Koronan kanssa kauppaan?
Jos todetaan korona, miten voi käydä kaupassa? Minulla ei ainakaan ole varaa mihinkään kotiinkuljetuksiin. Onko jiku sivusto, jonka kautta voi etsiä vapaaehtoisten apua?
Kommentit (206)
Mä ajattelin lähteä tyräni kanssa kauppaan. Käsi kädessä tietysti.
ValoPallo kirjoitti:
kurjuuden tyy sija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyt vaan normaalisti kaupoissa. Maski vaan naamalle niin ei tartuta
Pakkohan se on kun ei ole yhtään ystäviä ja sukulaisuussuhteet on kaukana, kun on pätkätöiden perässä vaeltanut onnea etsimään ja löytänyt vain työttömyyttä.
Ihan sama kuin kovassa influenssassa on pitänyt yksin raahautua ostoksille. Sossusta tai terkkarilta saa vain voivottelua ja puhelinnumeroita toisilleen. Ei kukaan auta jos sairastuu ja on yksin.
Sama töihin. Jos on vähän yskää ja nuhaa ja kuume on laiha, niin voi töitä tehdä. Muuten ei ole luvassa jatkopätkää pätkähommille.
Tätä se on ollut. Ei löydy mitään käytännön apua koronaa sairastavalle. Nälkään pitäisi kuolla kotonaan helvetti soikoon.
No se. Täällä ollaan otsa kurtussa syyllistämässä, mutta oikeasti. Kuka teistä paremmintietäjistä ja osaajista on käynyt kaupassa tuntemattomalle koronapotilaalle? Helppohan se muita on arvostella, kun se ei oikeastaan vaadi itseltä mitään. Eli nyt tämän palstan paheksujat kipin kapin ilmoituksia väsäämään, että autatte ilomielin sairastuneita. Heti tänään ja sunnuntaina.
En tunne ketään kuka kävisi mun puolesta ja omakin aika on niin tiukilla että en kyllä edes veisi naapurin roskia jos pyytäisi. En edes moikkaa naapureitani.
Mee kauppaan vaan. Sillä maskilla sä et tee mitään.
ValoPallo kirjoitti:
kurjuuden tyy sija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyt vaan normaalisti kaupoissa. Maski vaan naamalle niin ei tartuta
Pakkohan se on kun ei ole yhtään ystäviä ja sukulaisuussuhteet on kaukana, kun on pätkätöiden perässä vaeltanut onnea etsimään ja löytänyt vain työttömyyttä.
Ihan sama kuin kovassa influenssassa on pitänyt yksin raahautua ostoksille. Sossusta tai terkkarilta saa vain voivottelua ja puhelinnumeroita toisilleen. Ei kukaan auta jos sairastuu ja on yksin.
Sama töihin. Jos on vähän yskää ja nuhaa ja kuume on laiha, niin voi töitä tehdä. Muuten ei ole luvassa jatkopätkää pätkähommille.
Tätä se on ollut. Ei löydy mitään käytännön apua koronaa sairastavalle. Nälkään pitäisi kuolla kotonaan helvetti soikoon.
No se. Täällä ollaan otsa kurtussa syyllistämässä, mutta oikeasti. Kuka teistä paremmintietäjistä ja osaajista on käynyt kaupassa tuntemattomalle koronapotilaalle? Helppohan se muita on arvostella, kun se ei oikeastaan vaadi itseltä mitään. Eli nyt tämän palstan paheksujat kipin kapin ilmoituksia väsäämään, että autatte ilomielin sairastuneita. Heti tänään ja sunnuntaina.
Minä, erityisesti viime keväänä kun ihmiset ja kaupat ei vielä olleet ehtineet varautua ja kotiinkuljetuksissa oli jonoa. Täällähän nimenomaan on esitetty vaihtoehtoja tilanteisiin, sen sijaan että karanteenissa oleva vaan käpertyy surkuttelemaan kun kukaan ei tule ovelle tarjoamaan apua.
Maski vaan naamalle ja pidä turvavälit osaltasi kunnossa.
Loppuuko kaikilta aina ruoka samalla hetkellä kun todetaan korona. Ja juuri näillä sairastuneilla ei ole turvaverkkoa tai varaa kotiinkuljetukseen.
