Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vieraiden ihmisten kuvaaminen?

20.03.2021 |

Olen nyt viikon sisään törmännyt tähän samaan asiaan kolme kertaa. Kaksi varmaa ja yksi tilanne jossa se oli ensimmäinen asia joka tuli mieleen.

Samalla kauppareissulla minua videokuvattiin, kaksi kertaa, kuvaajat olivat naisia. Ei suomalaisia.

Ja tänään salilla nuorehko mies istui takanani, tekemättä mitään ja piteli puhelintaan kuin olisi kuvannut.

Harrastetaanko tätä todella? Mitä ihmettä.
Minussa tai näissä tilanteissa ei ole mitään kuvaamisen arvoista. Tai salilla ehkä jos on pervo.

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleistä nykyään kun kaikilla on kännykät, mä kyllä sanon aina että kapistus löytyy kuvaajan perseestä jos ei lopeta kuvaamista, toiminut aina.

Vierailija
2/20 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska laki sallii sen. Itse vastustan ja toivon, että kansa nousee kapinaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Julkisella paikalla saa kuvata. Jos et halua kuvatuksi, pysy kotona.

Vierailija
4/20 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi nuorehko mies kuvasi kaupassa kassalla, olen 40+ säkki päällä kuvattavaa ei ole sinänsä, eikä kassaneitikään ollut täysin kuvan kohteena. Mutta mitä mies tekee sillä kuvamateriaalilla parista asiakkaasta kassalla, kun ei ollut lehtimies ainakaan eikä kauppaa kartoittava konsultti, vaan tavallinen asiakas ostamassa. Mietin vain. Ei vaikuttanut pervolta, eikä teiniltä. Onko jollakulla käsitystä tykkääkö joku katsoa myöhemmin sellaisia videoita ihmisistä? Uteliaisuus? Ja miksi. :D 

Vierailija
5/20 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se riippuu missä tarkoituksessa kuvaa ja mitä niillä aikoo tehdä. Kuvattavalla on oikeus tietää ja voi kieltää kaupallisen hyödyntämisen. Lisäksi lähtökohtaisesti on kiellettyä kuvata kohdetta loukaten. 

Vierailija
6/20 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleistä nykyään kun kaikilla on kännykät, mä kyllä sanon aina että kapistus löytyy kuvaajan perseestä jos ei lopeta kuvaamista, toiminut aina.

Mitä näillä videoilla sitten tehdään?

En itse keksi yhtäkään syytä kuvata täysin tuntematonta ihmistä.

Vierailija
7/20 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näytätkö alienilta vai miksi kuvaavat? Olet ehkä superhyvännäköinen?

Eikö laki kiellä kuvaamasta yksittäistä henkilöä? Voi sanoa että lopettaa.

Vierailija
8/20 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se riippuu missä tarkoituksessa kuvaa ja mitä niillä aikoo tehdä. Kuvattavalla on oikeus tietää ja voi kieltää kaupallisen hyödyntämisen. Lisäksi lähtökohtaisesti on kiellettyä kuvata kohdetta loukaten. 

AV-lakiasiantuntija saapunut pätemään täysin keksityllä hölynpölyllä, kuten palstalla on tapana.

Vierailija
9/20 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi nuorehko mies kuvasi kaupassa kassalla, olen 40+ säkki päällä kuvattavaa ei ole sinänsä, eikä kassaneitikään ollut täysin kuvan kohteena. Mutta mitä mies tekee sillä kuvamateriaalilla parista asiakkaasta kassalla, kun ei ollut lehtimies ainakaan eikä kauppaa kartoittava konsultti, vaan tavallinen asiakas ostamassa. Mietin vain. Ei vaikuttanut pervolta, eikä teiniltä. Onko jollakulla käsitystä tykkääkö joku katsoa myöhemmin sellaisia videoita ihmisistä? Uteliaisuus? Ja miksi. :D 

Kuvaa maksukortin koodinäppäilyjä?

Vierailija
10/20 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

tai kortin tunnistenumeroita, suurentaa kuvia kotona ja tilaa kortillasi tavaraa.

Vierailija
11/20 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä sä tiedät että ne ei kuvaa itseään puhelimen etukameralla?

Vierailija
12/20 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

quote=Vierailija]Näytätkö alienilta vai miksi kuvaavat? Olet ehkä superhyvännäköinen?

Eikö laki kiellä kuvaamasta yksittäistä henkilöä? Voi sanoa että lopettaa.[/quote]

Kävelin kyllä pois heti kun huomasin.

Vaikea kuvitella että ulkonäkö olisi syy, nainen ilman meikkiä ja paksussa toppatakissa.

Vierailija
13/20 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurin osa näistä "minua kuvataan" valittajista on jotain luulotautisia. Ei ne oikeasti ole niin kiinnostavia. On todennäköisempää että kuvaa itseään tai pelaa jotain peliä yms.

Vierailija
14/20 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin mitä kuvasivat.

Viimeisimmästä en olekaan varma, mutta mies olisi istuskellut hiljaa kuvaten omaa vatsaansa/paitaansa.

Vierailija
15/20 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuvata saa. Kuvatulla materiaalilla vaan ei saa tehdä mitä vain.

Vierailija
16/20 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ollut vielä kassalla maksamassa, vaan kuvasi kassajonosta käsin. Eli ehkei sekään.

Vierailija
17/20 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis joku kuvaa itseään kameran puhelimella kassajonossa? Kuitenkin kohdistaa kameran linssin muihin ihmisiin ja tilannetta. Hmm

Vierailija
18/20 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedoksesi oot siellä kaupassa jo monen kameran kohteena. Jos olet siinä asussa kehdannut lähteä julkisesti liikenteeseen niin ei pitäisi olla mitään hermoiltavaa.

Vierailija
19/20 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis joku kuvaa itseään kameran puhelimella kassajonossa? Kuitenkin kohdistaa kameran linssin muihin ihmisiin ja tilannetta. Hmm

Siis mistä tiedät, että ei vain katso puhelimestaan jotakin?

Vierailija
20/20 |
20.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis mistä tiedät, että ei vain katso puhelimestaan jotakin?

Puhelin on kohotettu ylös, käsi ylhäällä ja kännykkäkädellä seuraa ihmisiä. Siten että se on kuvaaminen, että sen erottaa selvästi. Kaikki eivät toki kuvaa niin selvästi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kuusi