Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Utelias kiusaaja? Mikä tätä ihmistä vaivaa

Vierailija
24.03.2021 |

Kauan sitten luokallani oli oppilas jolle oli suurta hupia kiusata minua. En tuntenut häntä kovin hyvin, mutta pidin häntä aika epämiellyttävänä ihmisenä harjoittamansa kiusaamisen johdosta. Kerran myös hermostuin ja suutuin hänelle kiusaamalla takaisin. Muuten emme olleet juurikaan tekemisissä ehkä jotain small talkia lukuunottamatta. Hän kävi samassa harrastuksessa kuin minä.

Tämä ihminen tuli salamana paikalle kuuntelemaan jos opettaja jutteli kanssani kahdestaan, tai jos tein mitä vaan. Ja aina nälvi ja piikitteli tai nolasi ryhmän edessä. Vaikka kuinka yritin vältellä, ei jättänyt rauhaan.

Nyt häneltä tuli sitten vielä facebook kaveripyyntö! Jotain 20v koulujen päättymisen jälkeen. Anna mun kaikki kestää.

Siis kuinka röyhkeä voi ihminen olla? Mitä tuo haluaa? Jättäisi nyt vihdoin jo rauhaan. En todellakaan päästä tuota ihmistä näkemään mitään elämästäni. Luulisi että tässä vuosien saatossa olisi jo mennyt elämässä eteenpäin. En tosiaan saanut mitään anteeksipyyntöä, eli ei ole sellaisesta kysymys. Onko tuo tosiaan noin utelias vaan?

Kommentit (52)

Vierailija
21/52 |
24.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anna jo anteeksi se lapsuus.

Miksi kenenkään kiusatun pitäisi antaa anteeksi, vaikka kiusaajakaan ei ole pyytänyt anteeksi. Siis mitä :D

Hih hih

Vierailija
22/52 |
24.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siskoni on samanlainen. Ei vielä lähes kuusikymppisenäkään ymmärrä omaa vähkyvää, halventvaa, mitätöivää, loukkaavaa ja noloa käytöstään. Pyrkii aina nolaaman, jos paikalla on kuulijoita. Pilkkaa ja viisastelee kaikesta mistä pystyy.   Tälläisiä narsistisia tolloja kyllä löytyy.

Ehkä hän on tosiaan narsistinen. Siltä käytös vaikutti ainakin silloin lapsena ja nuorena. Koen tämän kaveripyynnönkin häirintänä. Jos hän olisi halunnut jutella hyvässä hengessä olisi varmaankin tehnyt aloitteen siihen, ja paras aloite olisi anteeksipyyntö. Mutta jos ei edes ymmärrä tehneensä väärin, niin ei sellaista tule varmaan tehneeksi. Haluaa vaan nähdä mitä uhrille kuuluu nykyään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/52 |
24.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ootteko te jotka kommentoitte että kasva aikuiseksi, se oli läppää ja voivoi nenää haukuttu samoja jotka kirkuvat miten Koskelan kaltaisia tapahtumia VOI SIIS OLLA?!

Kiusaaminen on kiusaamista. Joko voitais lopettaa?

Ei kukaan täällä ole mitenkään sanonut hyväksyvänsä kiusaamista tai pitävänsä sitä ok:na. Kuitenkin sanoit viestissäsi, että olette olleet luokkakavereita 20 vuotta sitten. Minäkin olin koulukiusattu, muutin sen vuoksi lopulta jopa toiselle paikkakunnalle. Silti olen yrittänyt mennä elämässä eteenpäin. 20 vuotta sitten on menneisyyttä ja jos ja kun en ole kiusaajieni kanssa ollut tekemisissä siinä välillä, niin en koe mitenkään ongelmaksi hylätä kaveripyyntöä facessa. Ottakoon yhteyttä muuten, jos on asiaa, ei mun tarvitse heti lähteä millekään fb-kaverilinjalle.

//Viestin 12 kirjoittaja.

