Onko parempi ilmoittaa lähtevänsä töistä lain sallimalla parin viikon varoitusajalla, vai ilmoittaa esim. kuukausi etukäteen?
Kun kuukausi etukäteen olisi varmaan kohteliaampi, mutta esimiehissä on pari vähän ikävämpää ihmistä, jotka varmaankin käyttävät viimeisen kuukauden piinaamiseen, maanitteluun ja haukkumiseen, jos heille ilmoittaa kuukauden etukäteen.
Kommentit (24)
Virallisen mukaan, ei kukaan halua katsella lähtevää siellä yhtään kauempaa kuitenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Virallinen irtisanomisaika riittää.
Se kaksi viikkoa siis? Jääkö muille paha maku tällaisesta? Haluaisin kuitenkin pysyä väleissä ainakin parin ihmisen kanssa jatkossakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se kaksi viikkoa siis? Jääkö muille paha maku tällaisesta? Haluaisin kuitenkin pysyä väleissä ainakin parin ihmisen kanssa jatkossakin.
Jos irtisanomisaikasi on kaksi viikkoa, niin sitten se kaksi viikkoa. Tarkista etukäteen, mikä se aika on.
Jos työkavereissasi ei ole ketään sellaista, joka sinun pitäisi perehdyttää omiin työtehtäviisi ja perehdytys kestäisi enemmän kuin kaksi viikkoa, ts. jättäisit työkaverin liriin, kukaan ei pahastu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos irtisanomisaikasi on kaksi viikkoa, niin sitten se kaksi viikkoa. Tarkista etukäteen, mikä se aika on.
Kaksi viikkoa on, mutta miten on aiheuttaako nopea lähtö ärsytystä muissakin kuin esimiehissä? Kollegoissa on ollut pari ihan mukavaa ihmistä. Jos he joutuvat setvimään materiaaleitani lähdön jälkeen, enkä ole ehtinyt tehdä heille avustavia selostuksia ja muuta dokumentaatiota luettavaksi ja töideni ymmärtämiseksi, niin meneekö välit heihin?
Vierailija kirjoitti:
Jos työkavereissasi ei ole ketään sellaista, joka sinun pitäisi perehdyttää omiin työtehtäviisi ja perehdytys kestäisi enemmän kuin kaksi viikkoa, ts. jättäisit työkaverin liriin, kukaan ei pahastu.
Työkaverit joutuvat jakamaan tehtäväni lähtöni jälkeen, eikä kukaan heistä osaa osaa niistä eivätkä tule osaamaan, paitsi jos joku ottaa tehtäväkseen vähintään pari vuotta opetella itsekseen uusia asioita. Olen tietyn alan erikoisosaaja, ja firmakin on pienehkö, n. 50 ihmistä.
Miksi välit menisi?
En ymmärrä.
Virallisen mukaan voit mennä.
Perehdytä jo ajoissa. Auta silleen,
Sinä teet omat valintasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työkaverit joutuvat jakamaan tehtäväni lähtöni jälkeen, eikä kukaan heistä osaa osaa niistä eivätkä tule osaamaan, paitsi jos joku ottaa tehtäväkseen vähintään pari vuotta opetella itsekseen uusia asioita. Olen tietyn alan erikoisosaaja, ja firmakin on pienehkö, n. 50 ihmistä.
Joku voida joskus sanoi, että kukaan ei ole korvaamaton.
Eiköhän ne opi ne hommat tekemään. Auta ajoissa, jos tuntuu.
Olen itse ilmoittanut jo hyvissä ajoin, toista kuukauttakin aikaisemmin aikeestani irtisanoutua, mutta varsinaisen virallisen ilmoituksen jättänyt vasta viime tinkaan (esim kahden silloisen viikon irtisanomisajan mukaisesti). Näin on mahdollistunut enemmän aikaa löytää seuraaja, eikä ole niin tylyä kohtelua myöskään työkavereille. Työssäolovelvoitettakaan ei voitane poistaa pelkän etukäteissuunnitelman kertomisen perusteella - työnantajan ”vastatoimenpiteet” ilmeisesti vasta mahdollisia sen virallisen ilmoituksen jälkeen? Hyvä kuva kannattaisi yleensä jättää lähtiessäänkin, ellei kohtelu ole ollut ihan luokatonta. Myös esimiehestä tuo homma varmaan myös kiinni, viitsiikö liian aikaisin ilmaista suunnitelmistaan, jos pelkona loppuajan asiaton kohtelu.
Vierailija kirjoitti:
Miksi välit menisi?
En ymmärrä.
Virallisen mukaan voit mennä.
Perehdytä jo ajoissa. Auta silleen,
Sinä teet omat valintasi.
Ei kukaan suostu mihinkään tuollaiseen perehdytykseen tässä firmassa muuta kuin jos on selvä syy, eli se että olen lähdössä. Juuri siksi kysyn tätä. Jos ilmoitan lähdöstä kuukautta ennen, voin opastaa tiettyjä ihmisiä tekemieni asioiden avainkohtiin, ja kirjoittaa dokumentaatiota asioista. Jos ilmoitan lähdostä kaksi viikkoa ennen, en ehdi muuta kuin kirjoittamaan dokumentaatiota ja sekin jää kesken. Ja jos esimiehet lähtevät "voit pakata veitsesi" -linjalle heti ilmoitukseni jälkeen, niin sitten jää vähäisetkin dokumentaatiot kirjoittamatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku voida joskus sanoi, että kukaan ei ole korvaamaton.
Eiköhän ne opi ne hommat tekemään. Auta ajoissa, jos tuntuu.
Olen oikeasti erikoisosaaja, en ole mikään excelin näpyttäjä toimistotäti. Ainoa keino millä he saavat menetetyn osaamisen nopeasti takaisin, on palkata toinen erikoisosaaja tilalle.
No eihän se ole sun murhe, miten ne pärjää lähtösi jälkeen? Eikä se oo sun työkavereidenkaan murhe vaan esimiesten tehtävä on a) perehdyttää b) hommata osaava työntekijä tilallesi.
Se on kai sen yrityksen ongelma, jos ovat hoitaneet itsensä sellaiseen asemaan, että kukaan ei osaa tehdä hommiasi.
Vierailija kirjoitti:
No eihän se ole sun murhe, miten ne pärjää lähtösi jälkeen? Eikä se oo sun työkavereidenkaan murhe vaan esimiesten tehtävä on a) perehdyttää b) hommata osaava työntekijä tilallesi.
No ei toisaalta olekaan niin... Ärsyttää vaan jos esimiehet sitten haukkuvat minua selän takana ja kääntäjät kaiken minun syykseni.
Onko kaikki työaikasin niin 100% täynnä muuta, ettei ehdi tehdä minkäänlaista dokumentaatiota tehtäviesi ohessa, ennen kuin annata työnantajalle ilmoituksen?
Koita nyt ensin kiristää palkan tuplaus. Ei luulisi olevan vaikeaa.
Lähdet sitten vaikka puolen vuoden päästä...'
Pohdin joskus ihan samaa. Halusin hoitaa kaiken kunnialla loppuun asti. Työnantaja käytti tuon ajan hyväkseen keksimällä erilaisia tapoja päästä näpäyttämään minua lähdön takia. Jatkossa en enää pyri tekemään kuin ihan minimin jostain työpaikasta lähtiessäni.