Onko Suomessa töitä? Paluumuutto Suomeen pelottaa
Olen asunut ulkomailla nyt muutaman vuoden. Lähdin töiden perässä valmistumisen jälkeen. Suomessa ei oltu kymmeneen vuoteen silloin muusta puhuttukaan kuin työttömyydestä ja nepotismista työmarkkinoilla ja plääh. Kohdemaassa kaikki solahti helposti, eikä tarvinnut nuolla kenenkään tiedätte-kyllä-mitä, että sai kivan ja kiinnostavan vakipaikan.
Nyt korona-aikana huomaan kuitenkin kaipaavani perhettä ja kavereita Suomesta, jossa en ole käynyt yli vuoteen. Jos Suomesta löytyisi kiva työ, niin voisin ihan mielelläni muuttaa takaisin. Omankin perheen perustaminen kauas omasta klaanista tuntuu huonolta ajatukselta.
Mutta ne työmarkkinat on edelleen niin hemmetin luotaantyöntävät. Suoraan sanottuna: teen mieluummin kivaa työtä ulkomailla kuin ikävää työtä Suomessa. Ja ikävääkin työtä enemmän pelottaa työttömyys.
Tilanne riippuu tietysti alasta ja paikkakunnasta. En tarvitse täsmäohjeita omalle kohdalleni, vaan kertokaa teidän omia kokemuksia. Että onko Suomessa vapautta ja valinnanvaraa, pääseekö työhaluinen töihin. Lähipiirissä on heitä, jotka ovat eläneet vuosikausien epätoivon kierteessä: tarjolla vain pätkää tai ei mitään. Onko se tilanne niin huono? Synkistelenkö turhaan?
Kommentit (19)
Mieti Koronan yli. Nyt niin kaikki sekaisin, että tulevasta ei kukaan tiedä. Paljon on yrityksiä lopettanut ym. vaikeuksia.
Riippuu toki alasta. Terveydenhoito, vanhustenhoito vetää...
Missä maassa olet, ap, ja millä alalla? Tilanne riippuu kovasti alasta. Oletko yrittänyt jo hakea töitä Suomesta?
Vierailija kirjoitti:
Todella monella alalla on työvoimapula, ainakin pääkaupunkiseudulla.
No juu, erikoislääkäreistä ainakin. Kannattaa luonnollisesti ap ensin hankkia se työpaikka kun ei kukaan voi puoleen tai toiseen juuri sinun tilannettasi tietää mutta sen voi sanoa että ei, töitä ei ole läheskään kaikille halukkaille.
Pysyisin nykyisessä maassa, jos töitä riittää. Suomessa on monilla aloilla työttömyyttä ja usein vain pätkätöitä tarjolla. Olen ymmärtänyt, että Suomessa ei monilla aloilla edelleenkään juuri arvosteta ulkomailla saatua työkokemusta, vaan ne paikalliset kontaktit ovat tärkeämpiä.
Sinun tietenkin kannattaa yrittää saada niitä töitä täältä jos haluat, mutta liekö milloinkaan ollut ihan niin hyvä tilanne että kaikki voisi vaan valita työnsä, tai työtä ylipäätään, kun nyt sitä kysyit
Ilman muuta hankkisin työpaikan ennen paluumuuttoa. Se juuri on se suuri kysymys: kannattaako haaskata aikaa siihen, että alkaisin etsiä työpaikkaa Suomesta. Työnhaku ei ole mitään kevyttä hommaa, ja keksin melko monta mielekkäämpää ja kehittävämpääkin juttua vapaailloille. Varsinkin, kun minulla ei ole oikein kontakteja Suomen työmarkkinoille. Ja huonosti tietoa niistä kuuluisista piilotyöpaikoista. Se on se mielikuva, joka minulla on: Suomessa työpaikkoja ei jaeta avointen ilmoitusten kautta. Joku MOL:n selaaminen olisi luultavasti ihan tuloksetonta. Täällä asuinmaassa minulla taas on melko laajat ja kattavat verkostot asiakkaiden ja kollegoiden kautta. Edellytykset hyvään elämään ovat muuten loistavat - vain perhe puuttuu.