Vierailija
24/52 |
24.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi voi antaa mutta kaveripyyntöä ei tarvitse hyväksyä. En jaksa itsekään enää hautoa kaunaa ja märehtiä menneitä mutta tietyillä ihmisillä ei ole siitä huolimatta asiaa elämääni. On viisautta suojella itseään heiltä, jotka eivät ole arvostaneet sinua tai ovat jopa halunneet satuttaa sinua. Kaikki meistä eivät valitettavasti muutu ja jos jostain henkilöstä on erityisen ikäviä kokemuksia, ei tarvitse lähteä kokeilemaan, josko tämä olisikin tehnyt täyskäännöksen.

Vierailija
25/52 |
24.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Blokkaa vaan. 

Tai laita viestiä, että kun kiusasit minua aina, niin en halua olla nyt kaverisi. 

Jos hänellä on sama paska luonne, ja harvoin kai se luonne miksikään muuttuu, hän ehkä haluaa olla kaverisi vain siksi, että voisi juoruta sinusta muille tai muuten käyttää hyväksi tietojasi. 

Lapsena et voinut mitään, mutta aikuisena sinulla on oikeus asettaa rajat ja sanoa, että tämä ihminen ei kuulu elämääni.

Vierailija
26/52 |
24.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi kenenkään kiusatun pitäisi antaa anteeksi, vaikka kiusaajakaan ei ole pyytänyt anteeksi. Siis mitä :D

Ja kumpi tässä on nyt se joka kärsii? Pitäisikö ny jo ihan itsensä takia päästä tuosta yli?

Vierailija
27/52 |
24.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täh, ihan kuin mun tuntema tyyppi. Pyysi kans kaveriks fb, onkohan sama..

Hyväksyitkö ikinä pyyntöä tai selvisikö mitä tuo tyyppi ajatteli?

Vierailija
28/52 |
24.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tässä ketjussa on niin monta "kasva aikuiseksi"-viestiä? 

Kiusaaminen on traumatisoiva asia, ja AP:llä on syystäkin huono muisto tästä ihmisestä. Ketään ei tarvitse päästää elämäänsä jos ei halua, eikä tarvitse antaa anteeksi, jos ei kiusaaja edes pyydä anteeksi. 

Anteeksi annetaan niille, jotka katuvat ja pyytävät anteeksi tekojaan. Muut eivät ansaitse sitä. 

Vierailija
29/52 |
24.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi voi antaa mutta kaveripyyntöä ei tarvitse hyväksyä. En jaksa itsekään enää hautoa kaunaa ja märehtiä menneitä mutta tietyillä ihmisillä ei ole siitä huolimatta asiaa elämääni. On viisautta suojella itseään heiltä, jotka eivät ole arvostaneet sinua tai ovat jopa halunneet satuttaa sinua. Kaikki meistä eivät valitettavasti muutu ja jos jostain henkilöstä on erityisen ikäviä kokemuksia, ei tarvitse lähteä kokeilemaan, josko tämä olisikin tehnyt täyskäännöksen.

Kiitos! Juuri tältä minusta tuntuu. Olkoon millainen ihminen on, mutta minun elämääni ei enää pääse. Käynpä hylkäämässä tuon pyynnön heti ja jatkan elämää.

Vierailija
30/52 |
24.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja kumpi tässä on nyt se joka kärsii? Pitäisikö ny jo ihan itsensä takia päästä tuosta yli?

Siis väitätkö että kiusaaja kärsii, jos hänen kaveripyyntöään ei hyväksytä? 

Ei ole mitään näyttöä että AP istuisi katkerana muistelemassa kiusaamista ja myrkyttäisi mielensä sillä. Ilman muuta se tulee mieleen, kun kiusaaja tulee vastaan. Ja jos ei ole minkäänlaista hyvittelyn elettä, niin todennäköisesti kiusaaja ei kadu tekojaan. 

Vierailija
31/52 |
24.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi olla, että ei itse tiedosta olleensa kiusaaja, vaan se on ollut hänelle vaan "hauskaa läppää" josta ei voi pahastua.

