Oliko lapsuudenkodissasi jotain hölmöjä sääntöjä seurustelun suhteen?
Meillä ei saanut alaikäisenä pitää huoneen ovea kiinni, jos kylässä oli vastakkaista sukupuolta oleva. 18-vuotiaana sai laittaa sentään jo oven kiinni, mutta yökylään ei saanut jäädä.
Kommentit (32)
Olin ruma ja lihava lapsi enkä sen takia ikinä nuoruudessani seurustellut joten mitään sääntöjäkään ei ollut. Kätevää!
Vierailija kirjoitti:
Olin ruma ja lihava lapsi enkä sen takia ikinä nuoruudessani seurustellut joten mitään sääntöjäkään ei ollut. Kätevää!
En minäkään koskaan seurustellut ja tuskin olisin ulkonäköni puolesta ketään löytänyt. Sääntöjä oli silti ja kalloon taottiin, ettei poikien kanssa olla tekemisissä.
Sain nukkua poikaystäväni kanssa samassa huoneessa, olla kahdestaan hänen mökillään ja muutenkin liikkua hyvin vapaasti, mutta saunassa emme saaneet yhdessä käydä kotonani.
Meilläkin oli tuo sääntö, ettei ovea saa pistää kiinni. Lisäksi äiti välillä kävi kurkkaamassa oven suusta. Jälkeenpäin ajateltuna tämä sääntö on aivan järjetön. Ihan niin kuin seksille ei silloin olisi ollut mitään muuta aikaa tai paikkaa, kuin minun huone klo 16-18 koko muun kuusi henkisen perheen ollessa kotona.
Sai jäädä yökylään, mutta kyläilijän piti nukkua vierashuoneessa. Kerran oli veljen tyttöystävä ja minun poikaystäväni samaan aikaan, joten minut määrättiin vierashuoneeseen veljen tyttöystävän kanssa ja poikaystävä nukkui minun huoneessani. Tosin todellisuudessa minä nukuin siellä vierashuoneessa yksin.
Vierailija kirjoitti:
Meilläkin oli tuo sääntö, ettei ovea saa pistää kiinni. Lisäksi äiti välillä kävi kurkkaamassa oven suusta. Jälkeenpäin ajateltuna tämä sääntö on aivan järjetön. Ihan niin kuin seksille ei silloin olisi ollut mitään muuta aikaa tai paikkaa, kuin minun huone klo 16-18 koko muun kuusi henkisen perheen ollessa kotona.
Meillä sai olla ovi kiinni, mutta äiti teki jatkuvasti jotain asiaa. Pyykkihuolto toimi loistavasti aina kun poikaystävä oli käymässä, äiti haki likapyykit lattialta ja toi puhtaat viikattuna kaappiin. Ruokatoiveitakin käytiin kyselemässä hyvin tiiviisti.
Meillä sama käytäntö kuin ap:lla, ovet oli oltava auki. Sinänsä hämmentävää, kun tämä sääntö kerrottiin minulle silloin kun olin tuonut meille pojan, jonka olin tuntenut jo vuosia eikä siinä ollut pienintäkään seksuaalista jännitettä (olisi ollut aika outoa ajatella niin lapsuudenystävästä). Oli lievästi kiusallista sitten selittää pojalle että äiti käski pitää ovea auki :D
Lisäksi oltuani 16-vuotiaana kävelyllä erään pojan kanssa sain jälkikäteen kauheat torut kun en ollut vastannut kävelyn aikana puhelimeen.
Toisaalta äitiäni on viime vuosina alkanut selvästi vaivata se, etten osoita minkäänlaista kiinnostusta seurusteluun. Sanoo joskus olevansa huolissaan siitä että haluan elää elämääni yksin. Ikäväksi tilanteen tekee se, että olen aseksuaali, enkä siksi edes tohtisi lähestyä mahdollisia ihastukseni kohteita, koska en halua tuottaa pettymystä itselleni, saati muille. Tätä en viitsi kuitenkaan vanhemmilleni kertoa, sillä heidän mielissään aseksuaali = tunteeton.
Meitä on 10 sisarusta ja en muista, että yksikään olisi vienyt teininä tyttö/poikakaverin kotiin tai edes maininnut mitään seurusteluun liittyvää.... Aikuisenakin vasta sitten, kun suhde on vakiintunut ja tullut tunne, että on pakko hoitaa esittely alta pois. Mä vein ekan kerran miehen näytille, kun olin 31v.
Ei meillä koskaan puhuttu sanaakaan seurustelusta tai yhtään mistään, mikä viittaisi seksin suuntaan. Aika tervettä menoa.
Oli sääntöjä.
Mm. : Meidän likka ei sitten seurustelemaan rupea ennenkuin täyttää 18 v.
Koulusta tullaan suoraan kotiin.
Äiteen apuna oot iltaruokana tekemäs.
Lauantaina leivotahan aamupäivä.
Mihinkää ei lähetä kylille. Voit käydä hiihtämässä pikku siskon kanssa.
Sunnuntaina pidetään sitte lepopäivä.
Oli pakko pitää pitkiä hiuksia. Yläasteella kuitenkin leikkautin, kun oli kertynyt rohkeutta. Kotona sain vihaisia ja ahdistuneita katseita eikä asiasta puhuttu.
Reikiä ei saanuy ottaa korviin ennen kuim rippikoulu oli käyty.
Poikaystävän kanssa ei saanut yöpyä yhdessä ennenkuin 18-vuotiaana ilmoitin, että nyt olen täysi-ikäinen ja päätä tämän itse.
Olen syntynyt -76. Koti ei ollut mitenkään uskonnollinen.
Ei ollut mitään sääntöjä vaan antoivat vapaasti seurustella. Ei kyllä ollut syytä huoleen kun oli mukava poikakaveri silloin teini-iässö. Miestäni isä kyllä veti kännissä nyrkillä päähän, ei ollut ilmeisesti tyytyväinen valintaani. Äidin mielestä olisi pitänyt ottaa pettävä biseksuaali kun oli oikein insinööri ja isän mielestä se katoileva perussairas putkiasentaja kun oli niin haa-haa-hauska. Asumiselle, avioitumiselle, lasten hoidolle ja raha-asioille on esitelty sitten päteviä sääntöjä.
Meidän perheessä oli kahdet aivan erilaiset säännöt.Veljeäni isä kielsi panemasta tyttöjä paljaalla ja minulle sekä sisarelleni oli ehdoton kielto seurustella tai viettää muutoinkaan poikien kanssa. Minulle ei tuottanut ongelmia sillä seurustelin 15-vuotiaasta tytön kanssa. Kaikki muut paitsi isäni asian tiesivät. Sisarellani oli hankalampaa.