Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten pääsit eroon jalkapohjan syylästä?

Vierailija
19.03.2021 |

Onko syylend ainut tehokas lääke? Kokemuksia?

Kommentit (79)

Vierailija
61/79 |
19.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leikkelin, hioin ja käytin voiteita vuosia, mutta lähtivät vasta kun aloin muista syistä ottamaan d-vitamiinia purkista. En väitä, että on yhteyttä, mutta näin kävi. Niitä ei ole enää, eikä tarvitse kärsiä.

Vierailija
62/79 |
19.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäädytin apteekista ostamallani jäädytyssysteemillä. Lähti syylät niin multa kuin teinityttäreltäkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/79 |
19.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole lähtenyt jesarilla, ei lääkärin tekemällä kauhomisella eikä jäädyttämisellä. Pitää kokeilla tuota teepuuöljyä.

Vierailija
64/79 |
19.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jalkapohja onkin viheliäinen paikka syylälle, koska iho on siellä niin paksua. Ennen paikallishoitoa kannattaa kyllä hioa tai rapsuttaa kovettunutta ihoa pois, koska muuten käytettävä aine ei pääse lähellekään niitä eläviä, papilloomaviruksen infektoimia soluja. Nähtävästi jesarin, teepuuöljyn, muurahaishapon tai vetyperoksodin tms. vaikutus perustuu siihen, että ne ärsyttävät ihoa ja saavat immuunipuolustuksen hyökkäämään virusta vastaan. Pitkäjänteinen saa olla. Itse olen saanut jalkapohjan syylän pois vasta yhdistämällä hoitavan aineen ja jesarin, tosin silloin täytyy olla varovainen ettei ärsytä ihoa liikaa.

Kannattaa turvautua ammattilaisiin jalkapohjan syylissä ja sanoinkin jo aiemmin että jalkapohjan syylissä harvoin itse onnistuu niitä poistamaan ja muualta niiden kotikonsteilla ja apteekin aineilla poistaminen on helpompaa. Syylä voi alkaa vuotaa verta jos sitä alkaa jalkahöylillä tai muilla höylillä kovasti hiomaan. Sen jälkeen on kivuliasta kävellä. Suosittelen ettei ala omia konsteja käyttämään vaan menee ammattilaisille sen poistatuttamaan kuten minäkin poistatutin ne sairaalassa enkä alkanut mihinkään itse kekkuloimiin keinoihin. Kolmen viikon sairausloman sain ja siten oli ongelma poistunut. 

Vierailija
65/79 |
19.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terävillä pinseteillä kaivoin pään kunnolla esiin ja nykäisin kovaa. Lähti nätisti juurineen, oli mielenkiintoiset lonkerot ne juuret. Sen jälkeen ei ole jalkasyyliä näkynyt kun on pitänyt sukat tai släbärit jalassa julkisissa tiloissa. Huom! Metodi ei välttämättä sovi herkkähermoisille.

Vierailija
66/79 |
19.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on jalkapohjassa päkiän kohdallla 2 känsää. Välillä koitan raspilla hioa, mutta en saa niitä kokonaan pois.

Onko kellään vinkkiä?

Vierailija
67/79 |
19.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa turvautua ammattilaisiin jalkapohjan syylissä ja sanoinkin jo aiemmin että jalkapohjan syylissä harvoin itse onnistuu niitä poistamaan ja muualta niiden kotikonsteilla ja apteekin aineilla poistaminen on helpompaa. Syylä voi alkaa vuotaa verta jos sitä alkaa jalkahöylillä tai muilla höylillä kovasti hiomaan. Sen jälkeen on kivuliasta kävellä. Suosittelen ettei ala omia konsteja käyttämään vaan menee ammattilaisille sen poistatuttamaan kuten minäkin poistatutin ne sairaalassa enkä alkanut mihinkään itse kekkuloimiin keinoihin. Kolmen viikon sairausloman sain ja siten oli ongelma poistunut. [/quote]

Ei pidä välttämättä paikkaansa, syylään ei ole ihmelääkettä lääkäreilläkään. Itse syydin aikanaan isot rahat ihotautilääkärille, jäädytti kolmesti nestetypellä, teki kipeää kävellä mutta syylä ei ollut moksiskaan. Syylä jos mikä on sellainen vaiva jota kannattaa nimenomaan kotikonsteilla yrittää häätää.

