Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kestävän kehityksen 12 V -aurinkosähköjärjestelmä

Vierailija
23.03.2021 |

Olen hankkimassa mökille aurinkosähköjärjestelmää, jonka tarkoituksena olisi mahdollistaa riitävästi lukuvaloa sekä satunnainen kännykän ja tietokoneen lataaminen. 100 W - 200 W paneeli akun ja oheistarvikkeiden kanssa riittää hyvin tarpeisiini. Asennuksenkin uskon kykeneväni tekemään itse.
Netti näyttää olevan pullollaan tuon kokoluokan laitteistoja joko erillisosina tai yhdeksi paketiksi koottuna.
Ongelmana on kuitenkin se, että suurin osa aurinkosähköjärjestelmistä on kiinalaisia, eivätkä ne kestä lähempää eettistä tarkastelua. Kiinalaisten laitteistojen tarkkaa alkuperää on mahdoton jäljittää ja ne tulevatkin usein pakkotyötehtaista, joissa työskentelee muun muassa uiguureja. Myös eurooppalaiset ja amerikkalaiset valmistajat käyttävät enimmäkseen kiinalaisia komponentteja, joiden eettisyyttä on lähes mahdoton varmistaa.
Sinänsä aurinkoenergian hankkimisen pitäisi olla ekoteko, mutta edellä mainitut ihmisoikeusloikkaukset tekevät asiasta turhan kimurantin. Osaako joku kertoa miten löydän otsikon mukaisen pienen mittakaavan aurinkosähkösähköjärjestelmän, joka on valmistettu eettisesti kestävin perustein?

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
23.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et mitenkään. Vaikka ostaisit saksassa rakennetun järjestelmän tuplasti kalliimmalla niin jossain vaiheessa ketjua on lasten riistoa yms.

Vierailija
2/3 |
23.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen länsimaalainen hyötyy koko ajan välillisesti kehittyvien maiden riistosta. Se on niin kiinteänä osana koko tuotantoketjua että aina jokin komponentti on riistetty jostain.

Se pitää hyväksyä tai muuttaa kehitysmaahan itse.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
23.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähes jokainen nykypäivän elektroninen laite on tehty kiinassa. Ihan sama, mikä Apple tai Nokia on merkkinä, niin made in china sieltä löytyy. Ja vähintäänkin komponentit tulevat kiinasta.

Surullista mutta totta.