Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

äitiyspäivärahasta

Vierailija
11.08.2006 |

en saanut tuolta kelan sivuilta selkoa, että miten ne kuuden kuukauden tulot otetaan huomioon. pitääkö olla siis vähintään se 6kk työssä ennen äippälomaa? Pitääkö siitä työstä jäädä äippälomalle, vai voiko esim. määrä-aikainen työsuhde loppua jo aiemmin ja tulot silti huomioidaan?

Olen ihan raskauden alkuvaiheessa ja sain 3kk sijaisuuden koultustani vastaavaa työtä. Nyt siis riittääkö, että saan vielä toiset 3kk töitä jostain, vai pitääkö työsuhteen olla ns. voimassa, kun jää äippälomalle?

t: raskaudesta iloitseminen uhkaa jäädä rahahuolien jalkoihin...

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
11.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ansaitsitko silloin vähemmän kuin nyt? jos enemmän, se tulee automaattisesti. Jos vähemmän, voit pyytää katsomaan niitä 6kk tuloja. Saat sen, kumpi on sinulle edullisempi.

soittele lähimpään kelan tstoon, ne kattoo sulle noin-summat koneelta.

Vierailija
2/10 |
11.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

... eli ei tuloja.

siksi haluan, että saan äitiyspäivärahan tuon 6 kk mukaan.

t: ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
11.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli jos kuuden kuukauden aikana saat 3kk hyviä tuloja, se tarkoittaa ettet kuitenkaan putoo minimille, koska 3:6=x

Vierailija
4/10 |
11.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli jos nyt aloittamani työn jälkeen en saa uutta sijaisuutta, ei ole mitään tuloja, mitä huomioitaisiin??? Kun siis nythän ei tämä 3kk ajallisesti sijoitu siihen 6kk pätkään ennen loman alkua...

Olen kuullut, että eräs tuttavani sai äitiyspäivärahaa 6kk tulojen perusteella niin, että hän sai itse määritellä ajankohdan lomaa edeltäneen vuoden ajalta, mistä tulot huomioitiin.

Miten tämä voi olla näin monimutkaista :)

Vierailija
5/10 |
11.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai viimeisin valmistunut verotus, jonka perusteella lasketaan. Jos olet viimeisen puolen vuoden aikana ollut 3 kk töissä, lasketaan kolmen kuukauden tulot jaettuna kuudella= laskennallinen kuukausitulo jonka mukaan saat äitiyspäivärahan.

Vierailija
6/10 |
11.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin päiväraha lasketaan noiden 6kk:n mukaan. Muutoin tulojen on täytynyt nousta 20%, jotta päivärahaa alettaisiin nostamaan - siis verrattuna viimeksi valmistuneen verotuksen ilmoittamiin tuloihin.

Vierailija
7/10 |
11.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten se voi olla 6kk ennen äitiysloman alkua, kun miten ne tulot voivat olla tiedossa siinä vaiheessa, kun paperit jättää??? eli eikös sitä äippärahaa haeta viimeistään 2kk ennen laskettua aikaa!!

Vierailija
8/10 |
11.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli olin vuoden alussa töissä ja syyskuussa hain äityyspäivärahaa noilla alkuvuoden tuloilla.

On siis mahdollista

Vierailija
9/10 |
11.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiettävästi tuloistaan voi kuitenkin toimittaa selvityksen Kelaan vasta siinä vaiheessa, kun oikeus äitiyslomaan alkaa. Mutta ainakin itse lähetin paperit viimeksi joulukuussa ja laskettu aika oli maaliskuun lopulla ja hain nimenomaan 6 kk: n työtulojen perusteella.

Vierailija
10/10 |
11.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

.. kun tulee näin erisuuntaisia vastauksia?

Nyt minäkin (ei ap) olen jo ihan ymmälläni!!

Itse olen saanut määräaikaisen työn 4kk, jonka perään toivon saavani vielä 2kk, jonka jälkeen on vielä kuukausi aikaa äippäloman alkuun, mutta riittääkö siis tuo 4kk + 2kk kuuden kuukauden tuloiksi? vai riittäisikö jo tuo 4kk johonkin minimiä parempaan???

jos jollain on omakohtaista kokemusta tai muuten tietoa, ottaisin tiedon kiitollisena vastaan :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän kuusi