Asentajista on kroonista pulaa, ja ilmiön syyt pelottavat
Kauppalehti 23.3. 2021
”Ammattikoulut on muutettu päivähoitopaikoiksi, joissa oppiminen jää taka-alalle”
Sähkö-, tele- ja lvi-urakoitsijat valittavat, että ammattitaitoisesta työvoimasta on kroonista pulaa. Koulutusputkesta ei kerta kaikkiaan tule riittävästi asiansa osaavaa työvoimaa.
LVI-Tekniset Urakoitsijat LVI-TU ry:n erityisasiantuntija Juha-Ville Mäkinen arvioi, että osa ongelmasta johtuu ammattiopetuksen vääristymistä.
”Näyttää siltä, että ammattikoulut on muutettu nuorison päivähoitopaikoiksi, joissa keskitytään muuhun kuin ammattiopetukseen. Itse ammattiin oppiminen jää monessa kohtaa taka-alalle.”
”Ammattikouluun ohjataan nuoria puolipakolla. Kouluissa tehdään sitten jotakin, jotta nuoret eivät syrjäytyisi, mutta kolmen vuoden päivähoito ei tuota toivottua tulosta”, Mäkinen pohtii.
Kommentit (36)
Niimpä, minäkin vanha pieru jouduin taas olemaan koko viikonlopun töissä asentamassa sahalla ja aamulla klo 6 pitää taas olla töissä.
Ei yhtään vähempää taas voisi kiinnostaa, töissä käynti on täysin perseestä.
Oppisopimuskoulutus voisi olla tehokasta esim. putkiasentajille.
Vierailija kirjoitti:
Joku neropatti keksi aikoinaan, että koko kansa pitää laittaa korkeakouluihin. Oikeiden töiden opiskelupaikkojen arvostus romahti.
Ei näillä palkoilla ketään kiinnosta mitään tehdä.
Ei koske ainoastaan asentajakoulutusta vaan muutenkin ammattikoulua. Tuttava poika oli ammattikoulussa, ja opettaja ei edes ollut joka päivä paikalla, sen lisäksi perjantaisin koulua oli vain muutama tunti.
Suurin osa amikseen menijöistä ei ole peruskoulussa oppinut lukemaan, laskemaan eikä kirjoittamaan. Siinä syy. Heikkolahjaisia ovat. Ennen tuo porukka meni apukouluun. Nyt ovat normaalilasten riesana koko peruskoulun ja hidastuttavat koko ikäluokan oppimista. Yläkoulusta ne työnnetään amikseen kun muutakaan paikkaa ei ole.
Tuo kehityssuunta oli käynnissä jo 20 vuotta sitten. Opettajien aika kului palavereissa, koulutuksissa ja niiden omien firmojen (?mitvit?) projekteissa. Käytännön työelämään pyrkiville opiskelijoille uitettiin jatkuvasti lisää lukion kursseja verukkeella että on helpompi siirtymä ammattikorkeaan, asioita ei ammattiopinnoissa varsinaisesti opetettu kun "työnantaja sitten opettaa, riittää kun tiedätte perusteet"...
Kyse on ministeriön tahdosta: ammattikouluista tehtiin eräänlaisia yleissivistäviä oppilaitoksia, joissa ammatti on sivuosassa, se mennään opettelemaan johonkin yritykseen. Kun asentajaksi ei opita kirjoittamalla esseitä! Opettajat on jo vuosia ihmetelleet, eikö oikeasti saa enää opettaa sen ammatin tekemistä projektisuunnitelmien ja yläkäsitteiden sijaan, mutta ei saa!
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa amikseen menijöistä ei ole peruskoulussa oppinut lukemaan, laskemaan eikä kirjoittamaan. Siinä syy. Heikkolahjaisia ovat. Ennen tuo porukka meni apukouluun. Nyt ovat normaalilasten riesana koko peruskoulun ja hidastuttavat koko ikäluokan oppimista. Yläkoulusta ne työnnetään amikseen kun muutakaan paikkaa ei ole.
kerro toki omat meriittisi elämässä?
Pojan luokalla aloitti yli 20 oppilasta ja lopetti 6. Poika tekee yli 60 h viikossa ja tienestit on se mukaisia.
Vierailija kirjoitti:
Kyse on ministeriön tahdosta: ammattikouluista tehtiin eräänlaisia yleissivistäviä oppilaitoksia, joissa ammatti on sivuosassa, se mennään opettelemaan johonkin yritykseen. Kun asentajaksi ei opita kirjoittamalla esseitä! Opettajat on jo vuosia ihmetelleet, eikö oikeasti saa enää opettaa sen ammatin tekemistä projektisuunnitelmien ja yläkäsitteiden sijaan, mutta ei saa!
Kävin lukion ennen kuin päädyin monen mutkan kautta ammattikouluun. Muutamaa jaksoa lukuunottamatta mun ei olisi tarvinnut edes sylkäistä kouluun päin hyväksilukujen ansiosta. Oli aika hämmentävää kun lukion on kuitenkin tarkoitus olla yleissivistävä välipysäkki, ammattikoulusta olettaisi siirtyvänsä sujuvasti työelämään.
Voiko asentajan koulutusta sitten järjestää työvoimakoulutuksena. Sitten joku aikuisempi ja kiinnostuneempi ehkä opiskelee työn takia.
