Palasaippua-asiaa:
Kertokaa hyviä palasaippuoita.
Täällä joku valitti, että tukkii viemäriä ja epäilin. Ostin sitten Korresin oliivisaippuan ja voi hitto mitä niljaa! Niin pehmeä, että ei kuivu, valuu limaa ja sotkee koko suihkun.
En löydä mistään Himalaya Herbalsin Neem-turmeric vihreää saippuaa, joka oli aivan loistava. Tuoksu oli ihana ja pala kesti 2kk. Pesi ihon ”nahisevan” puhtaaksi, ilmeisesti suolapohjainen.
Olen ajatellut ympäristöä, koska käyn suihkussa aamuin illoin ja ennen meni nestemäistä muovipullo viikossa, ei ole järkevää. Nyt lähtee kokeiluun D’alan olive, Turkkilainen ja hankala löytää, mutta nestemäiseen olen ollut tosi tyytyväinen.
Haluaisin löytää hyvän ekologisen palasaippuan, kertokaa suosikkinne!
Kommentit (40)
Vierailija kirjoitti:
Kaikki ne saippuat on "suolapohjaisia". Saippua kun on suolaa.
Oho, nyt tuli uutta tietoa.
Miten selität sen, että minä saippuanvalmistajana en ole koskaan kuullutkaan moisesta.
Yritykseni valmistamat saippuat tehdään lipeästä, vedestä, kovista, pehmeistä, sekä juoksevista kasvirasvoista. Lisäksi mahdolliset tuoksu-, sekä väriaineet. Mistä se suola tulee saippuaan, kun sitä ei käytettä tavallisiin saippuoihin valmistusaineena?
On erikseen olemassa suolasaippuaa, mutta se on luku erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etsi pienyrittäjien tekemiä saippuoita. Ne on paljon paremmin peseviä, kuin teollisesti tuotetut ja niissä on tallella glyseriini. Teollisista saippuoista poistetaan yleensä glyseriini ja se käytetään muuhun kosmetiikkaan hyvän kosteudensitovuutensa johdosta, esim kasvovoiteisiin.
Minulla on alan yritys ja olen pessyt vuosikausia niin käteni, vartaloni, kuin hiuksenikin omalla palasaippualla. Hiukset tulee narisevan puhtaiksi ja on huomattavasti tuuheamman oloiset. Myös keittiössä käytän oman yritykseni saippuaa. Vaikka olisi kuinka ruokaöljyssä kädet, niin tällä lähtee sekin, jopa rasvainen lika, mikä ei edes fairylla irtoa.
Itseäni en viitsi mainostaa, mutta netistä löydät pientuottajien käsintehtyjä saippuoita vaikka kuinka monia.
Ei sitä tukkaa kannata narisevan puhtaaksi pestä. Saippua on ihan liian tehokasta hiuksille ja päänahalle. Lisäksi sen pH-arvo on liian korkea. Doven palasaippua taitaa olla ainoa, jossa on iholle sopiva pH.
No nimitin saippuaksi, kun saippuasta oli puhe. Se on oikealta nimeltään palashampoo ja ph on 7. Shampoon ph sijoittuu välille 3,5.-9,0, joten tämä ei ole edes sieltä emäksisimmästä päästä.
Täältä saa hyviä käsintehtyjä, kotimaisia palasaippuoita ja -shampoita https://www.soap.fi/
Tykkäsin ennen myös Kolme Cosmeticsin, mutta jotenkin kun luin että niihin käytetään eläinperäistä talia niin alkoi inhottaa, vaikken mikään vegaani olekaan. Ajatus vaan että jotain kuolleesta eläimestä olevaa on saippuassa on yök.
Siis kuinka hitosti sä sitä suihkugeeliä lotraat jos menee pullo viikossa? :D Vaikka kävisitkin pari kertaa päivässä suihkussa niin pitäishän sen nyt silti reilusti kauemmin kestää kuin viikko.
Palasaippua on onneksi todella edullista, joten voi ostaa useampia kokeiluun. Itse olen käyttänyt manteliöljypalasaippuaa, oliiviöljypalasaippuaa, doven beauty bar, testannut Lidlin oliiviöljysaippuaa ja niitä uusia laventeli, ruusu, appelsiini saippuoita. Mikään ei ole ollut huono ja kuiva atoopikon ihokin on pysynyt oireettomana. Varmasti on yksilöllistä, mistä oma iho tykkää.