Tuohan voisi olla mahdollista, en kyllä käsitä miten hän ei käsittäisi tekojensa olleen kiusaamista. Muistaako hän vain sen yhden kerran kun kiusasin takaisin? Mutta sikäli on mahdollista ettei muista, koska miten ihmeessä hän muuten edes kehtaisi laittaa jotain kaveripyyntöjä. Ja koulusta on tosiaan jo ikuisuus. Alkaa ahdistaakin, sitäkö tuo ihminen sittenkin haluaa? 

Jos olet selvinnyt 20 vuotta ilman hänen yhteydenottoaan, näkemistään tai kontaktia häneen, mutta kiusatuksi tulemisen kokemusta en vähättele yhtään - anna olla!

Älä hyväksy ystäväksi, älä muistele tai vaivaa asialla enää, ellet ole muistellut viime aikoina muutenkaan. Siirry eteenpäin ja keskity elämääsi.

Niin tein itse (tosin minut meinattiin hukuttaa) ja en ole katunut. Miksi haluaisin entisen kiusaajan näkevän, mitä teen tänään. Miksi haluaisin itse nähdä hänen elämäänsä.

Pärjään ilmankin.

Toki olen antanut hänelle anteeksi, koska halusin itse siirtyä elämässäni vuosi sitten eteenpäin. Hän sai lapsuuteni, mutta hän ei ansaitse saada vaikuttaa nykyisyyteeni tai tulevaisuuteeni. Miksi antaisin hänen vaikuttaa ajatuksiini, päällimmäisin muistoihin lapsuudesta tai yleensäkin - anteeksianto on osa prosessia, jossa kiusaajan valta itseen vähenee. Jos näkisin hänet tänään, tervehtisin, en kuitenkaan pysähtyisi - emme ole ystäviä, emme ole koskaan olleetkaan.

Vierailija
32/52 |
24.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi olla, että ei itse tiedosta olleensa kiusaaja, vaan se on ollut hänelle vaan "hauskaa läppää" josta ei voi pahastua.

Tuohan voisi olla mahdollista, en kyllä käsitä miten hän ei käsittäisi tekojensa olleen kiusaamista. Muistaako hän vain sen yhden kerran kun kiusasin takaisin? Mutta sikäli on mahdollista ettei muista, koska miten ihmeessä hän muuten edes kehtaisi laittaa jotain kaveripyyntöjä. Ja koulusta on tosiaan jo ikuisuus. Alkaa ahdistaakin, sitäkö tuo ihminen sittenkin haluaa? 

Niin. Jos siitä on jo ikuisuus, niin miksi vielä muistelet koko asiaa. Ei minusta ole yhtään ihmeellistä, jos vanhatkin tutut laittavat kaveripyyntöjä huomatessaan tutun henkilön profiilin.

Oletko koskaan ajatellut niin päin, että ehkä hän oli yksinäinen ja/tai olisi halunnut olla kaverisi? Kaikilla ei ole kovin hyvät sosiaaliset taidot varsinkaan lapsena. Joillakin ei aikuisenakaan. Ehkä hän vain yritti saada huomiosi väärillä tavoilla.

Muistan tuommoisia omastakin lapsuudesta. Varsinkin luokan pojat oli tosi raivostuttavia ja pari tyttöäkin. Mutta jossain välissä he kasvoivat aikuisiksi ja olemme ihan väleissä nykyään. Kyllä tuntuisi elämä raskaalta, jos vieläkin pitäisi kantaa kaunaa heitä kohtaan. Tai vieläkin on kyllä väärä sana, koska en koskaan edes ottanut sitä kaunaa kantaakseni.

Vierailija
33/52 |
24.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin. Jos siitä on jo ikuisuus, niin miksi vielä muistelet koko asiaa. Ei minusta ole yhtään ihmeellistä, jos vanhatkin tutut laittavat kaveripyyntöjä huomatessaan tutun henkilön profiilin.

