Minä sanon ihan suoraan, etten kestä, jos ensi viikollakin on etäkoulua
Omat työt kärsivät niin paljon. Miten paljon oletetaan, että vanhemmat antavat periksi omalta työltään, kun lapset ovat etäkoulussa?
Kommentit (28)
Onko teillä erityislapsia etäkoulussa? Miten se on sujunut ja miten paljon valvotte?
Kesän huilaat, niin syksyllä jatkuu taas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep, tämä se juuri on. Lapsia pitää pukata pihalle mutta auta armias jos ne pitäisi pitää kotona? Ei helvattu, ei ikinä, ei sitä kestä. Eikö koulua voisi olla kesät, talvet ja viikonloputkin? Mieluusti vielä illallakin? Ja kaikki ateriat koulun puolesta? Kiitos!
Koulu tapahtuu koulussa. Jos vanhempi on etätöissä, hän ei voi samaan aikaan toimia alakoululaisten opettajana. Joillakin — esim. koulutetuilla ihmisillä on sellaisia vaativia asiantuntijatöitä, joissa on oltava työrauha.
Minä olen etätöissä ja lapsi etäkoulussa. En ole kertaakaan opettanut häntä. Tekee koulutehtävät itse Wilman mukaan. Miksi ihmeessä joidenkin vanhempien pitäisi opettaa lasta? Vai onko ko lapsilla joku oppimisvaikeus? Sellaisille erityistarpeisille on lähikoulimahdollisuus koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep, tämä se juuri on. Lapsia pitää pukata pihalle mutta auta armias jos ne pitäisi pitää kotona? Ei helvattu, ei ikinä, ei sitä kestä. Eikö koulua voisi olla kesät, talvet ja viikonloputkin? Mieluusti vielä illallakin? Ja kaikki ateriat koulun puolesta? Kiitos!
Koulu tapahtuu koulussa. Jos vanhempi on etätöissä, hän ei voi samaan aikaan toimia alakoululaisten opettajana. Joillakin — esim. koulutetuilla ihmisillä on sellaisia vaativia asiantuntijatöitä, joissa on oltava työrauha.
Minä olen etätöissä ja lapsi etäkoulussa. En ole kertaakaan opettanut häntä. Tekee koulutehtävät itse Wilman mukaan. Miksi ihmeessä joidenkin vanhempien pitäisi opettaa lasta? Vai onko ko lapsilla joku oppimisvaikeus? Sellaisille erityistarpeisille on lähikoulimahdollisuus koko ajan.
Siksi, kun lapsi ei itse aina osaa tehdä tehtävämonisteen tehtäviä. Opetusta niihin ei saa.
Meillä sujuu etäkoulu silti tosi helposti, vaikka joudutaankin auttamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei muuten välttämättä ole, ja jos ei ole, vanhemmilta vaaditaan paljon.
Vierailija kirjoitti:
Mä oon itse tehny yli vuoden etätöitä, ja lukiolainen on ollut etänä marraskuusta alkaen ja nyt yläasteella oleva nuorempi sisarus tän muutaman viikon. On tässä omat haasteensa. Motivaatio on varsinkin lukiolaisella jo tippunu aika alas. Osa opettajista ei pysty/jaksa opettaa kuin max. 10 minuuttia, jonka jälkeen pitäisi tehdä itsenäisesti tehtäviä. Kynnys kysyä neuvoa opettajalta (jota ei ole ikinä livenä tavannut) on aika iso, eikä samalla kurssillakaan ole välttämättä yhtään tuttua oppilasta. Onneks mä oon pysytyny auttamaan, mutta tottakai se haittaa omia töitä, ja ainakin ruoka- ja kahvitauot menee koululaisten patistamiseen ja auttamiseen. Onneksi lukiolaiseni on valinnut suunnilleen samoja aineita kuin itsekin aikoinani. Yllättävän nopeasti asiat palautuu mieleen 30 vuoden takaa.
Monessa aineessa suurin osa oppimisesta tapahtuu ihan koulussakin tehtäviä tekemällä, ei sillä, että"opettaja opettaa". Opettaja opettaa sitten auttamalla niissä tehtävissä. Eli painosta nuoresi videopuheluun kysymään opelta. Kynnys laskee kyllä, kun sen on ensin saanut ylitettyä kerran tai pari.
T. Lukion matikanope (aine, mitä ei opi vain kuuntelemalla luennointia)
Kotien tärkein osuus (ruokahuollon lisäksi) olisi se että koulutusta, koulua ja opettajia arvostetaan ja koulunkäyntiin kannustetaan. Suurin ongelma on ihan vaan asennepuolella.
Etäkoulu on etäkoulu. Ei vanhempi siihen sekaa oli koulutettu tai ei tai missä tahansa vaativassa tai vähemmän vaativassa työssä. Ei vanhempi opeta lapsia edes etäkoulussa, vaan opettaja opettaa.