Oikeakätinen mutta vasenjalkainen lapsi
Onko muilla tällaisia lapsia? Olen miettinyt, olisiko oikeasti vasenkätinen mutta ehkä päiväkodissa tms. ohjattu käyttämään oikeaa kättä. Käsiala tosi huonoa eikä tykkää piirtää. Onko muuta keinoa selvittää, kun tuupata kynä vasempaan käteen ja katsoa, mitä tulee?
Kommentit (26)
Olen vasenjalkainen, oikeakätinen. Jääkiekkomaila on right
Mä olen oikeakätinen. Hypin lapsena pituutta ja korkeutta vasemmalla.
Olen oikeakätinen ja ponnistusjalkani on vasen. Mutta jos ajattelen, että pitäisi pallo potkaista tarkasti johonkin, potkaisisin oikealla. Käsittääkseni tuki- tai ponnistusjalka on nimenomaan se jalka joka ei ole se "jalkaisuus" ihmisellä kuten täällä jo selitettiinkin - on helpompi toimia vain tukena kuin vaikka potkaista tarkasti.
Muuten nuo kätisyydet onkin jännä juttu. Kuopukseni oli vauvana selvästi vasenkätinen, sillä kun hän alkoi tarttua esineisiin, hän tarttui aina vasemmalla. Jossain vaiheessa hän itse keksi, että on oikeakätinen eli alkoi esim. piirtää oikealla kädellä. Kotona ei ole tähän mitenkään ohjattu ja tuskin nykypäivänä kerhossakaan. Kaiken muun hän tekeekin vasenkätisen tavoin eli piirtää ympyrän kuin vasenkätinen, sählyssä pelaa vasenkätisen mailalla, koska lyö paremmin siltä puolelta jne. Kun hän opetteli esim. pelaamaan sulkapalloa, maila oli aluksi vasemmassa kädessä, jotta osui palloon. Kun alkoi ajaa pyörällä yhdellä kädellä kiinni pitäen, ei voinut aluksi irrottaa vasenta kättä. Uudet taidot on pitänyt aina opetella ensin vasemmalla kädellä ennen kuin on siirtänyt oikealle kädelle. Käsiala on kohtalaisen luokaton. Olen koettanut lapselta kysellä, muistaako hän, miksi alkoi kirjoittaa oikealla kädellä, mutta ei hän enää muista eikä vaikuta, että siihen mitään painostusta olisi liittynyt. Käytännössä hän on molempikätinen. Sitä olen miettinyt, miksi on niin tärkeää, että kätisyys vakiintuu, kun muistaakseni sitä neuvolassakin udeltiin? Minä ainakin olisin ihan tyytyväinen, jos osaisin tehdä vasemmallakin kädellä jotain, olen ihan umpioikeakätinen.
Mitä tarkoittaa vasenjalkainen?
Jos vaikka potkitaan palloa niin oikeassa jalassa on enemmän voimaa, mutta vasemmassa tarkkuutta. (Olen oikeakätinen).
Vierailija kirjoitti:
Mitä tarkoittaa vasenjalkainen?
Jos vaikka potkitaan palloa niin oikeassa jalassa on enemmän voimaa, mutta vasemmassa tarkkuutta. (Olen oikeakätinen).
Tarkoitin siis kirjoittaa, että minulla on. Ei yleisesti.
Oikeakätinen poika, umpivasuri futaaja. Erinomainen käsiala, tosin on ihan oikeasti käyttänyt aikaa sen kehittämiseen. Ja ihan omasta tahdostaan.