Toivokaa etten saa koronaa, koska mun on käytännön syistä pakko lähteä kauppaan ihan kuten infuenssan iskiessäkin. Ei kukaan tässä maassa auta ja mitään apupalveluja ei ole saatavilla.
Mulla ei yksinkertaisesti ole varaa tilata mitään palveluja.
Tarviin ilmaista palvelua.
Laivalla olisitte voineet soittaa respaan ja kertoa tilanteen. Olisivat tuoneet teille hyttiin ruokaa.
Turussa olisitte vuokranneet auton.
Junassa teidän olisi ehdottomati pitänyt kertoa viereen änkeäville olevanne terveysriski!!!
Ruokaa olisitte voineet tilata kotiin. Esim. pitsoja toimitetaan kotiin. Parilla pizzalla olisitte hyvin selvinneet tiistaihin.
Ihminen kykenee nukkumaan ilman patjaa. Ei se ole mukavaa, mutta pakon edessä onnistuu.
Vierailija kirjoitti:
Loppuuko kaikilta aina ruoka samalla hetkellä kun todetaan korona. Ja juuri näillä sairastuneilla ei ole turvaverkkoa tai varaa kotiinkuljetukseen.
Amerikassakin korona on aiheuttanut eniten tuhoa köyhimmässä väestössä.
Juuri käytännön syistä.
Kuka käy kaupassa ja mihin on varaa??? Nämä asiat kuntoon niin saataisi korona kuriin.
Tässäkin maassa on paljon sisukkaita ihmisiä jotka on käyneet pätkätöissä kuumeessa ja yskässä, kun työnantaja on ahneuksissaan sitä halunut.
Tämä on ollut rutiini jo yhden sukupolven ajan. Korkeintaan vanhemmat ihmiset ovat ihmetelleet miksi pitää kipeänä tulla töihin, mutta nykyään on ollut niin.
Samasta syystä se kauppakäynti ei ole mikään synti jos sinne yskässä on mennyt. Kun on vaadittu töihinkin menemäänIIIII
Vierailija kirjoitti:
Laivalla olisitte voineet soittaa respaan ja kertoa tilanteen. Olisivat tuoneet teille hyttiin ruokaa.
Turussa olisitte vuokranneet auton.
Junassa teidän olisi ehdottomati pitänyt kertoa viereen änkeäville olevanne terveysriski!!!
Ruokaa olisitte voineet tilata kotiin. Esim. pitsoja toimitetaan kotiin. Parilla pizzalla olisitte hyvin selvinneet tiistaihin.
Ihminen kykenee nukkumaan ilman patjaa. Ei se ole mukavaa, mutta pakon edessä onnistuu.
Olisin voinut, muttei huvittanut. Miksi olisin tehnyt sen? Ethän sinäkään minulle kauppaan mennyt. En nyt vain ole niin epäitsekäs ja jokin minussa kertoo, ettet sinäkään ole.
Vierailija kirjoitti:
Maski vaan naamalle ja pidä turvavälit osaltasi kunnossa.
Pakkohan se on.
Ruokaa on sairaan saatava tai sairaus pahenee, kun paastoaa.
Hyvät ihmiset. On helppo arvostella ja tietää paremmin. Jokainen esitetty ehdotus koskee sitä, että joku muu kuin minä voi auttaa. Fb-ryhmä, naapuri, sukulainen joku. Joku. Muu. Kuin. Minä. Silti ollaan suu vaahdossa meuhkaamassa että jonkun muun kuin minun pitää:pysyä kotona vaikkei ole ruokaa. vuokrata auto, että mun napa ei sairastu. Nukkua paljaalla lattialla, että minä en saa flunssaa, joka covidkin on. Maksaa kotiinkantomaksut. Tehdä sitä ja tehdä tätä. Jonkun Muun Pitää Toimia Oikein. Minun sen sijaan ei tarvi tehdä muuta, kuin vaatia. Jos haluat, että joku muu pysyy kotona niin auta nyt ihmeessä sitä jokua pysymään siellä. Jos Sinä Haluat, niin Sinä Myös Toteutat.