Oletko koskaan ajatellut niin päin, että ehkä hän oli yksinäinen ja/tai olisi halunnut olla kaverisi? Kaikilla ei ole kovin hyvät sosiaaliset taidot varsinkaan lapsena. Joillakin ei aikuisenakaan. Ehkä hän vain yritti saada huomiosi väärillä tavoilla.

Muistan tuommoisia omastakin lapsuudesta. Varsinkin luokan pojat oli tosi raivostuttavia ja pari tyttöäkin. Mutta jossain välissä he kasvoivat aikuisiksi ja olemme ihan väleissä nykyään. Kyllä tuntuisi elämä raskaalta, jos vieläkin pitäisi kantaa kaunaa heitä kohtaan. Tai vieläkin on kyllä väärä sana, koska en koskaan edes ottanut sitä kaunaa kantaakseni.

Hän oli kiusaaja ja teki selväksi että olen mielestään alinta saastaa ja nolo, turha tyyppi. En siis usko että halusi olla kaverini.

Vierailija
34/52 |
24.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä, jos kasvaisit jo aikuiseksi?

Mitä jos lakkaisit kiusaamasta?

Vierailija
35/52 |
24.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siskoni on samanlainen. Ei vielä lähes kuusikymppisenäkään ymmärrä omaa vähkyvää, halventvaa, mitätöivää, loukkaavaa ja noloa käytöstään. Pyrkii aina nolaaman, jos paikalla on kuulijoita. Pilkkaa ja viisastelee kaikesta mistä pystyy.   Tälläisiä narsistisia tolloja kyllä löytyy.

Tämä. Niin totta.

Vierailija
36/52 |
24.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinun kokemuksesi ei ole välttämättä yleistettävissä kaikille. 

Kiusaajaa ei tarvitse säälitellä ja paapoa. Jos tekee jotain pahaa ja satuttaa, niin siitä on tultava seuraamuksia. Valitettavasti Suomessa ei ole puututtu koskaan kiusaamiseen kunnolla, aivan varmasti tuonkin on opettaja nähnyt eikä ole tehnyt mitään. Tuommoisista ihmisistä kasvaa työpaikkakiusaajia ja nettitrolleja, kun eivät saa lapsena rajoja. 

Vierailija
37/52 |
24.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hän oli kiusaaja ja teki selväksi että olen mielestään alinta saastaa ja nolo, turha tyyppi. En siis usko että halusi olla kaverini.

No siinä tapauksessa ei varmaan kannata vaivata asialla päätään tai käyttää yhtään energiaa siihen. Tietysti on mahdollista, että hän nyt haluaisi pyytää anteeksi tms., mutta voit ihan itse päättää mitä teet. Älä estä, niin hänellä on mahdollisuus lähettää viesti, jos on jotain asiaa.

Vierailija
38/52 |
24.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsellä vähän sama juttu .., teki mulle selväksi, että olen hänen mielestä maailman surkein ihminen.

Nyt laittaa tekstareita yms mutta kun olen niin surkea niin olen poistanut hänet ”ystävistä”. Haukkukoot jotain muuta tai kasvakoon aikuiseksi.

Vierailija
39/52 |
24.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No siinä tapauksessa ei varmaan kannata vaivata asialla päätään tai käyttää yhtään energiaa siihen. Tietysti on mahdollista, että hän nyt haluaisi pyytää anteeksi tms., mutta voit ihan itse päättää mitä teet. Älä estä, niin hänellä on mahdollisuus lähettää viesti, jos on jotain asiaa.

Huono neuvo.

Vierailija
40/52 |
24.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä, miksi kaikki ala-astekaverit pitäisi muutenkaan hyväksyä kavereiksi. Mullekin tulee niitä pyyntöjä,  joiden nimiä en edes tunnista kun iso osa tytöistä on ottanut miehen sukunimen. Meidän ala-asteen luokka hajosi yläasteelle mennessä ja sitten lukioon tuli vain osa luokkalaisista. Kavereista muistan ne, joiden kanssa olin tekemisissä lukiossa. Ala-astekaverit eivät enää jaksa kiinnostaa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä seitsemän