Vierailija kirjoitti:
Joku neropatti keksi aikoinaan, että koko kansa pitää laittaa korkeakouluihin. Oikeiden töiden opiskelupaikkojen arvostus romahti.
Tällä hulluudella on sitten tarkoitus purkaa eläkepommi, vaikka korkeakouluista työllisyytään julkiselle sektorille ja julkisten palveluiden laatu vain laskee.
Tässä komeasti syyllistetään oppilaita mutta totuus on että opetus on todella lannistavaa ja katkonaista. Harjoittelupaikkoja on vaikea saada ja työn saaminen vielä vaikeampaa.
Olenko ainoa jonka mielestä Suomen päättäjät eivät enää arvosta aitoa osaamista ja kannustusta, vaan tilalle on tullut jokin outo jenkkiläinen huuhaa, jonka tarkoituksena on lakaista kaikki paha maton alle ja vältellä vastuuta.
Koululaitos on eräänlainen teatteri vailla sisältöä
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa amikseen menijöistä ei ole peruskoulussa oppinut lukemaan, laskemaan eikä kirjoittamaan. Siinä syy. Heikkolahjaisia ovat. Ennen tuo porukka meni apukouluun. Nyt ovat normaalilasten riesana koko peruskoulun ja hidastuttavat koko ikäluokan oppimista. Yläkoulusta ne työnnetään amikseen kun muutakaan paikkaa ei ole.
No ainakin omien lasten luokilta lähti porukkaa amikseen yli 8 keskiarvolla. Tokihan siellä sitten lähiopetusta on nykyisin liian vähän ,kuten amkissakin. Lapsi opiskeli amkissa inssiksi ja ensimmäisillä harjoitustöillä opettaja näytti yleismittaria ja kysyi moniko tietää mikä tämä on. Kaksi noin 40 stä tiesi. Vanhanliitoon opettaja oli todennut ,että tässä on se syy miksi näitä ei enää tarvitse pistää kettingillä työpöytiin kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa amikseen menijöistä ei ole peruskoulussa oppinut lukemaan, laskemaan eikä kirjoittamaan. Siinä syy. Heikkolahjaisia ovat. Ennen tuo porukka meni apukouluun. Nyt ovat normaalilasten riesana koko peruskoulun ja hidastuttavat koko ikäluokan oppimista. Yläkoulusta ne työnnetään amikseen kun muutakaan paikkaa ei ole.
Tähän. Kansakunta degeneroituu hyvää vauhtia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa amikseen menijöistä ei ole peruskoulussa oppinut lukemaan, laskemaan eikä kirjoittamaan. Siinä syy. Heikkolahjaisia ovat. Ennen tuo porukka meni apukouluun. Nyt ovat normaalilasten riesana koko peruskoulun ja hidastuttavat koko ikäluokan oppimista. Yläkoulusta ne työnnetään amikseen kun muutakaan paikkaa ei ole.
No ainakin omien lasten luokilta lähti porukkaa amikseen yli 8 keskiarvolla. Tokihan siellä sitten lähiopetusta on nykyisin liian vähän ,kuten amkissakin. Lapsi opiskeli amkissa inssiksi ja ensimmäisillä harjoitustöillä opettaja näytti yleismittaria ja kysyi moniko tietää mikä tämä on. Kaksi noin 40 stä tiesi. Vanhanliitoon opettaja oli todennut ,että tässä on se syy miksi näitä ei enää tarvitse pistää kettingillä työpöytiin kiinni.
Opettajien manipuloimia laiskoja lapsia.
sähköasentajat ei ole suomalaisia, pomot on. Ainakin pk seudulla.
Ei asentajista ole pulaa sen enempää kuin muistakaan ammattilaisista. Pulaa on vain kunnon palkan maksajista. Asentajia haetaan ja palkaksi tarjotaan ihan pennosia. Tilanne korjaantuu heti kun työnantajat alkavat maksaa palkkoja, joilla voi elättää itsensä ja perheensä. Sama koskee mm. hoitoalaa.
Vierailija kirjoitti:
Tässä komeasti syyllistetään oppilaita mutta totuus on että opetus on todella lannistavaa ja katkonaista. Harjoittelupaikkoja on vaikea saada ja työn saaminen vielä vaikeampaa.
Olenko ainoa jonka mielestä Suomen päättäjät eivät enää arvosta aitoa osaamista ja kannustusta, vaan tilalle on tullut jokin outo jenkkiläinen huuhaa, jonka tarkoituksena on lakaista kaikki paha maton alle ja vältellä vastuuta.
Koululaitos on eräänlainen teatteri vailla sisältöä
Kyllä näille aloille on myös alkanut hakeutua porukkaa jota ei kiinnosta koko ala yhtään ja jotka eivät halua nähdä mitään vaivaa opiskelun eteen. Juuri näistä tietyistä poikien aloista oli juttu, en muista enää missä lehdessä, jo vuosia sitten. Siinä opettaja kertoi, kuinka tunneista iso osa menee opetuksen sijaan häiriköinnin hillitsemiseen. Ja siinä oli esimerkki juuri LVI-alasta, tunnilla oli tarkoitus opiskella oliko se nyt patterin asennusta, ja oppilaiden kommentit olivat, että ei vois v*ttu vähempää kiinnostaa.
Joku neropatti keksi aikoinaan, että koko kansa pitää laittaa korkeakouluihin. Oikeiden töiden opiskelupaikkojen arvostus romahti.