Asentajista on kroonista pulaa, ja ilmiön syyt pelottavat
Kauppalehti 23.3. 2021
”Ammattikoulut on muutettu päivähoitopaikoiksi, joissa oppiminen jää taka-alalle”
Sähkö-, tele- ja lvi-urakoitsijat valittavat, että ammattitaitoisesta työvoimasta on kroonista pulaa. Koulutusputkesta ei kerta kaikkiaan tule riittävästi asiansa osaavaa työvoimaa.
LVI-Tekniset Urakoitsijat LVI-TU ry:n erityisasiantuntija Juha-Ville Mäkinen arvioi, että osa ongelmasta johtuu ammattiopetuksen vääristymistä.
”Näyttää siltä, että ammattikoulut on muutettu nuorison päivähoitopaikoiksi, joissa keskitytään muuhun kuin ammattiopetukseen. Itse ammattiin oppiminen jää monessa kohtaa taka-alalle.”
”Ammattikouluun ohjataan nuoria puolipakolla. Kouluissa tehdään sitten jotakin, jotta nuoret eivät syrjäytyisi, mutta kolmen vuoden päivähoito ei tuota toivottua tulosta”, Mäkinen pohtii.
Kommentit (36)
Vierailija kirjoitti:
Ei koske ainoastaan asentajakoulutusta vaan muutenkin ammattikoulua. Tuttava poika oli ammattikoulussa, ja opettaja ei edes ollut joka päivä paikalla, sen lisäksi perjantaisin koulua oli vain muutama tunti.
Täällä perjantai on vapaapäivä tai siis jonkinlainen omaehtoisen opiskelun päivä. Missä muuten päätetään ammattikoulujen opetustuntien määrät ja sisällöt?
Vierailija kirjoitti:
Ei asentajista ole pulaa sen enempää kuin muistakaan ammattilaisista. Pulaa on vain kunnon palkan maksajista. Asentajia haetaan ja palkaksi tarjotaan ihan pennosia. Tilanne korjaantuu heti kun työnantajat alkavat maksaa palkkoja, joilla voi elättää itsensä ja perheensä. Sama koskee mm. hoitoalaa.
Miksi sähköasentajia ei ole itsenäisinä yrittäjinäkään, vaikka silloin saa itse määrätä palkkansa? Yrittäjäthän on rikkaita, miksi asentajat ei ryhdy yrittäjiksi?
Vierailija kirjoitti:
Insinööriliitto taisi muutama vuosi sitten päivitellä miten tulevaisuudessa sillat romahtavat kun matematiikan osaaminen laskee. Amispuolella tämä näkyy siten että ihmisiä alkaa kuolla huonosti tehtyjen sähköasennusten takia. Nythän on uusissa taloissa ollut jo väärin asennettuja liesiä, eli toisesta huoneesta palaa sulake kun napsautat lieden päälle.
Minkähän maalainen asentaja on ollut kyseessä ja onko ollut sähköasennusoikeuksia ollenkaan.
Minä kävin ammattikoulun koneasentajapuolen (1990 - 1993) - ja jo silloin touhu oli pelkkää leikkimistä. Se aika, jonka koulilla vietimme oli jotain käsipainojen tekemistä koulun joulu- ja kevätmyyjäisiin. 18 täytettyään jokainen luokaltamme pääsi toviksi työharjoitteluun paikallisella sahalaitokselle rasvarin apulaiseksi.
Oli meinaan aika mielenkiintoista siinä vaiheessa kun koulun jälkeen onnistui työllistymään palkkatyöhön ja sitä tuottavaa työtä piti tehdä enemmän kuin yksi käsipaino lukuvuoteen...
M 46
Vierailija kirjoitti:
Oppisopimuskoulutus voisi olla tehokasta esim. putkiasentajille.
Lukitusalalla näin on ja on myös aika turhauttavaa että lukkoliikkeiden täytyy itse kouluttaa kaikki asentajat. Eli aina on niitä harjoittelijoita. Onko muita aloja johon yritykset kouluttavat kaiken työvoiman.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei asentajista ole pulaa sen enempää kuin muistakaan ammattilaisista. Pulaa on vain kunnon palkan maksajista. Asentajia haetaan ja palkaksi tarjotaan ihan pennosia. Tilanne korjaantuu heti kun työnantajat alkavat maksaa palkkoja, joilla voi elättää itsensä ja perheensä. Sama koskee mm. hoitoalaa.
Miksi sähköasentajia ei ole itsenäisinä yrittäjinäkään, vaikka silloin saa itse määrätä palkkansa? Yrittäjäthän on rikkaita, miksi asentajat ei ryhdy yrittäjiksi?
Maksavia asiakkaita ei riitä kaikille. Helppohan yrittäjäksi on ruveta jis riittäisi kun laittaa vaan ilmoituksen nettiin ja auton kylkeen niin olisi kaleei koko ajan täynnä.
Kaikkien amistutkintojen opetusta pitäisi tehostaa ja laittaa yksivuotisiksi. Tai ehkä joku pitkä laadukas työssäoppiminen vielä siihen päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku neropatti keksi aikoinaan, että koko kansa pitää laittaa korkeakouluihin. Oikeiden töiden opiskelupaikkojen arvostus romahti.
Tällä hulluudella on sitten tarkoitus purkaa eläkepommi, vaikka korkeakouluista työllisyytään julkiselle sektorille ja julkisten palveluiden laatu vain laskee.
