Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Historioitsijat ja historian kirjoittaneet!

Vierailija
25.03.2021 |

Miten voitte muistaa kaiken, mitä on tapahtunut? Ja mistä saatte muistamiseen motivaatiota? En voi ymmärtää, miksi opettelisin tapahtumia ja vuosilukuja. Lukiossa luin viimeksi historiaa ja se oli tervanjuontia. Sain siitä toki päästötodistukseen kympin tai ysin, mutta kun koe oli ohi, en koskaan muistanut enää mitään.

Miten joku voi olla kiinnostunut historiasta?

Kommentit (44)

Vierailija
1/44 |
25.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista kaikkea, mitä on tapahtunut. Ei kukaan voi realistisesti muistaa kaikkea, mitä on tapahtunut. Se, mitä on tapahtunut menneisyydessä, eli siellä historiassa, tekee nykyhetkestä sellaisen kuin se on. Jos aikoo ymmärtää sitä, mitä tänä päivänä tapahtuu, siis miksi asiat ovat nyt niin kuin ne ovat, täytyy ymmärtää kattavasti sitä, mitä menneisyydessä on tapahtunut. Mutta onhan se nyt toki itsessäänkin kiinnostavaa.

Vierailija
2/44 |
25.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä muistan. Mulla on hyvä muisti. Muistan mitä Napoleon söi aamiaiseksi toukokuun 21. päivä vuonna 1822.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/44 |
25.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Historiassa on kyse ymmärtämisestä, ei muistamisesta.

Vierailija
4/44 |
25.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Historiassa on kyse ymmärtämisestä, ei muistamisesta.

Näin juuri. Koulun historiassa toki laukataan läpi pääkohtia, mutta kun tietoa (jota toki pitää jonkin verran muistaa) kertyy enemmän, syntyy yhteyksiä, joiden perusteella ymmärtää, miten yksi asia johti toiseen.

Vierailija
5/44 |
25.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä muistan. Mulla on hyvä muisti. Muistan mitä Napoleon söi aamiaiseksi toukokuun 21. päivä vuonna 1822.

Varmaankin multaa ja ruumismatoja?

Sulla taitaa olla vieläkin parempi muisti!

Vierailija
6/44 |
25.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Historia on lukuaine siinä missä vaikka uskontokin (ainakin mun kouluaikoina). Historia kiinnosti, kaikki ne ihmiskohtalot ja millaista elämä oli siihen aikaan. Uskonto ei käänyt päähän, kun ei yksinkertaisesti kiinnostanut. Ja vuosiluvut muistaa hyvin, koska niissä on vain neljä numeroa. Ja kun muistaa historian ajalta tietyn aikajanan, muistaa myös yksittäisiä vuosilukuja paremmin. Uusi aika alkoi keskiajan loputtua noin 1450, tuolloin kristinusko oli jo meille asettunut ja esim. vanhimmat kirkot on tuolta ajalta. Keskiajalla taisteltiin miekoin, uuden ajan tullessa ruuti ja panokset syrjäyttivät ne ja sodankäynti muuttui. Ja tuonkin osaa jotenkin asettaa aikajanalle.

Vierailija
7/44 |
25.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En muistanut Napoleonin kuolinvuotta, osasin vain epäillä, ettei hän ollut enää tuossa vaiheessa hengissä. Mutta koska nykyään ei tarvitse katsoa tietosanakirjasta (mulla on kyllä edelleen olemassa Otavan yksiosainen tietosanakirja, jota esi-internetaikaan usein selailin), pääsin pätemään tiedolla, jota en oikeasti tiennyt. En muista vuosilukuja juuri ollenkaan.

Vierailija
8/44 |
25.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Historia on lukuaine siinä missä vaikka uskontokin (ainakin mun kouluaikoina). Historia kiinnosti, kaikki ne ihmiskohtalot ja millaista elämä oli siihen aikaan. Uskonto ei käänyt päähän, kun ei yksinkertaisesti kiinnostanut. Ja vuosiluvut muistaa hyvin, koska niissä on vain neljä numeroa. Ja kun muistaa historian ajalta tietyn aikajanan, muistaa myös yksittäisiä vuosilukuja paremmin. Uusi aika alkoi keskiajan loputtua noin 1450, tuolloin kristinusko oli jo meille asettunut ja esim. vanhimmat kirkot on tuolta ajalta. Keskiajalla taisteltiin miekoin, uuden ajan tullessa ruuti ja panokset syrjäyttivät ne ja sodankäynti muuttui. Ja tuonkin osaa jotenkin asettaa aikajanalle.

Juuri aikajana on tärkeä, vuosiluvut eivät. Vaikka toki jotkut muistiin piirtyneet vuosiluvut myös auttavat hahmottamaan aikajanaa.

Vierailija
9/44 |
25.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En muistanut Napoleonin kuolinvuotta, osasin vain epäillä, ettei hän ollut enää tuossa vaiheessa hengissä. Mutta koska nykyään ei tarvitse katsoa tietosanakirjasta (mulla on kyllä edelleen olemassa Otavan yksiosainen tietosanakirja, jota esi-internetaikaan usein selailin), pääsin pätemään tiedolla, jota en oikeasti tiennyt. En muista vuosilukuja juuri ollenkaan.

Mä taas rakastan tarkkoja vuosilukuja. Kyllähän ne suhteuttaa tapahtumia.

Vierailija
10/44 |
25.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä taas rakastan tarkkoja vuosilukuja. Kyllähän ne suhteuttaa tapahtumia.

