Miksi teet lisää lapsia jos ei ole varaa entisiinkään?
Ihan uteliaisuudesta. Miksi haluat elää entistä köyhempää elämää, kun jo nyt on pari lasta, joihin ei tunnu kelan tuista ja työssäkäynnistä huolimatta löytyvän rahaa?
Tuttavapiirissä pariskunta, jotka aloittivat lasten pykäämisen jo kesken opiskelun ja välillä oli rahat niin tiukassa että ei ollut varaa tulla kahville, kun ei ollut autossa bensaa ja kahvi kotoa loppu. Tupakkaa toki on aina ollut.
Nyt ovat töissä, mutta lasten kummit saavat monta kertaa vuodessa listan mitä lapsi milloinkin tarvitsee, kun ei ole varaa ostaa itse.
Jos joku kaveri järjestää juhlat, on aina pohdittava saavatko lapset hoitoon kun ei oikein ole tukiverkkoa ja onko juhliin vara edes osallistua. (Esim. polttarit, synttärit tms).
Jos johonkin menee muutama kymppi on siitä saatava tietää monta kk etukäteen että voidaan harkita osallistumista.
Tilanne on siis tämä, ja ei kun pitää vielä lisää lapsia tehdä. Miksi joku haluaa itkeä itsensä uneen rahaongelmien ja väsymyksen vuoksi (kuulunut näiden lapsellisten suusta) ja silti suunnitellusti tehtailla lisää lapsia? Sitten lapselle taas vähintään neljä eri kummia jotta saadaan uudet kurahousut ja reppu. Hieno elämä lapsella?
Kommentit (53)
Olen myös ihmetellyt sitä, että tehdään lapsia lisää, vaikka ei jakseta hoitaa sitä yhtäkään, ja parisuhdekkin on retuperällä.
Vierailija kirjoitti:
Mulle tulossa viides lapsi. Teen lisää lapsia niin kauan kun perse kestää. Tykkään hypätä aina muutamaksi vuodeksi pois oravanpyörästä ja ”maata kotona” vauvan kanssa. Isommat tarhassa ja koulussa. Helppoa on olla suomalainen, kun yhteiskunta tukee vanhempanrahoilla, asumistuella, elatustuella, päivähoidolla, yksinhuoltajakorotuksella ja välillä jopa harkinnanvaraisella tai ehkäisevällä ttt:lla. (Juuri sain maksarin uuteen pesutorniin, jonka ehkä myyn jossain vaiheessa eteenpäin jos/kun en tartte). Miksi pitäis raataa perse ruvella töissä vuositolkulla kun saman rahan saan kotona maatessa ja vauvaa hoitaessa? Toki raha ja yhteiskunnan tuet eivät ole ainoa syy tehdä lisää lapsia. Tärkein syy on siinä että rakastan lapsia!!!!
Kuulostaa siltä, että vanhempien lastesi elämässä koulun tai päiväkodin ulkopuolella ei ole paljon kehumista.
Ap, tunnistan tilanteen. Tiedän perheitä, joissa on pätkätöitä, työttömyyttä ja valitusta, ettei rahat riitä. Olen miettinyt itsekin, miten he uskaltavat tehdä lapsia epävarmaa tilanteeseen. Oma lukunsa sitten ovat nämä neljä lasta, kolme isää -yh:t.
Olen tullut siihen tulokseen, että tykkäävät, kun perheessä on vauva. Saa nähdä uuden pienen elämän alun, elämän jonka on itse luonut. Tämä on aika söpöäkin. Oma äitini oli sitä mieltä että vauva-aika on ihan yhtä valvomista ja helvettiä. Lisäksi hän hoki mummoni kanssa "on ne lapset kivoja ku ne isoiksi saa". Itse olen tuon opin sisäistänyt, mutta huomaan joidenkin naisten nauttivan vauva-ajasta eli näemmä meitä on erilaisia.
Sitten, moni nainen ei tule saavuttamaan urallaan mitään kummoista, joten ne 3-4 lasta on se ainoa meriitti.
Ja kolmanneksi, pääsee pois raskaasta duunista vähäksi aikaa eikä tarvi ainakaan vuoteen hakea töitä.
Semmoista pohdintaa, itselläni ei ole lapsia ja varmaan jää tekemättä. Ei harmita, muistan äidin ja mummon opit ;)
Vierailija kirjoitti:
Mulle tulossa viides lapsi. Teen lisää lapsia niin kauan kun perse kestää. Tykkään hypätä aina muutamaksi vuodeksi pois oravanpyörästä ja ”maata kotona” vauvan kanssa. Isommat tarhassa ja koulussa. Helppoa on olla suomalainen, kun yhteiskunta tukee vanhempanrahoilla, asumistuella, elatustuella, päivähoidolla, yksinhuoltajakorotuksella ja välillä jopa harkinnanvaraisella tai ehkäisevällä ttt:lla. (Juuri sain maksarin uuteen pesutorniin, jonka ehkä myyn jossain vaiheessa eteenpäin jos/kun en tartte). Miksi pitäis raataa perse ruvella töissä vuositolkulla kun saman rahan saan kotona maatessa ja vauvaa hoitaessa? Toki raha ja yhteiskunnan tuet eivät ole ainoa syy tehdä lisää lapsia. Tärkein syy on siinä että rakastan lapsia!!!!
Onko äidinkielesi somali?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos perheellä on auto niin ei oikeasti ole rahasta pulaa. Auto maksaa järkyttäviä summia joka kuukausi.