Vierailija
68/79 |
19.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka syylät ovat yleensä harmittomia, ne näyttävät epämiellyttäviltä ja ne voivat nolottaa, etenkin lapsia ja nuoria. Syylät ovat erittäin yleisiä, joka kolmas lapsi ja joka kymmenes aikuinen saa syylätartunnan. Henkilöillä, joiden immuunipuolustus on heikentynyt, on suurempi riski saada syyliä kuin muilla. 

Miksi käsiin ja sormiin tulee syylätartunta?

Syylän aiheuttaa HPV-virus (human papilloma virus), joka tarttuu erityisen helposti esim. haavojen, naarmujen ja rikkinäisen ihon kautta. Virustartunnan voi saada suoraan toiselta henkilöltä tai pinnalta, jolla on virusta. Kun virustartunta on tapahtunut, virus voi olla piilevänä kahdesta kuuteen kuukauteen ennen syyläsolujen kasvua ihon pinnalle ja varsinaista syylän muodostumista. Koska viruksen itämisaika on niin pitkä, on hankala jälkikäteen päätellä, missä ja milloin virustartunta on tapahtunut. 

https://www.syylend.fi/fi-fi/tietoa-syylista/syylat-kasissa-ja-sormissa/

Kuten tavalliset syylät käsissä ja sormissa, jalkapohjan syylät ovat ihmisen papilloomaviruksen (HPV) aiheuttamia ja herkkiä tarttumaan. Virus pääsee tunkeutumaan kehoon pienten ihovammojen kautta ja muodostaa kovaa proteiinia olevia kohoumia ihon pintakerrokseen. Kun syylät muissa kehonosissa kasvavat ulospäin, niin jalkapohjan syylät kasvavat yleensä sisäänpäin siitä syystä, että ne painautuvat kehon painosta jalkapohjaan kävellessä.

Jalkapohjan syylien oireet

Jalkapohjien syylillä on tapana muodostaa litteä kerros paksua nahkaa, jossa saattaa olla pehmeä keskus, ja joka on ulkonäöltään valkoinen, pienin mustin pilkuin. Jalkasyylä voi ilmetä yksittäin tai muodostaa laajoja ryhmiä, joita kutsutaan mosaiikkisyyliksi.

Toisin kuin syylät käsissä, jotka yleensä ovat kivuttomia, voivat jalkasyylät olla hyvinkin kivuliaita, johtuen jatkuvasta oman kehon painosta johtuvasta paineesta.

https://www.syylend.fi/fi-fi/tietoa-syylista/syylat-jalkapohjassa/

Syylät siis tarttuu ihovammojen kautta niin kannattaa suojella jalkapohjiaan ettei mitään naarmuja, haavoja ja hankautumia tule ja yleisissä tiloissa aina käyttää jalkineita. Paljain jaloin ei kannata kulkea missään kuten sanoin jo aiemmin. 

Käytä aina jalkineita, kuten sandaaleja tai varvassandaaleja tiloissa, joissa kuljetaan avojaloin. 

Syylät tarttuvat likaisista tiloista ja tulevat likaisuudesta. Minä sain niitä koulusta ja kun piti paljain jaloin käydä uimahallissa. Ei ollut yleisiin tiloihin jalkineita eikä kukaan neuvonut. 

Vierailija
69/79 |
19.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesti vuosia päästä eroon. Lääkäri jäädytti kerran, sitten yritin itse apteekin lääkkeillä. Uusia ilmestyi aina. Lopulta pääsin eroon kun kävin apteekin jalkahoidossa. Siellä laitettiin jotain tiukkaa ainetta kahdessa erässä. Kesti useampi kuukausi ja syylä katosi. Sen jälkeen olen vaihtanut tiheään sukkia ja pohjallisia kengissä. Apteekkikäynnistä on nyt viitisen vuotta. Käyn kerran vuodessa jalkahoidossa poistattamassa kovettuman alut ja tarkistuttamassa etteivät syylät ole palanneet

Vierailija
70/79 |
19.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kesti vuosia päästä eroon. Lääkäri jäädytti kerran, sitten yritin itse apteekin lääkkeillä. Uusia ilmestyi aina. Lopulta pääsin eroon kun kävin apteekin jalkahoidossa. Siellä laitettiin jotain tiukkaa ainetta kahdessa erässä. Kesti useampi kuukausi ja syylä katosi. Sen jälkeen olen vaihtanut tiheään sukkia ja pohjallisia kengissä. Apteekkikäynnistä on nyt viitisen vuotta. Käyn kerran vuodessa jalkahoidossa poistattamassa kovettuman alut ja tarkistuttamassa etteivät syylät ole palanneet

https://www.iloisetvarpaat.fi/tuotevalikoima/credo-jalkahoyla-raspi/

Tällä poistan itse jalkapohjan kovettumat niin ettei ole jalka hoitajalla tarvinnut vielä käydä kun sen voi hoitaa itsekkin. Varsinkin helteillä alkaa jalat haisemaan jos ei poista säännöllisesti kuollutta ihosolukkoa ja liota sitä ennen saippuavedessä pesuvadissa jalkoja. 

