Voiko jakohihnan vaihtaa itse?
Kommentit (40)
Kyllähän sen voi jos osaa, mutta ei välttämättä kannata lähteä ihan vain kokeilemaan.
Voi jos osaa, eli vaatii aika paljon taitoa/tietoa ja oikeat työkalut.
Aika vaativa operaatio ellei aikaisempaa kokemusta auton korjaamisesta ole.
Ei se kuitenkaan mitään rakettitiedettä ole, sillä ohjekirjoja hommaan on saatavana ja Youtubesta löytyy aika moneen autoon ohjevideoita.
Tulee aika kalliiksi jos ei osaa. Ei se ole mikään ponnarin laittoa vastaava homma...
Mun mies vaihtaa itse meidän autoihin. On joskus vaihtanut jakoketjunkin.
Et voi koska vauvapalstalta kysyt.
Vaikeusaste on kovin merkkikohtaista. Työtunteja merkkiliikkeessä yhdestä neljään.
Ei muuta kuin minari ylle ja "ravintola"an autoranea pokaamaan. Ja aamulla et lähde viinakauppaan ennenkuin homma on hoidettu.
Jos haluat, että sinulla toimiva auto vielä vaihdon jälkeenkin, niin kannattaa viedä ammattilaisen laitettavaksi.
Tottakai voi, jos tietää mitä tekee.
Omasta autosta pitää purkaa keula pois edestä että pääsee hihnaan käsiksi, noin 6 tuntia työtä yhteensä.
Vierailija kirjoitti:
Vaikeusaste on kovin merkkikohtaista. Työtunteja merkkiliikkeessä yhdestä neljään.
Ei muuta kuin minari ylle ja "ravintola"an autoranea pokaamaan. Ja aamulla et lähde viinakauppaan ennenkuin homma on hoidettu.
Laajentaisin haitaria: Puolesta kahdeksaan tuntia työaikaa ammattilaiselta. Ranekin onnistuu vain verstaallaan, ei pihassasi.
En ikinä ostaisi remmiautoa. Ketjullani ajettu 200 000, 800 000 vielä edessä.
Mies vaihtoi kesällä hihnan hilppeineen ihan parkkiruudussa.
Vierailija kirjoitti:
Omasta autosta pitää purkaa keula pois edestä että pääsee hihnaan käsiksi, noin 6 tuntia työtä yhteensä.
Saman homman tein Audin V6:n muutama vuosi sitten.
Menihän siinä useampi tunti aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laajentaisin haitaria: Puolesta kahdeksaan tuntia työaikaa ammattilaiselta. Ranekin onnistuu vain verstaallaan, ei pihassasi.
Olen tehnyt homman useampaankin autoon ihan kotipihassa.
Olen vaihtanut muutaman kerran ilman erikoistyökaluja, vanhaan hihnaan ja hihnapyöriin tein merkit maalilla ja uuteen hihnaan samat merkit.
Ei tarvinnut ajoitusten kanssa painia.
Voi, mutta riippuu paljolti autosta. Mikäli esim. 90-luvun alemman kokoluokan ranskis tai riisikuppi, niin vaihto todennäköisesti helppo ja ohjeet löytyy netistä tai alfamerin korjausoppaasta. Jos kyseessä on esim. uudempi Audi niin voi olla sen verran ahdas paikka ettei kannata edes yrittää. Voi olla että pitää purkaa esim. keulaa aika paljon. Toinen asia mikä kannattaa ottaa huomioon, on se että jakohihnan vaihdon yhteydessä yleensä vaihdetaan vesipumppu. Se kuuluu samaan operaatioon monen automallin huolto-ohjelmassa. Paras tilanne on tuntea joku autokorjaaja. Itse tunnen parikin. Kun korjauksen tekee verovapaasti hyvän veljen hinnoilla, niin hintalappu on siedettävä.
Vierailija kirjoitti:
Mies vaihtoi kesällä hihnan hilppeineen ihan parkkiruudussa.
Niin varmaan laturinhihnan
Olen vaihtanut pihalla kerran. Ei ollut paha juttu, mutta riippuu autosta. Joissain autoissa hihna on koneen takana niin että joutuu irroittamaan koneen. Silloin ei pihalla onnistu niin helposti kun pitää joko nostaa kone tai laskea se alas. Tosin jos on pari sopivaa puuta niin voi nostaa koneen niiden välissä.
Voi jos osaa, jos ei, on moottori rikki ;)