En kerro asuinmaata tai alaa, koska en halua tulla tunnistetuksi. Ala on kuitenkin aika yleisluontoinen, ja koulutus sopii monenlaisiin valkokaulustoimistoihin. Olen kiinnostunut ihmisten omista kokemuksista. AP
Ei kannata muuttaa takaisin. AV:lläkin kaikki ovat tulleet paluustaan katumapäälle.
Vierailija kirjoitti:
Ilman muuta hankkisin työpaikan ennen paluumuuttoa. Se juuri on se suuri kysymys: kannattaako haaskata aikaa siihen, että alkaisin etsiä työpaikkaa Suomesta. Työnhaku ei ole mitään kevyttä hommaa, ja keksin melko monta mielekkäämpää ja kehittävämpääkin juttua vapaailloille. Varsinkin, kun minulla ei ole oikein kontakteja Suomen työmarkkinoille. Ja huonosti tietoa niistä kuuluisista piilotyöpaikoista. Se on se mielikuva, joka minulla on: Suomessa työpaikkoja ei jaeta avointen ilmoitusten kautta. Joku MOL:n selaaminen olisi luultavasti ihan tuloksetonta. Täällä asuinmaassa minulla taas on melko laajat ja kattavat verkostot asiakkaiden ja kollegoiden kautta. Edellytykset hyvään elämään ovat muuten loistavat - vain perhe puuttuu.
Suomessa on tekijä yleensä jo talon sisältä. Paikka on vaan pakko laittaa auki.
Olen asunut 10 vuotta ulkomailla ja viime vuonna ajattelin testata omaa ”markkina-arvoani” Suomen työmarkkinoilla. Laitoin yhden työhakemuksen vaativaan tehtävään ja jo seuraavana päivänä tuli yhteenotto yrityksestä.
Ulkomaan työkokemus on kovaa valuuttaa CV:ssä ja uskoisin, että vakituisen työpaikan saanti Suomessa ei tule sinulle olemaan ongelma.
Vierailija kirjoitti:
En kerro asuinmaata tai alaa, koska en halua tulla tunnistetuksi. Ala on kuitenkin aika yleisluontoinen, ja koulutus sopii monenlaisiin valkokaulustoimistoihin. Olen kiinnostunut ihmisten omista kokemuksista. AP
Hirveän vaikea kyllä antaa tarkempia vinkkejä työtilanteesta, jos et pysty kertomaan alaa.. Nämä asiat ovat nimittäin hyvin alakohtaisia ja ns. valkokaulusaloja on paljon. Mutta joka tapauksessa kuullostaisi fiksummalta jäädä sinne. Suomessa tuskin oikeasti on asiat sen paremmin kuin sielläkään.
Vierailija kirjoitti:
Olen asunut 10 vuotta ulkomailla ja viime vuonna ajattelin testata omaa ”markkina-arvoani” Suomen työmarkkinoilla. Laitoin yhden työhakemuksen vaativaan tehtävään ja jo seuraavana päivänä tuli yhteenotto yrityksestä.
Ulkomaan työkokemus on kovaa valuuttaa CV:ssä ja uskoisin, että vakituisen työpaikan saanti Suomessa ei tule sinulle olemaan ongelma.
Tämä riippuu ihan oikeasti alasta, ei voi valitettavasti yleistää. Hienoa kuitenkin, jos sinulla on tällainen kokemus!
Olen sairaanhoitaja jakelen ollut töissä Ruotsissa yliopistosairaalassa enkä sen takia enää kelpaa töihin nykyisen asuinpaikkakuntani yliopistosairaalaan. Olen myös kuullut muistakin kollegoista, jotka ovat olleet töissä Ruotsissa ja jotka eivät sen jälkeen ole saaneet töitä Suomessa muualta kuin korkeintaan hoivakodeista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hirveän vaikea kyllä antaa tarkempia vinkkejä työtilanteesta, jos et pysty kertomaan alaa.. Nämä asiat ovat nimittäin hyvin alakohtaisia ja ns. valkokaulusaloja on paljon. Mutta joka tapauksessa kuullostaisi fiksummalta jäädä sinne. Suomessa tuskin oikeasti on asiat sen paremmin kuin sielläkään.