Toinen juttu on hygienia palasaippuan kanssa. Tutkimusten mukaan palasaippua on hygieeninen käyttää, kunhan se kuivaa kokonaan käyttökertojen välissä. Vesilammikossa lilluva saippua on pöpöpesäke. Reiälliseen saippuarasiaan tai ritilälle ja jokaiselle oma pala. Vieraille erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hahah, alapeukuttaminen ei asioita muuksi muuta.
"Saippua on kemialliselta koostumukseltaan rasvahappojen natriumsuola, jota tehdään rasvoista tai öljyistä keittämällä niitä emästen (kuten natriumhydroksidin) kanssa 80–100 °C:n lämpötilassa. "
Hah, ei sitä alapeukutettu, vaan tuota näsäviisastelua
Suurkiitokset siitä! Näsäviisastelussa peukkujen suunta ei haittaa. Pahinta olisi ettei saa mitään reaktiota aikaiseksi ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oho, nyt tuli uutta tietoa.
Miten selität sen, että minä saippuanvalmistajana en ole koskaan kuullutkaan moisesta.
Yritykseni valmistamat saippuat tehdään lipeästä, vedestä, kovista, pehmeistä, sekä juoksevista kasvirasvoista. Lisäksi mahdolliset tuoksu-, sekä väriaineet. Mistä se suola tulee saippuaan, kun sitä ei käytettä tavallisiin saippuoihin valmistusaineena?
On erikseen olemassa suolasaippuaa, mutta se on luku erikseen.
Saippuan valmistaja, joka ei tiedä mikä kemiallinen reaktio rasvoissa ja lipeässä tapahtuu, että niistä tulee saippuaa?! Sanattomaksi vetää.
Kuka uskaltaa ostaa sellaiselta, ioka ei tiedä mitä tekee, herranjumala.
Mä teen itse palasaippuat omaan talouteen ja lähipiirille. Se on hyödyllistä ja hauska harrastus. Tarvitaan vain rasvaa, lipeää ja jonkin verran välineitä (vaaka, kattila, lämpömittari ei pakollinen, muovikippoja muoteiksi).
Oon tehnyt näin jo vuosikausia, koska kaupan saippuat on tosiaan usein turhauttavan limaisia tai muuten huonoja. Omat on aika luksusta ja reseptiä voi muokata loputtomiin!
Oho. Nyt on saatu riita aikaan palasaippuoistakin. 🙈☺️🤯
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Marseillesaippua hyvää iholle. Ituhipitki suosivat.
Marseille on hyvää, mutta käsittääkseni sisältää eläinrasvoja? Pesen sillä karvatonta kissaani, ni lavuaariin jää kamala talikerros, ku joulukinkun rasvaa. Lähtee vain Fairylla ja tiskiharjalla pois.
Kissan nahasta rasvaa ei kyllä huomaa, tarttunee vaan kylmään lavuaariin?
Marseillesaippua on perinteisesti tehty öliiviöljyyn, mutta nykyään se saa sisältää myös muita kasvirasvoja. Eläinrasvoja löytyy halpiskopioista, mikä aiheuttaa sekaannusta.
Marseillesaippua on muuten hyvä taloussaippua, joten pala ei mene hukkaan, vaikka ei sopisikaan omalle iholle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etsi pienyrittäjien tekemiä saippuoita. Ne on paljon paremmin peseviä, kuin teollisesti tuotetut ja niissä on tallella glyseriini. Teollisista saippuoista poistetaan yleensä glyseriini ja se käytetään muuhun kosmetiikkaan hyvän kosteudensitovuutensa johdosta, esim kasvovoiteisiin.
Minulla on alan yritys ja olen pessyt vuosikausia niin käteni, vartaloni, kuin hiuksenikin omalla palasaippualla. Hiukset tulee narisevan puhtaiksi ja on huomattavasti tuuheamman oloiset. Myös keittiössä käytän oman yritykseni saippuaa. Vaikka olisi kuinka ruokaöljyssä kädet, niin tällä lähtee sekin, jopa rasvainen lika, mikä ei edes fairylla irtoa.
Itseäni en viitsi mainostaa, mutta netistä löydät pientuottajien käsintehtyjä saippuoita vaikka kuinka monia.
Ei sitä tukkaa kannata narisevan puhtaaksi pestä. Saippua on ihan liian tehokasta hiuksille ja päänahalle. Lisäksi sen pH-arvo on liian korkea. Doven palasaippua taitaa olla ainoa, jossa on iholle sopiva pH.
