Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Täytyykö olla ihmisten kanssa tekemisissä jos hankkii lapsen?

Vierailija
24.03.2021 |

Kuulostaa ehkä tyhmältä kysymykseltä, mutta tarkoitan siis päiväkodin tai kerhon henkilökuntaa (voiko lapsen vain viedä ja hakea sanomatta muuta kuin korkeintaan "moi"?), lapsen kavereiden vanhempia (täytyykö jutella vai voiko aina luikkia piiloon jos vanhempi tuo kaverin lapsen kylään?), vanhempainillat koulussa (onko pakko osallistua?) jne.

Pärjääkö kohtaamatta lapseen liittyviä ihmisiä? Voiko niin elää? Kummastelevatko muut ihmiset? Kärsiikö lapsi?

Kommentit (68)

Vierailija
21/68 |
24.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseton opettaja on kuin jalaton maratoonari.

Vierailija
22/68 |
24.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsen kasvattamiseen tarvitaan koko kylä. Lasta ei ole hyvä kasvattaa tynnyrissä. ( nyt poikkeustilanteet huomioiden)

Minun lapsiani kasvattavat ainakin vain minun valitsemani ihmiset. Missään tynnyrissä eivät kasva.

Yksikään lapseton ei lasteni kasvatukseen osallistu.

Miten toimisit jos lapsesi olisi minun (lapsettoman opettajan) luokalla? Luokallani on myös kaksi muuta opettajaa eri aineissa, toinen lapseton. Luokan koulunkäynninohjaajallakaan ei ole lasta.

Koulun vaihto tulisi kyseeseen. Koulunkäyntiavustajille ei liene meidän tapauksessa tarvetta.

Ei minunkaan luokassani ole avustajille tarvetta :) Ohjaajia sen sijaan on ollut jokaisessa alakoulun luokassa joissa olen käynyt, harjoitellut tai työskennellyt elämäni aikana. Ei välttämättä kokoaikaisesti mutta ainakin sen yhden tunnin viikossa.

Mutta onnea valitsemallasi tiellä. Varmasti olisi mukava olla esim. kovien materiaalien kässätunnilla jossa ei ole ohjaajaa. Tai ylipäätään alkuopetuksen kässätunnilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/68 |
24.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei voi elää tapaamatta lapsen aikuisia. Päiväkodin henkilökunnan kanssa pitää jutella joka päivä ja käydä kokouksissa. Pitää myös käydä äiti tulee päiväkotiin -päivillä päiväkodissa. Sitten on tietenkin neuvolatädit. He kyselevät kaikenlaista. Sitten on koulu, jossa pitää koko ajan pitää yhteyttä opettajien kanssa Wilmalla ja osallistua vanhempainiltoihin. Lisäksi arviointikeskustelut yms. pitkin vuotta.

Jos lapsella on kavereita, pitää tavata niitä ja niiden äitejä ja isiä. Joten tervetuloa vain lapsen äidiksi.

Ei töissäkäyvä vanhempi käy missään äiti tulee päiväkotiin-hömpötyksissä. Naurettavaa. Neuvola on vapaaehtoinen ja niin kuuluukin olla. Ihmiset käyvät yksityisellä lääkärissä ja neuvolassa käy vain köyhät ja palvelu onkin sen tasoista. Wilmaakaan ei tarvitse käyttää vaan lapsen pitää itse oppia kantamaan vastuun elämästään.

Eikö lääkäri ole mielestäsi ihminen? Vai millä perusteella neuvolassa käyminen on ihmisten tapaamista mutta yksityisellä lääkärillä käyminen ei ole?

Vierailija
24/68 |
24.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

katsele teini tiineenä ohjelmia niistä saat vinkkejä miten kuppaat eniten tukia netto maksaja äpärelle. lapsi syntyy sixpäk ja tupakki kartonki kaulassa. muu kama tulee laps lisillä

Vierailija
25/68 |
24.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, jossain määrin kyllä on pakko osallistua, valitettavasti, ja sitten huoltajana on puututtava sellaisissa tilanteissa, kun kaikki ei menekään ihan helpoimman kautta (vaikkapa oppimisvaikeudet, sairastuminen, kiusaaminen). Loppupeleissä vain huoltaja/vanhempi voi yrittää varmistaa sitä, että lapsella on turvallinen ja terveellinen kasvuympäristö kodin lisäksi. 