Ei vuosilukujen osaamisessa ole mitään vikaa, mulle ei vaan jää ne mieleen. Mulla on siis aikajana.

Vierailija
11/44 |
25.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuosien muistaminen on knoppitietoa. Tärkeämpää historian ymmärtämisessä on kokonaisuuksien hahmottaminen. Mä hahmotan historian kertomuksina, aikakausina ja tapahtumankulkuina. Toki tärkeimmät vuosiluvutkin muistaa, mutta ne tulee siinä sivussa.

Vierailija
12/44 |
25.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina ollut kiinnostunut historiasta. En pysty sanomaan siihen mitään erityistä syytä, menneet tapahtumat vain kiehtovat minua.

Suurimmasta osasta maailmanhistoriaa olen lukenut yleisesityksiä, ja sitten mennyt tarkempiin ja tarkempiin kirjoituksiin aiheista, jotka ovat olleet kiinnostavampia. Parista aiheesta olen mennyt niin pitkälle, että olen käynyt kansallisarkistosta etsimässä tietoa ja kirjoittanut niistä juttuja paikallishistoriajulkaisuihin. Amatöörinä en kuitenkaan tee yhtä huolellista työtä kuin ammattihistorioitsijoijat.

En ikinä yritä erikseen opetella vuosilukuja. Jotkut vuosiluvut jäävät tarkasti mieleen, mutta suurin osa jää mieleen epämääräisempänä aikaleimana, kuten "1550-luvulla", "1600-luvun alkupuoliskolla", "700-luvulla", "sydänkeskiajalla". Aika monessa asiassa on jokin erityisen tärkeä tapahtuma, johon asiat kiinnittyvät. Esimerkiksi 1900-luvun alkuvuosikymmenistä jää helposti mieleen tapahtuiko jokin asia ennen vai jälkeen itsenäistymisen, ja sen avulla pystyy sijoittamaan tapahtumia aikajanalle.

Vierailija
13/44 |
25.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kaivelee tietoja kulttuurihistorian näkökulmasta ja siitä, miten ihmiset ennen elivät, niin tarkoilla vuosiluvuilla on hyvin vähän merkitystä. Joissain isoissa hoveissa saattoi muoti muuttua parikin kertaa vuodessa, mutta valtaosa ihmisistä pukeutui suunnilleen samalla tavalla koko elämänsä ajan. Vaatetuksen yleisilme vuonna 1300 on selvästi erilainen kuin vuonna 1400, mutta ei ole mitään tarkkaa ajankohtaa, jolloin pukeutuminen muuttui.

Vierailija
14/44 |
25.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten voit sanoa, ettei uskonto jäänyt päähän, kun se ei kiinnostanut, mutta historia kyllä? Nämä kaksi kulkevat käsi kädessä niinkuin fysiikka ja matematiikka. Uskonnot määrittivät hyvin pitkälti ne ihmiskohtalot ja sen, millaista elämä oli. Jo ihan muinaishistoriasta ja muinaisuskoista asti. 

Vierailija
15/44 |
25.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Historian ainoa tosi opetus on se, ettei siitä opita mitään.

Vierailija
16/44 |
25.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ammattihistorioitsijan tunnistaa siitä, että hän ei muista tarkkoja vuosilukuja eikä välttämättä nimiä, koska ne eivät ole oleellisia historiankirjoituksessa. Historia on tiede, jonka idea on ymmärtää konteksteja, kausaliteetteja, suuria linjoja. Ketään ei kiinnosta milloin oli Pähkinäsaaren rauha, mutta oleellista on, esim pohtia miksi Eurooppa oli vuosisatoja maailmanhistorian veturi ja kapitalismin kehto. 

Vierailija
17/44 |
25.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ammattihistorioitsijan tunnistaa siitä, että hän ei muista tarkkoja vuosilukuja eikä välttämättä nimiä, koska ne eivät ole oleellisia historiankirjoituksessa. Historia on tiede, jonka idea on ymmärtää konteksteja, kausaliteetteja, suuria linjoja. Ketään ei kiinnosta milloin oli Pähkinäsaaren rauha, mutta oleellista on, esim pohtia miksi Eurooppa oli vuosisatoja maailmanhistorian veturi ja kapitalismin kehto. 

Eikös vuosiluvut ole kuitenkin tärkeitä etappeja historiassa. Joku tietty rauhansopimus voi muuttaa asioita paljonkin.

Vierailija
18/44 |
25.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en tajuu miten joku voi muistaa kielioppi säännöt ja matematiikan kaavat!! Nehän vasta mahdottomia on, ei tartte niissä yhtään ymmärtää, vaan muistaa.

Historia kehittää ihanasti ajattelutapa ja on helppo ymmärtää.

Vierailija
19/44 |
25.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös vuosiluvut ole kuitenkin tärkeitä etappeja historiassa. Joku tietty rauhansopimus voi muuttaa asioita paljonkin.

Se, että tietää, miten joku tiety rauhansopimus vaikuttaa historian kulkuun, ei edellytä tarkan vuosiluvun muistamista.

Vierailija
20/44 |
25.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kaikkia vuosilukuja tarvitse muistaa, kunhan osaa suurinpiirtein sijoittaa oikeaan aikaan. Esim henkilöt, ei niiden syntymä- ja kuolinpäiviä tarvitse opetella, mutta tärkeät vuosiluvut kannattaa kyllä muistaa. Vai onko sillä sitten niin väliä koska maailmansodat oli? Tai ketään ei kiinnosta milloin Suomi itsenäistyi?

Ja olihan Pähkinäsaaren rauhansopimus todella merkittävä!