Avuttomat naiset, en ymmärrä niitä!
Mä en ymmärrä sellaisia avuttomia naisia jotka eivät halua tietää juuri mitään käytännön asioita.
Siis perheen yhteisistä asioista.
Esimerkiksi perheen laskuista tai muista tälläisistä. eivät aja autoa vaan antavat miehen aina ajaa.
Eivät koskaa hoida mitään virallisia asioita pankissa tai muissa virastoissa.
En tiedä tajuatteko mitä yritän selittää, mutta ihmetyttä kun työni kautta törmää naisiin jotka eivät miehen kuoltua tai eron tullessa tietäisi mitään perheen taloudesta , kodin asioista, autosta saati sitten osaisvat ajaa sillä.
Paras esimerkki oli se että muutama viikko sitten eräs pariskunta asioi kanssani ja yhtäkkiä huomasivat että parkkiaika umpeutuu. No minulla ja miehellä oli vielä asia kesken joten loogisinta olis ollut että nainen menee laittamaan lisää kolikoita automaattiin joka oli noin 50metrin päässä kadulla.
Nainen sanoi että ei hän mene kun ei ole koskaan joutunut ajamaan autoa tai laittamaan rahaa siihen automaattiin eikä hän oikeastaan edes katsonut missä se heidän auto siinä kadun varrella oli.
Huokais että kun tuo xxx aina hoitaa meillä kaikki käytännön asiat.
Mulle ei tulis mieleenkään iolla noin avuton. Yritän pitää silmät auki ja oppia uusia asioita .
Ja olla selvillä meidän perheentaloudesta.
Mites te muut kävisikö huonosti jos mies yhtäkkiä ei olisikaan hoitamassa teidän perheen asioita?
Kommentit (37)
elikkä olen vain huoltaja täysi-ikäisyyteen asti. Olen hoitanut myös kerran aiemmin yhden kuolinpesän, en tietystikään yksin vaan juristin kanssa.
Tämä asioiden hoitaminen johtuu osittain siitä, että mies on ulkomaalainen ja minä osaan selittää asiat selkeämmin muille ihmisille, mutta myös muutenkin minä haluan olla selvillä kaikista perheen asioista.
Meilläkin on niin, että miehellä on jotain hommia mitä minä en hoida. Mies esim. tuo rahat perheeseen, itse kun olen äitiyslomalla enkä ole vielä saanut itselleni ammattia. Mies ajaa autoa hyvin, minä en ole vielä käynyt edes autokoulua. Tosin aion käydä jossain vaiheessa!
Mies tekee myäs yleensä ruuat ja auttaa myäs siivoamisessa.
Kysymys ei ole mistään tyhmyydestä tms, vaan työnjaosta. Esim. meillä minä hoidan pyykit, ruuan ja siivouksen ja kannan päävastuun lapsen hoidosta. Kaikki autoon liittyvät asiat jätän mieheni hoidettavaksi enkä suostu tuntemaan tästä ns. avuttomuudestani syyllisyyttä. Älkää syyllistykö muutkaan avuttomat naiset. Jos ryhtyisimme kaikkivoipiksi ylisuoriutujiksi (ja kyllähän sitä tahdonvoimalla pystyy kaikenlaiseen hommaan), niin miehemme passivoituisivat täysin, ja sitä kai ei kukaan halua omalle kohdalleen.
molempien kannattaa opetella vähän ' miesten' ja ' naisten' hommia, niin että tarvittaessa ei ole ihan pulassa. Silti pysyä pääsääntöisesti omalla reviirillään ettei ole ylisuoriutuja. Näinkö?
Asioiden hoitaminen joo, siitä on jokaisen hyvä olla perillä. Mutta auton ajaminen, mikä perustaito se on? Kyllä ilman autokin pärjää, eri asia sitten jos on muuttanut johonkin peräkorpeen. Suomalaiset on ihan liian riippuvaisia siitä pyhästä peltilehmästä kun julkinen liikennekin toimii niin hyvin. Ihan esimerkkinä esim. mun työkaveri, joka kulkee vajaan kilometrin työmatkan joka päivä autolla, ei puhettakaan että kävelisi tai kulkisi pyörällä. Että joskus se voi autoilijakin olla kyllä yksinkertaisista yksinkertaisin.
puoli asioita hoitaa, niin älyää sitten tarpeen vaatiessa kysyä neuvoa oikealta taholta. Eli ei ihan kokonaan jätä mitään juttuja toisen vastuulle.
Ja autoilusta: jos on ajokortti mutta ei aja yhtään, niin hukkaan on mennyt.
Jos toinen rupeaa tekemään kaikkea, niin toiselle ei oikein jää mitään. Meillä Suomessa on muutenkin liikaa vallalla ajattelu, jonka mukaan yhden ihmisen tulee osata kaikki. Semmoinen on jäänne jostain maatalousyhteiskunnasta eikä enää tehokasta nykymaailman menossa. Paras " tulos" saavutetaan sillä, että jokainen keskittyy oman ydinkompetenssinsa mukaisiin asioihin ja " ulkoistaa" muut. No, arkielämässä on hyvä kuitenkin olla takataskussa tiettyjä perustaitoja (esim. ajokortti, keittotaito) ettei ihan joudu pulaan, mutta niitä ei ole pakko hallita suvereenisti jos homman on voinut delegoida jollekin toiselle.
Ajan autoa, miehellä ei ole edes korttia, kaikki raha-asiat ovat minun vastuullami. Samoin kuin syömiset, vaatteet ja niiden pesu.
