Tyttäreni sai Fysiikan kokeesta 7-. Vaikka näin hänet lukevan siihen ja teki ihan järjettömän paljon muistiinpanoja.
Kommentit (78)
No ei vaan oppinut vaikka kuinka luki. Tee hänelle harjoituskokeita, kaikki ei opi pelkästä lukemisesta.
Ihan hyvä numero. Itselleni fysiikka oli kamalaa. Anna olla.
Luki sitten hauki on kala, hauki on kala... eli ei ymmärtänyt lukemaansa. Pitää harjoitella niitä laskuja käsi päässä, ymmärtäen.
Fysiikka on vaikea aine. 7 on hyvä. Ei sitä voi oppia jos ei ole matikkapäätä.
Fysiikka ja matematiikka ovat aineita jossa tärkeintä on ymmärtää mistä kyse, sen jälkeen laskemisetkin onnistuu. Reaaliaineissa voi menestyä ulkoapänttäämisellä, mutta matemaattisissa aineissa harvemmin.
Ehkä ei keskittynyt olennaiseen? Mun kasiluokkalaisella pojalla vähän samaa. Tavallaan tekee ja ihan käyttää aikaakin, mutta ei tartu niihin vaikeampiin ja tärkeisiin asioihin, vaan pyörittelee sitä helppoa siitä ympäriltä. Ja monimutkaisemmat laskut ja niiden taustat jää pinnalliselle tasolle. Veikkaan että katsoo niitä että ok suunnilleen tajuun, mutta ei oikeasti opettele eikä varsinkaan treenaa laskemista niin monta kertaa, että osaisi.
Mun mielestä aika puhdas viitsimiskysymys. Vielä seiskalla osasi kaiken 8 tai 9 tasoisesti. Ja nyt sit tulee 7 fyssan ja matikan kokeista. Enkä millään usko, että juuri tässä kohtaa yläkoulussa olisi tullut jokin kykyjen raja vastaan.
Käyttäjä2108 kirjoitti:
Fysiikka on vaikea aine. 7 on hyvä. Ei sitä voi oppia jos ei ole matikkapäätä.
7 ei oo hyvä ainakaan jos meinaa Helsingissä mihinkään kivaan lukioon päästä. Ja peruskoulun matikat ja fyssat on sitä itseään eli PERUS. Pystyy kyllä oppimaan 8-9 tasoisesti, jos on normaaliäly ja sitkeyttä eikä mitään oppimisvaikeuksia.
Lukiko oikeasti vai ” lukiko” värkäten samalla kaikkea muuta?
Tuohon en sano juu enkä jaa. Mutta tämä on tosi tapahtuma. -70 luvun lopulta. Naapurini poika oli ekalla luokalla lukiossa ja sai matikan kokeesta 9 1/2. Ei uskaltanut näyttää vanhemmilleen. Oli kuulunut seuraavana aamuna ennen kouluun lähtöä pienoiskiväärin laukaus ja keskellä otsaa reikä. Koepaperi oli pöydällä. Vanhemmat tiesivät silloin että on kympin oppilas ja pojasta tulee lääkäri kuten hänen tätinsäkkin oli.
(oli muutaman päivän teholla ennen kuolemaansa)
Vierailija kirjoitti:
Ihan hyvä numero. Itselleni fysiikka oli kamalaa. Anna olla.
Mistä kaikista on ihan ok saada 7, kun on niin kamala aine? Jos haluaa johonkin jatko-opintoihin, mihin tarttee yli 8,5 keskiarvon niin yhtä seiskaa lukuaineesta ei silloin kompensoi edes kymppi.
Peruskoulu ei ole se paikka, jossa normaalikykyiselle sanotaan, että anna olla, ei sun tartte.
No mikä vika seiskassa.. Ihan hyvä. Mä sain matikasta huonoja numeroita vaikka oli myös kymppejä.
Toivottavasti tässä ei nyt ole vanhemmat painostamassa...
Jotenkin tuo: "sai 7 vaikka" luki ihmetyttää.. Jo ilmaisuna.
Vierailija kirjoitti:
Tuohon en sano juu enkä jaa. Mutta tämä on tosi tapahtuma. -70 luvun lopulta. Naapurini poika oli ekalla luokalla lukiossa ja sai matikan kokeesta 9 1/2. Ei uskaltanut näyttää vanhemmilleen. Oli kuulunut seuraavana aamuna ennen kouluun lähtöä pienoiskiväärin laukaus ja keskellä otsaa reikä. Koepaperi oli pöydällä. Vanhemmat tiesivät silloin että on kympin oppilas ja pojasta tulee lääkäri kuten hänen tätinsäkkin oli.
(oli muutaman päivän teholla ennen kuolemaansa)
Joo ihan varmaan. Mee satuilee muualle.
Vierailija kirjoitti:
No mikä vika seiskassa.. Ihan hyvä.
Jaa. Mut tietty jos on lusikalla annettu...
No voi olla AD(H)D. Meillä tytöllä on ADD (diagnoosi on). Aikaisemmin saattoi käyttää paljonkin aikaa lukemiseen, mutta jos ajatukset harhailivat joko lukiessa tai itse koetilanteessa, niin numeroksi tuli seiskan tasoa.
Nyt kun tämä on tiedossa ja voidaan tukea kokeisiin valmistautumisessa (=lukea yhdessä), niin seiskojen sijaan tulee kymppejä, eikä valmistautumiseen kulu kuitenkaan entistä enempää aikaa. Kannattaa miettiä ja selvitellä, sillä ainakin meillä tytär alisuoriutui ennen kuin selvisi tämä keskittymisvaikeus.
Reaaliakaan ei kyllä opi ulkoa pänttäämällä, jos on tarkoitus ymmärtää yhtään pintaa syvemmältä.
Hänen ei siis kannata suuntautua fysiikkaan. Ihmisen on hyvä aina tunnustella vahvuutensa ja suunnitella työelämä niiden mukaan. Ei ole olemassa mitään amerikkalaista unelmaa siitä, että kuka vaan pystyy mihin vaan, jos tekee riittävästi töitä.
Tyttäresi on vähä-älyinen, koulukotiin välittömästi.
Ei sitä nyt tarvitse heti alkaa diagnosoimaan. Ehkä tytön opiskelumenetelmät vaativat kehittämistä? Liikaa ulkoa pänttäämistä sen sijaan että yrittää saada syvällisen ymmärryksen jota fysiikka vaatii.
Oletko sinä tyttären isänä keskustellut asiasta tyttären äidin kanssa?
Se on tyydyttävä numero kuitenkin. Anna olla. Jospa eivät kiinnostus ja kyvyt suuntaudu matemaattisiin aineisiin.