Mä itse ymmärrän koronarajoituksia hyvin - käytän maskia, välttelen ihmisjoukkoja ja tiiviitä kontakteja satunnaisesti tapaamieni kavereiden kanssa (tavataan siis käytännössä ulkoillessa ja kahden kesken kunkin kanssa). Silti mä koen tämän koronatartunnan tai -altistumisen mukanaan tuoman karanteenin ongelmalliseksi etenkin meille yksin asuville. En olisi sitä ensimmäisenä missään nimessä rikkomassa, jos sellaiseen joutuisin, mutta huolettaa, miten se sujuisi.
Muutaman päivän kotivara on, mutta ei asuntoon voi viikkokausien ruokavarastoa säilöä (tai voi, jos on hulppeat säilytystilat, harvalla varmaan on). Mulla ei ole sukulaisia tällä seudulla. Naapureita en tunne niin läheisesti, että oltaisiin avunpyyntöväleissä. Pari mainitsemaani kaveria on, mutta eivät he ihan vieressä asu. Jos he haluavat vältellä julkisia yms., niin eivät he saa toimitettua minulle ruokaa kovinkaan helposti (ovat autottomia). Toinen kaverini itse asiassa paheksui syvästi erästä tuttuaan, joka oli käynyt kaupassa koronatartunnassa, "olisi pyytänyt jotain ystäväänsä" - mutta itse hän ei ollut halunnut tämä ystävä olla, koska ei halua altistaa itseään yhtään enempää kuin on pakko.
Ei tämä ole helppo yhtälö. Sitten jos kuvioon lisää sen, että flunssassakaan ei saisi oikeastaan asioida kodin ulkopuolella, jottei se tartu sivullisiin ja aiheuta ylimääräisiä koronatestauksia, niin toivottavasti te tiiviin tukiverkoston omaavat ihmiset ymmärrätte, että näiden asioiden pohdinta ei ole ilkeyttä, tyhmyyttä tai koronan väheksyntää. Pohdinta nyt vain tuntuu välttämättömältä, koska helppoja ratkaisuja ei ole. Toimiville ja turvallisille vaihtoehdoille olen avoin. :)
Vierailija kirjoitti:
Toivokaa etten saa koronaa, koska mun on käytännön syistä pakko lähteä kauppaan ihan kuten infuenssan iskiessäkin. Ei kukaan tässä maassa auta ja mitään apupalveluja ei ole saatavilla.
Toivon, että saat sen ja lähdet paremmille metsästysmaille.
ValoPallo kirjoitti:
Hyvät ihmiset. On helppo arvostella ja tietää paremmin. Jokainen esitetty ehdotus koskee sitä, että joku muu kuin minä voi auttaa. Fb-ryhmä, naapuri, sukulainen joku. Joku. Muu. Kuin. Minä. Silti ollaan suu vaahdossa meuhkaamassa että jonkun muun kuin minun pitää:pysyä kotona vaikkei ole ruokaa. vuokrata auto, että mun napa ei sairastu. Nukkua paljaalla lattialla, että minä en saa flunssaa, joka covidkin on. Maksaa kotiinkantomaksut. Tehdä sitä ja tehdä tätä. Jonkun Muun Pitää Toimia Oikein. Minun sen sijaan ei tarvi tehdä muuta, kuin vaatia. Jos haluat, että joku muu pysyy kotona niin auta nyt ihmeessä sitä jokua pysymään siellä. Jos Sinä Haluat, niin Sinä Myös Toteutat.
Niin toteutankin. Olen esimerkiksi käynyt sukulaiselle ruokakaupassa, vienyt kaverille työkaluja ja kirjoja postilaatikkoon sekä itse tilannut ruokaa kotiin kun vuorostani olin karanteenissa. Ei kuitenkaan liene järkevää että lähtisin auttamaan ap:tä mahdollisesti toiselle puolelle Suomea, joten jäljelle jäävä keino on antaa ideoita mitä muutakin voi tehdä kuin ruikuttaa.
