Useimmat ihmiset eivät näe maailmaa sellaisena kuin se on
...he näkevät maailman sellaisena kuin He Itse ovat.
Ajatuksia?
Tämä oli leffaquote
Kommentit (29)
Tätä olisi pitänyt miettiä aika paljon enemmän. Mutta tällä hetkellä ajattelen, että mä näen maailman sellaisena kuin haluan sen nähdä. Tiedostan kyllä, että maailmassa tapahtuu paljon kamalia asioita, mutta olen oppinut skippaamaan sellaiset uutiset. Samoin olen skipannut elämästäni sellaiset ihmiset, jotka haluavat tuoda mun silmieni eteen juuri niitä uutisia, joita en halua nähdä.
Miksi luulet, että sinä näet sen oikein?
Jokainen näkee ikänsä ja kokemuksensa mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Näkeekö joku? Miten niin sellaisena kuin se on? Mistä näkökulmasta tuo "sellaisena kuin se on" määritellään?
Näkökulmia on rajaton määrä?
Eikö meistä jokainen näe sen oman kokemusperänsä, tietojensa ja vaikuttimiensa tuomien suodattimien läpi?
Suurin osa näkee maailman mielikuviensa kautta. Mielikuvat vääristävät asioiden näkemistä sellaisina kuin ne ovat.
Kerrankin olen aloittajan kanssa samaa mieltä.
Vierailija kirjoitti:
Tätä olisi pitänyt miettiä aika paljon enemmän. Mutta tällä hetkellä ajattelen, että mä näen maailman sellaisena kuin haluan sen nähdä. Tiedostan kyllä, että maailmassa tapahtuu paljon kamalia asioita, mutta olen oppinut skippaamaan sellaiset uutiset. Samoin olen skipannut elämästäni sellaiset ihmiset, jotka haluavat tuoda mun silmieni eteen juuri niitä uutisia, joita en halua nähdä.
Miksi haluat elää tynnyrissä? Eikö ole sivistymätön olo? Vaihtoehtona kuitenkin olisi opetella käsittelemään paremmin vaikeita tunteita sen sijaan, että yrittää leikkiä elävänsä jossain toisenlaisessa maailmassa. Ehkä silloin kykenisi suhtautumaan yleisesti empaattisemmin toisten hätään.
Ap siis tarkoittaa, että useimmat ihmiset eivät näe maailmaa sellaisena kuin se hänen mielestään on.
Vierailija kirjoitti:
Miksi luulet, että sinä näet sen oikein?
Sanoiko ap näin?
Vai onko sinulla vain huono luetunymmärtäminen?
Millainen maailma sitten objektiivisesti arvioituna on? Eikö se riipu täysin näkökulmasta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi haluat elää tynnyrissä? Eikö ole sivistymätön olo? Vaihtoehtona kuitenkin olisi opetella käsittelemään paremmin vaikeita tunteita sen sijaan, että yrittää leikkiä elävänsä jossain toisenlaisessa maailmassa. Ehkä silloin kykenisi suhtautumaan yleisesti empaattisemmin toisten hätään.
En ole ensimmäisen viestin kirjoittaja, mutta itse eläydyn niin paljon ihmisten ja eläinten hätään, että en pysty elämään ahdistumatta liikaa. Siksi on pakko jättää välillä uutisia lukematta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole ensimmäisen viestin kirjoittaja, mutta itse eläydyn niin paljon ihmisten ja eläinten hätään, että en pysty elämään ahdistumatta liikaa. Siksi on pakko jättää välillä uutisia lukematta.
Etkö voisi harjoitella käsittelemään ahdistustasi? Sinä kuitenkin vain luet noista asioista, toiset joutuvat kokemaan ne.
Kukaan ei näe maailmaa sellaisena kuin se on, mutta toisilla on enemmän harhaluuloja kuin toisilla.
Näemme maailman sen mukaan, mitä tietoa saamme siitä. Usein teto on valheellista, vääristynyttä tai yksipuolista. Mitä enemmän kulutamme ns. klikkijournalismia ja luemme uutisia, joille raha on tärkeämpää kuin ymmärryksen lisääminen, sitä enemmän johdamme itseämme harhaan.
"Näkevät maailman sellaisena kuin He Itse ovat." Tuota kohtaa en aivan ymmärrä. Olisiko antaa esimerkkiä siitä, millainen ihminen näkee maailman mitenkin?
LSD-päissään saatta nähdä maailman aivan erilaisena. Kuulemma.
Varmasti hyvätuloinen suomalainen virkamies näkee maailman aivan erilaisena kuin bangladeshilainen katulapsi, joka kerää roskia kaatopaikalla.
Kukaan ei näe maailmaa sellaisena kuin se on, ja vielä vähemmän voi valita että miten sen näkee.
Jos kuvittelee näin, on vielä hullumpi kuin ne, jotka sentään tietävät olevansa rajoittuneita.
Loppujen lopuksi, maailmaa ei voi nähdä sellaisena kuin se on.
Kaikki on tulkintaa, havaintojen ja merkitysten tulkintaa.
Eroa tulee lähinnä siinä, kuinka paljon vaivaa viitsitään nähdä havintojen ja merkitysten keräilyssä ennen tulkintaa. Mikä kyllä tietyllä tapaa heijastelee sitä mitä itse on.
Minkälainen ihminen näkee itsensä kissana?
Näkeekö joku? Miten niin sellaisena kuin se on? Mistä näkökulmasta tuo "sellaisena kuin se on" määritellään?