Onnellisin maa?
Neljättä kertaa peräkkäin. Ihmettelen kommentteja sosiaalisessa mediassa. Ihmiset väittelevät, onko Suomi todellakin onnellisin maa vaiko ei. Ensinnäkin tutkimuksen nimi on virheellinen. Sehän koostuu bkt:sta, terveydenhuollosta, koulutuksesta yms. Mitä se kertoo onnesta? Suomi maailman onnellisin kuvastaa minusta onnellisia yksilöitä mutta tästähän ei ole kyse. On olemassa toinen onnellisuutta mittaava tutkimus, smile space tai joku vastaava. Siinä mitataan ihmisten onnellisuuteen liittyviä tekijöitä ja tutkimuksessa on huomioitu ihmiset itse. Siinä tutkitaan ystävyys ja perhesuhteita, harrastuksia ja vapaa-aikaa, onnentunteen kokemuksia ja työtä. Niitä seikkoja mitkä ovat oleellisimpia kun puhutaan onnesta. Tällä listalla suomi ei ole mahtunut 60 kärkimaan joukkoon. Ihmettelen että ihmiset jaksavat vääntää kommentteja aiheesta, jotka ei korreloi itse tutkimuksen kanssa. Voisko sanoa että Suomi on onnellinen valtio jossa asuu onneton kansa!
Luin kanssa aikanaan kyseisestä tutkimuksesta. Olen samaa mieltä. On väärin puhua onnellisimmista ihmisistä tämän tutkimuksen yhteydessä. Pitkä terve elämä ei takaa onnellista elämää.