Auton omistamisella mahdollistuu asuminen paljon halvemmalla syrjemmässä. Ylläpito, verot ja bensa on edelleen halvempaa kuin asuminen keskustassa
Jos ei Helsingistä ja Tampereesta puhuta, niin keskustassa tai sen lähellä asuminen ei ole mitenkään erityisen kallista. Keskustoissa asuu paljon opiskelijoitakin.
En ole lukenut koko ketjua, mutta tuli vaan aloituksesta mieleen, että moni saattaa kokea synttärilahjan tai polttarikulut talouttaanrasittavina, vaikka samaan aikaan niihin tarvittava summa olisikin - se halutaan vaan käyttää johonkin muuhun. Jotkut käyttävät tekosyynä sitä, että "ei ole varaa", kun ei kehdata sanoa, ettei vaan ole kiinnostusta osallistua. Minustakin tuntuu erikoiselta, että joku ei muka pääsisi kaverin luo kahville, koska bensa on loppu - koska eihän hän sitten pääsisi ikinä mihinkään, edes hakemaan uutta bensaa - joten ehkä se oli vaan tekosyy.
Sen sijaan se, ettei lähde vaikka häihin tai synttäreille lastenhoidon takia, on ihan ymmärrettävä syy. Minä en ole halunnut koskaan palkata ulkopuolista lastenhoitajaa, vaikka rahaa siihen olisikin. Ja kyllä tarvittaessa saisin lasten eri paikkakunnalla asuvat isovanhemmat hoitamaan, mutta en vaan usko, että jonkun häät tai synttärit olisivat itselleni niin tärkeä juttu, että sellaisen takia pyytäisin vanhempieani ajamaan tänne - joten itsekin sanoisin tulemattomuuden syyksi sen, etten saa lastenhoitajaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa siltä, että vanhempien lastesi elämässä koulun tai päiväkodin ulkopuolella ei ole paljon kehumista.
Mitä tarkoitat? Ihan tavallista arkea eletään. Eivät näe nälkää, vaatteet ovat ehjiä ja uusia, harrastuksia on ja aktiviteetteja myös kodin ulkopuolella. Läheisiä ja sisaruksia paljon, kotona oleva äiti, osalla lapsista osallistuva isä.
Tai riippuu toki mihin vertaat. Jeff Bezoksen elämäntyyliin tai taloudelliseen tilanteeseen jos vertaa niin ei ehkä ole ”paljon kehumista”. Jos vertaat Gambian slummissa elävän asunnottoman orpolapsen elämään, niin erityisenkin loistokkaasti pyyhkii mun lapsilla!!
Työttömyyskorvaus 690e, asumistuki tonnin vuokraan 630e, elarit 4x 167euroa, lapsilisä yli 500e. Kyllä sillä lapset elättää.
Suomi tarvitseekin lisää lapsia; ei ratkaisu ole, että ke ener it niitä tekee.
Perhetuet ja lapsilisät kuntoon; Suomeen mahtuu hyvin 10 milj. suomalaista.
Vierailija kirjoitti:
Minua ihmetytti jutussa se, että molemmat vanhemmat siis käyvät töissä, eikä silti ole varaa mihinkään ylimääräiseen, eikä aina niihin tarpeellisiinkaan. Mitään suuria tuhlareitakaan vanhemmat eivät ilmeisesti aloituksen mukaan olleet, jos suurin tuhlauskohde on tupakka. Jotain vikaa on yhteiskunnassa, jos lapsiperhe ei elä kahden ihmisen tuloilla. Ei ihme, ettei tähän maahan synny lapsia.
Ei minullakaan ole varaa esim. maksaa toisten polttareita tai ostaa kavereille kalliita synttärilahjoja, koska haluan käyttää nekin rahat oman perheen menoihin. Vien mieluummin lapseni ulkomaanmatkalle kuin maksan jonkun morsmaikun polttareita. Etenkin kun itse en ole pitänyt polttareita, en järjestä synttäreitä itselleni, en pitänyt vauvajuhlia aikoinaan enkä muutenkaan, eli en myöskään tasapuolisesti sitten itse saa (tai ostata muilla) tällaisia lahjoja.
Eli me eletään kyllä minun tuloillani, mutta en ole kovin halukas jakelemaan niistä muille.
Minun palkastakin ne somaliperheet käy Lidlissä ja ostaa viikon tarpeet mussukoille. Verorahat hyvään käyttöön.
Joillain on tuollainen elämäntapa että valitetaan köyhyyttä ja suorastaan oletetaan että yhteiskunnan ja kaikkien tuttujen kuuluu maksaa koko ajan. Oikein pyydetään kavereilta ja jopa valitetaan jos saatu ei ollutkaan tarpeeksi hyvää. Koko ajan lainaillaan sieltä täältä, ei makseta takaisin ja pitkät sepustukset mitä kaikkea nyt taas on. Tuista otetaan kaikki irti, avopari asuu eri osoitteissa että saadaan eniten tukia ja Kelalle väärennetään tiliotteita. Tupakkaan ja päihteisiin kyllä riittää ja lapsia tehdään holtittomasti. Elämämhallintaongelmia mutta ärsyttää miksi muiden pitäisi loputtomiin vaan rahoittaa ja ymmärtää?
Ei teitä onneksi niin hirveesti ole. Keskimääräinen suomalainen nainen synnyttää 1,4 lasta.