Vierailija kirjoitti:
ValoPallo kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ValoPallo kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ValoPallo kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ValoPallo kirjoitti:
Nyt voitte sitten teilata minut. Tultiin jouluna miehen kanssa joulun aikaan su ulkomaantöistä kotiin. Ruotsissa tehty testitulos näytti positiivista kun oltiin laivalla matkalla Suomeen. Onneksi oli hytti ja laiva liki tyhjä. Käytiin syömässä, koska oltiin oireettomia. Pidettiin 4 m turvavälit, maskit ja kumihanskat (oikeasti) ja laivalla oli vielä kertakäyttöatulat, joilla ruoka nostettiin ja ne heitettiin heti käytön jälkeen roskiin. Pöydät oli katettu kauas toisistaan ja syöjiä oli arviolta 20. Koska laivat matkustaa vain turkuun noustiin turussa junaan. Mentiin tyhjään vaunuun. Vaunuun tuli vieras perhe ihan viereisille penkeille, vaikka vaunu oli ihan tyhjä. Antoivat lastensa viilettää miten sattuu. Ruotsissa ollessa oltiin ostettu verkossa asunto. Asuntoon jouduttiin ostamaan patjat ja lakanat. Ja ruokaa. Sunnuntaina mikään palvelu ei toimi, naspureita ei tunnettu, eikä helsingissä asu ystäviä/sukulaisia. Tilattiin netistä prisman ruokakassit ja ne tuli aikaisintaan tiistaina. Tilattiin sieltä myös astioita kattiloita ym. Mutta perusjuttuja oli kaupasta käytävä. Maskit päässä toinen kävi. Suomalaiset tunki lähelle. Sitten vasta alkoi karanteeni. Seurasin lehdestä alueeni tartuntatilastoja kuukauden ajan. Ei tullut piikkiä. Alueeni pysyi liki koronattomana, vaikka olimme ilmoittaneet tartunnan. Tiedän, että tämä herättää raivoa, mutta en nyt näe, miten muuten olisimme voineet toimia.
Eli oltiin ostettu asunto suomesta.No ihan syystä teilataan. Lähtökohtaisesti olisi tietysti pitänyt sairastaa se korona ennen kuin lähditte matkustamaan julkisilla. Noin muuten olisit esimerkiksi voinut vuokrata auton sen sijaan että matkustitte junalla. Syödä hytissä eikä laivan ravintolassa. Ruuat olisi voinut tilata niin paljon etukäteen, että ei olisi tarvinnut käydä ensi hätään kaupassa. Teidänhän olisi joka tapauksessa pitänyt olla karanteenissa ulkomailta tullessa ilman koronatartuntaakin, joten turha sanoa että ei voinut ennakoida. Kai myös ymmärrät että mistään lehdistä et voi saada omalletunnolle puhdistusta, et voi tietää miten monta tartuntaa saatika niistä jatkotartuntaa muillakin alueilla olette aiheuttaneet.
Ei ne sunnuntaina kauppakasseja ja patjoja kenellekään kotiin tuo edes etukäteen tilattuna. Jospa yrittäisit kuvitella itsesi tuohon tilanteeseen? Odotusarvoisesti ei uskottu olevamme sairaita. Molemmat yli 50 v eikä oireita. Otettiin varmuudeksi ruotsissa testit, ettei sitten tarvitsi suomessa odottaa tietoa niin pitkään.
No oliko se matka sitten pakko tehdä sunnuntaina, kun edelleenkään karanteenivaatimus nyt ei olisi pitänyt olla yllätys. Ja olen muuten itsekin muuttanut karanteenissa ollessani, joten tiedostan kyllä minkälaista suunnitelmallisuutta se vaatii.
Mun elämä ja ajatukset ei pyöri koronan ympärillä, kun on muutakin, joten rehellisesti sanottuna ei tullut mieleen. Kaikkialla ei olla noin hysteerisiä, kuin Suomessa, joten korona voi jopa unohtua ja etenkin siihen varautuminen. Sellaista sattuu, se ei ole tahallista. Tein mielestäni voitavani tuossa tilanteessa.
Unohtaminen nyt on naurettava tekosyy jos seuraa yhtään mitään mediaa. Sinäkin näköjään vähintään tätä palstaa. Ei minunkaan elämä pyöri koronan ympärillä, mutta osaan käyttää arkijärkeä ja ennakoida tilanteita. En haluaisi tietoisesti asettaa muuttoni takia muita ihmisiä vaaraan, mielestäni siihen ei ole kenelläkään oikeutta.
olennseurannut tätä palstaa nyt viikon, koska olen lomalla. Kävin Ranskassa toissaviikolla ja viivyin viikon tyttäreni luona. Muutenhan täällä ei mitään oikein voi tehdä. Joulun alla oli kiireinen työjakso. Tiesin toki koronasta ja rajoituksista, mutta se ei todellakaan ole päälimmäisrnä mielessäni. Luen mieluumin muita uutisia. Eli ei. Vauva. fi ei tosiaankaan voinut valistaa minua tuolloin.
