Olen 49-vuotias nuorekkaana pysynyt nainen, mutta sairaala ei suostu aloittamaan hedelmöittämistäni, haaveet omasta lapsesta menevät likasankoon
Että minua suututtaa, tunnen sisälläni, että pystyn vielä, jos annettaisiin mahdollisuus. Kuitenkaan sairaala ei suostu aloittamaan hedelmöityshoitojani. Että suututtaa. Olen miettinyt rikosilmoituksen tekoa. Minulla on ihmisoikeudet!
Kommentit (62)
Et sinä ole nuorekas. Olet rupsahtanut keski-ikäinen akka. Katso vihdoinkin peiliin oikein kunnolla.
Jep, tämä on huono.
Mutta siis muille tiedoksi, että julkisessa terveydenhoidossa ikäraja hedelmöityshoidoille on 38-40 vuotta, koska sen jälkeen onnistumisprosentti laskee ja riskit sikiölle ja myös äidille kasvavat. Yksityispuolella saa sen jälkeenkin hoitoja, kun siis maksat itse (Kela-korvauksen saa osaan hoidoista, jos kyse on lääketieteellisestä lapsettomuudesta). Mitään lakiin kirjattua yläikärajaa ei ole, mutta yksityispuolella se on käytännössä noin 45 vuotta, em. syistä sielläkin.
Vierailija kirjoitti:
Saahan sitä nuorekas luulla olevansa mutta kyllä sä oot jo vanha kurppa hommaan lapsia:) sori vaan
Tunnen sisälläni, että olen nuori vielä munasarjoilta ja kohdultani. On oma iso talo, oma auto, oma kesämökki jne. Voi teitä, kurjia. Ette tiedä, kuinka hyvä elämä lastani odottaisi. Halpa kateus sokaisee sydämenne.
AP
Säälittävää kirjoitti:
Sanonpa vaan tämän. Pari kertaa nolasin tahtomattani vanhempia ja itseni myös jotka tulivat hakemaan lapsiaan kotiin. "Hei sun ukki tuli sua hakemaan" "Se on mun isä"...oli jotain 70v saanut 63-65 iltatähden nuoren hurmansa kanssa,vähän hävetti. Toinen oli tosi vanhoilla päivillään äidiksi tullut.
Sen jälkeen muistin sanoa että hei,sua tultiin hakemaan. Olin siis keikkalaisena enkä tiennyt kuka on isä/äiti. Siihen aikaan oli kiivaimmillaan nää hedelmöitys-sun muut jutut.
Kyllä luonto on osaltaan hoitanut sen hedelmällisyyden.
Mieti kun viet eskariin jne. Olet muitten lasten mummojen ikäinen! Se on lapsellekin arka asia!
Ap ei mistään saa enää hedelmöityshoitoja, niiden yläikäraja on kasvavien riskien vuoksi yksityispuolellakin noin 45 vuotta.
Mutta trollihan tuo nyt onkin.
Sinänsä vähän huvittaa tuo sinun luulosi nykyajan synnyttäjien iästä. Etkö oikeasti ole kuullut, että ensisynnyttäjienkin keski-ikä huitelee jo liki 30 vuodessa ja yli 40-vuotiaita ensisynnyttäjiä on nykyään jo enemmän kuin alle 20-vuotiaita?!!
Siinä eskarilaisten vanhempien joukosta ei kyllä erotu mitenkään nuorekas ja hyväkuntoinen viisikymppinen. Ennemminkin pissistyyppinen parikymppinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saahan sitä nuorekas luulla olevansa mutta kyllä sä oot jo vanha kurppa hommaan lapsia:) sori vaan
Tunnen sisälläni, että olen nuori vielä munasarjoilta ja kohdultani. On oma iso talo, oma auto, oma kesämökki jne. Voi teitä, kurjia. Ette tiedä, kuinka hyvä elämä lastani odottaisi. Halpa kateus sokaisee sydämenne.
AP
Saathan sinä tuntea mitä haluat ja missä haluat mutta vanha rupsu sä silti oot. Eikä oo tarvetta olla kateellinen, meillä on lapset miehen kanssa hommattu aikonaan ja on talot ja autot ja työt mitä me tarvitaan:)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP
Mikä hyvä elämä se sellainen on, että oma äiti on pikapuoliin jos ei haudassa niin ainakin hieman peräänkatsottava? Silloin kun hän ehkä tarvitsisi tukea omaan vanhemmuuteensa, hän joutuukin tukemaan sinua.
Joko aamusta on pakko kuppia ottaa, voi elämä, voi elämä
Ei muuta kuin ulkomaille, jos rahaa riittää.
Onpas täällä pahansuopaa porukkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuorekas ei ole sama asia kuin nuori
Aistin sen, halvan kateuden, minua kohtaan.
