Neljäs sektio, kokemuksia?
Kolme lasta sektioilla entuudestaan ja nyt raskaana, rv8 menossa. Raskaus ei ollut suunniteltu.
Stressaa ja pelottaa aivan hirveästi tuo neljäs sektio ja ylipäätään koko raskaus. Kiinnikkeitä oli jo viimeksi paljon minkä vuoksi leikkaus kesti pitkään. En tullut kysyneeksi kohdun tilannetta, koska neljäs lapsi ei ollut suunnitteilla. Varmaan ehkä olisi sanottu jos jotain hälyttävää olisi ollut?
Annetaanko kolmen sektion jälkeen raskauden mennä ihan loppuun asti vai tehdäänkö sektio jo aiemmin? Onko teillä kellä kokemuksia niin kaikki mennyt hyvin vai tuliko jotain ongelmia?
Kommentit (26)
Ei ole kokemusta, vaikka minulle 3. sektion jälkeen tuli lääkäri sanomaan, että ei ole estettä seuraavalle. Ehkä luuli, että aioin perustaa suurperheen, kun en halunnut silloin ehdotettua sterilisaatiota.
Tiedän äidin, jolle on tehty 6 sektiota ilmeisen onnistuneesti, koska niin äiti kuin lapset ovat olleet terveitä ja hyvissä voimissa.
Onko liian ahdas lantio alatiesynnytykseen?
Moi, minulla 4 sektiota ja kaikki meni hyvin. Lopuuraskaudessa ultrattiin haavaa, että pysyi kiinni, muistaakseni joka toinen viiikko. Minua pelotti myös ja kävin juttelemassa pelkohoitajan kanssa. Se auttoi. Kiinnikkeitä oli minullakin paljona ja sektio kesti sen vuoksi kauan, mutta kaikki tosiaan meni lopulta hyvin.
Missä sinulla synnytys?
Vierailija kirjoitti:
Miten se tähän liittyy millään lailla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten se tähän liittyy millään lailla?
Ai miten liittyy?? Ei tarvitsisi miettiä tällaisia, että kestääkö kroppa NELJÄNNEN sektion.
On se aina isohko riski. Käyt lääkärissä ja kysy! Kysy miten seurataan
Oletteko ikinä miettineet miten tyttärienne käy jos joutuvat synnyttämään tilanteessa missä sektio ei mahdollinen? Nämä ongelmat kun on perinnöllisiä.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole liian ahdas. Esikoisen kohdalla laski sydänäänet ja tuli hätäsektio, vauvalla napanuora tiukasti kaulan ympärillä.
Toisen kohdalla raskausmyrkytys. Vauva piti saada syntymään nopeasti. Käynnistellä yritettiin monella konstilla. Ei auttanut kalvojen puhkaisut ei mitkään. Lopulta oli pakko leikata kun minun kunto romahti. Olimme pitkään sairaalassa, menin tosi heikkoon kuntoon.
Kolmas raskaus normaali, synnytys automaattisesti sektio koska kohtu ei kestä supistuksia.
Neljäs automaattisesti sektio.
Vierailija kirjoitti:
Mikä siinä on niin vaikeaa synnyttää alakautta?
Kysytkö tosissasi? Esikoinen olisi kuollut ja toisen kohdalla jouduin itse viittä vaille teholle. Mutta alatieuskovaiset ne sen kun jaksaa messuta, että miksi ei alakautta? Kyllä se alatie vaan on tärkeämpi kuin kuollut vauva tai äiti, vai?
Kolmen sektion jälkeen Suomessa tuskin annetaan synnyttää alakautta. On riski, et kohtu repeää supistusten takia.
Minulla on käsitys, että joissakin maissa (lähi-idässä tms.) äideille voidaan tehdä kuusikin sektiota ilman, että sellainen olisi kovin harvinaista. Niin sanoi lääkäri, kun itse jouduin toiseen sektioon. Ja tämä lääkäri siis oli ollut töissä tällaisessa maassa, olikohan se Jordania tms.
Itselleni on tehty yhteensä kolme sektiota (ja viimeisen yhteydessä piuhat poikki; mikä sekin oli omasta toiveestani ja aloitteesta, ei lääkärin).
