Vieraiden ihmisten kuvaaminen?
Olen nyt viikon sisään törmännyt tähän samaan asiaan kolme kertaa. Kaksi varmaa ja yksi tilanne jossa se oli ensimmäinen asia joka tuli mieleen.
Samalla kauppareissulla minua videokuvattiin, kaksi kertaa, kuvaajat olivat naisia. Ei suomalaisia.
Ja tänään salilla nuorehko mies istui takanani, tekemättä mitään ja piteli puhelintaan kuin olisi kuvannut.
Harrastetaanko tätä todella? Mitä ihmettä.
Minussa tai näissä tilanteissa ei ole mitään kuvaamisen arvoista. Tai salilla ehkä jos on pervo.
Kommentit (20)
Koska laki sallii sen. Itse vastustan ja toivon, että kansa nousee kapinaan.
Julkisella paikalla saa kuvata. Jos et halua kuvatuksi, pysy kotona.
Yksi nuorehko mies kuvasi kaupassa kassalla, olen 40+ säkki päällä kuvattavaa ei ole sinänsä, eikä kassaneitikään ollut täysin kuvan kohteena. Mutta mitä mies tekee sillä kuvamateriaalilla parista asiakkaasta kassalla, kun ei ollut lehtimies ainakaan eikä kauppaa kartoittava konsultti, vaan tavallinen asiakas ostamassa. Mietin vain. Ei vaikuttanut pervolta, eikä teiniltä. Onko jollakulla käsitystä tykkääkö joku katsoa myöhemmin sellaisia videoita ihmisistä? Uteliaisuus? Ja miksi. :D
Vierailija kirjoitti:
Se riippuu missä tarkoituksessa kuvaa ja mitä niillä aikoo tehdä. Kuvattavalla on oikeus tietää ja voi kieltää kaupallisen hyödyntämisen. Lisäksi lähtökohtaisesti on kiellettyä kuvata kohdetta loukaten.
Vierailija kirjoitti:
Yleistä nykyään kun kaikilla on kännykät, mä kyllä sanon aina että kapistus löytyy kuvaajan perseestä jos ei lopeta kuvaamista, toiminut aina.
Mitä näillä videoilla sitten tehdään?
En itse keksi yhtäkään syytä kuvata täysin tuntematonta ihmistä.
Näytätkö alienilta vai miksi kuvaavat? Olet ehkä superhyvännäköinen?
Eikö laki kiellä kuvaamasta yksittäistä henkilöä? Voi sanoa että lopettaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se riippuu missä tarkoituksessa kuvaa ja mitä niillä aikoo tehdä. Kuvattavalla on oikeus tietää ja voi kieltää kaupallisen hyödyntämisen. Lisäksi lähtökohtaisesti on kiellettyä kuvata kohdetta loukaten.
AV-lakiasiantuntija saapunut pätemään täysin keksityllä hölynpölyllä, kuten palstalla on tapana.
Vierailija kirjoitti:
Yksi nuorehko mies kuvasi kaupassa kassalla, olen 40+ säkki päällä kuvattavaa ei ole sinänsä, eikä kassaneitikään ollut täysin kuvan kohteena. Mutta mitä mies tekee sillä kuvamateriaalilla parista asiakkaasta kassalla, kun ei ollut lehtimies ainakaan eikä kauppaa kartoittava konsultti, vaan tavallinen asiakas ostamassa. Mietin vain. Ei vaikuttanut pervolta, eikä teiniltä. Onko jollakulla käsitystä tykkääkö joku katsoa myöhemmin sellaisia videoita ihmisistä? Uteliaisuus? Ja miksi. :D
Kuvaa maksukortin koodinäppäilyjä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
tai kortin tunnistenumeroita, suurentaa kuvia kotona ja tilaa kortillasi tavaraa.
Mistä sä tiedät että ne ei kuvaa itseään puhelimen etukameralla?
quote=Vierailija]Näytätkö alienilta vai miksi kuvaavat? Olet ehkä superhyvännäköinen?
Eikö laki kiellä kuvaamasta yksittäistä henkilöä? Voi sanoa että lopettaa.[/quote]
Kävelin kyllä pois heti kun huomasin.
Vaikea kuvitella että ulkonäkö olisi syy, nainen ilman meikkiä ja paksussa toppatakissa.
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa näistä "minua kuvataan" valittajista on jotain luulotautisia. Ei ne oikeasti ole niin kiinnostavia. On todennäköisempää että kuvaa itseään tai pelaa jotain peliä yms.
Vierailija kirjoitti:
Näin mitä kuvasivat.
Viimeisimmästä en olekaan varma, mutta mies olisi istuskellut hiljaa kuvaten omaa vatsaansa/paitaansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuvata saa. Kuvatulla materiaalilla vaan ei saa tehdä mitä vain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ollut vielä kassalla maksamassa, vaan kuvasi kassajonosta käsin. Eli ehkei sekään.
Vierailija kirjoitti:
Siis joku kuvaa itseään kameran puhelimella kassajonossa? Kuitenkin kohdistaa kameran linssin muihin ihmisiin ja tilannetta. Hmm
Tiedoksesi oot siellä kaupassa jo monen kameran kohteena. Jos olet siinä asussa kehdannut lähteä julkisesti liikenteeseen niin ei pitäisi olla mitään hermoiltavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis joku kuvaa itseään kameran puhelimella kassajonossa? Kuitenkin kohdistaa kameran linssin muihin ihmisiin ja tilannetta. Hmm
Siis mistä tiedät, että ei vain katso puhelimestaan jotakin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mistä tiedät, että ei vain katso puhelimestaan jotakin?
Puhelin on kohotettu ylös, käsi ylhäällä ja kännykkäkädellä seuraa ihmisiä. Siten että se on kuvaaminen, että sen erottaa selvästi. Kaikki eivät toki kuvaa niin selvästi.
Yleistä nykyään kun kaikilla on kännykät, mä kyllä sanon aina että kapistus löytyy kuvaajan perseestä jos ei lopeta kuvaamista, toiminut aina.