Työskentelen isossa kansainvälisessä yhtiössä, jossa vielä 90-luvulla kauhisteltiin tulevaa eläkepommia. Sitten keksittiin ettei eläkkeelle jäävien tilalle tarvitse palkata uusia vaan työt jaetaan niille, jotka ovat vielä töissä. Työssä olevat poltetaan loppuun ja irtisanotaan 50+ iässä kiitoksena raadannasta, 10 vuotta eläkettä jää kertymättä. Suomentyömarkkinoilla on omituinen meininki.
Kahden vuoden ajan auton-asentaja linjaa käynyt sukulaispoika pyysi apua kokeita varten kun tiesi että olen rassaillut autoja koko ikäni.
Poitsu käy amatsua silloin kun sattuu huvittamaan ja viikossa on vain muutama päivä kun oppilaiden pitäisi olla paikalla.
Kokeen tehtävänä oli kertoa mitä auton konepellin alta löytyy, osoittaa laitetta ja kertoa mikä sen tehtävänä on.
No moottorin se löysi ja muutaman muunkin laitteen, startin ja laturin, mutta kun aloin kyselemään missä lambda anturi on, kuinka toimii kampiakselin asentotunnistin ja mistähän mahtaa löytyä ilmamassamittari, meni poitsulta sormi suuhun, eikä hommaa kannattanut mielestäni jatkaa sen pidemmälle.
Totesin samalla ettei autoaan kannata tulevaisuudessakaan viedä korjaamoille korjattavaksi ja valohoitoa saamaan.
Kävin itse 2009 ammattikoulua 4 kk kunnes lopetin ja vaihdoin lukioon. Suurin osa tunnista meni siihen, että oppilaat haistatteli opettajalle tai häiriköi. Osa myös kiusasi muita ihan fyysisestikin. En saanut mitään irti tunneista, mutta poiskaan ei saanut olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei koske ainoastaan asentajakoulutusta vaan muutenkin ammattikoulua. Tuttava poika oli ammattikoulussa, ja opettaja ei edes ollut joka päivä paikalla, sen lisäksi perjantaisin koulua oli vain muutama tunti.
Täällä perjantai on vapaapäivä tai siis jonkinlainen omaehtoisen opiskelun päivä. Missä muuten päätetään ammattikoulujen opetustuntien määrät ja sisällöt?
Koulu päättää eli yleensä valitsee sen opetuksen järjestämisluvan määrittämän minimimäärän lähitunneista. Sisällöt on päätetty opetusministeriössä pari-kolme vuotta sitten.
Olen aikuisella iällä yrittänyt päästä näihin koulutuksiin. En pääse, syytä ei kerrota.
Taidoista ja älystä ei jää kiinni.
Silti joka paikassa itketään työvoimapulaa.
Taitaa olla taas kiinni siitä, että palkkaa ei haluta maksaa.
m41.
Vierailija kirjoitti:
Kävin itse 2009 ammattikoulua 4 kk kunnes lopetin ja vaihdoin lukioon. Suurin osa tunnista meni siihen, että oppilaat haistatteli opettajalle tai häiriköi. Osa myös kiusasi muita ihan fyysisestikin. En saanut mitään irti tunneista, mutta poiskaan ei saanut olla.
Olen viimeiksi ollut ammattikoulussa 15 vuotta sitten, oppisopimuskoulutuksen lähiopetusviikoilla. Oli ns. aikuislinja, joten oppilailla oli motivaatio opiskeluun, eikä häiriköintiä ilmennyt. Oppisopimuskoulutusta voisi lisätä, siinä sekä koulutettava että työpaikka hyötyvät.
Vierailija kirjoitti:
Olen aikuisella iällä yrittänyt päästä näihin koulutuksiin. En pääse, syytä ei kerrota.
Taidoista ja älystä ei jää kiinni.Silti joka paikassa itketään työvoimapulaa.
Taitaa olla taas kiinni siitä, että palkkaa ei haluta maksaa.
m41.
Oletko kokeillut katsoa neuvoja tuolta?
Oppisopimuskoulutuksesta hyötyvät sekä opiskelija että työnantaja.
Vierailija kirjoitti:
Kaikkien amistutkintojen opetusta pitäisi tehostaa ja laittaa yksivuotisiksi. Tai ehkä joku pitkä laadukas työssäoppiminen vielä siihen päälle.
Tämä. Jätettäisiin kaikki äidinkielet ja ruotsit pois ja opiskeltaisiin tehokkaasti se itse ala. Riittävästi vain työssäoppimista. Amikset voisivat tehdä "koulutussopimukset" alan firmojen kanssa. Esim. Virtasen Sähkö Oy ottaa kaksi opiskelijaa, Watti Oy ottaa viisi, Megawatti OyAb neljä. Näin niitä ei opiskelijoiden tarvitsisi lähteä kyselemään, vaan harjoittelupaikka olisi jo ennalta määrätty. Näissä firmoissa olisi osaavat ammattilaiset, jotka ottaisivat mukaan asiakasasennuksille jne.
Ja vaatimuksena noille yrityksille olisi se, että oppilasta ei laitettaisi keittämään kahvia tai hinnoittelemaan vaan oikeasti tekemään.
Insinööriliitto taisi muutama vuosi sitten päivitellä miten tulevaisuudessa sillat romahtavat kun matematiikan osaaminen laskee. Amispuolella tämä näkyy siten että ihmisiä alkaa kuolla huonosti tehtyjen sähköasennusten takia. Nythän on uusissa taloissa ollut jo väärin asennettuja liesiä, eli toisesta huoneesta palaa sulake kun napsautat lieden päälle.