Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kokemuksia MLL:n lapsenvahdeista?

Vierailija
21.03.2021 |

Kaipaisin kokemuksia MLL:n lapsenvahdeista, varsinkin palkanmaksusta. Luin heidän sivultaan, että pitäisi itse ottaa selvää kaikenlaisista veroista ja palkasta pidätettävistä maksuista ja jotenkin tuntui kauhean vaikealta, kun en ole koskaan tällaisia joutunut tekemään.

Olisiko siis jollakin jakaa kokemuksia? Ja onko heidän listoillaan miten paljon esim. lukiolaisia? Ja mahtaakohan olla kovinkaan montaa lapsenvahtia, joka osaisi olla nepsy-lapsen kanssa?

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
21.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
2/10 |
21.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
21.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se byrokratia minusta mitenkään hankalaa ole, jos lastenvahtia käyttää vain satunnaisesti. Tällöin ei tarvitse maksaa kuin eläkemaksut eikä niitäkään tarvitse maksaa, jos samalle työntekijälle maksettava palkka on alle 61,37 euroa kuukaudessa. Palkan voi ilmoittaa Tulorekisterin nettilomakkeella.

Jos käyttää lastenvahteja niin paljon, että tulee maksettavaksi muitakin maksuja, on helpointa hoitaa asia osoitteessa palkka.fi. Se kertoo suoraan, mitä kaikkia maksuja pitää maksaa ja tekee myös automaattisesti ilmoituksen Tulorekisteriin.

Se, millaisia lastenvahteja on tarjolla, on varmasti täysin paikkakuntakohtaista. Suuri osa on lukiolaisia ja opiskelijoita, mutta mukana on myös esim. eläkeläisiä, joilla on kokemusta omien lasten hoitamisesta.

Vierailija
4/10 |
21.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarve hoitajalle on vain yhden kerran keväällä, kun olen synnyttämässä. Mutta uskoisin että menee yli sadankin euron, jos synnytyksessä yhtään kestää tai käynnistyy sunnuntaina. 

Ei kai tarvitse rekisteröityä työnantajaksi tai mitään? Pitääkö minun ilmoittaa tuosta maksetusta palkasta vielä jonnekin muualle? Ja miten verottajan kanssa, tarvitseeko minun maksaa jotakin veroja siitä tmv?

Ap

Vierailija
5/10 |
21.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarve hoitajalle on vain yhden kerran keväällä, kun olen synnyttämässä. Mutta uskoisin että menee yli sadankin euron, jos synnytyksessä yhtään kestää tai käynnistyy sunnuntaina. 

Ei kai tarvitse rekisteröityä työnantajaksi tai mitään? Pitääkö minun ilmoittaa tuosta maksetusta palkasta vielä jonnekin muualle? Ja miten verottajan kanssa, tarvitseeko minun maksaa jotakin veroja siitä tmv?

Ap

MLL:n lastenhoitopalvelu ei sovellu sellaisiin tarpeisiin, jonka tarkkaa ajankohtaa ja kestoa ei tiedä hyvissä ajoin etukäteen.

Vierailija
6/10 |
21.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennakonpidätystä ei tarvitse tehdä, jos työntekijälle maksettu palkka yhteensä vuoden aikana on tarpeeksi pieni. En nyt jaksa tarkistaa tarkkaa rajaa, mutta se on joka tapauksessa selvästi päälle tuhat euroa.

Jos haluat hoitaa asian laillisesti, niin teet jonkin eläkevakuutusyhtiön (esim. Ilmarinen) kanssa sopimuksen eläkkeestä tilapäisenä työnantajana (ei lainkaan niin monimutkaista kuin voisi kuvitella, nettisivuilta löydät tarvittavat ohjeet), vähennät työntekijälle maksamastasi palkasta työntekijän eläkevakuutusmaksun, kirjaudut verkkopankkitunnuksillasi osoitteeseen tulorekisteri.fi ja ilmoitat siellä työntekijälle maksamasi palkan ja siitä vähentämäsi eläkevakuutusmaksun. Tarvitset hoitajan nimen ja hetun sekä sen tekemäsi eläkesopimuksen numeron.

niin

Mutta MLL:n kautta on todennäköisesti vaikea saada hoitajaa synnytyksen ajaksi, jos kysymyksessä ei ole suunniteltu sektio, jonka ajan tiedät etukäteen.

Vierailija
7/10 |
21.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

6=3

Vierailija
8/10 |
21.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

MLL on vain varasuunnitelma, jos synnytys alkaa päivällä niin, ettei lapsen suunniteltu hoitaja pääse heti paikalle tai varahoitajakaan. Heidän sivuillaan ainakin luki, että parin tunnin varoajalla yleensä saa hoitajan. Ja olen kyllä vielä yhteydessä heihin, että onko heillä meidän kunnassamme hoitajaa, joka voisi tulla lyhyelläkin varoitusajalla. Vanhoista ketjuista olen lukenut, että useammatkin ovat käyttäneet synnytyksen aikana MLL:n lapsenvahteja jopa öisin.

Ja minulla on tulossa vielä synnytystapa-arvio, josta saatan saada kiellon synnyttää enää alakautta, joten kyseessä voi olla suunniteltu sektio.

Ap

Vierailija
9/10 |
21.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kun olet tehnyt ilmoituksen Tulorekisteriin, niin eläkevakuutusyhtiö lähettää viimeistään seuraavassa kuussa laskun, jossa on sekä työntekijän että työnantajan osuus eläkevakuutusmaksusta.

Eläkemaksut ja 15 % työntekijälle maksetusta palkasta voi vähentää verotuksessa kotitalousvähennyksenä, jos ei saa muuta tukea lapsen hoitoon. Tosin kotitalousvähennyksessä on 100 euron omavastuu vuodessa, joten yhden lastenhoitokeikan vähennykset eivät vielä mene omavastuun yli, mutta jos teetät vuoden aikana jotain muuta kotitalousvähennykseen kelpaavaa työtä, kannattaa nämä laittaa mukaan.

3

Vierailija
10/10 |
21.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lähinnä hyviä kokemuksia MLL:stä. Olemme käyttäneet palvelua suht usein, ehkä 10 krt vuodessa? Viime vuonna opiskellessani hoitaja saattoi olla joka viikko tietyn illan. Muuten hieman harvemmin. Olen ollut tyytyväinen hoitajien osaamiseen. Kaksi kertaa on ollut ongelmia - toisella kertaa hoitaja oli ihan hädissään uhmaikäisen kanssa enkä saanut kunnolla lähdettyä omalle menolle, toisella kertaa hoitaja oli itsekseen ollut kännykällä eikä huomioinut lapsia. Näistä laitoin palautteen ja välitys hoiti asian hoitajien kanssa. Muutoin tosiaan kaikki mennyt hyvin, hoitajat osaavia ja tykättyjä ja meille löytynyt pari vakkarihoitajaa. Tuo palkanmaksu tuntui eka kertaa monimutkaiselta kun piti tehdä se ilmoitus Tulorekisteriin ym mutta nyt sujuu. Lasku Ilmariselta tuli sitten aika pian ilmoituksen jälkeen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä yksi