Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Särkeekö nivelrikko

Vierailija
22.03.2021 |

Kertokaa kipukokemuksestanne nivelrikkoiset.

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se vielä alkuvaiheessa särje. Mutta kun etenee, niin kipuja tulee levossakin. Mulla oik. polvessa nivelrikko, joka pysynyt kurissa Synvisc-ruiskeilla.

Vierailija
2/10 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on peukalon tyvinivelessä nivelrikko ja onneksi ei ainakaan vielä ole leposärkyä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä särkee. Paljon.

Vierailija
4/10 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkaverilla myös polvissa nivelrikko, meni lääkäriin pyytämään synvisciä. Mutta lääkäri tutkittuaan totesi, että ei olisi enää hyötyä. Nivelrikko oli jo edennyt niin pitkälle, että laitettiin kortisoniruiskeet ja sitten tekoniveljonoon.

Nyt on molemmissa polvissa tekonivelet, kaveri tyytyväisenä eläkkeellä.

Vierailija
5/10 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nivelrikon oireet ei usein etene suoraviivaisesti, niin, että ensin ei kipuja ja sittn ne vähitellen lisääntyvät. Vaan nivelrikkoon kuuluu akuutteja tulehdusvaiheita ja hiljaisia, jopa täysin oireettomia aikoja.

Minullakin oikeassa polvessa nivelrikko, joka äityi vuosi sitten niin pahaksi, että olin täysin yksijalkainen. Polvinivelessä o!i rusaasti nestettä. Röntgenkuvissa näkyi, että vasemassa polvessa on samanlainen artroosi, mutta se on ollut aina oireeton!

Oikea polvi kesyyntyi kuukausien kuluessa, hoitona lepo, polvituki, särkylääkkeet, fysioterapia.

Polvi ei kestä kovaa rasitusta kipeytymättä, muuten on ollut melko säyseä jo puoli vuotta. Olen ymmärtänyt, että polviniveleen liittyvien lihasten vahvistaminen on ensiarvoisen tärkeää. Tällöin jalan liikeradat ovat hallittuja ja nivel ei rasitu turhaan.

Tutullani on nivelrikkoa esim. sorminivelissä. Tähän on syynä osteoporoosi. Hänellä sairaus on siksi erilainen, eikä kipuja oikein voi lievittää kuin lääkkeillä.

Vierailija
6/10 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla alkoi oikeassa polvessa nivelrikko täsmälleen saman ikäisenä kuin äidillä ja siskollanikin, eli 45 vuotiaana vaihdevuosien alkaessa. Alussa se jomotti kävellen jälkeen, sitten jo ajaessakin ja kohta levossakin. En tunnistanut sitä ensin nivelrikoksi, sillä olen urheilullinen ja ajattelin sen tulleen jonkun väärän asennon tai väännön takia. Alussa tulehduskipulääke tuntui auttavan, mutta ei sekään loppujen lopuksi tepsinyt ollenkaan.

Ostin apteekista sitten glukosamiinivalmistetta purkin, mukana oli myös c-vitamiini. Se tuote auttoi todella ja pystyin jo parissa viikossa kulkemaan ihan normaalisti. Nyt saattaa mennä viikkoja ja kuukausiakin, että en edes muista koko nivelrikkoa. Kipulääkkeitä ei ole tarvinnut käyttää kertaakaan tämän valmisteen aloitettua.

7/10 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moninivelrikko ollut jo kymmenen vuotta. Liikekipua ajoittain. Ei leposärkyjä. Polvien rtg-kuvissa kulumamuutokset täysin samassa jamassa kuin 10 v sitten. En käytä mitään lääkkeitä. Liikun paljon ja syön terveellisesti. Ylipainoa on silti.

Vierailija
8/10 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihtelee. Välillä liikekipu vihloo varpaiden ja peukaloiden nivelissä, välillä ei tunnu miltään. Glukosamiini tuntuisi auttavan ainakin jonkin verran.

Vierailija
9/10 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten nivelrikko oireilee sen alkuvaiheessa? Olen nyt 47, ja suvussa on pahaakin nivelrikkoa, vasaravarpaista koukkusormiin. Itsellä on vasemmassa ranteessa rutinaa, mutta ei kipua. Polvi on lenksottanut lapsesta lähtien, mutta ei ole kipeä. Onko tuo rutina oire alkavasta nivelrikosta, vai jotain muuta?

Vierailija
10/10 |
22.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viljaton ruokavalio auttaa kipuun.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme viisi