Silläkin on vaikutusta, miten pitkä aika on edellisestä sektiosta. Itselläni sektioiden välissä on ollut useampi vuosi (viisi ja yhdeksän vuotta, koska elämä vain niin meni), mutta vuosi olisi luultavasti suositeltu minimi (ap:n tapauksessa toki nyt ei voi enää vaikuttaa, on kulunut se aika, mikä on).
Oman kokemukseni mukaan raskauden annetaan mennä pitkälle, ja suunniteltu sektio on ollut noin viikkoa ennen laskettua aikaa. Ihanan täysiaikaisen lapsen oloinen vauva sieltä on syntynyt. : )
Ihanaa odotusta sinulle, ap!
Maija
p.s. ihmisillä on erilaiset kudokset. Itselläni alavatsan nahka näin jälkikäteen laskostuu sektioarven kohdalla. Arven kohdalla on poimu. Olen miettinyt, et vanhemmiten tuo poimu saattaa alkaa hautumaan. Vähän samaan tapaan kuin ikäihmisillä rintojen aluset. Et pitää alkaa lisäämään talkkia tms. Mut jos niin käy, niin sitten elän sen kanssa. Ja tuo on kovin yksilöllistä. Itselläni siis on ollut ihorikkoa hautumisen takia myös rinnoissa, kun imetin eli oli kosteutta ja oli kesähelteet. Joillakin on parempi iho, ja ei mene rintojen aluset rikki, eli ihminen miten iäkkääksi tahansa. : ) (vanhusten osastoilla töissä olevat tietävät. : )
Kiitos fiksuista ja kannustavista vastauksista heille, jotka vastasivat siihen mitä kysytttiin :) Loput toivottavasti viisastuivat sen verran, että tajuavat ettei sektioon aina päädytä omasta halusta, eikä parin sektion jälkeen ole vaihtoehtona synnyttää alakautta.
Vierailija kirjoitti:
Miksi et synnytä alateitse?
Luuletko, ettei ole yritetty? 40 tuntia olen synnyttänyt yhteensä. Sektioon, koska olisi henki lähtenyt ja syy tuntematon edelleen.
T. Neljän sektion äiti
Keskeytä. Kohtu ei tuon kolmen sektion jälkeen välttämättä edes kestä koko raskautta. Miksi ette laita piuhoja poikki kun tiedätte että 3sektiota on se määrä minkä jälkeen ei enää raskautta suositella.. Alatiesynnytys on todellakin turvallisempi kun sektio.
Vierailija kirjoitti:
Älä tee lapsia jos et osaa synnyttää niitä.
Äitisi ei selvästikään osannut katkaista geenien mukana suvussanne periytyvää vähä-älyisyyttä. Toivottavasti sinä et tee lapsia ja siirrä geenejä eteenpäin. Älä tee lapsia jos olet näin loputtoman tyhmä.
Merkitäänkö alatiesynnytysten komplikaatioihin aivojen ulos pullahtaminen vai onko väki alunpitäenkin näin yksinkertaista?
Vierailija kirjoitti:
Keskeytä. Kohtu ei tuon kolmen sektion jälkeen välttämättä edes kestä koko raskautta. Miksi ette laita piuhoja poikki kun tiedätte että 3sektiota on se määrä minkä jälkeen ei enää raskautta suositella.. Alatiesynnytys on todellakin turvallisempi kun sektio.
Olet käsittämättömän tyhmä ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Älä tee lapsia jos et osaa synnyttää niitä.
Joo sairauksiaan ei pidä hoitaa, jos ei selviä niistä. Mitä sitä hoitamaan yhtään mitään, jos ihminen ei osaa parantua. 👍
Vierailija kirjoitti:
Tyypillinen teini äiti ei jaksa ponnistaa koska alapää menee pilalle yhyyyyy jätä lapset tekemättä kerta ei voi ala kautta pullauttaa ulos. Leikelty typerys
Osaatko lukea? Kannattaisi ehkä vilkaista kommentteja hieman tarkemmin niin selviäisi nämäkin asiat. En ole teiniäiti ja sektiot on tehty äidin tai lapsen äkillisen hengenvaaran vuoksi.
Kyllä on näemmä joillakin uskomaton tarve päästä huutelemaan sektiosta. Eikö teillä ole elämässänne mitään muita kehuskelun arvoisia asioita, pitää itsetuntoa pönkittää sillä, että olette alapäästänne onnistuneet mukulan pullauttamaan? Se ei varsinaisesti ole mikään saavutus.
Kukaan ilmeisesti ei selvinnyt