No nimitin saippuaksi, kun saippuasta oli puhe. Se on oikealta nimeltään palashampoo ja ph on 7. Shampoon ph sijoittuu välille 3,5.-9,0, joten tämä ei ole edes sieltä emäksisimmästä päästä.
Ihon pH on n. 5 ja pesuaineen pH:n tulisi olla suunnilleen sama. 7 on liikaa. Itse en käytä palasaippuoita, koska niiden pH on lähes poikkeuksetta yli 9. Dove on ainoa, jossa on sopiva, mutta se onkin nestesaippuaa kiinteässä muodossa. Ei perinteistä palasaippuaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Marseillesaippua hyvää iholle. Ituhipitki suosivat.
Marseille on hyvää, mutta käsittääkseni sisältää eläinrasvoja? Pesen sillä karvatonta kissaani, ni lavuaariin jää kamala talikerros, ku joulukinkun rasvaa. Lähtee vain Fairylla ja tiskiharjalla pois.
Kissan nahasta rasvaa ei kyllä huomaa, tarttunee vaan kylmään lavuaariin?Marseillesaippua on perinteisesti tehty öliiviöljyyn, mutta nykyään se saa sisältää myös muita kasvirasvoja. Eläinrasvoja löytyy halpiskopioista, mikä aiheuttaa sekaannusta.
Marseillesaippua on muuten hyvä taloussaippua, joten pala ei mene hukkaan, vaikka ei sopisikaan omalle iholle.
Eläinrasvoja sisältävät saippuat voivat toimia todella hyvin kuivaihoiselle ja atoopikolle.
Jos haluat suomalaista valmistajaa tukea, niin tässä mun mielestä hyvä:
https://www.onnenpussi.fi/category/8/narusaippuat
Nää narusaippuat kivoja, kun saa roikkumaan suihkun sekoittajaan eli ei tarvi mitään alustoja erikseen. Ja kuivaa aina kunnolla suihkuttelujen välissä :) Nuo on suolasaippuoita niin ovat aika kovia eivätkä mene yhtään sellaiseksi tahmaiseksi. Nuo on myös sekä vegaanisia että palmuöljyttömiä, mitkä oli itelle olennaisia kriteerejä palasaippuaa ettiessä.
Tuolla on myynnissä aina joitakin II-laadun tuotteita eli niitten kautta pääse halvemmin kokeilemaan ja löytämään itelle kivat tuoksut :)
Vierailija kirjoitti:
Jos haluat suomalaista valmistajaa tukea, niin tässä mun mielestä hyvä:
https://www.onnenpussi.fi/category/8/narusaippuatNää narusaippuat kivoja, kun saa roikkumaan suihkun sekoittajaan eli ei tarvi mitään alustoja erikseen. Ja kuivaa aina kunnolla suihkuttelujen välissä :) Nuo on suolasaippuoita niin ovat aika kovia eivätkä mene yhtään sellaiseksi tahmaiseksi. Nuo on myös sekä vegaanisia että palmuöljyttömiä, mitkä oli itelle olennaisia kriteerejä palasaippuaa ettiessä.
Tuolla on myynnissä aina joitakin II-laadun tuotteita eli niitten kautta pääse halvemmin kokeilemaan ja löytämään itelle kivat tuoksut :)
Olikin näemmä sekä narusuolasaippuoita että tavallisia narusaippuoita. Tähän mennessä itse ostanut vain noita suolasaippuoita :)
Minulla on palasaippuoille eri värisiä saippuapusseja, ekologista ja ihanaa. Eri ihmisille omat saippupussit ja saippuat. Pysyy hygieenisenä. Olen ostanut pumpa upcyclestä mutta kai niitä on helppo tehdä itsekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihon pH on n. 5 ja pesuaineen pH:n tulisi olla suunnilleen sama. 7 on liikaa. Itse en käytä palasaippuoita, koska niiden pH on lähes poikkeuksetta yli 9. Dove on ainoa, jossa on sopiva, mutta se onkin nestesaippuaa kiinteässä muodossa. Ei perinteistä palasaippuaa.
Saippua on aina emäksistä, muuten se ei ole saippuaa.
Flow merkillä oli keltaisessa pahvirasiassa suolasitrussaippua, se oli tosi hyvä.
Itse käyttänyt erilaisia Nurmen palasaippuoita. Järkevän hintaisia, käy herkälle ihollekin. Suosittelen kokeilemaan!