Ammattikoulut muuttuneet päivähoitopaikoiksi ja samalla ammattitaisista asetajista on pulaa
On kyllä koulutus muuttunut huonompaan suuntaa viime vuosina. Tähän pystyttäisi koulutuspoliittisilla ratkaisuilla tekemään muutoksia, mutta kun opiskelusta on tehty sosiaalipolitiikkaa ja resursseja leikattu.
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/asentajista-on-kroonista-pulaa-ja-il…
Onkos kokemuksia mikä siellä mättää, heikko aines, opetuksen taso, työharjoittelu, työpaikkojen puute?
Samaan aikaan meille roudataan halpatyövoimaa ovista ja ikkunoista, jotta saadaan palkat poljettua. Me, suomalaiset olemme näiden asioiden päättäjiä viime kädessä. Pitäisikö meidän ryhdistäytyä ja laittaa Suomi kuntoon, pala palalta.
Kommentit (22)
Minä menin aikuisopiskelijana ammattikouluun vajaa pari vuotta sitten tekniselle alalle. Tarkoitus oli saada parissa vuodessa uusi ammatti. Edellisten opintojen ansiosta minun ei tarvinnut käydä enää matematiikan tai äidinkielen kursseja jne. Olin siis koko ajan läsnä opiskelemaan "itse asiaa". Vuosi, jonka kestin kyseistä pelleilyä, oli elämäni pisin.
Ensinnäkin opettajia oli todella liian vähän ja päteviä sitäkin vähemmän. Heidän oma osaamisensa oli "vähän sinne päin" ja oppitunneilta oli turha odottaa mitään. Itse asiassa koulussa viettämiäni tunteja on täysin absurdia kutsua edes opetukseksi. Koulupäivien kesto oli muutama tunti sisältäen ruuvien lajittelua ym. yhtä rakentavaa.
Pahinta kaikessa tässä järjettömyydessä on, että koulun henkilökunta oli erittäin tietoinen ajanhaskuusta, mutta siihen suhtauduttiin näkyvän välinpitämättömästi. Kaikkiin ongelmiin vastattiin olan kolautuksella. Ymmärrän, että resurssipula ei ole opettajien vika, mutta toistuvat vähettelevät tokaisut kuten "sellaista se vain on" eivät antaneet kuvaa siitä, että opettajia (tai "opettajia") olisi oikeasti kiinnostunut puupennin vertaa oppivatko oppilaat yhtään mitään. Koulun yleinen ilmapiiri oli pikemminkin sellainen, että me oppilaat olimme siellä vain jaloissa.
Taitaa olla niillä ainakin 4000 e palkat tai ylikin. Jos virassa.