada myös ravitsemusterapeuteilta, joita on lähes joka kaupungissa julkisella sektorilla.
Vierailija kirjoitti:
Sider Al:ia olen kokeillut mutta siitäkin meni varsa sekaisin.
Infuusiota olen yrittänyt saada, mutta ei kuulemma ole arvot tarpeeksi huonot.
Ap
Ei sitä saa varsalle antaa!
Ainakaan mulla Yliopiston Apteekin Rauta + C ei aiheuta vatsaoireita, ainoa valmiste joka mulle passaa. Otan 100 mg tabletin joka toinen tai kolmas päivä.
Vierailija kirjoitti:
Ootko kokeillut pienempää annosta? Puolikas tabu joka toinen päivä. Ihmisen keho on huono ottamaan vastaan rautaa 100mg kerralla.
Vegaanirauta on kuulemma parempi varastoraudan nostamiseen.
Monissa vihreissä vihanneksissa, pavuissa, linsseissä on hyvin imeytyvää rautaa. Kasvisten C-vitamiini edistää raudan imeytymistä.
Syö ruokia missä on luonnostaan paljon rautaa. Ja siis syö paljon niitä. Imeytyy hitaammin niin et saa oireita mitä saat niistä rautaharkoista joita rautatableteiksi kutsutaan.
Vierailija kirjoitti:
Syö ruokia missä on luonnostaan paljon rautaa. Ja siis syö paljon niitä. Imeytyy hitaammin niin et saa oireita mitä saat niistä rautaharkoista joita rautatableteiksi kutsutaan.
Miten syödä paljon kun neuvola kyttää painoa koko ajan ja valittaa koko ajan painosta?
Vaihtoehdot on sitten varmaan sietää joko rautavalmisteesta tulevia oireita tai raudanpuutoksesta johtuvia oireita.
Bertil's Fe. Sitä suositeltiin mulle apteekissa, kun kerroin, että kaikki rautavalmisteet vetää joko ummelle tai ripulille.
Imeytyy suolistossa pidemmällä kuin muut valmisteet, ja siinä on joku aine, joka kuljettaa sen suoraan verenkiertoon. Maitotuotteita ei tarvitse varoa.
Imeytyi mulla nopeasti ja hyvin, sekä hemoglobiini että ferritiini nousi nopeasti. Mitään vatsaoireita ei tullut.
Suosittelen erittäin lämpimästi. Vältyin rautainfuusiolta, joka oli uhkana.
Nokkoskeittoa ja nokkosta muutenkin kokkailuun käyttöön
Mulla oli sama, mutta söin sinnikkäästi Obsidania lopulta oireet hävisi ja pystyin nostamaan annoksen isoksi. Mutta päivääkään ei voinut jättää väliin, koska mahakipu alkoi sitten seuraavasta pilleristä. Söin rautaa noin vuoden ja sain varastot täyteen. Otin raudan illalla myöhään c-vitamiinin kanssa.
Vierailija kirjoitti:
No sitten vaan pikkuhiljaa kaikkea sellaista ruokaa, jossa on rautaa. Ja ota selville se, mikä ruoka-aine edistää toisen ruoka-aineen raudan imeytimistä elimistöön.
Ei tuo sun juttus ole mikään erikoinen. On myös useita muita lääkkeittä, tosi vakaviinkin sairauksiin, jotka eivät sovi kaikille sairaille.
Tällöin vain kokeilujen kautta löydetään se paras mahdollinen lääke, ja senkin sivuoireita voi joutua jonkin verran kestämään.
Semmosta se elämä on aina ollut kroonisesti ja vakavasti sairaille ihmisille.
Varmaan ap tietääkin, että syöpäpotilaille annettava hoito, vie hiukset heidän päästään, ja he joutuvat käyttämään peruukkeja, mikäli ovat edelleen työelämässä ja/ tai kulkevat asioilla ja muissa jutuissa julkisesti. Peruukkeja käyttävät yleensä naiset ensisijaisesti, koska kaljuna naisia yhteiskunta ei ole tottunut näkemään.
Joten ap:na en valittaisi moisesta asiasta. Monet muut joutuvat elämään ja kärsimään useista muista vakavammista sairauksista ja niiden sivuvaikutuksista, kuin jonkun ferritiinin puutteen. Sillä siihen harvempi ihminen kuolee.
En ole ap, mutta varastoraudan puutos kyllä pahimmillaan vie hengen. Sitä ennen se aiheuttaa aika paskoja oireita. Onneksi siihen aletaan suhtautua jo vähän vakavammin, vaikka onkin 'vain naisten luulotautisuutta".
lehmän verta, kyllä, saa kaupoista.
Juot sitä pari desiä päivittäin . Tai enemmän jos saat menemään alas.