Mies kuitenkin tekee ne miesten työt eli vaihtaa lamput, poraa ja kaikkea sellaista.
Mies käy töissä ja minä olen pojan kanssa kotona.
Meille tämä jarjestely sopii hyvin!
Aivan pakko korjata. Juuri maatalousyhteiskunnan peruja on muuton tuo töiden jakamisperiaate. Miehille miesten työt, naisille naisten eli suutari pysykööt lestissään.
Skeidaa mun mielestä pääsääntöisesti muutenkin tuo sinun kirjoitelmasi! Ydinkompetenssi, HAH. Kotityöt/miestentyöt eivät koulutuksesta tai kompetenssista tai ruumiin voimista enää tätä nykyä ole kiinni. Tervetuloa 2000 luvulle sieltä paskariulta!
kyllä meillä jaetaan osa töistä voimien perusteella. Mieheni rakensi talon, koska minä paitsi en osaa niin en myöskään jaksa. Harkkoja nosteli käsipelillä (25 kg/kpl) jne. Projekti kesti useamman vuoden. Kotityöt lankesivat luonollisesti minulle.
Olette käsittääkseni jäämässä vähemmistöksi. Te omalla hiellä taloanne rakentavat tai remppaavat. Kyllä ne talot taidetaan tänä päivänä suurimmaksi osaksi valmiina/talopakettina ostaa. Harvalla meistä on varaa jäädä rakentelijan palkoille. Ura vaatii nykyään sekä äideiltä että isiltä enemmän kuin kokopäiväisen työpanoksen. Ainakin akateemisilla.
Kai teidän työnnjako on kotona muuttunut? Sitten sen talonrakennusprojektin.
Onneksi mies on matikkanero joten olisin pulassa ilman häntä. :( Surkea laskupää ja hahmotuskyky kun on niin ei vaan onnistu laskuoperaatiot. Muutoin hoidan peruspankkiasiat itse. Autoa ajaa mieheni yksinomaan kun kärsin paniikkihäiriöstä ja jännitän alinomaan niin ajokortin hankkiminen ei kauheasti motivoi. Surkea ja vaarallinen kuski olisin...
Nuo ovat heikoimpia puoliani. Sitten on niitä vahvuuksia roppakaupalla missä ukkeli kalpenee. :)
Hoidan kaikki raha-asiat: laskut, tilit, arvioin menot ja tulot, päätän sen onko varaa isompiin ostoksiin jne. Miestä ei moiset hommat kiinnosta - haluaa vaan kuulla jos on ostamassa jotain että onko rahaa siihen.
Autoja tosin hoitaa, mutta osaan kyllä ajaa, tankata yms. ja tarvittaessa viedä auton huoltoon!
Mitä väärää siinä on, että tiedostaa omat puutteensa ja antaa miehelle miehisen toiminnan areenan? Jos ei tykkää/osaa tilinpitoa, miksi se pitäisi tehdä? Jos käy niin köpöisesti, että mies kuolee tai tulee ero, niin niistä asioista voi ottaa sitten selvää. Ihminen oppii uutta hautaan asti.
Miksi meidän pitäisi olla joka paikan höyliä, jos on mahdollisuus puolittaa oma työmäärä yksinkertaisesti sanomalla: " mutta kulta kun sä osaat nää asiat paremmin..." ;) Tasa-arvoa sekin on, ettei tee itse kaikkea kahden aikuisen perheessä.
Ja mistä sen näkee? No, kun mies jää leskeksi tai on naimaton, niin voi sitä kaaosta mikä hänen elämässään vallitsee. Sen sijaan nainen osaa hoitaa asiansa kunnialla, mitä ei osaa, kysyy ja opettelee.
Täällä meidän kylällä yksinäisten miesten talot on rempallaan, ei ole pihalla istutuksia, talo on sisältä epäsiisti ja niin monesti mies itsekin. Naisilla on siistit, remontoidut talot, hoidetut pihat, he eivät juopottele, vaan harrastavat, matkustelevat...pitävät itsestään huolta.
Naapurin 8-kymppinen mummu kasvattaa perunaa ja vihanneksia, leikkaa nurmikon sellaisella ei-moottoroidulla leikkurilla, ajaa kiiltävän puhtaalla autolla ja parhaillaan teettää remonttia taloonsa. Toinen naapuri, 30 v nuorempi poikamies ryyppää viikonloput, pelaa tietsikkapelejä ja pihalla on metrin heinä.
Naisista ei kannata olla huolissaan, kyllä me aina selviämme! Miehille pitäisi perustaa joku elämänhallintakurssikeskus...
Vierailija:
Ruokaa osaa tehdä lapsille, mutta vaatteita ei (muka) löydä, ja sitten soittelee mulle, että missä on X:n kengät ja hattu. On siis vielä lomalla, kun itse palasin jo töihin. Pyykkiä pesisi, mutten anna, koska aina sekoittaa värit ja pesee vaatteet pilalle liian kuumassa tai kuivausrummussa.
Itse osaan mm. vaihtaa renkaat autoon, lisätä nesteitä ja öljyä, mutta laitan miehen hoitamaan ko. hommat, etten joutuisi kaikkea tekemään.
Vanha polvi taitaa olla vielä pahempi: Isoäitini joutui pariksi viikoksi sairaalaa, ja isoisäni oli hätää kärsimässä, koska ei osannut keittää kahvia, lämmittää ruokaa eikä edes OTTAA VETTÄ HANASTA! Olivat asuneet 10v. asunnossa, jossa nykyisenlaiset " kahvalliset" hanat, ei siis kahta erillista kierrettavää.