Vierailija
71/79 |
19.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on jalkapohjassa päkiän kohdallla 2 känsää. Välillä koitan raspilla hioa, mutta en saa niitä kokonaan pois.

Onko kellään vinkkiä?

https://www.iloisetvarpaat.fi/tuotevalikoima/credo-jalkahoyla-raspi/

Credo Raspi/Höylä

23,50 €

Tuotekoodi: 07410043

Kovettumien hoitoon

Credo laatua!

Poista kovettumat helposti esim. kantapäistä. Kahva on muovitettu, kädensija ergonomisesti muotoiltu joten sitä on hyvä pitää kädessä! Mukana myös helposti kiinnitettävä raspi-osa jolla voi hoitaa pienempiä kovettumia. Mikäli sinulla on diabetes tai huono verenkierto- ei suositella höylän käyttöä vaan kovettumat tulisi hoitaa ammattilaisella esim. jalkahoitolassa. Muista tilaa myös vaihtoterät. Pakkauksessa mukana 1 terä.

On ratkaisu siihen ongelmaan tämä mitä mitä olen koko ikäni käyttänyt kun muuten tulee niin kipeitä känsiä että kävelyä jo haittaa. Tilaan vaihtoteriä pari pakkausta vuodessa. 

Vierailija
72/79 |
19.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikein pahat känsät pitää höylätä tällä matalaksi ja ole tehnyt tätä koko ikäni ja muualta ei saa kuin tältä iloiset varpaat firmalta enää tätä jalkahöylää. Ennen oli schollilla mutta tuote lopetettiin niin että tilaan iloisilta varpailta höylän ja terät. Mulla sama että päkiän kohdalta känsittyy ja pitäisi koko ajan rasvata mutta kuka jaksaa ja känsittyy siltikin. On oikein ongelma jalat ollut koko iän. Eikä kellään ole jatkuvasti varaa juosta jalkahoitajalla. 

Vierailija
73/79 |
19.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei toimi kaikilla, mutta osterivinokaskapseleita kokeilisin. Olen saanut niillä syylän pois itseltäni ja tyttäreltäni. Myös siskoni syytä hävisi. Vaikutus ei ole välitön, kestää useamman kuukauden, mutta yhtä kaikki syylät hävisivät.

Vierailija
74/79 |
19.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikein pahat känsät pitää höylätä tällä matalaksi ja ole tehnyt tätä koko ikäni ja muualta ei saa kuin tältä iloiset varpaat firmalta enää tätä jalkahöylää. Ennen oli schollilla mutta tuote lopetettiin niin että tilaan iloisilta varpailta höylän ja terät. Mulla sama että päkiän kohdalta känsittyy ja pitäisi koko ajan rasvata mutta kuka jaksaa ja känsittyy siltikin. On oikein ongelma jalat ollut koko iän. Eikä kellään ole jatkuvasti varaa juosta jalkahoitajalla. 

Känsä on iha eri asia kuin syylä. Toki syylän ympäristö saattaa känsittyä. Mutta 2 täysin eri asiaa.

Vierailija
75/79 |
19.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samat keinot millä muut ovat saaneet ongelmat poistettua niin eivät tepsi kaikilla. Likaisista kouluista on ihan mahdollista saada syylä tartunta ja suurin osa saakin, yhteisistä liikunta tiloista ja uimahalleista kun niissä on pakko käydä. Ei niitä tiloja siivota niin tehokkaasti ja inhosin jo ala-asteella haisevaa liikunta salia kun se haisi paskalle ja vaatteet sen jälkeen kun siellä oli pakko pyöriskellä. Uimahallin pesutiloissa ja missään ei käytetty jalkineita niin että paljain jaloin mentiin ja uskon että ne syylät tarttuivat sieltä jalkapohjiin. 

Vierailija
76/79 |
19.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Känsä on iha eri asia kuin syylä. Toki syylän ympäristö saattaa känsittyä. Mutta 2 täysin eri asiaa.