Älä vaan mene Suomeen jos olet pankkialalla.
Suomessa vaikuttaa olevan samanaikaisesti sekä krooninen työvoimapula että krooninen, vaikeutuva massapitkäaikaistyöttömyys. Lisäksi on paljon silpputyötä sekä ikä-, sukupuoli- ja kulttuurista syrjintää.
Nämä siis uutisotsikoista ja palstoilta. Omassa kuplassani kaikki halukkaat ovat saaneet hyvät työpaikat. Mutta tiedostan, että kuplia on monenlaisia.
Suomessa on saituus vahva, mistään ei haluta maksaa, ei työstä eikä tuotteesta.
Jos haluaa töitä jolla elää pitää olla erikoisosaamista, kokemusta ja suhteita. Pelkillä työhaluilla on tarjolla juurikin noita pätkiä, vuokratöitä tai te-toimiston ilmaishommia, pitkäkestoista suorittavaa työtä ns. hanttihommia suoraan työnantajan alaisuudessa niin että sen varaan voisi luottaa elantonsa ei enää ole lähes ollenkaan vaan ne ovat juuri näitä kikkailukuvioita.
Et tosiaan maininnut omaa alaasi, jos alalla on suomessa töitä niin silloin tilanteesi voi kenties olla hyvä, mutta pelkästään hyvällä asenteelle ja tekemisen meiningillä ei ole takeita töistä. Tällä hetkellä nimittäin on kymmenittäin tuhansittain ihmisiä joita oma koulutusala ei työllistä ja jotka hätäpäissään hyvällä asenteella koittaa jotain löytää.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on saituus vahva, mistään ei haluta maksaa, ei työstä eikä tuotteesta.
Jos haluaa töitä jolla elää pitää olla erikoisosaamista, kokemusta ja suhteita. Pelkillä työhaluilla on tarjolla juurikin noita pätkiä, vuokratöitä tai te-toimiston ilmaishommia, pitkäkestoista suorittavaa työtä ns. hanttihommia suoraan työnantajan alaisuudessa niin että sen varaan voisi luottaa elantonsa ei enää ole lähes ollenkaan vaan ne ovat juuri näitä kikkailukuvioita.
Et tosiaan maininnut omaa alaasi, jos alalla on suomessa töitä niin silloin tilanteesi voi kenties olla hyvä, mutta pelkästään hyvällä asenteelle ja tekemisen meiningillä ei ole takeita töistä. Tällä hetkellä nimittäin on kymmenittäin tuhansittain ihmisiä joita oma koulutusala ei työllistä ja jotka hätäpäissään hyvällä asenteella koittaa jotain löytää.
Tämä. Valitettavasti täyttä totta.
Toki alakohtaisia eroja on, mutta itse esimerkiksi olen aina saanut valita, mihin menen töihin ja nykyään saan myös itse määritellä työehtöni ja palkkani. Seuraavaksi neuvottelen sitten palkankorotuksen viimeiseltä 3 vuodelta, Jos työnantaja epäröi, voin kääntyä kilpailijan puoleen ja sanoa, että tulen näillä ehdoilla ja pqlkalla töihin. Sen kun toteaa, niin palkka nousee vielä 10-20e/kk enemmän kuin pyysin.
Jos suunnittelet paluumuuttoa niin se työpaikka pitäisi kyllä ensin olla valmiina odottamassa.
Tai jos viihdyt nykyisessä työssä ja maassa, niin odota koronan loppua ja kun taas pääset säännöllisesti käymään Suomessa, ehkä paluumuuttoajatuksetkin väistyy.