Vierailija
26/68 |
24.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin toisen vanhemman on pakko olla tekemisissä neuvolan, päiväkodin, koulun kanssa. Pakolliset neuvolakäynnit, vasu-keskustelut, koulun arviointikeskustelut. Vanhempainillat ei ole pakollisia. Jos lapsesi haluaa kyläillä kavereillaan ja päin vastoin, joutuu näistä sopimaan kaverin vanhempien kanssa siihen asti, että lapsi on tarpeeksi iso sopimaan itse (joskus 8 v ylöspäin). Ja lapsesi haluaa varmaan pitää esim synttäreitä ja osallistua toisten synttäreille, joista myös koituu yhteydenpitoa kavereiden vanhempiin...

Neuvola ei ole pakollinen lapselle.

No ei, mutta kyllähän siitä kysymyksiä herää, ellet lastasi terveystarkastuksissa käytä. Ja aloituksesta jo heräsi ajatus, ettei ole kaikki hyvin.

Psyykkisten tapausten ei pidä hankkia lapsia, ei ole edellytyksiä selvitä vastuista yksin. Lastensuojelutapaus.

Vierailija
27/68 |
24.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin toisen vanhemman on pakko olla tekemisissä neuvolan, päiväkodin, koulun kanssa. Pakolliset neuvolakäynnit, vasu-keskustelut, koulun arviointikeskustelut. Vanhempainillat ei ole pakollisia. Jos lapsesi haluaa kyläillä kavereillaan ja päin vastoin, joutuu näistä sopimaan kaverin vanhempien kanssa siihen asti, että lapsi on tarpeeksi iso sopimaan itse (joskus 8 v ylöspäin). Ja lapsesi haluaa varmaan pitää esim synttäreitä ja osallistua toisten synttäreille, joista myös koituu yhteydenpitoa kavereiden vanhempiin...

Eikö mukaan mikään taho huolestu, jos ei lasta vie neuvolaan eikä esim ekaluokkalaisen terveystarkastukseen, hammastarkastukseen? Toisaalta, kuka normaali vanhempi haluaisi jättää nuo väliin, meidän lapselta esim paljastui vakava purentaongelma, jota emme kyllä itse olisi huomanneet. Ja rokotukset ja vastaavat on aika tärkeitä.

Neuvola ei tee mitään hammastarkastuksia vaan hammaslääkäri. Äly hoi.

Vierailija
28/68 |
24.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsen kasvattamiseen tarvitaan koko kylä. Lasta ei ole hyvä kasvattaa tynnyrissä. ( nyt poikkeustilanteet huomioiden)

Minun lapsiani kasvattavat ainakin vain minun valitsemani ihmiset. Missään tynnyrissä eivät kasva.

Miten toimisit jos lapsesi olisi minun (lapsettoman opettajan) luokalla? Luokallani on myös kaksi muuta opettajaa eri aineissa, toinen lapseton. Luokan koulunkäynninohjaajallakaan ei ole lasta.

Koulun vaihto tulisi kyseeseen. Koulunkäyntiavustajille ei liene meidän tapauksessa tarvetta.

Kerrotko vielä, missä koulussa ei työskentele lapsettomia?

Vierailija
29/68 |
24.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö mukaan mikään taho huolestu, jos ei lasta vie neuvolaan eikä esim ekaluokkalaisen terveystarkastukseen, hammastarkastukseen? Toisaalta, kuka normaali vanhempi haluaisi jättää nuo väliin, meidän lapselta esim paljastui vakava purentaongelma, jota emme kyllä itse olisi huomanneet. Ja rokotukset ja vastaavat on aika tärkeitä.

Neuvola ei tee mitään hammastarkastuksia vaan hammaslääkäri. Äly hoi.

Hammaslääkärikö ei ole ihminen?

Vierailija
30/68 |
24.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei minunkaan luokassani ole avustajille tarvetta :) Ohjaajia sen sijaan on ollut jokaisessa alakoulun luokassa joissa olen käynyt, harjoitellut tai työskennellyt elämäni aikana. Ei välttämättä kokoaikaisesti mutta ainakin sen yhden tunnin viikossa.

Mutta onnea valitsemallasi tiellä. Varmasti olisi mukava olla esim. kovien materiaalien kässätunnilla jossa ei ole ohjaajaa. Tai ylipäätään alkuopetuksen kässätunnilla.

En tiedä kun en ole ollut. Minun lapsuudessani oli luokissa oppitunneilla vielä opettajat ja yliopistossa luennoilla professorit.

Varmasti tulee olemaan mukavaa kun tekee niin kuin oikeaksi tietää.

