Voiko jakohihnan vaihtaa itse?
Kommentit (40)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies vaihtoi kesällä hihnan hilppeineen ihan parkkiruudussa.
Niin varmaan laturinhihnan
Ei, vaan jakohihna + rullat ja vesipumpun.
Vierailija kirjoitti:
Tottakai voi, jos tietää mitä tekee.
Joissakin autoissa pitää irrottaa moottori ennen kuin mahtuu tekemään vaihdon.
Osa vastaajista ei erota laturin hihnaa jakohihnasta ;-(
Vierailija kirjoitti:
Olen vaihtanut muutaman kerran ilman erikoistyökaluja, vanhaan hihnaan ja hihnapyöriin tein merkit maalilla ja uuteen hihnaan samat merkit.
Ei tarvinnut ajoitusten kanssa painia.
Mäkin merkkasin soutuveneen laitaan kalapaikan
Vierailija kirjoitti:
Itse vaihdan. Auton.
Metoo. Miehen.
Vierailija kirjoitti:
Mun mies vaihtaa itse meidän autoihin. On joskus vaihtanut jakoketjunkin.
Samoin, mutta on kyllä jäänyt monesti vaihtamatta siksi, että on ollut liian haastavaa hommaa kotipihalla. Ammattiasentajalla on kyllä taitoa, mutta työvälineissä on kotivarikolla puuttteita.
Tietenkin jos osaa. Yleensä saa ensin purkaa puoli autoa pois edestä.
Jos moottori poikittain niin vaatii yleensä väkärinpuelen pyörä/muovilokarin poistoin ja sama puolen moottorinkannakkeiden poiston, että saa remmit pois ja näkee ajoitukset ja saa työtilaa.
You tuupiin etsimään auton merkin ja vuosimallin mukaista vaihto ohjetta.
Siitä selviää aika helposti millainen projekti on edessä.
Mitä uudempi auto, sitä ahtaampi on konehuone ja voi tarvita muutakin kuin jakoavainta.
On myös hyvä tutustua hiukan siihen mitä jakopään hihna tekee, jotta ymmärtää, että joissain tapauksissa yhdenkin hampaanverran pielessä oleva hihna voi saada venttiilit kajahtamaan mäntään. Tosin tämä on enempi diesel koneiden ongelma.
Vaihto itse on mahdollista, mutta jos vähänkin epäilee taitojaan, kilpailuttamalla korjaamot, pääsee varmaan helpommalla. Ja saa työlle takuun
Vierailija kirjoitti:
You tuupiin etsimään auton merkin ja vuosimallin mukaista vaihto ohjetta.
Siitä selviää aika helposti millainen projekti on edessä.
Mitä uudempi auto, sitä ahtaampi on konehuone ja voi tarvita muutakin kuin jakoavainta.
On myös hyvä tutustua hiukan siihen mitä jakopään hihna tekee, jotta ymmärtää, että joissain tapauksissa yhdenkin hampaanverran pielessä oleva hihna voi saada venttiilit kajahtamaan mäntään. Tosin tämä on enempi diesel koneiden ongelma.
Vaihto itse on mahdollista, mutta jos vähänkin epäilee taitojaan, kilpailuttamalla korjaamot, pääsee varmaan helpommalla. Ja saa työlle takuun
Tuo on hyvä neuvo: jos vähääkään epäilee taitojaan, niin sitten käännytään korjaamon puoleen...
Voi. Jokuhan sen huollossakin vaihtaa ihan itse.
Mä jaan kaikille, ei mulla mitään hihnoja ole.
Jättäisin itse vaihtamatta. On työlästä hommaa ja jo vaaditut työtunnit kertoo työn vaativuuden. Eli jos työhön menee 3h-6h niin on se tavalliselle jampalle turhan työläs. Ja tuo ammattilaisen tekemänä joka tietää ja osaa tehdä, eikä tumpeloi. Vaatii myös paljon järkeä, että menee oikein. Ei tämä tosiaan oo helppojuttu kuten ikean huonekalun kokoaminen.
Purkamistarve eri autoissa vaihtelee suuresti,tiukkuuskin pitäisi olla sopiva.
Vierailija kirjoitti:
Purkamistarve eri autoissa vaihtelee suuresti,tiukkuuskin pitäisi olla sopiva.
Ja hihnamerkit kohdillaan 😂😂😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et voi koska vauvapalstalta kysyt.
Vaikeusaste on kovin merkkikohtaista. Työtunteja merkkiliikkeessä yhdestä neljään.
Ei muuta kuin minari ylle ja "ravintola"an autoranea pokaamaan. Ja aamulla et lähde viinakauppaan ennenkuin homma on hoidettu.
Laajentaisin haitaria: Puolesta kahdeksaan tuntia työaikaa ammattilaiselta. Ranekin onnistuu vain verstaallaan, ei pihassasi.
Ei onnistu välttämättä merkkiliikkeessäkään. Kokemusta on.
Voi jos osaat, ketjukoneessa tuollaisia ei tarvitsisi välttämättä miettiä.
Vierailija kirjoitti:
Mun mies vaihtaa itse meidän autoihin. On joskus vaihtanut jakoketjunkin.
Samoin, on ollut autonasentajana noin 40 vuotta. Työkaluista vaan tahtoo olla puutetta näin kotioloissa, ja siksi jää nykyisin vaihtamatta.
Vanhoihin autoihin (80-luku) oli suht helppoa vaihtaa hihna kun tiesi mitä tekee. Fiat unoon vaihtoi hihnan tunnissa