Huhhuh, todellakin olet uutispimennossa, jos ei vuoden jauhamisen jälkeen ole vielä sisäistynyt mitä maailmalla tapahtuu. Taidat olla umpipöljä.
On toinenkin vaihtoehto. Minua ei kiinnosta. Maapallolla on liikaa ihmisiä ja on mielestäni hyvä, että osa ylimäärästä kuolee. Mulle olis ollut ok, jos korona olis tappanut minut, koska kuolen mieluumin flunssaan, kuin syöpään tai vuosien dementian kourissa ala-arvoisessa hoidossa Suomen vanhainkodeissa. Flunssaan kuoleminen on nopeampaa ja armeliaampaa kuin kumpikaan edellä mainitsemistani ja lisäksi myös edullisempaa yhteiskunnalle.
Vierailija kirjoitti:
ValoPallo kirjoitti:
Niin toteutankin. Olen esimerkiksi käynyt sukulaiselle ruokakaupassa, vienyt kaverille työkaluja ja kirjoja postilaatikkoon sekä itse tilannut ruokaa kotiin kun vuorostani olin karanteenissa. Ei kuitenkaan liene järkevää että lähtisin auttamaan ap:tä mahdollisesti toiselle puolelle Suomea, joten jäljelle jäävä keino on antaa ideoita mitä muutakin voi tehdä kuin ruikuttaa.
Paikkakunnallasikin saattaa olla tuntemattomia, joita pystyt auttamaan. Juuri niitä, joilla ei ole ketään apunaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivon, että saat sen ja lähdet paremmille metsästysmaille.
Olen saanut sen jo. Vuosi sitten todennäköisesti saatoin tartuttaa kauppareissuilla Pasilan alueella ihmisiä lähiliikenteessä tietämättäni, kun ei testejäkään ollut tarjolla vielä.
Pakko oli lähteä lenssussa kauppaan kuten ennenkin.
Toki nyt parhaani mukaan välttelen, mutta pakko lähteä jatkossakin kauppaan, jos kukaan naapureista ei vastaa ovikellosoittoihin ja kukaa ei auta.
Ei näissä asioissa yleensä ihmiset auta.
Minä selvisin kahden kuukauden yskällä. Välillä yskin verta, mutta sitkeesti kävin töissäkin kuten ennenkin.
Mitään työterveyttä ei mun pätkähommissa tarjota. Jos ei työt maita, niin aina löytyy uusia tulijoita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Amerikassakin korona on aiheuttanut eniten tuhoa köyhimmässä väestössä.
Juuri käytännön syistä.
Kuka käy kaupassa ja mihin on varaa??? Nämä asiat kuntoon niin saataisi korona kuriin.
Tässäkin maassa on paljon sisukkaita ihmisiä jotka on käyneet pätkätöissä kuumeessa ja yskässä, kun työnantaja on ahneuksissaan sitä halunut.
Tämä on ollut rutiini jo yhden sukupolven ajan. Korkeintaan vanhemmat ihmiset ovat ihmetelleet miksi pitää kipeänä tulla töihin, mutta nykyään on ollut niin.
Samasta syystä se kauppakäynti ei ole mikään synti jos sinne yskässä on mennyt. Kun on vaadittu töihinkin menemäänIIIII
Itsekkyyden takia tämä tauti tulee jatkossakin tarttumaan, kun ei auttajia näy lähimain. Naapurit eivät vastaa kirjeisiin ja ovikellosoittoihin.
Tarvittaisi niitä auttavia naapureita nyt kovaa. Ei naapurit auta enää.
t. ei sukua lähimain, ei ystäviä, naapurit ei vastaa vain
Huhhuh, todellakin olet uutispimennossa, jos ei vuoden jauhamisen jälkeen ole vielä sisäistynyt mitä maailmalla tapahtuu. Taidat olla umpipöljä.