Kuinka tiukat säännöt hautausmailla on kiven/muistoesineen suhteen?
Itse olen joskus miettinyt millaiset hautajaiset haluan ja erityisesti viimeisen leposijan. Jostain syystä poltto tuntuu minusta pahalta, haluaisin hiljaksiin lahota. Tämä varmaan onnistuu nykyisessä kotikunnassa, pieni paikkakunta ja tilaa hautuumaalta löytyy. Mutta en halua kiveä vaan rautaisen ristin, sellaisen mitä vanhoilla hautausmailla näkee, hieman kruusattu mutta ei kovin iso tarvitse olla. Onko kenelläkään tietoa, onko tuo mahdollista toteuttaa? Ja mitä itse olette miettineet kuolon kohdatessa haluavanne?
Kommentit (13)
Vierailija kirjoitti:
Minä haluan haudalleni muistomerkiksi vanhat toyotan talvirenkaat pinossa.
Ideasta saisi kehiteltyä varmasti hienon monumentin. VPK-kaverini kuoli ja hänen kivensä teetettiin tilaustyönä, siinä on liekin muotoinen läpi ja siihen istutettu keltaista ja punaista lasia, todella upea auringon valossa ja sopi nuoren ihmisen viimeiseksi sijaksi. Toivoisin enemmänkin vapauksia kiville ja risteille, niihin lyödään kuitenkin tuhansia euroja kiinni ja haudoilla käydään vuosikymmenien ajan, joten saisi olla enemmänkin kauneutta eikä sitä tavallista kyyhkyä ja harmaata kiveä
Seurakunnilla on vaatimuksensa, itse olen juuri ostamassa siksi harmaata hautakiveä tietyssä koossa.
Kysyy sieltä seurakunnasta eikä vauva.fistä.
Hienoa, ittellensä väsää muistomerkkiä. Aika paljastavaa.
Tietääkseni tuollainen vanha risti käy. Olen nähnyt uusiakin ristejä hautuumailla, tosin ei juuri tuollaisia vanhan aikaisia. Mutta tuskin sitä kukaan tai mikään taho kieltää.
Itse haluaisin sellaisen luonnollisen kokoisen falloksen siihen kiven nyppylälle.
Vierailija kirjoitti:
Pienoismallit ehkä onnistuu
Mä haluaisin haudalleni istumapenkin. Ja siihen penkkiin saisi monta laattaa, jos muita haudataan. Tai jos laitetaan kivi, niin siihen voisi kaivertaa mun kuvani ja jotain tekstiäkin. Englantilaisilla hautausmailla on sellaisia, ja patsaita, hautaholveja, kiviä, tekstejä kivissä.
Suomalaiset hautausmaat on tosi tylsiä.
Käsittääkseni risti kyllä hyväksytään. Muistaakseni haudalla ei ole pakko olla muistokiveä.
Hautaustoimistoissa on malliluettelot joista hautakivi tai hautaristi valitaan. Kannattaa käydä katsomassa niin saat asian helposti selvillr
Seurakunnalta tulee tarkat ohjeet. Hautausmailla on vapaita paikkoja eri osissa ja jokaisella osalla voi olla eri määräykset hautakiven koosta ja mallista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ideasta saisi kehiteltyä varmasti hienon monumentin. VPK-kaverini kuoli ja hänen kivensä teetettiin tilaustyönä, siinä on liekin muotoinen läpi ja siihen istutettu keltaista ja punaista lasia, todella upea auringon valossa ja sopi nuoren ihmisen viimeiseksi sijaksi. Toivoisin enemmänkin vapauksia kiville ja risteille, niihin lyödään kuitenkin tuhansia euroja kiinni ja haudoilla käydään vuosikymmenien ajan, joten saisi olla enemmänkin kauneutta eikä sitä tavallista kyyhkyä ja harmaata kiveä
Näyttäisi muutamassa vuodessa aika kirpputorilta tuollainen vapaa hautausmaa.