Mulla yksi poltettu syylä kasvattaa ihosolukkoa ja kovettumaa. Mutta annoin neuvoa miten kotikonsteiilla ja apuvälineillä pystyy itse höyläämään känsiä ja kovettumia niin ettei tarvitse koko ajan juosta kalliilla jalkahoitajalla. 

Vierailija
77/79 |
19.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jalanpohjassa on syylä, se on yleensä painunut syvälle siihen kohdistuvan paineen vuoksi. Syylävirus asuu kuopassa, ja se kova valkoinen renkula ihossa on känsä, kovettunutta ihoa siinä ympärillä. Esimerkiksi sormissa syylä ei yleensä kasva ihoon sisäänpäin, vaan ulospäin pieneksi palloksi (koska sormen ja siinä olevan syylän päällä syylän ei ole koko ihmisen painoa usein painamassa sitä).

Aina kun käsittelee känsää ja syylää sen sisällä, pitää varoa, ettei heittele vahingossa ihonpalasia tai esimerkiksi vuotavaa verta lattialle, sillä virus saattaa sitä kautta levitä (sinulle tai sille kenen kanssa jaat kylppärin) uudeksi syyläksi. Riittää vain yksi heikko kohta ihossasi, ja virus voi yrittää tarttua.

Känsän joutuu yleensä poistamaan, että pääsee käsiksi itse syyläviruksiin. Ikivanhat syylät päkiöiden ja kantapään kohdalla ovat painuneet tyytyväisenä hyvinkin syvälle asustelemaan. Känsää  voi poistaa esimerkiksi apteekin Verruxinilla, ja hiomalla kovettunutta ihoa pois. Vuorotellen siis iho pehmitetään hapolla ja sitten taas kuoritaan. Hieno hiekkapaperi käy hiomiseen, mutta heitä aina käyttämäsi pala pois. Myös esim. kynsisaksilla voi leikata ihoa pois, mutta desinfioi aina sakset tosi hyvin sen jälkeen.

Känsän pienentäminen ei ole heikkohermoisen hommaa ja vaatii sitkeyttä. Jos sinulla on jalkavaivoja, niin älä ryhdy hommaan, sinun täytyy olla ihan terve ennen kuin aloitat, ettet hanki itsellesi suurempaa vaivaa. Ilmastointiteippiä voi käyttää väliaikoina känsän päällä, mutta turha on muuten erityisesti hautoa jalkaa ja heikentää sillä muuta ihoa. Saatat joutua käyttämään rengaslaastaria pehmentämään arkaa aluetta kävellessä tai jos teet seisomatyötä. Pysy tarkasti aina operoidessasi juuri känsän alueella, ja suojaa muu iho känsän ympärillä. Jalan pitäisi pysyä koko ajan terveenä, jos jotain outoa kipua tai vaikka kuumostusta tuntuu, lopeta heti. 

Kun pääset tarpeeksi syvälle känsääsi, jalassasi saattaa nyt olla ihan oikeasti kuoppa, jos syylä on ehtinyt vetäytyä vuosien mittaan syvälle. Alat ehkä nähdä myös mustia pisteitä, kuin mustia rihmoja (näyttävät pieniltä kuolleilta verisuonilta). Myös veri alkaa lopulta tirskua, kun pääset tarpeeksi syvälle. Varo veren leviämistä, veressä on paljon virusta. Nyt vaan jatkat jollain apteekin hapolla itse syylän kimpussa, kunnes uskot, että olet saanut kaiken syyläkudoksen kaivettua ja kuoletettua pois.

Useimmat ihmiset kehittävät jossain vaiheessa syyliensä virukselle vastustuskyvyn ja virukset tuhoutuvat. Saattaa mennä kuitenkin parikymmentä vuottakin sitä odotellessa. Syylän poistoon itse ei kannata ryhtyä, ellei pysty arvoimaan pysyykö homma hanskassa. Mitään rakettitiedettä se ei kuitenkaan ole. 

Vierailija
78/79 |
19.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tytölle määräsi virolainen terveyskeskuslääkäri hyvän lääkkeen jalkapohjasyyliin. Lääke piti apteekissa valmistaa lääkärin antaman ohjeen mukaan. Sillä lähti syylät. Jäädytys, ilmastointiteippi tai mitkään apteekin syylälääkkeet eivät auttaneet.

Vierailija
79/79 |
19.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmastointiteippi-verruksiini-yhdistelmä ei auttanut, mutta Syylend hävitti syylän muutamassa viikossa. Lisäksi kenkä, joka ei painanut syylää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä kaksi