Onko täällä hyönteishotellin rakentajia?
Aion itse käydä sellaista tekemään ja vinkkejä kaipaisin.
Näin lomautettuna olisi aikaa tehdä jotain kivaa ja hyödyllistäkin.
Kommentit (11)
Onko sinulla jo tai aiotko tehdä lisäksi myös pölyttäjille sopivan kukkapenkin? Itse en ole tehnyt hyönteishotellia, mutta pölyttäjäpenkki löytyy.
En ole tehnyt mutta vaikuttaa kivalta. Jos tekee itse niin koko voisi olla hiukan isompi?
Mistä hommaat verkon?
Luonnosta kai sitä materiaalia saisi parhaiten.
Tässä on kuva kauniista katseen vangitsijasta.
Kotoa löytyy kaikenlaista rompetta, jotain pienisilmäistä verkkoakin on.
Pitääkö sen olla kestää sadetta? Laudoista ajattelin tehdä, talon mallisen.
Kukkapenkkejä laitan, mitä olisi sopivat kukat?
Ei olla ennen ok-talossa kesällä asuttu, pitää vähän harjoitella😊
Vierailija kirjoitti:
En ole tehnyt mutta vaikuttaa kivalta. Jos tekee itse niin koko voisi olla hiukan isompi?
Mistä hommaat verkon?
Luonnosta kai sitä materiaalia saisi parhaiten.
Tässä on kuva kauniista katseen vangitsijasta.
Kiitos, siinäpä olikin hieno tuo espanjan hotelli.
Vanhat ruosteiset kynttilälyhdyt käy tarkoitukseen hyvin. Sitten vain käpyjä, kaislaa, oksia sisälle.
Ei muuta kuin poraa erikokoisia reikiä puupalikkaan ja asettaa se sellaiseen paikkaan, mihin paistaa aamuaurinko.
Onko kukaan koskaan nähnyt mitään tai jotain asumassa siellä hyönteishotellissa?
Jätä mökkiisi yöllä lamppu valaisemaan, tuuletusikkuna auki ja lampun eteen sommittelet valkoista harsokangasta ja taakse hiilidioksidipullo hiljalleen vuotamaan. Lattialle voi laittaa lasten kumiveneeseen kuumaa vettä, sokeria, hiivaa ja pullollisen punaviiniä. Pihavalot kannattaa sammuttaa. Aamuyöllä onkin hyönteisten bailut.
Vierailija kirjoitti:
Kukkapenkkejä laitan, mitä olisi sopivat kukat?
Ei olla ennen ok-talossa kesällä asuttu, pitää vähän harjoitella😊
Helpoin on yllättäen paju: Pajut ovat tärkeitä keväisiä ravintokasveja mehiläisille sekä monille muille hyönteisille.
Tärkein muistettava on oman vyöhykkeen kasvit, jotka tuottavat ravintoa keväästä myöhäiseen syksyyn:
Täältä löytyy tosi kattava opas (johon voi suhtautua varauksella esim. kurtturuusun osalta (vieraslaji) jne. Koskaan ei kannata tehdä suoraan minkään ohjeen mukaan, vaan tarkistaa onko kotimaista vaihtoehtoa jne.
En saa suoraa osoitetta, mutta tuo opas on kaikki vuodenajat kattava tarkka opas, jossa on luonnonkasvit ja puutarhakasvit. Googlaa
/luonnon ja puutarhan mehiläsikasveja-TarjaO.pdf
Täällä kukkia
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2020/03/27/nailla-kasveilla-teet-parvekke…
https://www.meillakotona.fi/artikkelit/houkuttele-polyttajia-nailla-kas…
Perhosille:
Olen nähnyt Kiinassa tehtyjä hyönteishotellia. Ei kai kannata täällä teettää.
Menin sillä strömsössäkin neuvotulla kaavalla. Puutolpat ja väliin kasataan risuja. Aikani luin erimateriaaleista ja suurin osa ei sitten hyödyttänyt hyönteisiä mitenkään.