Vierailija
31/68 |
24.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei, mutta kyllähän siitä kysymyksiä herää, ellet lastasi terveystarkastuksissa käytä. Ja aloituksesta jo heräsi ajatus, ettei ole kaikki hyvin.

Psyykkisten tapausten ei pidä hankkia lapsia, ei ole edellytyksiä selvitä vastuista yksin. Lastensuojelutapaus.

Onko yksityinen terveydenhuolto sinulle käsitteenä tuttu? Kun hoidon saa vaan valita. Vaikutat hoidon tarpeessa olevalta huolinesi.

Vierailija
32/68 |
24.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole käynyt yhdessäkään vanhempainillassa enkä ole tavannut opettajia kuin näöltä koulun juhlissa, päiväkodissa eivät juurikaan olleet, hyvin harvoin ja vähän aikaa eikö olleet kovin pieniä, siellä en keskustellut yhdenkään hoitajan kanssa, kuin moit ja heipat.  Lapseni ovat hyväkäytöksisiä, järkeviä eivätkä koskaan ole aiheuttaneet mitään ongelmaa. 

Vierailija
33/68 |
24.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerrotko vielä, missä koulussa ei työskentele lapsettomia?

Kerro sinä! Vai onko sinulla vain mahojen vanhojenpiikojen luettelo?

Vierailija
34/68 |
24.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entää sitten kun opettajista osa on lapsettomia. Vaaditko lapselleopettajan, jolla on jälkikasvua?

Vierailija
35/68 |
24.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä tullut mieleeni että kuinka monessa turinaa ja jorinaa vaativassa tapahtumassa ainakin toisen vanhemman on ravattava lapsen myötä. Introvertille ja helposti kuormittuvalle melkoinen epämiellyttävä yllätys. Ei ole kumma että lapsettomia tulee aina vaan lisää kun kuormaan heitetään vuosi vuodelta aina vaan lisää puuhaa ja uusia velvollisuuksia. Olisinpa saanut olla vanhempi 60-luvulla. Silloin riitti kun katsoi että lapsella oli ruokaa, vaatteita ja jonkun verran leluja, harrastukset oli omatoimista hiihtoa, hippaa ja  jalkapalloa ja ehkä jotain kerhoa, ja koulun ja läksyt hoiti lapsi itse opettajan ohjeistuksella jollei tullut jotain aivan tavatonta ongelmaa. Kyllähän silloin kelpasi lapsia hommata kun ehti jotain muutakin tehdä kuin jatkuvasti hoitaa ja huolehtia lapsen asioita. Illalla luettiin iltasatu ja annettin hali ja lapsi tiesi että vanhemmat välittävät. Nyt on aina huono omatunto ettei ole tehnyt jotain mitä pitäisi ja lapsen elämä on siis pilalla ennekuin on kunnolla alkanutkaan.

Vierailija
36/68 |
24.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko yksityinen terveydenhuolto sinulle käsitteenä tuttu? Kun hoidon saa vaan valita. Vaikutat hoidon tarpeessa olevalta huolinesi.

Eikö yksityisellä puolella työskentele ihmisiä? Vai miten yksityisten palveluiden käyttö muuten tarkoittaisi ap:n kaipaamaa ihmisten välttelyä?

Vierailija
37/68 |
24.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarkistatko etukäteen, onko lastasi hoitavilla, kasvattavilla ja opettavilla ammattilaisilla omia lapsia?

T. lapseton vaka-ope

Vierailija
38/68 |
24.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

31, ei  meidänkään lapset ole ikinä kunnallisessa hoidossa käyneet, koulun terkka alkpoi tiivamaan miksi lapsesta ei ole mitään heillä tietoja, sanoin että kaikki tiedot on niillä tahoilla ketkä lastani hoitaa, ei hän.

Vierailija
39/68 |
24.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvola ei ole lainkaan pakollinen, ei yksityinen eikä julkinen.

Vierailija
40/68 |
24.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole käynyt yhdessäkään vanhempainillassa enkä ole tavannut opettajia kuin näöltä koulun juhlissa, päiväkodissa eivät juurikaan olleet, hyvin harvoin ja vähän aikaa eikö olleet kovin pieniä, siellä en keskustellut yhdenkään hoitajan kanssa, kuin moit ja heipat.  Lapseni ovat hyväkäytöksisiä, järkeviä eivätkä koskaan ole aiheuttaneet mitään ongelmaa. 

Ainakaan nykyaikana tällainen ei ole mahdollista, paitsi jos toinen vanhempi hoitaa kaikki kontaktit.