Uskallatteko antaa verkkokaupassa maksukorttinne numeron?
Itse en uskaltaisi, siis että veloittavat kortilta. Olen aikoinaan tehnyt niin Netflixin kohdalla, nyt ei ole sitä. Mutta jos ei anneta muita vaihtoehtoja kuin kortilta, tai lasku. Laskulla en saa koska ei ole luottotiedot kunnossa. Olisi helppoa saada maksaa suoraan verkkopankissa, niin kuin laskun.
Olenko vähän ylivarovainen? Annatteko verkkokauppoihin korttitietonne?
Kommentit (29)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu niin paljon kaupasta.
Monilla pankeilla on mahdollista määritellä maat, joissa korttia saa käyttä, kuten myös päivittäiset ostorajat yms.
Jos haluaa pelata varman päälle, niin voisi harkita erillistä korttia ja tiliä nettimaksamista varten?
Toista luottokorttia ei saa kun ei ole luottotietoja?!
Ei sen tarvitse olla luottokortti.
Pankkien tarjoama Visa Electron toimii verkkomaksuissa 99% nettikaupoista.
Tietysti toisesta kortista ja tilistä tulee jonkin verran lisää säännöllisiä maksuja, mikä voi olla elämäntilanteesta riippuen nihkeää.
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan ymmärtänyt, miten luottokorttimaksun voi "varmistaa" sillä kortin takaa löytyvällä numerosarjalla? Miten se todentaa, että ostajana on se, jonka tililtä veloitus menee? Tai että kauppias käyttää numerosarjaa vain kerran? Tietoturvaa 1950-luvun usasta?
Ei sitä välttämättä tarvitsekaan.
On kaupasta kiinni, että minkälainen sopimus sillä maksupalveluista.
Esimerkiksi Amazonilla riitti pitkään pelkkä luottokortin numero ja nimi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sen verran varovainen olen, että turvarajat on vain sen verran mitä on noita suoratoistopalveluja.
Voiko siis erikseen asettaa rajat verkkopankkitilauksia varten? Siis tapaukset joissa ottavat kortilta, en nyt tarkoita perinteistä verkkomaksua.
Ainakin kaikissa tileihin kiinnitetyissä Visa Electroneissa on ollut mahdollista.
Nykyään verkkomaksu pitää usein myös hyväksyä vielä erikseen joko pankin mobiilisovelluksella tai verkkopankkitunnuksilla.
Ongelmallisempia tapauksia voivat olla toistuvat maksut, jos on esim. liittynyt jollekin jenkeissä toimivalle kuukausimaksulliselle sivulle. (Yleistä aikuisviihteen tapauksessa.)
Jos on asiallinen sertifikaatti ja ajan tasalla, ei pitäisi syntyä ongelmia. Tiedot löytyy yleensä selaimen vasemmasta yläkulmasta, osoitekentästä. Varovainen kannattaa aina olla.
Vierailija kirjoitti:
Jos on asiallinen sertifikaatti ja ajan tasalla, ei pitäisi syntyä ongelmia. Tiedot löytyy yleensä selaimen vasemmasta yläkulmasta, osoitekentästä. Varovainen kannattaa aina olla.
Kauppapaikan ja maksupalvelun varmenne kertoo sinänsä vain sen, että ne ovat keitä väittävät olevansa.
Ulkomaalaisten kauppojen ja palveluiden kohdalla tämä ei kuitenkaan vielä tarkoita välttämättä paljoa.
Ostan paljon Amazon.de kaupasta. Kun kerran rekisteröi sinne ja antaa luottokortin tiedot niin voi ostaa monesta Amazonin alla olevasta pikkukaupasta, maksu vain kiertää Amazonin kautta.
Totta kai! Maksan melkein viikottain luotollisella pankkikortilla ja tilaan paljon ulkomaisistakin firmoista - olen toiminut näin vuosia ja kerran olen joutunut perimään Visan kautta rahat, kun tuotetta ei koskaan tullutkaan.
Mitään hämäriä firmoja en harrasta ja tunnetut verkkokaupat varmistavat tilitiedot erikseen verkkopankkivarmistuksen kautta.
Sitä paitsi se on Visan päänsärky, jos minulta viedään rahat. Kunhan olen ostanut legitiimistä yrityksestä, mahdollisten tietomurtojen yms. vahingot menevät luottokorttiyhtiölle.
Luottokortilla maksaminen on verkossa ehdottomasti turvallisin tapa ostaa - jos et saakaan tuotetta tai se on viallinen, voit reklamoida luottoyhtiölle ja luottoyhtiö korvaa kulusi - Visa sitten perii rahat myyjäyritykseltä, ja voit uskoa että se on inasen järeämpi velkoja kuin joku suomalainen av-mamma.
Kyllä minä ostan koko ajan Amazonista digitaalisia ostoja ihan tiedoissa olevalle kortillani tai lahjakortilta - jonka itselleni ostan tai saan jostain. Minulta menee KU:nn kk/maksu kerran kuussa samoin Spotifyn kk-/maksu kerran kuussa. Netflix on noin kerran vuodessa 1-2kk.
Jos olisi sopiva prepaid maksukortti käyttäisin sitä mutta ei ole. Elisalta löytyi ennen mutta ne myivät Nordealle ja Nordea paskoi sen.
Minä suosin verkkomaksamisessa laskua (mm. Qliro ja Klarna) sillä laskussa on yleensä 14 vrk maksuaikaa ja se kannattaa maksaa siinä vaiheessa kun tavara omassa hallussa. Jos tavaraa ei pystytä jostain syystä toimittamaan, niin ei sitä laskuakaan lähetä eli raha ei vaihda omistajaa.