AP
Miksi olisin kateellinen tyhmälle?
Vierailija kirjoitti:
Yksityisellä ei ole ikärajaa vaan kukin klinikka päättää itse. Ulkomailla voidaan tehdä lahjasoluhoitoja yli vaihdevuosi-ikäisillekin. Nuoren naisen munasoluilla voi tulla raskaaksi vanhempikin.
Dextrassa täytyy olla alle 46-vuotias hoitojen alkaessa.
Minä todennäköisesti saisin sinut raskaaksi, mutta en taida uskaltaa alkaa toimintaan.
Mä oon oikeesti kade! On talot ja kaikki...pakko sun on vielä lapsi saada...t. 7 lapsen köyhä yh mami
Vierailija kirjoitti:
Sanoo henkilö, jonka lapsella voisi olla jo lapsi, jos olisi aloittannut lisääntymisen ajoissa.
Ihan kuin lisääntyä voisi milloin vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP
Voit vielä adoptoida lapsen jostakin sellaisesta maasta, jossa ei piitata siitä, mikä on adoptiovanhemman ikä.
Ja voithan toki adoptoida jonkin vanhemmankin ihmisen, niin että tuo talosi, autosi ja kesämökkisi periytyisivät haluamallesi henkilölle.
Adoptoinnissa ei ole yläikärajaa. Voit adoptoida vaikka minut, 51-vuotiaan.
Mietipä sitä, että olisit ehkä 68 v, kun lapsesi olisi täysi-ikäinen. Jaksatko n. 63-65-vuotiaana kaikki lapsesi murkkuongelmat ja kapinoinnit. Olen itse nyt yli 60 v, kolme lasta, joista nuorimman sain 42 vuotiaana. Ei ole ollut aina helppoa. Vanhimman kanssa on ollut kaksi todella vaikeaa vaihetta. Murrosiän kapinointi, riitely avioeron jälkeen hänen isänsä kanssa samaan aikaan. Olin niin väsynyt, että itkin, ja silloin olin vasta 40 v. Myöhemmin samalla lapsella huumesekoiluja ja mielenterveysongelmia (huumeiden seurauksena ehkä). Myös nuorimman kanssa paljon kapinointia jo lapsena. Nyt onneksi asiat hyvin kaikilla.
Emme tiedä, mitä edessä on. Elämä ei ole aina ruusuilla tanssimista hyväosaisellakaan perheellä, vaikka siltä voisi näyttää ulospäin. Yllättävän monella on ollut lapsensa kanssa jossain vaiheessa isoja ongelmia, jolloin vanhemmilta tarvitaan tukea ja jaksamista. Niistä ei vaan huudella kuin lähipiirille. En voi olla poikkeus, mutta tiedän sukulaisteni ja ystävieni lapsilla huumeiden käyttöä, mielenterveysongelmia, anoreksiaa, synnytyksen yhteydessä tulleita vakavia, kuntoutusta vaativia vammoja. Mieti, jaksaisitko.
Ärsyttää itsekkäät ihmiset, jotka haluaa vanhana vasta vanhemmaksi. Oikea lisääntymisikä pitää omistaa itselleen, ja sit arkun kantta hipoessa pitää alkaa miettiä et hetkinen, haluan nyt jälkeläisen. Luonto on tarkoittanut asiat tapahtuvaksi tietyssä iässä, syystä. Naisen hedelmällisyys alkaa laskea hiljalleen jo 25 vuotiaana. Miettikääpä sitä te 40+veenä perhettä perustavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP
Munasarjojen toimintaa arvioi gynekologi.
Useimmilla naisilla on 49 vuoden iässä kuumia aaltoja ja muuta vastaavaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP
Kesämökin omistaminen ei tee sinusta nuorekasta, enemmin päinvastoin. Tilastokeskuksen mukaan mökinomistajien keski-ikä om 63-vuotta
Sanonpa vaan tämän. Pari kertaa nolasin tahtomattani vanhempia ja itseni myös jotka tulivat hakemaan lapsiaan kotiin. "Hei sun ukki tuli sua hakemaan" "Se on mun isä"...oli jotain 70v saanut 63-65 iltatähden nuoren hurmansa kanssa,vähän hävetti. Toinen oli tosi vanhoilla päivillään äidiksi tullut.
Sen jälkeen muistin sanoa että hei,sua tultiin hakemaan. Olin siis keikkalaisena enkä tiennyt kuka on isä/äiti. Siihen aikaan oli kiivaimmillaan nää hedelmöitys-sun muut jutut.
Kyllä luonto on osaltaan hoitanut sen hedelmällisyyden.
Mieti kun viet eskariin jne. Olet muitten lasten mummojen ikäinen! Se on lapsellekin arka asia!